Vélemény című rovatunkban a hét legfontosabb eseményeivel foglalkozunk a szokottnál kicsit részletesebben, mélyebbre ásva a történetekben. Ez alapvetően egy szubjektív összeállítás, ami legfőképpen azt a célt szolgálja, hogy legyen egy hely, ahol beszélgethetünk a legérdekesebb, illetve legfontosabb eseményekről.

Nyugi, a konzolok nem teszik tönkre a játékipart

  • A Redditen felbukkant egy topic, aminek szerzője azt állítja, hogy a Microsoft arra kényszeríti a Ubisoftot, hogy 30 fps-ben fusson a játék
  • A felhasználók ezt bekajálták
  • Semmilyen bizonyíték nincs, amit ezt alátámasztaná

Az elmúlt hét fő témája a Vélemény rovatban a játékok felbontása volt, annak kapcsán, mekkora port kavart az, hogy az Assassin’s Creed Unity csak 900p felbontásban fog futni Xbox One és PS4 konzolon -- az ügy azonban nem csak ennyiből állt, hanem abból is, hogy 30 fps a maximum, ami más programban is jellemző. Maradva a Ubisoft felhozatalánál, a The Crew 30 fps-t tud kipumpálni konzolon (PC-n mégiscsak lehetséges lesz a 60 fps), de nem csak náluk problémás elem a képfrissítési ráta, hanem a The Evil Within esetében is, hiszen ott is gyárilag csak 30-at tud a játék, minden platformon.

A játékosok természetesen ennek nem örülnek, az általános vélekedés pedig nagyjából az, hogy a konzolok visszafogják a PC-s játékosokat, belekényszerítve minket is az alacsonyabb felbontás és sovány fps mocsarába, holott PC-n már 4K kellene, hogy sztenderd legyen. Több helyen is úgy beszélnek a gamerek, mintha egy sötét középkorba kerültünk volna, ahol a Sony és a Microsoft nem hagyja, hogy szárnyalni tudjunk a pixelek hátán -- nem is csoda hát, hogy egy, hitelesnek alig nevezhető bejegyzés alaposan felhergelte a hergelésre amúgy is fogékony közösséget.

velemeny-assassins-creed-unity-alt.jpg

A Reddit egyik nagyon népszerű oldalán, az r/pcmasterrace subredditen, a múlt héten jelezte az egyik felhasználó, hogy a Ubisoft néhány fejlesztője ellátogat majd arra az egyetemre ahova jár, a hallgatók pedig kérdéseket tehetnek fel. Arra kérte a PC Master Race olvasóit, hogy adják meg, milyen kérdésekre szeretnének választ kapni, ő pedig, ha van lehetősége, ezt a fejlesztőknek szegezi, majd elmondja, mit válaszoltak. Nos, az előadás megvolt, emberünk pedig hozta is a beígért válaszokat, ezek közül pedig az egyiken nagyon felakadt a szemöldöke a játékosoknak. Idézem:

„A kérdés: Tisztában vannak a negatív visszajelzésekkel, miután 30 fps-re korlátozták egyes játékaikat, úgymint az Assassin’s Creed: Unityt? És ha igen, mint gondolnak erről a témáról?

A kérdést az előadás végén tettem fel, és mindenki nevetett. A játéktervező azt mondta, hogy konzolon, az ilyen típusú játékok esetében, dönteniük kell a grafika és az fps között. Ezután utalt arra, hogy a Microsoft arra kényszeríti őket, hogy PC-n is korlátozzák a képfrissítési rátát. Majd mosolyogva azt mondta, nem baj, a szemünk úgy sem lát többet 24 fps-nél, aztán kacsintott.”

Hölgyeim és uraim, itt a bizonyíték arra, amit régóta sejtett már mindenki, a Microsoft tényleg maga az ördög és minden erejével azon van, hogy visszafogja a PC-s játékosokat -- vagy nem. Tudni kell ugyanis, hogy a bejegyzést közlő felhasználó gyorsan törölte magát Redditről, s a bizonyítékként feltöltött kép is nyomtalanul eltűnt. Na hát! Ami így maradt, az nem más, mint egy egyszerű clickbait, ami a PC-s tábor keménymagjába kiirthatatlanul beférkőzött rosszhiszeműségre épít, arra, hogy mindenki, de különösen a konzolgyártók, tönkre akarják tenni a játékipar ezen részét -- a trükk pedig működött, oldalakon megy a vita, megint csak bizonyítva ezt, hogy igazán nem kell sok, ahhoz, hogy a PC Master Race magukat olyan nagyra becsülő egyes tagjait kihozzuk a sodrából. Nyilván nem azt mondom, minden megszállott PC-s idegbeteg őrült, aki csak arra vár, hogy kilométeres kommenetekben írja ki magából a frusztrációt, de sajnos sokszor találkozni az ilyenekkel.

