- Ausztrália két legnagyobb üzletláncában nem kapni a GTA 5-öt
- Egy petícióval érték el ezt
- Az indok: védjék a gyerekeket
- Megint bűnbak egy videojáték
- GTA 5 next-gen teszt
- PC
- XBOX 360
- XBOX One
- PS3
- PS4
A heti téma ezúttal a messzi Ausztráliából jött, ahol a GTA 5 váltott ki heves érzelmeket. Az történt, hogy nemrégiben egy petíció indult, amiben bántalmazott nők arra kérték az ország egyik legnagyobb áruházát, hogy távolítsák el a GTA 5-öt, mivel abban a játékosok nőket ölthetnek vagy verhetnek meg, s nem szeretnék, ha az új generáció, konkrétan a mostani fiatal fiúk azt tanulnák meg, hogy semmi baj nincs azzal, ha nőket vernek, sőt ez javasolt tevékenység. A petíciót jelen sorok írásakor majdnem 48.000 ember írta alá, s ennyi elég volt ahhoz, hogy a szóban forgó nagy áruház, a Target, majd később egy másik lánc, a K-Mart is levegye a polcairól a játékot, mondván: meghallgatták a vásárlókat, és látták, hogy a többség problémásnak tartja azt, hogy ilyen játékot árulnak.
A petíció azt mondja, hogy jót akar, és be is látom, hogy a játékban szereplő egyes jelenetek fájdalmas emlékeket válthatnak ki azokban, aki személyesen, a való világban éltek át ilyet, maga a cél azonban szűklátókörű. Az egyik probléma az, hogy a GTA 5 már egy éve kapható, most csak a felújított változat jelent meg, a másik pedig az, hogy nemcsak a GTA 5-ben láthatunk erőszakot nők ellen, vagy ha már itt tartunk, bárki más ellen. A GTA 4-et például miért nem tiltatják ki? Vagy egy felnőtteknek szánt filmet, könyvet, sorozatot? Annyi minden lehetne még, ami kiverhetné a biztosítékot, de pont a GTA 5 szaladt ebbe bele. Miért? Talán azért, mert egy kiemelten népszerű, világszerte ismert, s fennállása során sok botrányt generált sorozat legújabb részéről van szó, ami így ideális célpont lehet, vagy talán azért, mert még mindig élénken él az emberekben az, hogy a videojáték a nagy ördög, ami megrontja a fiatalokat, és tömeggyilkosokat nevel ki. Szerintem a kettő kombinációja a válasz.
A petíció készítői egy példát is felhoztak arra, hogy milyen csúfságokat lehet megtenni a játékban, konkrétan egyetlen videót emeltek ki, amiben a játékos felvesz egy utcalányt, majd az aktus után elgázolja a kocsijával. Ezen kívül megemlítik, hogy baltával, késsel és puszta kézzel is meg lehet ölni a programban szereplő nőket, szimplán a szórakozás kedvéért, mindezt pedig felkavaróbbá teszi az, hogy belső nézetből követjük el a gaztetteket.
Ezzel is csak részben lehet egyetérteni. Azt aláírom, hogy a belső nézet valóban közelebb helyezi a játékost a cselekményekhez, könnyebben odaképzelhetjük magunkat a játékvilágba, s ebből fakadóan tényleg durvábbnak hathatnak azok a tettek, amiket eddig távolabbról hajtottunk végre (erről itt egy nagyon jó videó) -- ugyanakkor a mutatott videó egy kiragadott példa, nem csak erről szól a GTA 5. Tény, hogy meghatározó eleme a játéknak a gyilkolás, de erre a történet és az adott helyzet magyarázatot ad, céllal látja el a karaktert, és ami még fontosabb, nem védtelen emberként ábrázolja azokat, akiket le kell lőnünk, hanem arctalan, lényegtelen ágyútöltelékeknek. Ezzel szemben a prosti megölése a játékos döntése volt, erre az égvilágon senki sem kényszeríti, tehát nem a fejlesztők, hanem a felhasználó sara, őt jellemzi az, hogyan él a felkínált lehetőségekkel a missziókon kívül. Ennek tökéletes ellentétje egyébként a Hatred, ami pont az célozza, hogy ártatlanokat öljünk, konkrét indok nélkül.
