Az EA több ízben is megnyerte a világ legrosszabb cége díjat, de aztán pár évre a játékosok haragja más irányt vett, legalábbis kevesebb hír született EA termékek körüli botrányról. Idén viszont nem ez a helyzet, két ízben is nagyobb balhé tört ki a kaliforniai kiadó játékai körül.
Év elején ugye megjelent a Mass Effect Andromeda, amivel meglehetősen sok technikai gond volt, aztán ezen a héten jött a Star Wars Battlefront 2, aminél meg a mikrotranzakció verte le az ékszíjat egyes játékosoknál. Erre reagálva az EA egyik alkalmazottja azt találta írni Twitteren, hogy tulajdonképpen ők trendi célpontok. Na, ez adta az ötletet a cikkhez, ami természetesen az én szubjektív véleményem minderről az egész „az EA az ördög” témáról.
Jogos, mert csak…
Kezdeném azzal, hogy szerény véleményem szerint az EA ebben az ügyben minden, csak nem ártatlan. Közel sem vagyok rossz véleménnyel az Andromedáról, a mikrotranzakcióról, a DLC-kről, ugyanakkor vak sem vagyok, és látom, ha valahol pofátlan pénzlehúzás van.
Igen, az EA úgy adta ki a Mass Effect Andromedát, hogy abban a mai napig maradtak súlyos hibák. Hogy ezeket majd kijavítja? Nem, mert felhagyott az egyjátékos mód támogatásával. Tény, hogy sokat javított a programon, ennek örülök, de annak jobban örülnék, ha az egészet gatyába rázta volna.
És az is vitathatatlan, hogy a Star Wars Battlefront 2-t első körben úgy lőtte be, hogy az bizony a fizetős játékosoknak kedvezzen. 40 órányi játék csak egyetlen hős megszerzéséért úgy, hogy abban a 40 órában te semmi másra nem költesz, az sok. Ha belegondolok, hogy a 2015-ös Battlefront augusztus óta van meg, ebben a pár hónapban pedig mindössze 22 órát öltem a játékba… Eltartana egy darabig, amíg megszerzem Luke Skywalkert pénzköltés nélkül.
Naná, hogy ilyen formában előnyhöz jut az, aki inkább megveszi magának Luke-ot, szóval teljesen jogos az EA ellen felhozott vád: pay-to-win játékot csinált a Battlefront 2-ből. Vagyis ezt tervezte, csak a rászakadt panaszáradat nyomása alatt megtört, és most kénytelenek voltak fokozatosan visszavonulót fújni. Először a Loot Crate-ek tartalmával játszadoztak, aztán lejjebb vitték a hősök árát, mostanra pedig kikapcsolták a mikrotranzakciót azzal az ígérettel, hogy átalakítják.
Ez miképpen fog megtörténni? Jó kérdés, de nyilván nem úgy, hogy arra ők ráfizessenek. Ez viszont érthető, mégis csak egy hatalmas cég, ami pénzből él. Amiben reménykedhetünk, hogy találnak egy arany középutat, amiben az is jól jár, aki nem akar plusz pénzt fizetni, és az is, aki hajlandó fizetni.
És akkor erre még rápakolhatjuk azt a szomorú esetet, hogy az EA bezárta a Visceralt – mondjuk ezért én személy szerint nem haragszom, nyilván olyan üzleti döntések állnak ennek hátterében, amibe én nem látok bele. Ha a Visceral jól menő, pénzt hozó fejlesztőcsapat lett volna, még ma is meglenne. Viszont szomorú vagyok, mert véleményem szerint ezzel végleg búcsút mondhattunk a Dead Space 4-nek.
A linkelt cikkben kifejtettem, miért nem bánkódom a Visceral Star Wars-játéka miatt, ugyanakkor az EA által jelzett gyökeres átalakítástól annyiban magam is tartok, hogy feltehetően az a nyílt világú játékmenetet, a többjátékos módot és a mikrotranzakciót fogja szolgálni. Ha eleve így tervezik meg a játékot, nem gond, de ha egy más koncepció mentén készülő programba erőltetik ezt bele, abból jó már nem sülhet ki.
