A hét elején jelentették be a csak mobilra érkező Alien: Blackoutot, a rajongók pedig szinte egy emberként álltak ki a játék ellen. A közhangulatot jól jellemzi, hogy YouTube-on a bejelentő trailer alatt a cikk írásáig nagyjából 800 like és 29 ezer dislike gyűlt össze. De nem ez az első mobiljáték, ami ilyen rideg fogadtatásban részesült: gondoljunk csak a Diablo: Immortal leleplezésére, vagy a Command & Conquer: Rivals-ra. A reakciókat látva adja magát a kérdés: valóban ennyire rossz platform lenne a mobil? Ennek jártunk utána.

Az elefánt a szobában

A mobiljátékok piaca az elmúlt évek során hatalmas tempóban bővült. A legfrisebb, 2018-as adatok alapján a játékipar teljes éves bevételének mintegy 47%-a (körülbelül 50 milliárd dollár, azaz 14 000 milliárd forint) származik ebből a szegmensből. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy egy mobiljátékot olcsóbb elkészíteni, mint egy nagy kaliberű, AAA kategóriás címet, akkor látható, hogy miért próbálnak a kiadók betörni erre a piacra.

A mobiljátékok világa azonban nem csak hatalmas, hanem elég hírhedt is. Sokszor a fantáziátlan, tömegével érkező koppintások és a freemium üzleti modell burjánzása jut először eszünkbe erről a piacról, és lássuk be, ez az előítélet egyáltalán nem alaptalan.

money-02.jpg

Nem játékosnak való vidék

A mobiljátékok világa már csak a méretéből fakadóan is tömve van silány címekkel vagy egyszerű másolatokkal, hiszen ahol ekkora a kínálat, ott nagy lesz a rossz minőségű programok száma is. Ott van például a számtalan Clash of Clans klón, vagy a Flappy Bird koppintásai. Ez önmagában még nem is lenne akkora probléma, hiszen a Steamen is akad egy csomó kétes minőségű játék, de tény, hogy a nagy tömegben jelen lévő, első ránézésre is silány programok nem segítik elő a platform pozitív megítélését.

Ami viszont sokkal komolyabb gond a mobiljátékoknál, az a freemium címek burjánzása. Ezt az üzleti modellt annak idején a South Park is bemutatta, a lényege pedig azóta sem változott. A freemium játékok ingyenesek, a készítők pedig vagy mikrotranzakciókból, vagy reklámokból szerzik meg a napi betevőt. És bár elméletileg csak akkor kell fizetünk valami extráért, ha akarunk, a gyakorlatban az ilyen játékok sokszor élvezhetetlennek bizonyulnak, ha nem nyúlunk mélyen a pénztárcánkba, esetleg félpercenként bombáznak minket elnyomhatatlan és kifejezetten gagyi reklámokkal.

Elsősorban emiatt a két jelenség miatt alakult ki negatív kép a mobiljátékokról. Az embernek erről a piacról jó eséllyel egyből a gagyi koppintások és a játékosok lehúzására épülő címek jutnak az eszébe, ez pedig, lássuk be, egész biztosan nem tesz jót a platform megítélésének.

freemium-south-park-01.jpg

Nincs minden veszve

Az előző három bekezdésben sorra vettük, mik a legfőbb problémák a mobiljátékokkal, mitől lett olyan hírhedt ez a platform, igazságtalanság lenne viszont, ha nem térnénk ki a pozitívumokra. Ugyanis tagadhatatlan, hogy a negatív példák mellett készültek jó mobiljátékok is, ilyen például a The Room széria vagy a Monument Valley, hogy csak néhányat említsek a felhozatalból.

