Vélemény című rovatunkban a hét legfontosabb eseményeivel foglalkozunk a szokottnál kicsit részletesebben, mélyebbre ásva a történetekben. Ez alapvetően egy szubjektív összeállítás, ami legfőképpen azt a célt szolgálja, hogy legyen egy hely, ahol beszélgethetünk a legérdekesebb, illetve legfontosabb eseményekről.
Nyugi, a konzolok nem teszik tönkre a játékipart
- A Redditen felbukkant egy topic, aminek szerzője azt állítja, hogy a Microsoft arra kényszeríti a Ubisoftot, hogy 30 fps-ben fusson a játék
- A felhasználók ezt bekajálták
- Semmilyen bizonyíték nincs, amit ezt alátámasztaná
Az elmúlt hét fő témája a Vélemény rovatban a játékok felbontása volt, annak kapcsán, mekkora port kavart az, hogy az Assassin’s Creed Unity csak 900p felbontásban fog futni Xbox One és PS4 konzolon -- az ügy azonban nem csak ennyiből állt, hanem abból is, hogy 30 fps a maximum, ami más programban is jellemző. Maradva a Ubisoft felhozatalánál, a The Crew 30 fps-t tud kipumpálni konzolon (PC-n mégiscsak lehetséges lesz a 60 fps), de nem csak náluk problémás elem a képfrissítési ráta, hanem a The Evil Within esetében is, hiszen ott is gyárilag csak 30-at tud a játék, minden platformon.
A játékosok természetesen ennek nem örülnek, az általános vélekedés pedig nagyjából az, hogy a konzolok visszafogják a PC-s játékosokat, belekényszerítve minket is az alacsonyabb felbontás és sovány fps mocsarába, holott PC-n már 4K kellene, hogy sztenderd legyen. Több helyen is úgy beszélnek a gamerek, mintha egy sötét középkorba kerültünk volna, ahol a Sony és a Microsoft nem hagyja, hogy szárnyalni tudjunk a pixelek hátán -- nem is csoda hát, hogy egy, hitelesnek alig nevezhető bejegyzés alaposan felhergelte a hergelésre amúgy is fogékony közösséget.
A Reddit egyik nagyon népszerű oldalán, az r/pcmasterrace subredditen, a múlt héten jelezte az egyik felhasználó, hogy a Ubisoft néhány fejlesztője ellátogat majd arra az egyetemre ahova jár, a hallgatók pedig kérdéseket tehetnek fel. Arra kérte a PC Master Race olvasóit, hogy adják meg, milyen kérdésekre szeretnének választ kapni, ő pedig, ha van lehetősége, ezt a fejlesztőknek szegezi, majd elmondja, mit válaszoltak. Nos, az előadás megvolt, emberünk pedig hozta is a beígért válaszokat, ezek közül pedig az egyiken nagyon felakadt a szemöldöke a játékosoknak. Idézem:
„A kérdés: Tisztában vannak a negatív visszajelzésekkel, miután 30 fps-re korlátozták egyes játékaikat, úgymint az Assassin’s Creed: Unityt? És ha igen, mint gondolnak erről a témáról?
A kérdést az előadás végén tettem fel, és mindenki nevetett. A játéktervező azt mondta, hogy konzolon, az ilyen típusú játékok esetében, dönteniük kell a grafika és az fps között. Ezután utalt arra, hogy a Microsoft arra kényszeríti őket, hogy PC-n is korlátozzák a képfrissítési rátát. Majd mosolyogva azt mondta, nem baj, a szemünk úgy sem lát többet 24 fps-nél, aztán kacsintott.”