Erre remek példa a Dead Space 3, amibe bizony az EA kényszerítette bele a fölösleges lootrendszert (ezzel ugye a mikrotranzakciót), a játék egy részét elzáró kooperatív módot és a nyíltnak csúfolt játékmenetet, ami nem állt másból, mint uncsi raktárak felkutatásából és további ezer nekromorf kifilézéséből. Az aztán nagyon kellett…
A Respawn megvásárlásából még a kutya tudja, mi lesz. Persze Nostradamus sarjai már most magabiztosan kijelentették, hogy a cég tönkremegy és bezár, mert mégis csak az EA vette meg, annál meg az is jobb lett volna, ha a sátán kebelezi be, de én inkább maradok várakozó állásponton. Két Titanfall-lal még nem mondanám, hogy a Respawn a fejlesztők ásza, akikért kár lenne, ha tényleg befuccsolnának. Egyedül talán csak azt sajnálom, hogy Jason West és Vince Zampella tulajdonképpen visszajutottak oda, ahonnan indultak még anno a 2015, Inc színeiben.
Csöpög ám a divatfika
Szóval az EA megérdemli a savazást, van bőségesen vaj a fülük mögött, és én fent csak az idei évet vettem alapul, meg kicsit a Dead Space-t. Bűnlistájuk folytatódik még, de most nem azért pötyögöm ezeket a sorokat, hogy ügyészként felsoroljam azokat. Elvégre ez nem tárgyalás, csak egy magánvélemény. És ha már az, azt is ki merem jelenteni, hogy azért van itt némi trendiség is.
Ugyan nem reprezentatív felmérés alapján állítom, de úgy vettem észre a PC Gurunál és más magazinoknál eltöltött éveim alatt, hogy arányaiban az EA-t sokkal többször szidják olyanért is, amit az Activision vagy a Ubisoft szintén pofátlanul megcsinál. Oké, az Activision megkapja a magáét a Call of Duty miatt, a Ubisoft meg az Assassin’s Creed miatt. De épp ez az, hogy ezeket a kiadókat inkább egy-egy játékért veszik elő, míg az EA-t szinte mindenért.
Lehet nekem volt csak szerencsém, de más kiadóknál elvétve találkozom olyan önjelölt mártírral, aki több ízben is büszkén kijelenti, hogy ő biza semmilyen játékot nem hajlandó venni a cégtől, vagy amit már megvett, azt is törölte. Azt mondjuk nem tudom, hogy ezek a hősök mivel okoznak nagyobb kárt egy kiadónak: azzal hogy nem veszik meg a következő játékot, vagy azzal, hogy törölték a gépről a már kifizetett programot. Valószínűleg még a statisztikát sem rontják.
Szóval az ilyesféle kommentekre gondolok. A „minden Call of Duty sz*r”, vagy az „EA csak fost gyárt” jellegű kijelentésekre, meg a fenti mártírokra, és a többi ilyenre. Ezeket erőteljesen a divatfika kategóriába sorolom, és tapasztalatom alapján az EA-val kapcsolatban szinte bármi képes ilyen fröcsögéseket szülni, még akkor is, ha az valójában nem jogos.
És ahogy látom, arányaiban az EA játékainál fajulnak el a legjobban a dolgok. Például, a Mass Effect Andromeda bugos volt, nem is kicsit, de semmivel sem volt rosszabb állapotban, mint a The Witcher 3: Wild Hunt. És nem a levegőbe beszélek! A Witcher 3-ban konkrétan volt olyan, hogy egy patch után rosszabb lett a játék, mint volt. Azért ahhoz a programhoz sem véletlen adtak ám ki 6-10 GB-os foltokat.
A Witcher 3-ban van olyan küldetés, amit egy bug miatt nem tudtam befejezni, az MEA-ban egy ilyen sincs. A W3-ban volt olyan időszak, amikor Novigrad a szemem láttára épült fel. Vicces volt egy ideig a levegőben ténykedő NPC-ket nézni, hát még a lebegő tetőket és bútorokat. Ilyen sem volt az MEA-ban – cserébe kaptunk eltűnő NPC-t, oké.
Félreértés ne essék, magam is ezerszer jobb játéknak tartom a Wild Huntot, mint az Andromedát, és sokkal jobb, tisztességesebb kiadónak a CD Projektet, mint az EA-t. Csak a kettős mérce zavar. A CD Projektnek mindent megbocsátunk, az EA-nak azt sem, ha levegőt vesz. Az előbbinek minden hibáját szinte azonnal elfelejtjük, az utóbbinál meg ez inkább a jó húzásaira igaz.
Mert azért az EA is letett már pár dolgot az asztalra. Dragon Age, Mass Effect, Dead Space, Battlefield, Sims, FIFA, Medal of Honor, Red Alert, SimCity – csak pár cím, aminek egy vagy több részével tuti jól szórakoztunk, és amik beírták magukat a játéktörténelembe. S most még csak vissza sem tekintettem az EA mind a 35 évére, ami alatt bizony sok remek játékot adott nekünk, de ezek egyetlen rossz üzleti döntés hatására a feledés homályába vesznek, és az EA ellen lehet indítani a keresztes hadjáratot.
