Az Eidos Montreal tavaly augusztusban ajándékozott meg minket a Deus Ex-játéksorozat legújabb stációjával, a Mankind Divideddel, amiről a 2016/09-es Guruban a 89%-os értékelés mellett így vélekedtem: „…a Deus Ex: Mankind Divided egy olyan játék, ami bőven megéri az árát. Nemcsak azért, mert egy alapvetően profin összerakott, tényleg szórakoztató alkotás, de azért is, mert az elődjéhez hasonlóan egy olyan produkcióval van dolgunk, aminek az átlagosnál jóval nagyobb a szavatossága, és még évek múlva is elővesszük majd, hogy újra végigküzdjük Jensen kalandjait.” A véleményem természetesen azóta sem változott, így amikor Chocho felajánlotta, hogy szemrevételezhetem a játék mellé kiadott „szezonbérletet”, akkor örömmel igent mondtam, és pár órára ismét Adam bőrébe bújtam, hogy a különleges beültetéseim segítségével (vagy épp azok nélkül) oldjam meg a season pass kínálta új küldetéseket.
Mielőtt rátérnék a fő attrakcióra, a csomagban található két combosabb misszióra (System Rift, Criminal Past), gyorsan vegyük át, hogy ezen felül mit kapunk még azért a csekélynek semmiképp nem nevezhető 30 euróért, amit a „pénztárnál” kell leszurkolni. Az említett jóságokon túl a season pass része további két eszközcsomag (Assault és Tactial), amik fegyverekkel, egyedi festésekkel, lőszerekkel és további nyalánkságokkal segíti a játékunkat, illetve ezek mellé jár még négy Praxis Kit az újabb beültetések megnyitásához, 5000 kredit vásárláshoz, 10 000 alkatrész (Weapon Parts) a kiegészítőgyártáshoz, továbbá kapunk 5 booster packet és 20 chipsetet a Breach játékmódhoz – utóbbi mókáról egy külön dobozban olvashatsz.
Criminal Past
Az új küldetésekről érdemes tudni, hogy szükséges hozzájuk az alapjáték, azonban a sztori végigjátszása nem feltétele az elindításuknak, így akkor is belevághatunk a különálló kalandokba, ha a Mankind Divideddel még nem végeztünk – ebben az esetben viszont fel kell készülni a spoilerekre, de a játék erre külön is figyelmeztet. A Ciminal Past a Human Revolution után, de még a tavalyi rész előtt játszódik, és visszaemlékezős formában meséli el Jensen első olyan küldetését, amit már a TF29 kötelékében hajtott végre. Fedett akcióról van szó, ahol főhősünk álnéven, rabként érkezik egy szigorúan őrzött börtönbe, hogy egy terrorcselekményt megakadályozandóan kommunikálni tudjon egy másik ügynökkel, aki épp a nem túl barátságos intézményben végzi a munkáját, szintén beépített ügynökként.
Feladatunk (kezdetben) csupán annyi, hogy összehozzunk egy találkozót az említett kollégával, de már ez sem egyszerű feladat, hiszen kezdésnek belénk ültetnek egy chipet, ami blokkolja az összes extra kiegészítőnket, arról nem is beszélve, hogy a célszemély a börtön azon részén tanyázik, ahová (elméletileg) nekünk nincs bejárásunk. A küldetés ennek ellenére adott, és innentől klasszikus Deus Ex-játékmenet következik, azaz rajtunk áll, hogy milyen módon abszolváljuk a missziót. Választhatjuk az agressziót, dönthetünk a lopakodás mellett, és emellett kapcsolatba kerülhetünk a többi börtöntöltelékkel, használhatjuk a tőlük szerzett információt, kutakodhatunk a cellákban és egyéb helyeken, illetve lesznek olyan döntési helyzetek, amelyek nagyban befolyásolják a lehetőségeinket.
