Nem Gothic, ArcaniA!
Az alapjáték alcíme ugyan Gothic 4, és a világ is megmaradt, de azért érezhető, hogy ez a játék nem egy teljes értékű folytatás. A sztori például már nem a korábbi részek világmegmentő hősét (vagy ahogy mindenki ismeri, a „Nameless Hero”-t) követi, hanem egy új karaktert, a bevezetőben is említett juhászt, aki épp házasodni készül várandós kedvesével. A dolgok jól mennek, még a drága papa is hajlandó áldását adni (na, nem ám csak úgy, előtte egy „rodhadó bunkóval” a hátunkon kell bizonyítanunk rátermettségünket), egy nap azonban az őrült III. Robar király seregei megtámadják a jámbor falusiakat, és lemészárolják a juhász teljes családját. Dráma? Az bizony, méghozzá remek hangulatátadással, engem majd’ megevett a méreg, amikor a sok apóspróba után egyszer csak arra tértem haza, hogy a takaros kis kunyhók helyén üszkös romok füstölögnek.
A sztori egyébként nem sima bosszúhadjárat, egy démoni megszállás és sok-sok csavar is erősíti, így elmondható, hogy az ArcaniA ezen eleme teljesen rendben van. A Fall of Setarrif kiegészítő pedig onnan veszi fel a fonalat, ahol a Gothic 4 leteszi, így aki szeretné tudni, mi történt a játék katartikus befejezése után, a végigjátszást követően egyből tenyerelhet a kiegészítőt jelölő gombra. További részletekre nem térünk ki, hisz már van egy ArcaniA: Gothic 4 tesztünk, a Fall of Setarrifot pedig kipróbálhatjátok a májusi PC Guru lemezmellékletén.
Konzolos szereplés
Sokkal fontosabb kérdés, hogy milyenre sikerültek az átiratok, hisz a Risen-játékok e téren sosem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Érdekes, de a legaggasztóbb elem, nevezetesen az irányítás, teljesen rendben van: a kontrollerre átírt cselekvések, mint a támadás, a védekezés, az ugrás vagy a tárgylista kezelése, remekül működik, és bár nyilván lassabban megy például a cuccok összeszerelése, mint PC-n, ez végső soron érthető egy konzolos játék esetén. A töltési idő kicsit hosszú, de túl lehet élni, a két játék közti váltás pedig csak egy menüponton múlik. Jó hír továbbá, hogy mindkét ArcaniA magyar feliratot kapott konzolon is, így azok számára, akik nem értenek olyan jól angolul, hogy sokat foglalkozzanak a nyelvismeretet legalább középszinten megkövetelő szerepjáték-műfajjal, kiváló alternatíva a The Complete Tale.
Ugyanakkor a technikai oldallal vannak problémák. Nálunk csak a PlayStation 3-as változat járt (az Xbox 360-as The Complete Tale valamikor nyár végén esik be -- bár az első xboxos kiadás óta okkal aggódunk), de a Sony konzolján a textúrák sokszor nagyon lassan töltődtek be, a PC-s verzió gyönyörű fényeffektjei gyakorlatilag nem léteztek, és a sebesség is épp hogy stabil 30 fps-t jelentett. Egy óra után mondjuk már nem zavartak a hiányzó látványelemek, de tekintve, hogy egy középkategóriás PC-n is vígan szalad az ArcaniA, örültünk volna, ha a programozók jobban megerőltetik magukat.
Ajánlott?
Ugyan sem maguk a játékok, sem a konzolos port nem lett tökéletes, a barátságos árfekvés, a magyar felirat és a „két játék egyben” üzletpolitika mégiscsak dicséretes a Nordictól. Ha érdekelnek az RPG-k, de nem szereted a kegyetlen kihívást, vagy csak simán egy könnyed, de szórakoztató szerepjátékot keresel, az ArcaniA mind PC-n, mind PlayStation 3-on a te játékod lesz. Ugyanakkor nem szabad Skyrim-szintű színvonalat vagy összetettséget várni, és a keményvonalas fantasy-veteránok sem biztos, hogy értékelik majd a programot. Mi mindenesetre ajánljuk, egy kipróbálást simán megér.
Az ArcaniA: The Complete Tale 2013. május 31-én jelenik meg PlayStation 3-ra. Az Xbox 360-as változat várhatóan nyár végétől lesz kapható.