Ráadásul a mi hibánk
Az egészben a legnagyobb baj, hogy ez a mi hibánk. Mi fizetünk a mikrotranzakcióban ki annyi pénzt, hogy az megháromszorozza a videojáték-ipar értékét. Ezután még jó, hogy az EA és a többi kiadó az üzleti tervet ebbe az irányba viszi el. De így van ez a nyílt világú játékokkal, a közösségi élményt adó többjátékos módokkal, és így tovább. Naná, hogy egy cég abba az irányba indul, amely irányból a haszon szaga árad. És persze, hogy mindent módszert bevet, hogy ebből profitáljon. Etikus? Vitázhatunk rajta évekig, hogy az-e vagy sem, én esetfüggőnek tartom.
És az EA bizony egy profitorientált cég. Lehet, hogy pofátlanabb, mint a többi, de talán pont ezért sikeres, ezért van mögötte 35 éves múlt. Akárhogy is, egy biztos: ha nem költenénk mikrotranzakcióban el annyi pénzt, amennyit elköltünk, az EA sem játszana meg olyan dolgokat, mint amit a Battlefront 2-vel megjátszott. S ez így van mindennel. Ha megvesszük a félkész játékot, minek öljenek pénzt egy befejezettbe? És már nem ezért vagy azért, de nem a Mass Effect Andromeda volt a világ első félkész játéka, sőt bőven játszható volt a Batman: Arkham Knight-hoz vagy az Assassin’s Creed: Unity-hez képest.
A másik része a dolognak pedig a valamit valamiért felállás. Ingyen akarjuk a DLC-ket, mert hát mégis milyen az, hogy a játék egy részét külön kell megvenni. Oké, de ezek a DLC-k nem a semmiből teremnek. Nincs DLC fa, ahonnét le lehet szüretelni. Vagyis a kiegészítő tartalmakra a pénzt valahol meg kell keresni. Egy tökéletes világban erre egymaga képes lenne a játék úgy, hogy visszahozza az árát, megkeresi még 2-3 nagy, sztori központú DLC-re is a pénzt, és még marad annyi profit, hogy abból egy újabb hatalmas, zseniális játékot lehet összehozni.
De az a szomorú helyzet, hogy a világ, amiben élünk, távolról sem tökéletes. Egyáltalán nem biztos, hogy egy Star Wars Battlefront 2 ki tud termelni magának annyi pénzt, hogy abból finanszírozni lehessen a DLC-ket, és még azért az EA némi hasznot is zsebre tehessen. A DLC-k meg aztán pláne nem biztos, hogy kitermelnek ennyit.
Megoldás a mikrotranzakció, ami láthatóan jóval többet termel, mint amennyit általában a kínálata ér (szerény véleményem szerint a skineknek az értéke kereken 0 forint, egy jobb fegyvernek nagyjából 10 forint, egy új karakter talán már 20 forintot is érhet, ha jók a képességei). Vagyis minimális befektetéssel képesek visszahozni annyi pénzt, amiből mi egy hónapra való ingyenes tartalmat kapunk.
Én ezt nem tartom rossz üzletnek. Erre meglehetősen önös okom van: én tuti egy petákot nem fizetek mikrotranzakcióban, mert engem elsősorban a sztori érdekel egy játékban, amennyit meg a multival játszok, arra untig elég az a cucc, amit játékkal megszerzek. Ha nem lesz Luke Skywalkerem, hát így jártam. Ugyanakkor én is élvezni fogom az ingyenes sztori DLC-t, az ingyenes multiplayer pályákat, játékmódokat, stb.
Magyarán: kifizetem a játékot és aztán, hála azoknak, akik költenek a mikrotranzakcióban, ingyen élvezhetek minden új tartalmat. Két éve a Battlefrontban azért a csomagért, amit most decemberben megkapunk a második részhez, nagyjából még egyszer ki kellett fizetnünk a játékot. Most ingyen a miénk lesz, és ez bizony a mikrotranzakcióból befolyó pénznek köszönhető. Az onnan becsordogáló pénzt forgatják vissza a játékba – természetesen nem az egészet, de éppen annyit, hogy megérje ingyen kiadni az új tartalmakat.
Ha a játékon túl költöttél még pénzt, akkor mondhatod, hogy megfizetted a DLC-ket. Ha egy petákot sem költöttél azon túl, hogy megvetted a programot, akkor még jobban jártál. Egyik esetben sem lehet egy rossz szavunk sem. Bélukám, fizettél Luke Skywalkerért? Jó neked, hiszen előbb apríthatod fel Gézukát, viszont így a te pénzedből finanszírozzák a DLC-ket. Gézuka, bosszant, hogy Béluka lekaszabol, amikor te még napokig csak álmodozhatsz Darth Vaderről? Gondolj arra, hogy te meg ingyen játszol majd a DLC-vel.
