Olcsón játékot venni mindenki szeret. Ezért is lessük folyamatosan a Steam vagy épp a Good old Games leárazásait, és ezért olyan népszerű a Humble Bundle. Ráadásul, ha mindez nem lenne elég, az adott áruházakban gyakran ingyen (és legálisan) is hozzájuthatunk kifejezetten jó címekhez. Az elmúlt hetekben például a Deadlight rendezői-, és a Shadow Warrior felújított változatát zsebelhették be a szemfülesek. De vajon mit lehet tenni akkor, ha a kiszemelt cím se nem akciós, se nem ingyenes, de mi mégse akarunk kiadni érte hatvan eurót?
A G2A vagy a Kinguin neve szerintem mindenki számára ismerősen csenghet. Egyrészt azért, mert mégiscsak nagy és népszerű oldalakról beszélhetünk, másrészt pedig mert ezek az oldalak nem kevés pénzzel támogatták a streamereket és esportolókat az elmúlt években. A G2A például PewDiePie-t szponzorálta, míg a Kinguinnek egy saját esport szervezete is van Team Kinguin néven. Mégis, alacsony árak ide, reklám és szponzoráció oda, sokan ódzkodnak attól, hogy ezeken a honlapokon vásároljanak kulcsot, a fejlesztők közül néhányan pedig egészen addig mentek, hogy megkérték a játékosokat: inkább töltsék le torrentről a játékukat, minthogy ilyen helyekről vegyék meg. De vajon miért ez a nagy ellenszenv? Hogy a kérdés mélyére lássunk, először nézzük meg, mi is az a szürke piac!
Megoldjuk okosba
A szürke piac a nemzetközi irodalomban általánosan használt definíció szerint az eredeti termék nem a hivatalos csatornán keresztül történő forgalmazása. Ezt a valóságban leginkább úgy kell elképzelni, mint az Ebay-t vagy magyar kistestvérét a Vaterát, ahol magánszemélyek és cégek kereskedhetnek gyakorlatilag bármivel, ami nem illegális. Esetünkben ez csak annyiban módosul, hogy fizikai tárgyak helyett digitális kulcsok jelentik az üzlet tárgyát.
Amit fontos kiemelni, hogy ezek az oldalak csak amolyan piactérként szolgálnak, ahol találkozhat egymással az eladó és a vevő, ők maguk nem vesznek részt a tranzakcióban. És bár az eladók a világ minden tájáról jönnek, egy dolog közös bennük: a steames ár töredékéért kínálják megvételre a játékokat. Csak hogy egy példát is hozzak, a Wolfenstein: The New Order Steamen 20 euróba kerül, míg G2A-n 4,45 euróért, Kinguinen pedig 4,29 euróért lehet a miénk. De honnan jönnek ezek a kulcsok, hogy ennyivel ár alatt is megéri őket eladni? A továbbiakban ezt a kérdést próbáljuk kicsit körüljárni, szigorúan a teljesség igénye nélkül.
Olcsón, kéz alatt
A legelső lehetőség, ami az ember eszébe jut, azok a különféle vásárok és akciók a hivatalos oldalakon. Ha valaki ilyenkor bevásárol a gyakran 80-90%-os kedvezményekkel hirdetett címekből, az később gond nélkül értékesítheti őket tovább a szürke piacon. Szintén járható út a különféle csomagok felvásárlása, aztán az ezekben található kulcsok külön-külön áruba bocsátása.
Hasonló kategóriába tartoznak a más régiókban vett kulcsok is. Nem titok, hogy az árak egyes országokban eltérőek lehetnek (Gondoljunk csak arra a nekünk nem annyira kedvező gyakorlatra, hogy a hatvan dolláros játék nálunk hatvan euró), így például Oroszországban vagy Kínában jóval olcsóbb megvenni egy-egy címet, mint Európában vagy Észak-Amerikában. Ezt kihasználva az is egy lehetséges módszer, hogy valaki az előbb felsorolt olcsóbb régiókban vesz játékokat, és ezeket nyugaton adja el. Elvileg ez ellen az ügyeskedés ellen védene a csak az adott országokban felhasználható kulcs, de mivel nem minden fejlesztő él ezzel a lehetőséggel, ezért ez a megoldás a mai napig járható út maradt.