A példa ráadásul más téren sem állja meg a helyét. A petíció azt hangsúlyozza, hogy az ilyesfajta elemek vezetnek a való életben látható erőszakos cselekményekhez, azokhoz, amiket ők és még sokan mások is átéltek, ezt azonban nem támasztják alá semmivel, csak a saját meggyőződéseikkel -- igaz, nincs ebben a témában egy biztos, definitív válaszunk, pedig évtizedek óta megy a kutatás. A Kotaku összeállításából láthatjuk, hogy az 1984 és 2012 között végzett kutatások (összesen 25-öt néztek meg) nem tudtak egy konkrét választ adni arra, hogy milyen kapcsolat van az agresszív játékok és a tényleges agresszió között. Ami viszont kiderült, hogy a 80-as, 90-es években, tehát akkor, amikor az eggyel korábbi generáció tagjai fiatalok voltak/felnőtt korba léptek (jó eséllyel ide tartoznak azok is, akik a petíciót indították), a jellemző konklúzió azt mutatta ki, hogy igen is van kapcsolat az agresszív játékok és a fiatalok erőszakosabb viselkedése között, ám ahogy elérjük a 2010-es éveket, ennek egyre többször az ellentétjét kapjuk -- az elérhető legfrissebb kutatás is azt mondja, hogy nincs összefüggés. Ezt idén novemberben publikálta a Villanova és a Rutgers Egyetem közösen, akik eladási adatokat, bűnügyi nyilvántartásokat, keresőszavakat és videojáték-trendeket vettek figyelembe, vagyis négy különböző kutatás eredményeit vettették össze. Íme:
„Az elmúlt 33 évben vizsgált videojáték-eladások nem mutattak összefüggést az erőszakos bűncselekményekkel, sem éves szinten, sem pedig az adott játék megjelenése után négy évvel. Váratlan eredmény volt, hogy a havi játékeladások fordított összefüggést mutattak a súlyos testi sértések számával, és semmilyen kapcsolatot, ha a gyilkosságokat nézzük. Ugyanilyen eredményt kapunk az agresszív videojátékokhoz kapcsolódó végigjátszások keresése és a súlyos testi sértések, illetve a gyilkosságok között. Végezetül: azt láttuk, hogy egy M besorolású videojáték megjelenését követő hónapokban csökkent a gyilkosságok száma.”
Attól függően tehát, hogy melyik kutatást nézzük, a videojátékoknak lehet negatív, pozitív és lehet teljesen semleges hatása is az agresszióra, és éppen ezért az emberek véleménye sem egyöntetű, hiszen hogyan is lehetne, ha még a tudóstársadalom sem tudott dűlőre jutni. Olyan komplex kérdéskör ez, amire jelenlegi ismereteink szerint nem tudunk pontos választ adni, de mégis sok esetben inkább a negatív hatást választjuk. Ez a klasszikus bűnbakkeresés, rámutatni valamire, mint a baj okozója; a híres Columbine-mészárlás és a 2012-es Sandy Hook tragédia kapcsán is előkerültek a videojátékok, Jack Thompson erre építette a teljes karrierjét, és most, a GTA 5-Ausztrália ügy is erről szól. Persze mindig lesznek ilyen és ehhez hasonló bűnbakok, ahogy korábban a filmek, előtte a zene, még korábban pedig a könyvek, úgy a hagyományos videojátékok után is lesz egy olyan média, amit pellengérre lehet állítani, mint egy generáció megrontóját. Talán a következő a virtuális valóság lesz.
A hét kérdése az, hogy neked mi a véleményed az agresszív játékokról és azok hatásáról? Tapasztaltad már magadon, hogy egy ilyen programmal töltött idő alatt vagy az után törni-zúzni támadt kedved? És szerinted kapcsolatban állnak a gyilkosságok és az agresszív játékok?
(A teljes történethez hozzátartozik, hogy a Target és a K-Mart döntése után indult egy másik petíció, ami azt kéri, hogy a Target változtassa meg az agresszív nevét (magyarul: Célpont), illetve ne árusítsák a Szürke 50 árnyalata című kötetet, hiszen meg kell védeni a gyermekeket. A petíciót eddig közel négyezren írták alá.)
Volt már kedvem törni zúzni, mikor huszadjára kezdtem úra a Hotline Miami egy két pályáját! De aztán vettem egy nagy levegőt és tudtam kontrollálni magam!
Soha nem éreztem a Manhunt után, hogy lemenjek az utcára és megverjek valakit!
Soha nem voltak lopós hajlamaim a GTA után! Nem törtem fel kocsikat meg ilyenek!
Gyerekkorom óta játszom, most 27 vagyok, van feleségem és 5 hónapos kislányom! :) Nem lettem pszichésen sérült. Nem festettem feketére a falam, nem vagdostam a testemet!
Nem kellett új monitort billentyűt vennem. Nem küldtem el anyumat a fenébe!
ui.:Nem csak a kenguruknál reagálnak így.
Témánál maradva nem hinném, hogy nagy általánosságban szabad(na) a brutális/véres játékok és az agresszív viselkedés között párhuzamot húzni. Persze 100 millió playerből pár lehet olyan természetű, hogy egy ilyen videó játék tudja befolyásolni a személyiségét és torzítani, hogy hajlamosabb lesz erőszakosságra. Viszont nem hinném, hogy jobban, mint bármi más, amit az ember kap inputba -filmek, zene, mittudomén-. Ezáltal ostobaság általánosítani úgy, hogy a brutálisabb játékok erőszakossághoz vezetnek. Ezenkívül természetesen a szülőnek felelőssége, hogy a gyereket bizonyos kor alatt azért ne érjék ilyen behatások, mivel fiatalabb korban több minden tudja befolyásolni a személyiség fejlődését és ily módon tényleg lehet káros egy játék. De hát istenem nem véletlenül van rajta, hogy hány éves kortól ajánlott. Amúgy meg ilyen játékokból következő tömeg mészárlások tudtommal csak USA-ban voltak, ott meg beteg az egész társadalom (gondoljunk csak olyan alapokra, hogy minden idióta tarthat fegyvert), nem hiszem, hogy a hibát emiatt a programokban kéne keresni.