Hölgyeim és uraim, itt a bizonyíték arra, amit régóta sejtett már mindenki, a Microsoft tényleg maga az ördög és minden erejével azon van, hogy visszafogja a PC-s játékosokat -- vagy nem. Tudni kell ugyanis, hogy a bejegyzést közlő felhasználó gyorsan törölte magát Redditről, s a bizonyítékként feltöltött kép is nyomtalanul eltűnt. Na hát! Ami így maradt, az nem más, mint egy egyszerű clickbait, ami a PC-s tábor keménymagjába kiirthatatlanul beférkőzött rosszhiszeműségre épít, arra, hogy mindenki, de különösen a konzolgyártók, tönkre akarják tenni a játékipar ezen részét -- a trükk pedig működött, oldalakon megy a vita, megint csak bizonyítva ezt, hogy igazán nem kell sok, ahhoz, hogy a PC Master Race magukat olyan nagyra becsülő egyes tagjait kihozzuk a sodrából. Nyilván nem azt mondom, minden megszállott PC-s idegbeteg őrült, aki csak arra vár, hogy kilométeres kommenetekben írja ki magából a frusztrációt, de sajnos sokszor találkozni az ilyenekkel.
A lényeg az -- és ez egy általános szabály az internet egészére nézve is -- hogy ne dőljünk be mindennek, ami elénk kerül! Egy pici józan ész és egy egészséges mennyiségű szkepticizmus kellene csak ahhoz, hogy az ilyen típusú, szenzációs tényfeltárások hamisságát azonnal kiszúrjuk, mert itt lényegében egy sokad kézből kapott, ki tudja, útközben mennyire torzított, igazságot talán nem is tartalmazó információ jutott el hozzánk, amit láthatóan többen be is kajáltak, szimplán azért mert megfelelt a fejükben kialakult világnézetnek. Ez a megerősítési torzítás tipikus esete, vagyis az, hogy egy olyan információt részesítünk előnyben, ami saját feltételezéseinket erősíti, nem vizsgálva ennek hitelességét, s kihagyva mindazt, ami megcáfolhatja mondandónkat -- a kihagyott részletek pedig ebben az esetben az, hogy a nagy egészet nézve semmi gond nincs a PC-s játékiparral, de ha mégis valamilyen módon a konzolgyártók mozgatnák a szálakat, akkor ennek hatása korántsem akkora, mint amilyennek beállítják.
Ezt támasztja alá a Jon Peddie Research idén nyáron (tehát bőven az új konzolok megjelenése után) közölt elemzése, miszerint a PC-s játékiparban a hardverre költött összeg, kicsivel több, mint 21,5 milliárd dollár, kétszer akkora, mint a konzolos hardver ágazat -- ez természetesen nem sokkoló, az viszont már érdekes, hogy a kevesebb lóerővel bíró PC-s tulajok nagy többsége gépet újít, és a közép- illetve a felső kategóriát célozzák. A Gartner tavaly októberben készített elemzése rávilágít arra, hogy a PC-s játékeladások stabil növekedést mutatnak, s következő esztendőre is ugyanezt prognosztizálják, bár a Juniper Research szerint 2019-re 12%-os csökkenés várható hardveres fronton, de a PC-s ágazat még akkor is vezetni fog a játékeladásokban. Egyszóval, mi PC-sek, sokat költünk játékokra és még többet fejlesztésekre, s tesszük ezt, annak ellenére, hogy a Microsoft már egy ideje (feltételezem, hogy nem a múlt héten kezdték el azt, amit a Reddites forrás állít) kényszeríti a játékok lebutítását. Ugye milyen furcsa? És akkor érdemes még hozzátenni azt is, hogy a Digital Foundry által végzett profi elemzésekből világosan látszik, hogy a frissen megjelent, multiplatform játékok többsége jobban, nagyobb felbontásban fut PC-n.
A felröppent vád egyébként is érdekes, hiszen nehéz felfogni, hogy egy ilyen megállapodásba pontosan miért menne bele bárki is, különösen egy olyan nagy cég, mint a Ubisoft. Nevezzetek naivnak, de úgy gondolom, hogy egy éves szinten 1,2 milliárd dollár bevételt termelő és több mint 9000 alkalmazottat foglalkoztató óriást nem igazán lehet így megszorongatni, még akkor sem, ha a Microsoft esik neki, illetve tudva azt, hogy milyen lobbanékony a gamer közösség, egy ilyen, a héttérben megkötött sunyi egyességből senki sem jön ki jól. Persze lehet azt mondani, hogy a PC-s szemmel nézve nem túl erős konzolok visszafogják az ipart, s még ha van is ebben igazság, az már teljes hülyeség, hogy a Microsoft machinációi miatt 30 fps lesz a sztenderd PC-n is, s ha már itt tartunk, az sem igaz, hogy a Sony lefizeti a fejlesztőket, hogy a multiplatform címek csak 900p-ben fussanak a rivális gépén. Szóval kérlek titeket, hogy ne kajáljatok be minden marhaságot, higgadtan nézzétek meg, mi van előttetek, s csak utána reagáljatok -- bár ez igazán nem egy olyan tanács, amit most hallottatok először, de mégis érdemes elismételni.