Egy fokkal problémásabb már az a szituáció, mikor egy adott játék „sajtópéldányai” jönnek szembe valamelyik oldalon. Az indie fejlesztők, akiknek nincs elég pénzük reklámra, kapva-kapnak minden promóciós lehetőségen, és játékaikat gyakran ingyen osztogatják a youtuberek és streamerek között egy kis hírverés reményében. Pontosan ezt csinálta Leszek Lisowski is, egészen addig, amíg észre nem vette, hogy a médiának kiküldött kulcsok egy része a G2A-n kötött ki. A fejlesztő ezek után azt tanácsolta kollegáinak, az ingyenes kulcsok kiosztását Youtube üzeneteken keresztül intézzék, hiszen ott egyértelműen látható, hogy az adott kérés valóban egy youtubertől jött-e, vagy egy csalótól.
Az utolsó, egyértelműen illegális módszer pedig nem más, mint a lopott hitelkártyák felhasználása. Mivel a tulajdonos jó eséllyel csak hónap végén veszi észre, hogy kártyáját jogtalanul használták, ezért a tolvajoknak sok idő áll rendelkezésükre, hogy kulcsokat vegyenek velük pl. a készítőktől, aztán ezeket értékesítsék a szürke piacon. Mire a kártya tulajdonosa jelzi a lopást, és a kártyát kibocsátó cég visszafordítja az illetéktelen tranzakciókat, a játékok már jó eséllyel elkeltek, így kár egyedül a fejlesztőt éri.
Lehet, ez a megoldás elsőre kicsit paranoidnak hangzik, azonban volt már rá példa a közelmúltban: 2015-ben például az Ubisoft érvénytelenített több ezer kulcsot, mert azokat lopott hitelkártyákkal vették, 2016-ban pedig azért robbant ki egy botrány a G2A körül, mert a tinyBuild nevű indie fejlesztőgárda szerint 450000 dollár értékben adtak el a honlapon keresztül lopott hitelkártyával vett játékokat.
Venni vagy nem venni?
Persze azt is fontos kiemelni, hogy a fenti példák közül messze nem az utóbbi kettő jelenti a szürke piacon feltűnő kulcsok jó részének a forrását. Sokkal valószínűbb, hogy valaki akciókon, esetleg olcsóbb régiókban bevásárol, és aztán ezeket a játékokat értékesíti a G2A-n és társain. Ezt többek között az is elősegíti, hogy az adott oldalak üzemeltetői egyre nagyobb figyelmet fordítanak az eladók azonosítására. A Kinguinen az alkalmi eladáshoz elég egy egyszerű regisztráció, ha viszont valódi, az oldalon kívül is elkölthető pénzt szeretnénk, akkor bizony meg kell adni például a telefonszámunkat és a lakcímünket is. A G2A minden esetben e-mail címet, telefonszámot és egy közösségi médiás profilt (például Facebook profilt) kér.
A fejlesztők véleménye is megoszlik a témában. Sokan támadják az ilyen oldalakat, mondván, lenyomják az árakat és tönkreteszik a kisebb stúdiókat, akiknek minden eladott példány számít. Másoknak viszont semmi bajuk a szürke piaccal, sőt, a G2A Direct keretein belül jelenleg több mint száz indie stúdió működik együtt a G2A-vel.
Én a magam részéről azt mondanám, hogy bár a szürke piac jóval törvényesebb, mint azt sokan állítják, ha van rá pénzetek, inkább részesítsétek előnybe a hivatalos csatornákat a vásárlásaitok során. Hiszen így közvetlen támogathatjátok a játék fejlesztőit, arról nem is beszélve, hogy nem kell attól sem félnetek, hogy később letiltják a kulcsotokat, mondván, az lopott volt.
A teljesen legális humble bundle esetén kódokat kapsz, és adhatod is tovább (ehhez még egy közvetlen linkes megoldást is adnak). Ráadásul egy csomagban nem 1 játék van, hanem több is; és többször is megveheted ugyanazt a csomagot.
@fleetcmd
Azt próbálod erőltetni, hogy a G2A és hasonló oldalakon mind lopott kulcs van és a G2A nem tesz ellene lépéseket? A kulcsok java része mind legális forrásból van és elég garancia az, ha ott van az eladó melett, hogy eladott 1000 teméket és 1000 pozitívja van. Ha a kiadónak gondja van az ilyen oldalakkal akkor soha ne tartsanak leárazás és akkor meg van oldva a helyzet. Pl Blizz SC2 Leagcy of the Void. A kiadó meg olyanokba is belemegy, hogy vesz tőlük valaki egy ultra nagy tételt majd fele áron, akkor most ez igazságtalan? El lesz árasztva a piac olcsó kulcsokkal, de ellenben a kiadó egyből megkapja a pénzt és a nagy tételt felvásárló kockázatot vállal, hogy el tudja-e adni a sok kulcsot, illetve addig a pénzt nem tudja befektetni. Nézd meg a nov-dec-ben megjelenő AAA+ játékokat mind 60 euro helyett 35-ért már meg lehet venni, s ez a normális körforgás.