De a PC-ről vagy konzolról ismerős nagy kiadók és fejlesztők közül is megvetették már néhányan a lábukat a platformon. Elérhető mobilra többek között a Minecraft, a PUBG, a Fortnite, a GTA: San Andreas vagy épp a FIFA. Az utóbbi években nem egy ismert és szeretett IP kapott mobilos mellékágat, ilyen például a Fallout: Shelter, a Square Enix mára már leállított GO sorozata, illetve a Ubisoft gondozásában pár hete megjelent Assassin’s Creed Rebellion. Ezen játékok körül azonban mégsem volt olyan felhördülés, mint amilyet az Alien: Blackout vagy a Diablo: Immortal kapcsán tapasztalhattunk, ami jól mutatja, hogy a fenti két cím esetében sem (csak) a mobilos platformmal lehetett baja a rajongóknak.

monument-valley-01.jpg

Rosszkor, rossz helyen

Szerintem a Diablo: Immortal és az Alien: Blackout kapcsán azért háborodtak fel sokan, mert egyszerűen valami többre vágytak. A Diablo 4 közelgő bejelentéséről például már elég régóta keringtek pletykák, melyeket a Blizzard is csak amolyan fél szívvel cáfolt, így amikor a BlizzCon menetrendjében a sorozat igen előkelő helyre került,  adta magát a gondolat, hogy most majd leleplezik a folytatást. Az, hogy ehhez képest „csak” egy mobiljáték érkezett, sokak számára csalódás lehetett. Többen leírták már, és én is azon a véleményen vagyok, hogy jóval kisebb lett volna a felháborodás az Immortal körül, ha a Blizzard rögtön utána bedob egy 10 másodperces trailert a Diablo 4-ről, nagyjából úgy, ahogy a Bethesda csinálta a The Elder Scrolls VI-tal.

Hasonló cipőben jár az Alien: Blackout, melyről már november óta szivárogtatták az információkat. Ráadásul, ha ez nem lett volna elég, a játék főszereplője is ugyanaz, mint az Alien: Isolationnek. Ezek alapján adta magát a gondolat, hogy a 2014-es, remekül sikerült program folytatását jelentik majd be, ehhez az elváráshoz pedig egy mobiljáték nem érhetett fel.

diablo-immortal-1.jpeg

Ezen kívül pedig arról se feledkezzünk meg, hogy mind a Diablo, mind az Alien sorozattal elég cudarul bántak az elmúlt években. Előbbi például a 2014-es Reaper of Souls óta csak egy DLC-t kapott a Rise of the Necromancer képében, az utóbbi esetében pedig pont az Isolation volt az, ami sokak szerint hosszú idők óta először tudta visszaadni az Alien és az Aliens filmek hangulatát. Ezek alapján érhető, hogy a két IP rajongói már nagyon vártak egy minőségi és tartalmas folytatásra, és ezért hatalmasat csalódtak, mikor a nagy bejelentésekről kiderült, hogy mobiljátékokat takarnak.

Azonban hiba lenne, ha nem tennénk fel a kérdést: vajon tudnak-e működni ezek a játékok mobilon? A Diablo esetében végső soron még el tudok képzelni egy mobilos mellékágat (persze nem egy PC-s folytatás helyett, és lehetőleg freemium modell nélkül), az Alien: Blackouttól viszont már annál jobban félek.  Nem igazán látom, hogy az Alienre jellemző félelmetes, klausztrofóbiás hangulatot hogy lehetne visszaadni egy telefon képernyőjén, de kívánom, hogy cáfoljanak rám a fejlesztők, és kapjuk meg az Isolation méltó folytatását.

alien-blackout-01.jpg

Az eredendő gonosz?

Összességében szerintem hiba lenne a mobilt minden platformok legalávalóbbikának kikiálltani. Vannak hibái, és hírhedtsége is teljesen megalapozott, ez igaz, de ezek mellett nem egy remek játékot is találhatunk rajta, ahogy nagyobb kiadók címei és ismert sorozatok mellékágai is gond nélkül megjelentek itt. Épp ezért szerintem az Alien: Blackout és a Diablo: Immortal körüli hatalmas felhördülésbe a rajongók csalódottsága is alaposan belejátszott, nem csak a platform iránt érzett általános ellenszenv mutatkozott meg benne. Hogy mennyire tudnak majd működni ezek a játékok mobilon, az persze már egy másik kérdés, de erre jó eséllyel csak a megjelenés után fogjuk megkapni a választ.