Az persze egy másik kérdés, hogy ár/érték arányban ki jár jobban, Béluka vagy Gézuka, de az tuti, hogy egyikük mögött sem áll ott Andrew Wilson vezérigazgató gépfegyverrel, hogy pénzköltésre kényszerítse őket. És az, hogy Béluka vagy Gézuka ilyenekre költi a pénzét, nem az EA hibája, az csak kihasználja a két jómadarat. Ha a páros nem költene, nyilván nem lennének kihasználva, és a pénztárcájuk sem lenne vékonyabb.
Na, most akkor mi van?
Szóval trendi vagy jogos szidni az EA-t? Úgy vélem, hogy is-is. Van, nem is kevés olyan ember, aki csak azért szidja, mert nem akar kitűnni a sorból, aztán lehet, hogy már több száz órát ölt bele a Mass Effect Andromeda többjátékos módjába, vagy számolja a napokat, amíg megjelenik az Anthem. Ugyanakkor az EA elég sok olyan dolgot elkövetett már a közeli és távoli múltba, ami miatt teljesen jogos a szidalom.
Viszont van pár dolog, amire azért illene figyelni. Például ne legyen agyatlan fröcsögés. Vagy kettős mérce. Ne felejtsük el, hogy az EA kiadott egy játékot, ami orbitális hibáktól hemzsegett, aztán utólagosan rázta gatyába. De ugyanezt a CD Projekt esetében se felejtsük el. A hiba akkor is hiba, ha egy szimpatikusabb társaság követi el.
A másik, hogy ne ítéljünk előre. Ne mondjuk már most magabiztosan, hogy az Anthem pocsék lesz, csak azért, mert az EA csinálja. És a mártírkodás is kimehetne a divatból. Most komolyan, Magyarország nem egy hatalmas piac, azzal, hogy Jancsi nem veszi meg a játékot, nem fog semennyi kárt okozni az EA-nak. Azonban a magyar játékkiadásnak még okozhat, mert ugye az EA azt látja, hogy „nézd már, ebben az országban alig vesznek játékot, hát akkor itt már nem kell fizetni azért, hogy az anyanyelvükön élvezzék”, és hopp, máris nincsenek hivatalos magyar felirattal megjelenő játékok.
Ismerős a szitu? Emlékszel, amikor a Dragon Age, a Mass Effect, a FIFA és a Dead Space magyar felirattal jelent meg? Volt olyan, amikor a FIFA-ban még magyar kommentátor is volt. Miért nincs ilyen ma? Nem azért, mert az EA gonosz és gyűlöli a magyarokat. Hanem mert a kedves magyar játékosok nem vették meg. Szintén nem reprezentatív felmérés csak egy személyes megérzés, de elég komoly összeget mernék rá tenni, hogy ha anno ezeket a játékokat mindenki megvette volna, akinek tellett rá, ahelyett, hogy letölti a „tudjukhonnan”, még talán a Star Wars Battlefront 2 is magyarul jelent volna meg.
És ez a lényeg: szidalmazhatjuk, amennyit akarjuk, divatból, jogosan, tök mindegy. A szó elszáll, az írás meg olvashatatlan, a pénz viszont tisztán érthető és maradandó. A mi pénzünk, aminek költésével mi mondjuk meg, hogy mit akarunk az EA-tól. És mi a pénzünket mikrotranzakcióban szórjuk el, megvesszük a túlárazott skint, vagy félkész játékokat vásárlunk előrendelésben. Hogy te vagy én személyesen nem csinálunk ilyet, az édes mindegy, része vagyunk a halmaznak. Az EA (és az összes többi kiadó) pedig csak ezt a halmazt szolgálja ki a saját hasznára.
Ez volt a fejlesztő szemszöge, ezért igazából nincs ingyenes tartalom sem, csak annyira, hogy a játékot elkészítik annyira, amennyire szánják és azt nevezik végleges játéknak. A mikrótranzakciók akkor jók csak, ha olyan tartalmat árulsz, ami nem tesz lehetővé olyan helyzetet, ami másnak kárt okoz, vagyis nem jutsz előnyhöz a megvétele által. Igazából ez a modell azért alakult ki, mert a játékosoknak voltak ilyen igényeik, hogy legyen ilyen meg olyan extra tartalom a tartalmon felül és mivel ingyen nem dolgozik senki, ezért ezeket is ki kell fizetni, ezért kérnek ezekért is pénzeket.
