Előre kell bocsájtanom, hogy ugyan mostanság – helyesebben szólva valahol a Diablo 3 és a Starcraft 2 között – elvesztett engem a Blizzard. pedig egyenesen rajongtam értük annó. No, nem azért lett így mert rosszak lettek volna termékeik, csak valahogy így alakult. Adtam nekik esélyt, találtam (nekem) jobb elfoglaltságot helyettük. Ettől függetlenül elismerem, hogy jó játékokat tettek le az asztalra, az Overwatch, Heroes of the Storm, Hearthstone mind-mind hatalmas rajongótábornak örvendenek, nyilván nem véletlenül. Sőt, régebbi címeiket is becsben tartják, lásd a World of Warcraft máig tartó menetelését, vagy az éppen most bejelentett Warcraft 3 remastert. Éppen ezért nem értem, hogy miért éppen a Diablót kellet megerőszakolni…
Ok-okozat
Na jó, kicsit visszaveszek a melodrámából és jobban kifejtem. Láthattuk nemrégiben, hogy milyen fogadtatásban részesült az E3 2018-on bejelentett Command & Conquer mobilos változata (tökéletes a párhuzam: legendás PC-játék költözik mobilra), ezért nem is értem, hogy a Blizzardnál ezek után úgy gondolták, hogy jó ötlet lesz egyik legrégebbi frencsájzukat hasonló sorsra juttatni. Persze nyilván akkor már közel kész volt a játék, nem volt visszaút. Mikor e sorokat írom (szombaton reggel, távol otthonról), még relatíve friss a hír, de mire olvassátok, már jóformán vége lesz a BlizzCon 2018-nak. Csak azért fontos ezt megjegyeznem, mert pillanatnyilag még csak meghitelezem a felhördülést, ami a rajongók részéről övezni fogja a bejelentést. Márpedig övezni fogja, és egyetemes utálatnak „örvendhet” majd a mobilos Diablo, erre mérget veszek.
Na de miért? A válasz egyszerű, de összetett. Ha mélyebbre nézünk, egy egész halom hibát fedezhetünk fel, melyek már borítékolták előre a kitörő gyűlölethullámot. Egyrészt egy „őspécés” címből mobilos verziót faragnak, ami önmagában szitokszónak számít a keményvonalas rajongók körében. Aztán ott vannak az ezzel járó üzleti praktikák, a grind, az időzítő, a mikrotranzakciók, ésatöbbi, valamint azok általános utálata. Másrészt, és itt igazából ezen van a hangsúly: a rajongók nem erre vágytak. Annyira nem, hogy a pletykák már magukat gyártották, a Blizzard meg nagyon nem akarta (tudta?) tagadni őket. Oké, végül csak közölték, hogy nem lesz Diablo 4 bejelentés, de a többség számára ez még így is pofánrúgás volt a javából.
Sokkal egyszerűbb lett volna, ha inkább a Switch-portot tartogatják a BlizzConra (vagy semmit), mert egyértelmű volt, hogy ezzel a kiéheztetett rajongókat csak felhergelni lehet. Erre berakják utolsó leleplezésnek, ami hagyományosan a legnagyobb durranás szokott lenni, és mellé még annyit sem sikerül összehozni, amennyit a Bethesda „mutatott” a TES 6-ból, hogy ne boruljanak ki jó páran… hát… marketingből egyes alá, na. Szegény Wyatt Cheng meg feszenghetett a színpadon, miközben kellemetlen kérdéseket szegeztek neki a nyilvánosság előtt.
Miért pont Diablo?
Ahogy Lovasi is megénekelte: „Pénz nélkül, jaj, meghal a Föld” – értem én, és már számtalanszor leírtam kommentben és cikkben is, hogy a fejlesztők és kiadók is pénzből élnek. De miért kell egy annak idején szenvedéllyel és odaadással készült, már-már műfajteremtő és egy egész generációból nosztalgiát kiváltó címet tönkretenni azzal, hogy feláldozzák azt a mikrotranzakciók oltárán? Főleg, hogy némi túlzással bármit kiadhattak volna Diablo 4 címkével, ugyanúgy eladható lett volna és garantáltan bőséges hasznot hozott volna. Ja, várj…
Ha belegondolunk, a lépés tulajdonképpen logikus: a Diablo maga a tökéletes mobiljáték-alapanyag. A számos karakter, rengeteg képesség, iszonyat magas újrajátszhatósági faktor, a játék szerves részeként szolgáló grind, a könnyű bővíthetőség és az addiktív játékmenet mind adott, és mind hozzájárulnak a játékkal töltött idő kitolásához. Erre rárakódik a frencsájz népszerűsége, vagyis egy hatalmas rajongói bázis, ezt rádobják a hatalmas mobiljáték-piacra, aztán már csak egy kis extra pénzköltési lehetőség kell bele és kész is a pénznyomda. Üzleti szempontból tökéletes, nem is értem, miért nem jutott korábban az eszükbe.
