A játékipar sem immunis a trendek hatására. Ha egy ötlet őrülten népszerűnek bizonyul, akkor mérget vehetünk rá, hogy éveken keresztül látjuk majd annak a koppintott permutációit, mindenféle hullámzó minőségben. Az öregebbek jól emlékezhetnek azokra az időkre, amikor DOOM sikerét látva megjelentek az első FPS-ek és mindenkinek a nagyanyja is DOOM-klónt próbált gyártani - több vagy kevesebb sikerrel. A RuneScape, EverQuest és World of Warcraft sikerén felbuzdulva évtizedekig érkeztek az ilyen-olyan MMORPG-k, de újabb példának hozhatnánk a soulslike-zsáner születését, a roguelike-ok tarolását az indie piacon, a battle royale-ok nagy robbanását, mostanában pedig jóformán mindenki egy kis kimenekítős PvPvE akcióval próbálja feldobni a játékát, vérszemet kapva az Escape From Tarkov (és kisebb mértékben a Hunt: Showdown) népszerűségét látva.
A trendek követése pedig nincs mindenkinek az ínyére. Dave Oshry, a New Blood Interactive alapítója és vezérigazgatója például bevallottan old school arc – ez látszik a stúdió munkáján is, amely leginkább olyan retro stílusú boomer shootereket vonultatott fel eddig, mint a Dusk vagy az Ultrakill. Oshry most a Quad Damage podcastben fejtette ki a véleményét a Tarkov-jelenségről, a szavai pedig nem voltak túl hízelgőek:
“Láttátok a posztokat, hogy még [Hidetaka] Miyazaki is a Tarkovval játszik. Szerintem a Tarkov kibaszottul visszafordíthatatlan kárt okozott a játékiparnak. Mindennek ilyen kicseszett... hogy is hívják őket... kivonásos lövöldének kell most lennie. Én a sima, egyszerű játékokat szeretem. Igen, tudom, öreg vagyok. Én is érzem, hogy már nem én vagyok a célközönsége ezeknek a játékoknak.” - fejtette ki Oshry kissé ingerülten.
A témát egyébként a FromSoftware új Nintendo Switch 2 exkluzív játéka, a The Duskbloods váltotta ki, amely, habár első ránézésre a Bloodborne szellemiségét követi, valójában egy multiplayeres, Tarkov-szerű PvPvE kimenekítős cím lesz. Sem ez az irány, sem pedig az Elden Ring: Nightreign hasonló húrokat pengető játékmenete nincs az úriember ínyére, ám ez a nap végén tényleg csak saját ízlés kérdése. Azt viszont nem vitathatjuk el tőle, hogy az extraction shooterek tényleg letarolják mostanában a piacot. Próbálkozott és próbálkozik ilyesmivel a Call of Duty és a Battlefield is, jöttek a közelmúltban olyan címek, mint a The Cycle: Frontier, a Dark and Darker vagy a Gray Zone Warfare, ezt a vonalat követi az egészen ígéretes ARC Raiders, de még a Bungie is felült erre a vonatra a Marathon rebootjával. Most már csak az a kérdés, hogy melyik cím lesz az, amelyik hosszabb távon is felülmúlja majd a továbbra is zsánerkirály Escape From Tarkov sikerét.
Borítókép forrása: Insider Gaming