Nem konkrétan az EA egyedül a hibás a helyzetért, hanem a többi kiadó is és a játékostársadalom is, hogy ennyi az igényük, hogy inkább megvesznek félkész termékeket, azzal a feltétellel, hogy a jövőben majd bővül. Igazából nincs baj a rendszerrel, mert van belőle profit és azt (normál) esetben a játékokra tudják költeni, viszont természetesen aki nem felel meg egy üzleti modellnek, azt bezárják, vagy pedig kiadják az útját. Vannak olyanok még, akik lelkesedésből csinálnak játékokat, ezen cégek pl nem szeretik többnyire a mikrótranzakciókat, mivel erkölcstelennek tartják, meg nem mernek pénzt kérni azért a munkáért, amit extraként beletesznek. Igazából a jó hírű és rossz hírű kiadók között ez az egyetlen különbség, hogy ki miért és mennyit kér el. Természetesen vannak pofátlan lehúzások, pl ha valaki csinál egy szimpla modellt és 1000 dollárra lövi be az értékét, azt nem is veszik komolyan. A játékok fillérre ki vannak számolva, minden pixel pénzt ér és pénzt hozhat, mivel a fejlesztők munkáját és a kiadók marketingjét és az egyéb költségeket is állni kell. Nem mondanám, hogy drágább a játékfejlesztés, cég mérettől és szemlélettől függ. Egy fűtött irodában, jó körülmények közt és szépen berendezve dolgozni, nem sok embernek adatik meg, ráadásul a jól képzett munkaerő sok pénzt kér a munkáért, vagy odébb áll és természetesen a jobbakat minden cég meg akarja tartani.
Játékos szemszögből meg egyszer szeretnél egy játékért fizetni és reméled, hogy az elég befektetés ahhoz, hogy jól szórakozzál és felállítasz elvárásokat a játékokkal kapcsolatban. Érthető, mivel te pénzeled a rendszert és végső soron a te pénzedből tudják a játékokat megvalósítani, tehát az ipart te tartod el végső soron. A játékosok hajlandóak fizetni többet is, ha a játék tényleg jól sikerül és képes új tartalmakat adni, ezzel új örömforrást biztosítani. A játékok ma már ténylegesen önmagukban csak nehezen tudnak bevételt generálni, egy ilyen szinten, mint ahol az EA van és több ezer alkalmazottat és csapatot kell pénzelniük, nekik ez nem fér bele, hogy a játék költségeit és az egyéb költségeket csupán a játék egyszeri megvétele termelje ki, mivel több időt és pénzt öltek bele, mint amennyit a játék visszahozhat. Természetesen vannak rossz üzleti húzásaik, hogy olyan tartalomért kérnek pénzt, ami kihat a játékra, de sok esetben normálisabb cégek képesek különbséget tenni a játékra kiható és nem kiható tartalmak közt.
Nem védem vagy támadom az EA-t, nem csípem őket kb a megalakulásuk utáni 10 év óta, de ez más történet, más cégek is hasonló módszereket találnak ki ahhoz, hogy pénzhez jussanak és ezt igazából a kisebb csapatok nem csinálják meg, mivel magukat nem tartják annyira nagyra, ha meg igen, akkor felháborodnak rajtuk. A régi időkhöz kár viszonyítani, mivel pár dolog más volt akkor, meg akkor nem feltétlen voltak a csapatok olyan nagyok. Ma már az üzletbe több csapat van és úgy kell a bevételeken osztozni, közben a játékok ára reálisan már jóval magasabb lenne, mint amit mi ki tudunk fizetni, de ez nem a cég hibája, hanem a minket foglalkoztató cégek általánosan véve nem fizetnek meg rendesen.
A játékok ára stagnálást mutatott az elmúlt 25 év alatt.
Viszont az utóbbi pár évben, több rossz húzásuk volt mint jó. Sok játékból tartalmatlan pénz lehúzást csinálnak, elkaszálnak érdekes stúdiókat és azoknak a munkáit, régi multi játékok szervereit lecsapják és ha a közösség megpróbálja önerőből újra indítani azokat, akkor felszólítják hogy elég, vagy perre mennek.
Engem igen is zavar az hogy a régebbi, számomra közeli játékokból értelmetlen és üres szériákat csinálnak, amikbe később az elvárt kontentet, mint extra DLC-ként kell megvenni szép áron. De egy tucat drága DLC után lesz kerek egész a dolog. És az is zavar hogy egy stúdió és játék temető kezd vállni ebből a cégből...
Szerintem akik már idősebbek, vagy csak szimplán olyan játékosok akiknek volt szerencséjük a régebbi EA címekhez, ők nem trendiségből köpködnek a cégre, hanem mert "kiérdemelték" maguknak a rossz minőségű játékaikkal, fejlesztők bezárásával, játékok törlésével, a drága DLC-kkel, és a közösség semmibevételével.