Ha sikerül összehoznunk a találkát a keresett ügynökkel, a játék nem ér véget, helyette vesz egy nem túl eredeti, de működőképes fordulatot, minek köszönhetően a börtön kifejezetten forró hellyé válik, további taktikázásra kényszerítve hősünket. A játékidő hozzáállástól és nehézségi fokozattól függően kitolódhat akár 5-6 órára is, ez pedig igen komoly fegyvertény egyetlen küldetéstől. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a helyszín kifejezetten ötletes, ráadásul nagykanállal kapjuk azokat az elemeket, amik miatt a Deus Exet szeretjük, akkor túlzás nélkül állítható, hogy a season pass legnagyobb erénye a Criminal Past, ami történet szempontjából ugyan semmit, de a játékélmény tekintetében tényleg sokat hozzátesz az alapjátékhoz.
System Rift
A második nagy küldetés (ami valójában az első, hiszen ez jött ki korábban) már a Mankind Divided után veszi fel a fonalat, és Prágába repít vissza minket, ahol Jensen láblógatását az első részből ismerős Francis Pritchard zavarja meg. A csípős nyelvű „informatikus” egy adósságot hajt be főhősünkön, akinek egy meglehetősen rizikós melóban kell kisegítenie egykori munkatársát. A System Riftben kapunk egy újabb kis szeletet a cseh fővárosból (jó pár bolttal és alternatív útvonallal), de a küldetés jelentős része egy hatszintes épületben játszódik, ahol igen kemény biztonsági ellenőrzések közepette kell hozzáférnünk a Palisade Blade adatbankhoz.
Természetesen ezúttal is rajtunk áll, hogy miképp közelítünk a problémához: a praxis-pontokat fektethetjük nyers erőbe, és az egész küldetés megoldható fegyvereink segítségével, illetve adott a szofisztikáltabb megoldás, mikor kevésbé feltűnő módon, a lopakodást, a hekkelést és a szellőzőket használva segítjük ki Pritchard cimboránkat. A Criminal Pasttel ellentétben ebből a sztoriból hiányzik a valóban egyedi íz, és a végigjátszás sem vehet el többet az életünkből, mint négy óra, sőt ha csak keresztüllőjük magunkat az emeleteken, akkor 120 perc alatt a történet végére érhetünk. Ami mégis kicsit különlegessé teszi ezt az „epizódot”, az a Human Revolutiont idéző jópofa torzsalkodás Adam és Francis között, illetve az alkotók arra is vették a fáradságot, hogy ezzel a küldetéssel rendesen összekössék a Breach játékmódot a Mankind Divided történetével. Ezenfelül tisztul kicsit a Human Revolutiont követő homály, illetve kaphatunk némi ízelítőt abból, hogy nagyjából merre folytatódik majd a Deus Ex az egyelőre még be nem jelentett újabb résszel. Nem rossz, nem rossz, viszont önmagában ez még kevés lenne ahhoz, hogy jó szívvel ajánljuk a figyelmetekbe az egész csomagot.
Mi legyen? Hogy legyen?
Mindezek után felmerül a kérdés, hogy mégis kinek ajánljuk a season passt. Én amondó vagyok, hogy a teljes csomagot azoknak érdemes beszerezni, akik régóta szemeznek a játékkal, de még csak most vették meg, esetleg megvan már egy ideje, de még nem vágtak bele a végigjátszásba. Azoknak, akik egyszer már végigvitték a Mankind Dividedet, nem feltétlenül éri meg költeni az egész pakkra. Nekik inkább azt javasolnám, hogy koncentráljanak a Criminal Past DLC-re, az bőven megéri a 12 eurót, míg a System Rift inkább kihagyható, mintsem instant get kategóriás. A Pritchardot is felvonultató küldetést inkább csak azoknak érdemes begyűjteni, akik örök szerelembe estek az új Deus Exszel, imádnak minden egyes percet, amit a játékkal tölthetnek, és szeretnék minél hosszabb időre kitolni ezt az élményt. Nekik lehet még érdekes a szezonbérlet, hiszen a két nagyobb küldetés mellé járó egyéb extrák egészen új távlatokat nyithatnak meg egy esetleges sokadik végigjátszás során.