Épp egy éve boncolgattam e magazin hasábjain a Cities XL 2011-t, a francia Monte Cristo városépítő játékát – illetve utóbbi kitétel nem teljesen igaz. Gyorsan meg is magyarázom, miért, ezzel egyben a bevezető első mondatának is értelmet adok.
Szóval a Monte Cristo a 2006-os City Life mérsékelt sikere után nekiállt történelme legambiciózusabb projektjének, a Cities XL-nek, amely az e szegmensben tátongó piaci rést hivatott betölteni, lévén a 2003-as SimCity 4 után nem született kiemelkedő munka ebben a műfajban. A játék legnagyobb találmánya kétségtelenül az online opció lett volna, azaz ama lehetőség, hogy saját településünket összekössük a mások által építettekkel, és a különféle erőforrásokat egymás között csereberéljük – az olajvárosod által megtermelt naftát eladhattad volna egy agrárfalunak, hogy aztán megvedd tőle a polgáraidnak szükséges élelmiszert. A feltételes mód nem véletlen, ugyanis bár a (ma már Cities XL 2009 néven emlegetett) játék alapvetően nem lett rossz, az online mód totális bukás lett, ami egyben a derék gall stúdió csődjéhez vezetett. A jogokat birtokló Focus Home Interactive kiadó viszont látott potenciált a programban (ami az említett piaci rés tekintetében nem meglepő), így aztán fogott egy jókora ollót, kivágta a cuccból az egész multis marhaságot, beépítette helyette a kritikusok által hiányolt tömegközlekedést, belerakott néhány építészeti stílust, híres épületet, aztán az egészet piacra dobta Cities XL 2011 néven. Sőt, a változás annyira nem volt jelentős az alapjátékhoz képest, hogy az egész pakkot olcsóbban, afféle expanzióként is meg lehetett vásárolni azoknak, akik annak idején megvették az eredeti művet.
Tetszett? Vedd meg újra!
És hogy miért értekeztem minderről ilyen hosszan? Nos, mert a Focus úgy döntött, bepróbálkozik még egyszer ugyanezzel. Nem viccelek, a Cities XL 2012 egy az egyben a tavalyi, illetve a fentiek tekintetében a 2009-es játék, mindössze 300 új épületet és 15 új pályát gyömöszöltek bele a kiadó kreatívjai, minden mást változatlanul hagytak. Ez azért is fájó, miután például az említett, utólag beleszuszakolt tömegközlekedés ezer sebből vérzett (vérzik), vagy ott volt (van) a kissé keszekusza kezelőfelület, de felsorolhatnám a tavalyi cikkemben említett összes hibát. Mindezekhez nem nyúltak tehát, viszont afféle micsurini megoldással moddolhatóvá tették a játékot. Ne tessék itt semmiféle nagy hókuszpókuszra gondolni: a főmenü „Modding” menüpontjára kattintva eljutunk a hivatalos weboldal hasonló nevű szekciójába, ahonnan letölthetünk egy archívumot, benne kettő darab PDF állománnyal, melyből a hozzáértők megtudhatják, hogyan is állhatnak neki a munkának, amivel majd kijavíthatják az említett hibákat, mindazt, amire a kiadó szakember hiányában képtelen (hiába, drága a jó programozó), illetve találunk itt egy applikációt, amellyel a 3DSMAX 2008-ból megfelelő formátumban kiexportálhatjuk az ott megépített objektumokat. Jelzem, a dolog működik, hiszen pár lelkes moddernek hála már készül a Network Expansion XL, amely épp a tömegközlekedés problémáját igyekszik megoldani – úgy tűnik tehát, a kiadó számítása bejön, a közösség életben tartja a franchise-t, ők pedig ismét bekasszírozhatnak némi bevételt. A korrektség jegyében hozzáteszem, hogy a tavalyi megoldás ismét elérhető, azaz az említett maroknyi újdonságot megvehetjük egy 15 eurós kövér patch (bocsánat: expanzió) formájában.
Értékzavar
Tudom, hogy kissé szokatlanra sikerült ez a bemutató, de aki magára a játékra kíváncsi, az elolvashatja a 2011-es verzióról készített tesztemet a PC Guru Online-on, minden, amit ott leírtam, továbbra is érvényes. Egyedül a végítélettel vagyok bajban, hiszen megadhatnám rá ugyanazt a százalékot, mint tavaly, lévén a két játék gyakorlatilag megegyezik, értékelhetném DLC-ként (ha lehet értékelni egy maréknyi plusz tartalmat), vagy felháborodva az átdátumozott (bár kétségtelenül még fogyasztható) konzerv miatt, odabiggyeszthetnék egy nagy nullát is a lap aljára. Nehéz eset; a Cities XL 2012 épp olyan, mint a Sims 3 mellé készített cuccos csomagok: pár új tárgy, ami semmin nem változtat. Egy különbség persze van: azokat az EA korrektül úgy is hívja, és nem dobja piacra az alapjátékkal egybecsomagolva teljes áron, Sims 4 néven... Ha csak, mint expanzió tekintek rá, az új pályák, pályatípusok nyilván pozitívumként értékelhetők, a 300 új épület is rendben van, de a keserű ízt így sem tudom kimosni a számból.