És nehéz lesz vissza nyerni ezeknek az emberek bizalmát, ha egyáltalán.. (tehát tized évente 1-2 jobb cím nem fog minket arról meggyőzni hogy húúú ez idáig tévedtem az EA-vel szemben).
Vagy inkább: Megvesszük? Megvesszük. Hülyék vagyunk? Hülyék vagyunk. Jobban mondva a játszó társadalom nagy része fizet. Ha kell sokat. Az EA nem karitatív társulat, hanem üzlet.Nincs jó és rossz, ez nem videojáték. Üzlet.
Én nem veszem meg az sw bf2-őt. Megtehetném, akár párszáz eurót is adhatnék érte de nem teszem. tudatos vásárló/fogyasztó vagyok. Egy 100+ játékórát adó Witcher3/Fallout4 stb. adok akár többszáz eur-t mikortrannal, dlc-vel. (ha lenne bennük) De egy 4 órás single kampánnyal és egy multival bíró játék egyszerűen nem ér ennyit. Annyi multi játék van a piacon hogy dunát lehet rekeszteni velük. Kell még egy? Nem, nem ér egy fillért sem.
Aki az EA-t hibáztatja az magát hibáztatja. Mert ha az EA látja, hogy a piacon nem kel el a kiadott cucc akkor majd tesz azért, hogy jobb legyen ami elkészül és költ rá többet is. Ha így is van bevétel, bőven a business case szépen áll akkor nem lesz jobb.
Ne vedd meg, nem rinyálj és ha minél többen így tesznek akkor talán jobb lesz a jövő, vagy legábbis lesz másik kiadó aki kihasználja a piaci rést amit az EA bénázása nyit és majd az ő játékát érdemes lesz megvenni.
Tényleg? Ez a STAR WARS. Tudod, az az IP ami box office rekordokat dönt, bármikor is kijön és csilliárdokat keres plasztik fegyverekből is.
Elmondom a nagy tutit: EA + STAR WARS + Egy olyan játék, amit a mikrotranzakciókon építettek fel = Milliónyi évek óta EA gyűlölő idióta (a'la Én), milliónyi STAR WARS fan, akiket felhúztak a rákba (hi megint) és milliónyi mikrotranzakció ellenes további idióta (szintén a'la Én) >>> Elég sok felhúzott ember, akiknek a haragja a valódi s*ggarcok felé irányul.
Trendi? Igen, mert egy héttel ezelőtt jött ki az NFS: Payback, ami szintén ugyan ilyen lehúzással parádézott. Előtte pedig a Shadow of War. Előtte pedig a WW II... és még sorolhatnám. A probléma, ami ellen, most annyian hajba kaptak és billentyűzetet ragadtak (meg végre valahára józan észt is ffs) fennáll már egy ideje, de ez a STAR WARS. És ha a STAR WARS-szal b*szakodsz, sok emberrel b*szakodsz. Nagyon. Sok. Zelott. Emberrel.
Ajánlom Jim 'kis' videóját magáról a problémáról:
Semmi baj nincs a SW:BF 2-vel, a mikrotranzakciók szerintem meg jól sikerültek,
igen előnyhöz jutnak akik megveszik a lootboxokat, de egy idő után úgyis mindenkinek meglesz minden."
Épp ez a baj, hogy előnyhöz juttatnak egy 60€-s játékban!
Egyébként "a játék mint szolgáltatás" a lehető legrosszabb a népnek. mennyivel jobb volt mikor egy játék fix tartalommal jötté és nem bűvült. Akkor volt elég tartalom alapból, nem volt mikrotranzakció, season pass meg a többi baromság. Nekem az a kor hiányzik a legjobban.
Biztos kevesen vagyunk, hogy érdemes legyen lánk figyelni! A szlovákok például biztosan lényegesen többen vannak...
Semmi baj nincs a SW:BF 2-vel, a mikrotranzakciók szerintem meg jól sikerültek,
igen előnyhöz jutnak akik megveszik a lootboxokat, de egy idő után úgyis mindenkinek meglesz minden.
A legjobban azokat a szánalmas embereket bírom akik úgy fikáznak hogy közben ki sem fizették a játékot, csak látva mindenkit hogy fikázzák a kiadót ők is elkezdik.
Higgyétek el én már játszottam olyan mobiljátékokkal amik tényleg pay-to-win alapon működnek és miután kiszámoltam hogy a játék jelenlegi állapotában 10 év kell ahhoz hogy meglegyen minden (NEM KOZMETIKAI) dolog úgy döntöttem abbahagyom.
