A novemberi PC Guru magazin impozáns tartalmának megvolt az ára: sajnos sem az Assassin’s Creed 4, sem a Batman: Arkham Origins online szerverei nem voltak elérhetők az újság készítése során, így a lapban olvasható, igen részletes tesztek kizárólag az egyjátékos módról szólnak. Az Assassin’s Creed 4 multiplayer tesztje mellett természetesen nem hagyhattuk figyelmen kívül a sötét lovag első többszereplős ámokfutását sem, ami papíron eddig még nem látott megoldásokat és összetett, a hősöket és rosszfiúkat egyaránt szerepeltető játékmódot ígért. Ezeket végül megkaptuk ugyan, de sem a tartalom, sem a technikai oldal nincs rendben.
Bandaháború
A Batman: Arkham Origins Online (igen, így hívják, bár ez nem MMOG, mint a GTA Online -- ha megbocsátotok, mostantól csak Origins Online-ként hivatkozom rá) sajnos elég fapadosra sikeredett. Egyetlen játékmód található a lemezen, aminek Invisible Predator Online a neve, igaz, ez az egy valójában három, máshol külön tálalt mód összemosásnak eredménye. Van itt kérem TDM, Domination és Spy vs. Mercs a Splinter Cellből, egyetlen szabályrendszerbe sűrítve, s persze irtó trehány módon bemutatva. A főmenüben található oktatómód videók sorozatát jelenti, amik ugyan elmagyarázzák az alapokat, de mivel az Origins Online nem egy szokványos multiplayer, jobb lett volna egy aktív, valódi meccset szimuláló tutorial, mert így azt első tíz szint a szabályok és a játék működési elvének feldolgozásával telik.
Bizony, itt is van szintlépés, méghozzá oldalanként. Az Origins Online-ban három frakció harcol egymással: Joker bandája, Bane bandája és a szuperhősök, azaz Batman és Robin. Az első két oldal egymást gyilkolja az elérhető négy pálya stratégiailag fontos pontjai körül, amiket elfoglalva megakadályozzák a másik fél feléledési ticketjeinek újragenerálódását. A ticketek neve itt erősítés, így magyarázza meg a játék, hogy miként lehetséges a halott bandatagok folyamatos pótlódása.
A játékosok saját karaktereket hozhatnak létre, külön Bane és külön Joker galerije kedvéért, akik tapasztalati pontokat gyűjtenek, fejlődnek és egyre jobb játékszereket, illetve testre szabhatóságot elősegítő cuccokat oldanak fel. A bevethető játékszereknek látszólag se szeri, se száma, de sajnos később rájövünk, hogy sok feloldható holmi ugyanannak az eszköznek egy erősebb változata -- olcsó megoldás, de ez van. Az Origins Online achievementtel jutalmazza, ha valamelyik banda köreiben elérjük a legmagasabb szintet, ez viszont még nem jelenti azt, hogy a játékosprofilunk is a csúcsra jutott. Az ugyanis külön fejlődik, szintkorlát pedig látszólag nincs, vagy ha igen, akkor az ezres szám körül, ugyanis több 600-as szint feletti játékossal is sikerült összefutnom a meccsek alatt.
Sztreccsgatya forvever
A bandák éles fegyverekkel ölik egymást, az elfoglalt területekért és a fragekért pedig pontok és pénz jár, amiket sajnos csak a lobbiból kilépve kamatoztathatunk. Hogy a fájóan hosszú várakozási idő alatt miért nem érhető el a karaktermenü, rejtély, mindössze öt előre felállított loadoutból lehet kiválasztani a nekünk legjobban tetszőt. Ezek azonban mit sem érnek, ha megjelennek a nehézfiúk: a játék egy pontján a két főnök, Joker és Bane is beléphet a partiba. Mindössze „be kell engedni” őket egy zsilipen, ami a gyakorlat nyelvére fordítva azt jelenti, hogy állni az ajtó előtt és nyomni a kontroller „A” gombját, várva, hogy feltöltődjön egy sáv és átvehessük az irányítást a brutális gonosztevők felett. Bane és Joker iszonyatos túlerőt jelentenek, gyakorlatilag képtelenség megfékezni őket, így ha valaki van olyan szerencsés, hogy a bőrükbe bújhat, jó eséllyel az élen végez majd.