A brutális Hatred
- A lengyel Destructive Creations egy extrabrutális játékkal rukkolt elő
- Ártatlan civileket kell ölni
- Gusztustalan
Pont a hét végére futott be egy érdekes anyag, a Hatred című játék képében. A programról röviden annyit kell tudni, hogy egy elsőjátékos lengyel fejlesztőcsapat, a Destructive Creations munkája, akik egy olyan programot eszeltek ki, amiben ártatlan civilek módszeres és brutális lemészárlása a feladatunk, konkrét cél vagy indok nélkül, a helyzetet pedig csak súlyosbítja, hogy a cég alapítója, Jarosław Zieliński szoros szálakkal fűződik egy lengyel szélsőjobbos csoportosuláshoz, a Polska Liga Obronyhoz.
A Hatred sokaknál átlépte a jóérzés határát, és ez teljesen érthető is, miért, noha más játékokban is tettünk már durva dolgokat: a fülcimpánkig gázoltunk démon vérben vagy zombi agyvelőben, a GTA bármelyik részében pedig vígan letarolhatunk egy városrészt, anélkül, hogy bárkinek is esélye lenne megállítani -- a Hatred azonban más jószág. A készítők, az eddig kiadott videó alapján, arra koncentráltak, hogy a hidegvérű gyilkosságokat realista módon mutassák be, mégpedig az áldozat oldalról; a trailerben több jelenetben is láthatjuk, ahogy egy nő sírva könyörög az életéért, s akárhogyan is nézzük, ez bizony megfagyasztja az emberben a vért. Persze lehet takarózni azzal, hogy „ezt nem kell komolyan venni”, meg „a szórakoztatásról szól az egész”, de ezek csak nagyon gyenge kifogások a fejlesztők részéről, s nyilvánvaló, hogy szenzációhajhász módszerekkel próbálkoznak felhajtást kelteni, az egyként nem túl eredeti játékuknak -- mondjuk a küldetés sikerült, ehhez gratulálok is, ez viszont még nem jelenti azt, hogy garantáltan sikeres lesz a játék, inkább csak hírhedt.
Álszent dolognak tűnhet arról panaszkodni, hogy milyen formát öltött bithalmazokat darabolunk fel és lyuggatunk ki, de igen is van különbség, a Hatred pedig átlépte azt a bizonyos határt. Figyelembe kell venni, hogy nagyon érzékeny periódusban bukkant elő ez a játék, egyrészt 2011 óta megháromszorozódott a tömegmészárlások száma az Egyesült Államokban, másrészt pont a héten kellett elhalasztani egy előadást, mert valaki iskolai lövöldözéssel fenyegetőzött. Egy ilyen, feszült légkörben csak olaj a tűzre a Hatred, s egy jóérzésű gamer sem akar ezzel játszani.
A Hatred másik nagy baja, a már említett, ábrázolási mód. A készítők szembe mentek azzal, amit a normának nevezhetünk: ha egy játékban gyilkolunk, az nem helyez terhet a lelkiismeretünkre, nem gondolunk arra, hogy annak a katonának árva maradt a gyereke, vagy, hogy az elütött járókelőnek milyen sok lett volna még az életéből. Az ilyen karaktereket nem tekintjük embernek (sokszor nem is embereket, hanem démonokat, zombikat, vagy valami emberformájút lövünk), elvonatkoztatunk ettől, csak kellékei annak a világnak, amit felépítettek nekünk. Ezt a normát persze lehet feszegetni, például legutóbb a Spec Ops: The Line foglalkozott ezzel, és ez a játék javára is vált, többé tette, mint egy újabb lövölde. A baj ott kezdődik, ha a fejlesztők egy bevallottan gonosz, pszichopata bőrébe helyeznek minket (nem összekeverendő egy antihőssel) és ártatlan, törékeny, szimpátiát kiváltó emberként ábrázolt NPC-k megölését kéri tőlünk. Ekkor egy gusztustalan, szadista programot kapunk, s tudva azt, hogy a fejlesztőcsapat alapítójának milyen kapcsolatai vannak, rasszista áthallások sem elképzelhetetlenek.