De itt más a helyzet, itt csak azt akarják elérni hogy a játékot bővíteni tudják,méghozzá ingyenes DLC-kel . Ha nem lesz benne mikrotranzakció akkor vagy fizetős DLC-k lesznek, vagy egyszerűen nem lesznek DLC-k.
"Az EA-t mindenki szidja mostanság teljesen indokolatlanul.
Semmi baj nincs a SW:BF 2-vel, a mikrotranzakciók szerintem meg jól sikerültek,
igen előnyhöz jutnak akik megveszik a lootboxokat, de egy idő után úgyis mindenkinek meglesz minden."
Most szívem szerint idézném Jim Sterlinget, hogy mit csinálj, de azt nem bírná el a moderáció.
Semmi baj nincs a SW:BF 2-vel, a mikrotranzakciók szerintem meg jól sikerültek,
igen előnyhöz jutnak akik megveszik a lootboxokat, de egy idő után úgyis mindenkinek meglesz minden.
A legjobban azokat a szánalmas embereket bírom akik úgy fikáznak hogy közben ki sem fizették a játékot, csak látva mindenkit hogy fikázzák a kiadót ők is elkezdik.
Higgyétek el én már játszottam olyan mobiljátékokkal amik tényleg pay-to-win alapon működnek és miután kiszámoltam hogy a játék jelenlegi állapotában 10 év kell ahhoz hogy meglegyen minden (NEM KOZMETIKAI) dolog úgy döntöttem abbahagyom.
De itt más a helyzet, itt csak azt akarják elérni hogy a játékot bővíteni tudják,méghozzá ingyenes DLC-kel . Ha nem lesz benne mikrotranzakció akkor vagy fizetős DLC-k lesznek, vagy egyszerűen nem lesznek DLC-k.
1. Mind tudjuk, hogy a "tömeg" azt fogyasztja amit elé tesznek akkor is ha az moslék, a tudatos vásárló a kissebbség. Nem véletlenül költ az EA ekkora pénzeket a marketingre. Vásárlóként nem érzem kötelességemnek "megérteni" a cég profitéhségét, különösen nem ha ez a játék minőségének kárára megy, ellenben viszont úgy látom kell hogy legyen egy határ amíg kihasználhatják a játékosokat. A jelenlegi Eula és trend ezen a határon rég túl van.
2. Irónikus módon a "letett az asztalra" pont alatt szereplő címek azok vagy
a) évek óta vegetálnak folytatásözönnel és valódi fejlődés nélkül (BF,Sims,FIFA,NFS)
b) konkrétan addig lettek fejve amíg lehetett aztán kimúltak ( Simcity, Red Alert, MoH, DA, ME és még sok más)
3. Kettős mérce. Ha tudjuk hogy valaki kijavítja és hosszú ideig támogatja a játékot (CDPR, Blizz stb.) akkor az nem ugyan olyan súllyal szerepel mintha következetesen hibás / rossz játékot ad ki valaki és ezt a helyzetet tudatosan meg is védi nyilatkozatokban (EA, Ubi, Bethesda).
4. A cikkben az egyetlen közvetlenül EA-hez köthető problémája (nem a "játékaikhoz") a bezárt stúdiók voltak... De ez így nem teljes. Nincs másik stúdió ami ismételten:
a) Bukott volna le újságírók megvesztegetésével (Kristine Steimer IGN ami nálam szemet szúrt)
b) Saját show-t indít az E3 mellett a botrányai miatt és még így is belefut újabbakba (Snoop Dog és a drogos BF bemutató)
c) Ilyen szinten eröltetné a kissebbségek kielégítését, akár fizetett / meghívott emberekkel is. Volt itt mi szem szájnak ingere: fizetett tüntetők, szervezett kérdések Q&A panelen, mesterséges botrányok...
d) Franchise gyilkosság. Soroljam mik azok a címek amiket az EA örökre eltörölt vagy mindenkinek beugrik 1-2 magától?
e) Origin. Hosszú évek óta az EA éllovas az invazív DRM rendszerek világában és ennek csúcsán a Steam-másolat Origin áll... Csak éppen minden létező tekintetben rosszabb. Említhetek itt aljas EULA paragrafusokat, alig működő supportot, csatlakozási gondokat vagy eltűnő / deaktiválódó kulcsokat. (bár itt lehet csak nekem van bajom mióta elvettek tőlem 3 játékot "jogszerűen")
1) Witcher vs Andromeda
Ez egy jogos felvetés, a dolgot viszont az árnyalja, hogy (legalább is szerintem) nem a játékra mérgesek az emberek.