Igen ám, de van itt két hős, akik testi épségüket és alfélen is roppant szűkre szabott ruhájukat kockáztatva megpróbálnak békét teremteni az egyébként agresszív, gondolkodás nélkül ólmot pumpáló gyilkos gengszterek között. Batman és Robin szerepe a játék elején egy véletlenszerű sorsoláson dől el, amiben szerencsére nem muszáj részt venni -- igen, szerencsére, Batman és Robin ugyanis az érdekes koncepció ellenére sem érdekes vagy jó karakterek az Origins Online-ban, ajánlott őket messze elkerülni. Az alapötlet annyi, hogy a két jófiú a pálya feletti platformokon ugrabugrálva leselkedik a bűnözők után, és ha úgy hozza a helyzet, lekapcsolja őket. Akárcsak a kampányban, Batmanék most sem ölnek meg senkit; egyszerűen csak kiütik vagy megkötözik áldozataikat (persze előfordul, hogy a csintalan kópé véletlenül 60 métert zuhan gúzsba kötve, de hát ez a melóval jár). A duó akkor nyeri a meccset, ha a Batman emblémát formázó hősmércéjük eléri a maximumot. Ehhez minél több rosszfiút kell elkapni, egyes célpontok pedig az őket irányító játékosok teljesítményével arányosan többet érnek másoknál.
Van azonban egy csavar, ami elrontja az egészet: ha a hősök meghalnak, vagy nem sikerül az akció, a hősmutató a béka feneke alá zuhan, újratölteni pedig egyre nehezebb, főleg, ha a bandatagok beengedik valamelyik bosst a pályára. Sok meccset játszottam, de egyet sem láttam, ahol Batmanék nyertek volna, mert állandóan lelőtték őket -- mondanom sem kell talán, mennyire nevetséges látvány, ahogy a képregényekben félelmet keltő denevérember vérbe fagyva fekszik egy 1-es szintű játékos lábai előtt…
Persze Batmannek és Robinnak is feloldhatunk jobb cuccokat, amikkel végül is ellensúlyozhatóvá válnak a gyengeségeik. A karakterek irányítása, mozgáskultúrája, sebessége és a hozzájuk rendelt kameramozgás (ami ugye eltér a sima bűnözők Gears of War-os viselkedésétől) azonban eleve összeférhetetlenné teszik a hősöket a gyors tempójú multis meccsekkel.
Elmebetegek
Fent talán nem tettem egyértelművé, mi a baj a loadout-rendszerrel, hisz nagyon sok olyan játék van, amiben csak a lobbin kívül lehet módosítani a karaktereket. Nos, ez igaz, de kevés olyan alkotás van a piacon, amiben annyira meg kell becsülni egy partit, mint az Origins Online-ban. Eleve nyolc fő alatt nem indul el a meccs, ennyi embert összeszedni pedig akár órákba is telhet, ugyanis a netkód katasztrofális. A program rengeteget laggol, a kapcsolat sokszor válik köddé minden logikus magyarázat nélkül (a net jó, a gép jó stb.), a játékosok pedig már rutinosan új meghívót küldenek egymásnak, ha a meccs betöltése 3-4 percnél (!) tovább tart. A folyamatot leállítani nem lehet persze, egyedül kilépni és vissza, mintha csak a 90-es évek elején lennénk. És ha ez még nem lenne elég, a játék iszonyatosan rondán néz ki multiban, a textúrák nem töltődnek be, a framerate általában 20 körül mozog... áh, komolyan, felsorolni is unalmas a hibákat. Annak ellenére, hogy az Origins Online-t még zárt bétateszt is megelőzte, a játék olyan, mintha sosem fejezték volna be. Összesen négy, látszatra és érzésre tök egyforma pálya érhető el, egyetlen játékmódban, ami miatt pár óra elteltével halálosan unni fogjuk az egészet.
A Batman: Arkham Origins nem váltotta meg a világot, de korrekt akció-kalandjáték lett, amit a köpönyeges igazságosztó rajongói bátran kipróbálhatnak. A multiplayer viszont kész katasztrófa, önmagában gyakorlatilag értékelhetetlen, a viszonylag magas százalékszám is csupán annak a két faktornak szól, hogy elméleti szinten jópofa ötleteket dolgoz fel a játék, illetve, hogy most először „élvezhetjük” a DC univerzum legsötétebb hősének ténykedését az online világban. Haverokkal összeülve még akár jól is szórakozhatunk, de az biztos, hogy vagy egymillió gigányi folt kell ahhoz, hogy az Origins Online olyan multiplayer szórakozássá válljon, amit jó szívvel merünk ajánlani bárkinek...