Nem kell sírni a fejlesztőnek sem, hisz kap egy csomó pénzt a kiadótól, ellenben beleegyezik, hogy nem ő felügyeli a eladásokat és árszabást, azaz bérmunkát végez. Ha nincs kiadó akkor meg csak magára vethet, hogy el lett árasztva a piac olcsó kulcsokkal, hisz nélküle ezt nem lehetne megtenni, hacsak valaki nagy bukással adja tovább, de az nem gond mert előtte megvette drágán.
Mindenkinek megvan a saját döntése, de pl a Steam is csak egy viszonteladó, hisz kb 20% eltesz az árból. Érdemes inkább olcsón megvenni a terméket és DLC-k megvásárlásával támogatni, vagy más termék megvásárvásával, avagy közvetlen PayPal donate (főleg indi deveknél).
Már nem tudnak. Steam-es leárazáskor nem vehetsz kulcsot, csak a játékot magát. És egy ideje megszüntették azt a lehetőséget is, hogy megvegyél egy játékot és eltedd a raktáradba, hogy később aktiváld vagy elajándékozd. Tehát már nem lehet Steam-en későbbi felhasználásra játékot venni.
"Ezt honnan veszed? Azokat a kódokat is hivatalos helyen vették, amiket később az interneten tovább árulnak."
Ha ez így lenne minden esetben, akkor nem lennének olyan botrányok, mint pl amikor majdnem csődbe ment az Unknown World Entertainment a lopott Natural Selection 2 kulcsok miatt. Vagy a Tinybuild ugyanezért.
És igen, előfordulhat, hogy mondjuk a kulcsok jelentős százaléka legális forrásból lett vásárolva, de amíg a G2A nem tesz értékelhető lépéseket a nem megbízható kulcsok kiszűrésére, addig az egész cég rosszhiszeműen jár el.
Ha vennél a boltban mondjuk minden nap pudingot, és a puding 95 %-a tök jó, de minden huszadik penészes lenne, akkor azt mondanád, hogy "oké, ez így tök jó, mert előfizettem a Puding Shield-re havi 3 euróért és akkor utólag visszaadják az árát"? Vagy pedig azt mondanád, hogy "Az egész tejipari céget tegyék a földdel egyenlővé"?
A teljesen legális humble bundle esetén kódokat kapsz, és adhatod is tovább (ehhez még egy közvetlen linkes megoldást is adnak). Ráadásul egy csomagban nem 1 játék van, hanem több is; és többször is megveheted ugyanazt a csomagot.
Már nem tudnak. Steam-es leárazáskor nem vehetsz kulcsot, csak a játékot magát. És egy ideje megszüntették azt a lehetőséget is, hogy megvegyél egy játékot és eltedd a raktáradba, hogy később aktiváld vagy elajándékozd. Tehát már nem lehet Steam-en későbbi felhasználásra játékot venni.
"Ezt honnan veszed? Azokat a kódokat is hivatalos helyen vették, amiket később az interneten tovább árulnak."
Ha ez így lenne minden esetben, akkor nem lennének olyan botrányok, mint pl amikor majdnem csődbe ment az Unknown World Entertainment a lopott Natural Selection 2 kulcsok miatt. Vagy a Tinybuild ugyanezért.
És igen, előfordulhat, hogy mondjuk a kulcsok jelentős százaléka legális forrásból lett vásárolva, de amíg a G2A nem tesz értékelhető lépéseket a nem megbízható kulcsok kiszűrésére, addig az egész cég rosszhiszeműen jár el.
Ha vennél a boltban mondjuk minden nap pudingot, és a puding 95 %-a tök jó, de minden huszadik penészes lenne, akkor azt mondanád, hogy "oké, ez így tök jó, mert előfizettem a Puding Shield-re havi 3 euróért és akkor utólag visszaadják az árát"? Vagy pedig azt mondanád, hogy "Az egész tejipari céget tegyék a földdel egyenlővé"?
Ezt csak úgy lehetne megoldani, ha régiózár lenne minden játékra, de látjuk, hogy ez nem így van.