Ha a szórakoztatáson túl mélyebbre ásunk, a játékok alapvetően fantáziamegvalósításról szólnak, arról, hogy valaki olyanná válhatunk, amivé sohasem lehetnék: szuperkatona, a királyságot megmentő lovag, mágus, egy versenypilóta, jedi, bármi és akármi, de azt ne mondja nekem senki, hogy valaki őszintén civileket szeretne halomra lőni, mert az neki valahogyan kikapcsolódás. Itt bukik el teljesen a Hatred, hiszen nincs piaca, ahol ezt el lehetne adni. A többség már most nevetségesnek tartja az egész koncepciót, a grafikusmotort biztosító Epic a logójuk eltávolítását kéri és biztosak lehettek abban is, hogy a legkomolyabb terjesztési platform a játék honlapja lesz, mert hogy a Steamre, vagy bármilyen más, nagy áruházba ez nem kerül fel, az ziher -- már ha egyáltalán elkészül.
Összefoglalva tehát: a Hatred egy rettenetes ötlet, ami rossz időben, rossz találásban és rossz indíttatásból született meg, felvevő piaca pedig mindezek miatt nincs. Ironikus módon a projekt pont annyira van halálra ítélve, mint az abban szereplő áldozatok.
A hét kérdése a Hatreddel kapcsolatos, s arra vagyunk kíváncsiak, hogy volt-e már olyan játék, ami túl véres, brutális, gyomorforgató volt az ízlésednek? Melyik volt ez a játék, ha volt ilyen? És mit gondolsz a Destructive Creations játékáról? Elfogadható, amit csinálnak, vagy tényleg átlépték a határt?
De én akkor is azt mondom hogy ha valaki szihopata elmebeteg állat az inkább a játékokban gyilkolásszon mint az utcán a való életben.
Nem is beszélve a postal sorozatról. Sőt említhetnénk a saints row-t vagy bármely más programot.
Mindenhol adott a lehetőség. Még a skyrimben is vannak olyan céhek ahol ölni kell. Akár bemászhatsz egy faluba és szinte mindenkit lemészárolhatsz. Vérfarkasként pedig eleve ölnöd kell.
A pc-sek és a konzolosok összeugrasztása meg gusztustalan. Szerintem a konzol nem jobb a pcnél. Alapvetően hardweresen nem sokban különböznek egymástól. Egyedüli különbség az operációs rendszer vagy a felület amire a játékokat írják, nem régebben talán még az xbox 360 esetén volt egy botrány ezzel kapcsolatosan, mivel kiderült ,hogy az xbox által használt rendszer linux alapú. Egyetlen probléma a pc-s programokkal hogy pocsékul optimalizálják a játékokat, és van egy olyan érzésem ,hogy szánt szándékkal teszik. Hiszen ki venné meg a konzolt, ha hasonló feltételekkel indula mint a pc . mondjuk windows 7 en futnának a programok. A pcre dugunk egy kontrollert ,és rákötjük tvre, máris kész a konzolod.
Egyetlen különbséget az egyedi csak konzolra kiadott játékok jelentik . Ezért érdemes esetleg beruházni egy konzolba. Persze ha türelmes vagy a jobban fogyó programokból ,hogy maximalizálják a profitot készül pc-s átirat is.
Azt se mondanám, hogy drágább lenne egy pc-t fenntartani. Egy számítógép szavatossági ideje, játékok szempontjából 4-5 év . Úgy ,hogy igazából szinte semmit sem fejlesztesz rajta.
Persze ennek kárát a grafika látja az esetek többségében. De ha már egyszer beruháztál egy pc-be olcsóbban megúszod ha azt bővíted. Amikor szükséges veszel egy új videó kártyát bővíted egy kicsit memóriával , processzort csak akkor veszel ha már tényleg a minimumnak sem felelsz meg. Az én gépemet 2008 ban vettem, és most jönnek ki olyan játékok amelyek nem futnak rajta.
