Az Ascension to the Throne tulajdonképpen egy Heroes of Migth and Magic, csak épp a kalandtérképen mászkálás valósidőben zajlik, mint például az Oblivionnál. Az alap tehát RPG-szerű: van egy epikus sztori (gonosz mágus elröpíti ifjú királyt a világ végére egy szál gatyában, neki vissza kell találnia, és bosszú), melynek göngyölítése során mindenféle küldetéseket kapsz, ezeket tetszőleges sorrendben hajthatod végre, így XP-hez, pénzhez jutsz, fejlődsz, plusz sereget vásárolhatsz. A csaták körökre osztott rendszerben zajlanak, á la HoMM, ám itt - és ez szerintem jópofa - a teljes sereget láthatod a harcmezőn, azaz egyszerre akár 150-200 lény is mészárolhatja egymást, míg el nem fogynak.
A játék megítélése szerintem igen vegyes lesz. Egyrészt elég csúnya szegény, valahol a Gothic (igen, az első rész) magasságában, ami 2001-ben persze helyén volt, csakhogy most ugye 2007 van, bár az egész modern effektekkel van felpimpelve, ami azért megdobja picit. Másrészt viszont a mechanizmus jól ki van találva, okosan van összerakva. A seregépítésnél nemcsak az számít, mennyi pénzed és szabad helyed van, hanem egy plusz attribútum, az "authority" is, melyet érdemes alaposan feltekerni. A csatákban jól lehet taktikázni, át kell gondolni a lépéseidet, ha nem akarsz nagy pofonokat kapni, szerencsére automatikus mentés van a hirig előtt, így lehet próbálkozni. Mindez egyébként főleg a játék elejére igaz, amikor még csak vaníliafagyi vagy, úgy a 9.-10. szint magasságától, amikor kellő erejű sereged van, habkönnyűvé válik a dolog (főleg egy Conquerorral vagy húsz Furyval), és onnantól kezdve azért picit unalmassá is, mivel rengeteget kell mászkálni, és a portálok elég rapszodikusan vannak szétszórva az amúgy elég nagy térképen. A karakterfejlesztés is fapados, pár képességet lehet csak tápolni, itt főleg a HP-ra érdemes gyúrni, plusz a mágia-ellenállóságra. Hősödet lehet harcossá és varázslóvá is képezni, én előbbit választottam, lehet, hibásan, mert mire én eljutottam volna a harcokban az ellenséghez (vagy ők hozzám), a gyors és brutális bakáim legyalulták mindet...
Sajna van nyűg is, gond is. Az irányítást nem lehet állítani, WASD fix, a kamerát forgathatod az egérrel (bal gombbal, jobbal döntöd, görgővel zoom), és amerre nézel, a W-vel arra indul a hercig herceg - szokni kell. Nagyobb gond az iszonyú "kesselés", egy giga memória smafu a cuccnak; ennél jelentősebb gáz, hogy elég instabil is a drága, pár összeomlásra számítani kell. Mondom, "gótikus" szegény; ajánlott megvárni a foltokat, remélem, rámozdulnak az oroszok e problémákra.
A végső pontszámon talán sokan meglepődnek, de én azért hajlamos vagyok a grafikai elnagyoltság és az apróbb hibák mögé látni: van ebben a projektben spiritusz, szívvel-lélekkel készült, csak kissé "garázsszagú."