Grafikában és élethűségben még a GTA:SA-hoz képest is nagyon nagy az előrelépés, sokkal könnyebb beleélni magát az embernek.
Ha egy gyerek viszont ilyenre vetemedik amit a játékban lát és megcsinálja valós életben is az kicsi részben lehet a videójáték hibája is (5-10%-ban) de főleg a szülők hibája. Mival ha valaki ilyet csinál azt valószínű nem nevelték rendesen és nem tudja, hogy ez nem jó. Így úgy gondolja ami a játékban lehet azt a valóságban is nyugodtan megcsinálhatja hiszen neki is biztos "100" élete van és ha meghal újraéled a legközelebbi kórházba.
Nem miért írták alá 48 ezren, de hogy nem olyanok mint az én szüleim az biztos. Nekem max. nem engednék, hogy játszak vele + leszedetnék (ha még kicsi lennék) , de nem kitiltanák. Hol van akkor a többi felnőtt vásárló, akik nem idióta elmebetegek és azok akik netalántán tesztelik. Egyenjogúság egy nagy farkakat. Nevelés kell ide nem kitiltás.
A fiatalkorú egyedül nem veheti meg (a korhatár miatt), de ha mégis sikerülne neki, akkor is a szülő feladata, hogy rájöjjön. Ezzel a lépéssel csak a becsületes felnőttek szívják meg.
Egyébként meg van egy olyan fogalom, hogy internet, és itt bármit meg tud nézni a gyerek. Ha jól van nevelve, akkor csak azt nézi, amit szabad (és a GTA-t sem venné meg), ha rosszul van nevelve, akkor bármit megnéz, és teljesen mindegy, hogy árusítják-e a játékot vagy sem, ő látni fogja.
Hát nem tom te hogy vagy vele de pl. én egyetlen boltba nem jártam ahol nem adták volna oda a +18-as játékot (amúgy 17 vagyok szóval ez az "erőszakos leszek a játéktól probléma" nyilván már nem az én korosztályomra vonatkozik). De pl. ha három vagy négy éve mentem be pl egy tescoba ( vagy vmelyik másik nagyáruházba) akkor is odaadták ezeket a játékokat vagy mondjuk filmeket (pl háborús filmek). ( Jó nyilván egy öt évestől elveszi az eladó a játékot de az más mivel nem hiszem hogy olyan sok kisgyerek van aki tízezresekkel járkál a zsebében) Saját tapasztalatom szerint legtöbbször csak az alkoholnál illetve a dohánynál nézik hogy hány éves vagy.
A cikkhez meg annyit, hogy szerintem nevelés kérdése engem pl. normálisan neveltek és nevelnek. Ebből kifolyólag nem lettem erőszakos idióta pedig már hét-nyolc évesen gta-val játszottam (igaz lőni csak akkor lőttem benne amikor nem figyeltek XD). Már akkor is tudtam hogy a gta egy beteg baromság ( jó értelemben ) és hogy a valóság az teljesen más ott nem így mennek a dolgok. Egyszóval akit jól nevelnek az már szerintem hét-nyolc éves korában is meg tudja különböztetni a valóságot a játéktól és ezért nagy eséllyel nem lesz vadállat gyilkos.
Persze könnyebb valami mást okolni a problémákért, könnyebb egy számukra amúgy teljesen ismeretlen, misztikus valamit okolni, mert biztos attól, mert a gyerek azzal játszik. Közben észre sem vesszük, hogy az egész társadalmunk az erőszakra, meg a szexualitás valamilyen formájára épül, lásd reklámok, vagy hírek a nagyvilágból. Egy tömegszerencsétlenség nagy szenzáció, de mondjuk ha születik egy valamilyen ritka állat egy állatkertben azt ritkán hozzák le a híroldalak, mert hát nincs hírértéke.
Képmutatásnak érzem az ilyet, sőt én úgy gondolom ez bűnbak keresés csak, nehogy kiderüljön, hogy rossz szülők. És valójában mindig ez állt a dolgok mögött. A felnőttek hajlamosak elfeledni, hogy vannak generációk közti különbségek. Ugye a "bezzeg az én időmben" szövegelés. Rájuk meg az ő szüleik mondát azt, vagy tartották veszélyesnek azt, ami épp akkor volt új, furcsa.
Mondjuk erről van egy kis történetem még pedig az hogy mikor elkezdett durvulni a játék akkor ezt másnap a suliban elmeséltem majd szüleim szülői értekezleten visszahallották hogy miket mesélek:P
Ami a monitoron látható, annak CSAK OTT történhet meg (illetve a TV-ben), máshol NEM.