60 ezerből viszont ma már lehet a nulláról egy olyan pc-t építeni amin tökéletesen fut minden, az egyetlen pluszt a videokártya jelenti , de ha olyan alaplapot veszel ami alapból tartalmaz egy vidkártyát és mellette tud kezelni mégegyet, akkor a két kártyán a terhelés megoszlik, így oda elég egy alacsony árkategóriájú :) pár évig megint jó lesz.
Mellesleg igen nem tudom csak sejtem, viszont a bejelntésnél jóformán semmilyen sztoriszerűségről nem beszéltek, csak azt írták, hogy azt lősz akit akarsz juhúú dejó muri...Pedig azért szoktak ilyesmiről beszélni ...
Egyébként amit mondtál, hogy a videojátékok is szeretnék hangoztatni, hogy művészeti ág meg hasonló... Legyen, viszont akárhogy is nézem ezeket a képsorokat semmi művészetit nem találok benne, semmi rejtett üzenet, vagy bármi egyéb Ez csak egy értelmetlen mészárlás, még csak a kihívás sincs meg, mint egy postalban, ahol ha nekimentél valakinek lepuffantott az illető egy sörétessel
Egyébként amit mondtál, hogy a videojátékok is szeretnék hangoztatni, hogy művészeti ág meg hasonló... Legyen, viszont akárhogy is nézem ezeket a képsorokat semmi művészetit nem találok benne, semmi rejtett üzenet, vagy bármi egyéb Ez csak egy értelmetlen mészárlás, még csak a kihívás sincs meg, mint egy postalban, ahol ha nekimentél valakinek lepuffantott az illető egy sörétessel
Később az arra járók érezték ugyan a kellemetlen szagot, de nem igazán törődtek vele. Továbbmentek, el is felejtették a dolgot nyomban. A mese véget is érhetne, csakhogy…
Történetesen arra járt Ubul, a falu „hírmondója”. Facsarta az orrát a szag, fintorgott is, méltatlankodott is, majd ahelyett, hogy továbbállt volna, vizsgálgatni kezdte a környéket mert kíváncsi lett, hogy ugyan mi lehet ilyen büdös? Meg is találta a kupacot a bokor alatt, megvizsgálta és így szólt: „Fúj, de undorító ez a halom kaki! Büdös, ronda, elveszi az étvágyamat, felforgatja a gyomromat!” Majd kiszaladt az útra és így szólt a járókelőkhöz: „Valaki odakakilt a bokor alá! Jöjjenek, nézzék meg milyen undorító, gusztustalan kupac van ott! Tele van léggyel és azok is gusztustalanok!”
A járókelők legtöbbje szóra sem méltatta Ubult. Néhányan közölték vele, hogy nem érdekli őket a dolog. Egy-két ember viszont szívesen ment Ubullal, hogy megnézzék a bűz forrását és jól kibeszéljék mennyire undorító dolog az a kakarakás ott a bokor alján. Ubul örült, hogy rokon lelkekre talált és nem értette, hogy a többi lakos hogyan mehet el szó nélkül a dolog mellett. Úgy gondolta, az ő dolga meggyőzni arról szomszédait és ismerőseit, mennyire undorító és gusztustalan dolog a kaki. Ezért fogott egy vödröt és bevitte a kakit a falu főterére, majd felállt egy emelvényre és így szólt: „Emberek! Valaki odakakált az erdei út mellé, a bokor alá! Ti nem is tudjátok, mennyire gusztustalan dolog a kaki, mert nem néztétek meg. De én elhoztam nektek. Nézzétek, milyen barna, ragyás és ronda! Ideteszem a pódiumra, hogy mindenki jól lássa. Szagoljátok meg, mindjárt elmegy az életkedvetek! Gyertek csak, belekenem a ruhátokba, hogy megtudjátok, mennyire gusztustalan! Gyertek, vizsgáljátok meg mindannyian! Adok nagyítót is, hogy jól kivehessétek a gyomorforgató részleteket! Szörnyülködjetek, fintorogjatok, legyen hányingeretek!”