Nem az a baj, hogy az Andromeda egy bugahalmaz, vagy éppen megmosolyogtatók az animációk. Persze, az említett divatgyűlölők (trollok) azon vihorásznak, hogy mennyi pénz bele lett ölve, és mégis egy rakás szerencsétlenség a játék. Velük nem kell foglalkozni.
Ami a fontosabb, hogy a játékon túltekintve nézni kéne a sorozatot is. A mass effect 1,2,3 egy mocskosul jó játék volt, jó történettel, jó optimalizálással, jó játékmenettel. Erre jött az Andromeda, ami monoton volt, bugos, és optimalizálatlan. A witcher 3 ezzel szemben pont az ellenkezője volt. A witcher 1,2 nem feltétlenül nevezhető rossz játéknak, sőt(!), de azért egyik sem volt egy witcher 3, ahol az elődökhöz képest szép volt a grafika, jó volt a játékmenet, jó volt a sztori, stb. Egyszóval, előrelépést mutatott a program, nem pedig visszaesést.
2) DLC
Én nem úgy érzem, hogy az embereknek a dlc kifizetésével lenne bajuk. Itt a nagyobb probléma, hogy a dlc kvázi tartalom nélkül jön, a season pass-t pedig a játékkal megegyező áron osztogatják. Itt megint csak a witcher a jó példa, ahol a 2 dlc tele volt tartalommal, pozitív fogattatást is kaptak. Viszont amikor egy dlc 2 órát ad a játékhoz, esetleg egy karaktert 20 euróért, vagy egy kész tartalmat pénzért lehet feloldani, akkor már nyílik a bicska a zsebben. Ráadásul, 1 év múlva úgy is jön a goty kiadás fele áron, ami tartalmazza az összes dlc-t, szóval aki addig megvette őket, az megszívta.
3) Mikrotranzakció/Lootbox
Érdekes módon a Valve ellen nem megy a gyűlölet kampány a tranzakciók/lootboxok miatt. Hogy miért? Mert nem a játék szerves részeit próbálják eladni plusz pénzért. Továbbá, nem egy 60 eurós játékba próbálják őket becsempészni.
4) Lokalizáció
Itt már felmerült egyszer a kérdés, hogy most ki is lokalizáltat?
Mert ha a kiadó intézi, akkor miért nincs sok régen lokalizált játéknál magyar nyelv a különféle webáruházakban? Ha pedig a magyar forgalmazó lokalizáltat, akkor ők hogy látnak abból pénzt, ha én mondjuk Originen/Steamen megveszek egy adott címet? Szóval, ha jól sejtem, akkor sem lenne jobb a helyzet, ha tisztességesen megvenné mindenki a játékot, mert a terjesztő nem látna belőle semmit. Mellesleg, az EA konkrét lakosságszámhoz kötötte, kinek lokalizál, és kinek nem.
Egyenlőre kb. ennyi!
Egyébként a Konamira sokkal dühösebb voltam anno mikor a Phantom Pain befejezetlenül jelent meg, vagy az újra alkotott Snake Eaterből pachinko masina lett, de még a Metal Gear Survive is rossz hatással volt a szemöldököm állására. Viszont túltettem magam rajtuk.
A harag semmiképp sem jó dolog, csak elvakít és lassan elemészt.
Néha ráadásul pár lelkes emberke konkrét tényként állít valótlan negatívumokat, a többi hozzászóló pedig ezt feltétlenül el is hiszi.
Az is igaz, hogy sok EA játékban vannak hibák a megjelenéskor. De nem vettem észre, hogy több lenne, mint bármely másik játéknál. Konkrétan én az Andromeda kampányának nagy részét úgy vittem végig, hogy még csak készültek a javítások, és kb. 50 óránként futottam bele egy-egy olyan hibába, hogy pl. beleragadt a karakter lába a padlóba (5 másodperc után ki tudtam szedni). Láttam ennél sokkal több gondot más játékoknál, ott viszont elengedték azzal, hogy "majd kijavítják".
A mikrotranzakcióról pedig csak 2 dolgot írnék le:
1) már legalább fél évtizede benne van egy csomó AAA játékban, miért nem zavart eddig senkit? Most hirtelen bojkottálni kell az összes EA játékot, ami használja ezt az évek óta megszokott dolgot?
2) ahogy itt is le van írva, senki sem kötelez arra, hogy megvedd. Az összes EA játéknál, amit eddig láttam, reális "erőfeszítéssel" ugyanazt lehet elérni, mint a fizetős játékosok. Azért tettem az idézőjelet, mert elméletileg ezért az "erőfeszítésért" veszik meg az emberek a játékot! Azért, hogy játszanak!