A lényeg az -- és ez egy általános szabály az internet egészére nézve is -- hogy ne dőljünk be mindennek, ami elénk kerül! Egy pici józan ész és egy egészséges mennyiségű szkepticizmus kellene csak ahhoz, hogy az ilyen típusú, szenzációs tényfeltárások hamisságát azonnal kiszúrjuk, mert itt lényegében egy sokad kézből kapott, ki tudja, útközben mennyire torzított, igazságot talán nem is tartalmazó információ jutott el hozzánk, amit láthatóan többen be is kajáltak, szimplán azért mert megfelelt a fejükben kialakult világnézetnek. Ez a megerősítési torzítás tipikus esete, vagyis az, hogy egy olyan információt részesítünk előnyben, ami saját feltételezéseinket erősíti, nem vizsgálva ennek hitelességét, s kihagyva mindazt, ami megcáfolhatja mondandónkat -- a kihagyott részletek pedig ebben az esetben az, hogy a nagy egészet nézve semmi gond nincs a PC-s játékiparral, de ha mégis valamilyen módon a konzolgyártók mozgatnák a szálakat, akkor ennek hatása korántsem akkora, mint amilyennek beállítják.

Ezt támasztja alá a Jon Peddie Research idén nyáron (tehát bőven az új konzolok megjelenése után) közölt elemzése, miszerint a PC-s játékiparban a hardverre költött összeg, kicsivel több, mint 21,5 milliárd dollár, kétszer akkora, mint a konzolos hardver ágazat -- ez természetesen nem sokkoló, az viszont már érdekes, hogy a kevesebb lóerővel bíró PC-s tulajok nagy többsége gépet újít, és a közép- illetve a felső kategóriát célozzák. A Gartner tavaly októberben készített elemzése rávilágít arra, hogy a PC-s játékeladások stabil növekedést mutatnak, s következő esztendőre is ugyanezt prognosztizálják, bár a Juniper Research szerint 2019-re 12%-os csökkenés várható hardveres fronton, de a PC-s ágazat még akkor is vezetni fog a játékeladásokban. Egyszóval, mi PC-sek, sokat költünk játékokra és még többet fejlesztésekre, s tesszük ezt, annak ellenére, hogy a Microsoft már egy ideje (feltételezem, hogy nem a múlt héten kezdték el azt, amit a Reddites forrás állít) kényszeríti a játékok lebutítását. Ugye milyen furcsa? És akkor érdemes még hozzátenni azt is, hogy a Digital Foundry által végzett profi elemzésekből világosan látszik, hogy a frissen megjelent, multiplatform játékok többsége jobban, nagyobb felbontásban fut PC-n.

A felröppent vád egyébként is érdekes, hiszen nehéz felfogni, hogy egy ilyen megállapodásba pontosan miért menne bele bárki is, különösen egy olyan nagy cég, mint a Ubisoft. Nevezzetek naivnak, de úgy gondolom, hogy egy éves szinten 1,2 milliárd dollár bevételt termelő és több mint 9000 alkalmazottat foglalkoztató óriást nem igazán lehet így megszorongatni, még akkor sem, ha a Microsoft esik neki, illetve tudva azt, hogy milyen lobbanékony a gamer közösség, egy ilyen, a héttérben megkötött sunyi egyességből senki sem jön ki jól. Persze lehet azt mondani, hogy a PC-s szemmel nézve nem túl erős konzolok visszafogják az ipart, s még ha van is ebben igazság, az már teljes hülyeség, hogy a Microsoft machinációi miatt 30 fps lesz a sztenderd PC-n is, s ha már itt tartunk, az sem igaz, hogy a Sony lefizeti a fejlesztőket, hogy a multiplatform címek csak 900p-ben fussanak a rivális gépén. Szóval kérlek titeket, hogy ne kajáljatok be minden marhaságot, higgadtan nézzétek meg, mi van előttetek, s csak utána reagáljatok -- bár ez igazán nem egy olyan tanács, amit most hallottatok először, de mégis érdemes elismételni. 

velemeny-konzolok.jpg

A brutális Hatred

  • A lengyel Destructive Creations egy extrabrutális játékkal rukkolt elő
  • Ártatlan civileket kell ölni
  • Gusztustalan

Pont a hét végére futott be egy érdekes anyag, a Hatred című játék képében. A programról röviden annyit kell tudni, hogy egy elsőjátékos lengyel fejlesztőcsapat, a Destructive Creations munkája, akik egy olyan programot eszeltek ki, amiben ártatlan civilek módszeres és brutális lemészárlása a feladatunk, konkrét cél vagy indok nélkül, a helyzetet pedig csak súlyosbítja, hogy a cég alapítója, Jarosław Zieliński szoros szálakkal fűződik egy lengyel szélsőjobbos csoportosuláshoz, a Polska Liga Obronyhoz.