A falusiak közül néhány kíváncsi hülye megnézte a kakit és Ubullal együtt morgott: „Jajj de undorító!”- mondogatták egymásnak. A többség azonban hazament, nem foglalkozott Ubullal, nem akartak szörnyülködni.
Ubul pedig felsóhajtott: „Szegény, szerencsétlen, tudatlan felebarátaim. Nem tudják, milyen undorkeltő dolog ez a kaki. De majd én felnyitom a szemüket! Éjjel, amíg alszanak, mindenkinek az ajtaját bekenem kakival...”
(Gondolom érthető a tanmese.)
Egy előre megírt programnál nem igazán érzem azt, hogy aktív részese lennék a dolognak. Én csak egy bábut irányítok. A legtöbb játéknál a döntés a fejlesztők keze alatt születik, te csak kiválasztod ezek közül a neked tetszőt! Maximum annyit teszek hogy esetleg másképp oldom meg a végkimenetelt. Így viszont rajtad nem sok teher van maximum ezáltal többször újrajátszhatóvá válik a játék.
A Dishonored-ben többféle befejezés létezik! Ott de döntötted el ki éljen s ki haljon! Ölés nélkül is meg lehet csinálni.
Talán akkor lennék aktív részese a játéknak, ha agyamra meg a testemre lenne kötve és éreznék mindent... de szerencsére itt még nem tartunk azt hiszem. Szóval én máshogyan látom a dolgokat mint te.
Nagyon szeretek játszani, de inkább maradok a valóságban!
Én egyáltalán nem védem a játékot csak nem értem mi az oka ennek a nagy tiltakozásnak! Leírtam az előző hozzászólásaimban, hogy más tálalásban láttunk már ilyet. Nagy ívben el lehet kerülni az ilyen és ehhez hasonló játékokat ha nem tetszik!
Nagyon szeretek játszani, de inkább maradok a valóságban!
Én egyáltalán nem védem a játékot csak nem értem mi az oka ennek a nagy tiltakozásnak! Leírtam az előző hozzászólásaimban, hogy más tálalásban láttunk már ilyet. Nagy ívben el lehet kerülni az ilyen és ehhez hasonló játékokat ha nem tetszik!
Nagyon szeretek játszani, de inkább maradok a valóságban!
Én egyáltalán nem védem a játékot csak nem értem mi az oka ennek a nagy tiltakozásnak! Leírtam az előző hozzászólásaimban, hogy más tálalásban láttunk már ilyet. Nagy ívben el lehet kerülni az ilyen és ehhez hasonló játékokat ha nem tetszik!
Egyértelműen gonosz hőssel pedig nem játszom.
Egyértelműen gonosz hőssel pedig nem játszom.
Nem akarok kötözködni, és nem akarlak megsérteni se titeket, de amit írtok érveket az számomra nem elfogadott! Persze ti a játék ellen hozzátok az érveket, mivel ti egy igen elismert lap szerkesztői és játékok tesztelői vagytok! Rosszul jönne ki ha pozitív érveket hoznátok fel a játék mellett!
Viszont én úgy veszem észre, hogy ti belénk akarjátok beszélni, hogy ez a játék úgy ahogy van sz@r lehet!
Más játékokban kedvünkre apríthatjuk az ártatlan civileket az nem baj, mert a játék lényege nem ez! De mégis van rá lehetőség. Ha valaki játszik ezzel a játékkal, még nem kattant! Ha valaki kattant eme játék előtt is kattant. A sok szenny ami a tévében megy az károsabb mint maga ez a játék!
A kecskeszimulátor jobb? Az sokkal betegebb.
Surgeon Simulator 2013. Egy jó dokit játszunk ahol ártatlan embereken sikertelen műtéteket hajtunk végre! Az jobb??? Feltrancsírozzuk az agyukat, a beleket kihajítjuk! Ez nem okoz emberekben sérülést? Óhh nem mert az poén! Poénból elcseszem a műtétet!
A bizonyos határt már rég átlépték a többi játékfejlesztők!
Meg a Microsoft miért csak az Ubisoftot kényszerítené arra, hogy visszafogja az fps-rátát? Akkor már miért nem minden egyes céget? Összeesküvés hívők....