Lehet utálni vagy szeretni, de attól még tény, hogy a szórakoztató-elektronikai piac legbefolyásosabb szereplője a Microsoft. Mielőtt azonban nekiveselkednénk a témának, senki se gondolja azt, hogy mentegetni szeretném, vagy aggódnék a cégóriás jövőjét illetően, csak nagyon úgy néz ki, hogy most túl sokat akar a szarka és nem neki fog fájni, ha elejti a zsákmányt...
Asztalodon és a zsebedben
A Microsoft termékpalettája igen széles, a személyi számítógépek piacán gyakorlatilag egyeduralkodó a Windows operációs rendszerének köszönhetően. Ezért is engedheti meg magának, hogy nem fix élettartamú termékként, hanem szolgáltatásként tekint a Windows 10-re és rendszeresen érkező frissítésekkel folyton-folyvást foltozgat rajta. Az eredeti elképzelés azonban jóval szélesebb kört fedett (volna) le, hiszen létezett Windows telefon és vannak még Windows tabletek is. Előbbiek azonban rövid életet éltek, a Nokia felvásárlása után sem tudta megvetni a lábát a mobilpiacon uralkodó Android (Google, akarom mondani Alphabet) és iOS (Apple) telefonok mellett. Szintén ez a helyzet a táblagépek egyre szűkülő piacán is - helyüket a phabletek, vagy az okostelefonok veszélyeztetik. Magyarán alaposan kigolyózták a Microsoftot ebből a szegmensből, de a cégóriás nem adja magát könnyen: beszélik, hogy lesznek, akik készülnek csúcsmodellekkel, melyeken a Windows fut majd. Ha nem ment az alulról építkezés, megpróbálják felülről, mint a Tesla az autógyártást.
Amitől esetleg tartani lehet, hogy ha nem sikerül határidőn belül elfogadható eredményeket elérniük, akkor ejtik az UWP ötletét és az "egyszer veszem meg a Windows-t" helyett visszatérnek a két-három évenként kiadott új verzióra. Ami nekünk, felhasználóknak nem lesz jó - oké, annyira rossz sem, maximum kényelmetlen (megint kétévente kell választani egy Windowst, ami közutálat tárgya lehet).
A tévéd alatt
A konzolok piacán már korántsem ilyen tiszta a helyzete a cégnek, a legújabb generáció rajtja "mondhatni" balul sült el - félrecsúszott marketing, kötelező Kinect, a konkurenciához mérten alacsonyabb teljesítmény és magasabb ár. Ennek aztán meg is lett a következménye, a hazai piacon (USA) őrzött előnyét elvesztette és Európában sem túl rózsás a helyzet, Japán pedig továbbra is bevehetetlen bástya, amin a Sony és a Nintendo osztozik. De visszatérve a jelenbe, most éppen ott tartunk, hogy érkezik az Xbox One X és kivonják a "régi" Xbox One-t. Utóbbi helyett van egy Xbox One S, amivel pont olyan, amilyennel debütálniuk kellett volna... Az új konzol marktingje más irányvonalat követ, és előrendelésben már el is fogyott - az már más kérdés, hogy az átlag júzer felfogása szerint "nincsen rá normális játék, csak indie gagyi", bizony ennyit számítanak az exkluzívok. Egy háztáji gyors és nem reprezentatív felmérés alapján 10 felhasználóból 8 a Playstation-t választaná - ami nem csak a hazai piacról és az átlagember lehetőségeiről árulkodik.
Attól ugyan nem tartok, hogy egyhamar feladná a konzolpiacot a Microsoft, sőt. Mostanában ismét erősen propagálják a keresztplatform játék lehetőségét: egyezkednének a Valve-al és a Sonyval is, de valahol mindannyian sejtjük hogy a GabeN papa akadályozni ugyan nem fogja a dolgot, de ha pénzbe kerül, kisujját sem fogja mozdítani; míg a japánoknak abszolút nem érdeke ez az opció. Meggyőződésem, hogy ezzel a Microsoft is tisztában van, ezzel inkább csak jófej-pontokat szerezhet, jobb esetben nyomást gyakorolna a riválisokra, veszíteni nem veszíthet rajta. Ha mégis előáll az a helyzet, hogy kilépnek, akkor a keletkező vákuumban számos új induló vetheti meg a lábát, de végső soron a Sony törne egyeduralomra, ami nekünk, játékosoknak, nagyon nem lenne jó - az egészséges a döntetlen, a nyílt versenyhelyzet (lenne).
A fejeden
Végül itt ez a kevert valóság dolog (Mixed Reality, MR), ahol a virtuális valóságot vegyíti a környezetünkkel a fejünkre illesztett sisak a szórakoztatás és produktivitás jegyében. A Microsoft számos gyártóval leszerződött ilyen headsetek az elkészítésére, melyek közül az első fejlesztői példányok éppen most kezdenek szállingózni. De látván, hogy a HTC mostanság már szívesen megválna VR-üzletágától, elég rizikósnak tűnik a belépő. Persze a korán érkezők nagyobb eséllyel vethetik meg a lábukat, de véleményem szerint a VR vagy MR legföljebb kiegészíti (egyelőre legalábbis) majd a megszokott elektronikai szórakoztatóeszközöket, elterjedésére még sokat kell várni, de gyanítom, hogy az Xbox One X is szeretné majd kihasználni idővel az ezek nyújtotta lehetőségeket. Továbbá ott van a még mindig lepel alatt tartott HoloLens, mely ha egyszer elkészül és valóban olyan lesz amilyennek mondják, akkor legjobban dédelgetett sci-fi álmaim válnak valóra – már ha lesz rá ebben az életben pénzem. Legföljebb eladom a fél vesém, de kell egy olyan szemüveg, mind Adam Jensené.
Summa summarum
UWP még ugyan van, de a telefonok kiestek a kibliből; az Xbox One (és az X) körüli marketing a visszájára sülhet el; az MR és a HoloLens pedig önmagában is kétesélyes vállalkozás. Akárhogyan is alakul a jövő (az üveggömbömet már kidobtam, mert hazudik), ahhoz, hogy a Microsoft mindhárom vállalkozása sikerrel járjon, nem kevés követ kell megmozgatni és egy nagy adag szerencse sem árt. Sorolhatnánk a bölcsebbnél bölcsebb közmondásokat és szólásokat, de maradjunk inkább annyiban, hogy titeket kérdezlek: szerintetek menni fog a Microsoft minden vállalkozása? Ha nem, akkor kijöhetünk rosszul a dologból?