A Hatred sokaknál átlépte a jóérzés határát, és ez teljesen érthető is, miért, noha más játékokban is tettünk már durva dolgokat: a fülcimpánkig gázoltunk démon vérben vagy zombi agyvelőben, a GTA bármelyik részében pedig vígan letarolhatunk egy városrészt, anélkül, hogy bárkinek is esélye lenne megállítani -- a Hatred azonban más jószág. A készítők, az eddig kiadott videó alapján, arra koncentráltak, hogy a hidegvérű gyilkosságokat realista módon mutassák be, mégpedig az áldozat oldalról; a trailerben több jelenetben is láthatjuk, ahogy egy nő sírva könyörög az életéért, s akárhogyan is nézzük, ez bizony megfagyasztja az emberben a vért. Persze lehet takarózni azzal, hogy „ezt nem kell komolyan venni”, meg „a szórakoztatásról szól az egész”, de ezek csak nagyon gyenge kifogások a fejlesztők részéről, s nyilvánvaló, hogy szenzációhajhász módszerekkel próbálkoznak felhajtást kelteni, az egyként nem túl eredeti játékuknak -- mondjuk a küldetés sikerült, ehhez gratulálok is, ez viszont még nem jelenti azt, hogy garantáltan sikeres lesz a játék, inkább csak hírhedt.

Álszent dolognak tűnhet arról panaszkodni, hogy milyen formát öltött bithalmazokat darabolunk fel és lyuggatunk ki, de igen is van különbség, a Hatred pedig átlépte azt a bizonyos határt. Figyelembe kell venni, hogy nagyon érzékeny periódusban bukkant elő ez a játék, egyrészt 2011 óta megháromszorozódott a tömegmészárlások száma az Egyesült Államokban, másrészt pont a héten kellett elhalasztani egy előadást, mert valaki iskolai lövöldözéssel fenyegetőzött. Egy ilyen, feszült légkörben csak olaj a tűzre a Hatred, s egy jóérzésű gamer sem akar ezzel játszani.

A Hatred másik nagy baja, a már említett, ábrázolási mód. A készítők szembe mentek azzal, amit a normának nevezhetünk: ha egy játékban gyilkolunk, az nem helyez terhet a lelkiismeretünkre, nem gondolunk arra, hogy annak a katonának árva maradt a gyereke, vagy, hogy az elütött járókelőnek milyen sok lett volna még az életéből. Az ilyen karaktereket nem tekintjük embernek (sokszor nem is embereket, hanem démonokat, zombikat, vagy valami emberformájút lövünk), elvonatkoztatunk ettől, csak kellékei annak a világnak, amit felépítettek nekünk. Ezt a normát persze lehet feszegetni, például legutóbb a Spec Ops: The Line foglalkozott ezzel, és ez a játék javára is vált, többé tette, mint egy újabb lövölde. A baj ott kezdődik, ha a fejlesztők egy bevallottan gonosz, pszichopata bőrébe helyeznek minket (nem összekeverendő egy antihőssel) és ártatlan, törékeny, szimpátiát kiváltó emberként ábrázolt NPC-k megölését kéri tőlünk. Ekkor egy gusztustalan, szadista programot kapunk, s tudva azt, hogy a fejlesztőcsapat alapítójának milyen kapcsolatai vannak, rasszista áthallások sem elképzelhetetlenek.

velemeny-hatred.jpg

Ha a szórakoztatáson túl mélyebbre ásunk, a játékok alapvetően fantáziamegvalósításról szólnak, arról, hogy valaki olyanná válhatunk, amivé sohasem lehetnék: szuperkatona, a királyságot megmentő lovag, mágus, egy versenypilóta, jedi, bármi és akármi, de azt ne mondja nekem senki, hogy valaki őszintén civileket szeretne halomra lőni, mert az neki valahogyan kikapcsolódás. Itt bukik el teljesen a Hatred, hiszen nincs piaca, ahol ezt el lehetne adni. A többség már most nevetségesnek tartja az egész koncepciót, a grafikusmotort biztosító Epic a logójuk eltávolítását kéri és biztosak lehettek abban is, hogy a legkomolyabb terjesztési platform a játék honlapja lesz, mert hogy a Steamre, vagy bármilyen más, nagy áruházba ez nem kerül fel, az ziher -- már ha egyáltalán elkészül.

Összefoglalva tehát: a Hatred egy rettenetes ötlet, ami rossz időben, rossz találásban és rossz indíttatásból született meg, felvevő piaca pedig mindezek miatt nincs. Ironikus módon a projekt pont annyira van halálra ítélve, mint az abban szereplő áldozatok.

A hét kérdése a Hatreddel kapcsolatos, s arra vagyunk kíváncsiak, hogy volt-e már olyan játék, ami túl véres, brutális, gyomorforgató volt az ízlésednek? Melyik volt ez a játék, ha volt ilyen? És mit gondolsz a Destructive Creations játékáról? Elfogadható, amit csinálnak, vagy tényleg átlépték a határt?