#4 fleetcmd:
"De ha "key reseller" oldalakon vásárolsz, a fejlesztők nem látnak belőle egy petákot sem"
Ezt honnan veszed? Azokat a kódokat is hivatalos helyen vették, amiket később az interneten tovább árulnak. Azokból a kódokból is kap jutalékot a fejlesztő, csak nem annyit, amennyit várt.
"Erre az volt a válasz, hogy "jó, küldjétek el TI az ÖSSZES kulcsot, ami lopott és majd mi kisujjbecsszó megígérjük, hogy tök jó fiúk leszünk, nem értékesítjük, hanem szépen letiltjuk, aki rosszfiú".. wtf? Ez minden, csak nem tiszta üzlet"
Szerinted akkor mi lenne a legjobb megoldás arra, hogy kitiltsák a lopott kulcsokat áruló eladókat? Ez a legnormálisabb megoldás. Kidobják az adott eladókat, és kész. És amúgy is, szerinted nem lenne hatalmas botrány abból, ha a G2A értékesítené a lopott kulcsokat, még akkor is, amikor tudnának róla?
Maradjunk annál a példánál, hogy Steam-es leárazásnál bevásárolnak a viszeoneladók, s így egész évben nyomott ár van. Nomár most, mikor van leárazás egy termék esetében Steam-en? Amikor a kiadó hozzájárul. Ha a fejlesztő keres magának kiadót akkor tudhatja előre, hogy a temékét néha napján, tőle függetlenül le fogják értékelni. Ha Indi játékról van szó, kiadó nélkül akkor meg maja a fejlesztő egyezik bele az akcióba.
Midegyiknek ugyan az a vége, az akció hirtelen áresés végett jönnek a viszoneladók, akárcsak a tőzsdében a spekulánsok. Ennél a gazdasági berendezkedésnél ez teljesen elfogadott és normális, tehát a G2A és társait az ördöggel azonosítani hülyeség. Ha ott jobb az ár, akkor ott érdemes vásárolni. Erre a próblémára a válasz az akcióknál a limitált példányszám a válasz, ami már nem egyszer volt és elég egyszerűen megoldható.
A GOG már régóta nem a "Good old Games"-szel azonosítja magát, ők simán csak "GOG", csupa nagybetűvel, itt a PC GURU-nál mégis sokszor látni a "Good old Games" hivatkozást.
A másik pedig, hogy a "ha van rá pénzetek [...] részesítsétek előnyben a hivatalos csatornákat"... Ezzel egyáltalán nem értek egyet. Egyszer vettem a G2A-n játékot, még akkor, amikor nem tudtam róla, hogy milyen elven működik az oldal. A játék azóta is működik, szóval okés, de ma már nem vennék ott semmit.
A G2A-n nem akkor kell vásárolni, ha "nincs pénzed" a rendes forrásra, hanem semmikor, soha, semmilyen körülmények között. Ha megveszel egy játékot, akkor azon kívül, hogy tetszik a cucc és szeretnéd a Steam könyvtáradban látni, voksot teszel le amellett, hogy igen, ez a termék lett annyira jó, hogy a fejlesztők megérdemlik a támogatásomat azzal, hogy megvásárolom. De ha "key reseller" oldalakon vásárolsz, a fejlesztők nem látnak belőle egy petákot sem, csak az eladó nyerészkedik rajta. Egyes esetekben pedig a fejlesztőt kimondottan meg is károsítják az így eladott kulcsok.
És azért ne feledkezzünk el arról sem, amikor a fejlesztők megkeresték a G2A-t, hogy izé, úgy vettük észre, hogy lopott hitelkártyával vásárolt kulcsokat árulnak és szeretnénk, ha lenne valami hozzáférésünk az értékesített kulcsokhoz és le tudnánk tiltani, ami olyan. Erre az volt a válasz, hogy "jó, küldjétek el TI az ÖSSZES kulcsot, ami lopott és majd mi kisujjbecsszó megígérjük, hogy tök jó fiúk leszünk, nem értékesítjük, hanem szépen letiltjuk, aki rosszfiú".. wtf? Ez minden, csak nem tiszta üzlet, jöhetnek mindenféle szponzorációval meg G2A Direct-tel, hogy jobbnak látszódjon, nem szabadna bevenni.
Szóval nem is feltétlen kell fél éveket várni, hogy jobb árat kaphassunk a hivatalos forgalmazóknál, elég, ha szemfüles az ember (meg persze némi szerencse sem árt, hogy pont az a játék legyen akciós, ami neki is kell).