Depi End
Pedig eddig olyan ügyesen lavíroztak: az Overwatch lootboxai és a Hearthstone kártyacsomagjai még belül voltak egy határon, eddig sosem volt körülöttük akkora felzúdulás. Azt már csak zárójelben jegyezném meg, hogy ha az Electronic Arts csinálta volna ugyanazt, amit az Activision-Blizzard a fenti címeknél, akkor már rég állt volna a bál (és ez nem mentség senkinek, mielőtt bárki bármit belelátna a mondatba). De mindig van egy első eset, ugye. És akkor kezdhetünk ujjal mutogatni, mert akármennyire szeretné bárki képzeletben külön kezelni őket, az Activision-Blizzard mégiscsak egyazon cég, egyazon (leg)felsővezetéssel, egyazon döntéshozókkal, immáron bő egy évtizede.
köszi a képet dorkly!
Persze lehet, sőt szinte garantált, hogy „sikeres” lesz a Diablo: Immortal és jó sok pénzt hoz. Én már csak azon gondolkozom, hogy mikor teszik fel a kérdést a kiadók maguknak: a rövidtávú haszon érdekében tényleg megéri bekockáztatni, hogy egy gondosan építgetett várat, saját rajongóbázisukat lerombolják? De kit is áltatok, amíg pénz van, minden le van sza… sajnálva magasról. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ha ott lettem volna, akkor bekiabálással vagy más módon fejeztem volna ki magam. Hanem megjelenése után, mivel valószínű free-to-play lesz, kipróbálom, aztán csendben szavazok a pénztárcámmal. Ezt javaslom nektek is.
Most jelent meg a RDR2, és annyi pénzt hozott egy hétvégén, amiből 4 új Diablo rész fejlesztése is telne. Tehát van értelme hagyományos játékokat fejleszteni, mert ha jó, akkor sok pénzt hoz.
Egy új Diablo cím akkor is eladható, ha nem éri el a 2. rész minőségét, mert a nosztalgia, meg a hírnév bőven behúz annyi vevőt.
Egy mobiljáték nem csak gyors pénzcsináló eszköz, hanem üzenet is, arról, hogy ebben az irányban szeretné folytatni a cég.
Semmi gond nem lenne az olyasmivel, ami crossplatform játékmódba bevonja a mobilt is, de egy tisztán mobilis játék kizárólag a mikrotranzakcióról szól.
Mire gondolok? Hát idén lett egy Blizzard különszám, ami újságosnál lényegében beszerezhetetlen; a webboltban meg elkérnek szállítási díjként még egyszer annyit, mint amennyi a speciális kiadás ára (kettőt fizet, egyet kap akció). A PC Guru rajongóknak ez is egy hatalmas arculcsapás - pont, mint a Diablo rajongóknak a mobilos verzió. Vagyis most a Blizzard visszavágott a PC Gurunak - igaz, sok más embert is ért ez, de ha fát vágnak, hullik a forgács is. :)
(Megjegyzés: tudom, ha rendelek mellé valamit, akkor ingyenes lesz a szállítás - de hosszú évek óta folyamatos előfizetőként elvárnám, hogy ne kelljen még egy Gurut (ami már megvan) rendelnem ahhoz, hogy egy különszámhoz hozzá tudjak jutni. Persze, meg lehetne oldani, hogy mint pár évvel ezelőtt a Ubisoft-os különszám esetén egy előfizetés-hosszabbítás mellé lehessen rendelni; de idén még ezt sem kapjuk meg. Itt lehet plusz pénzt elkérni a semmiért; de ha ezt másik cég teszi meg, akkor az mocskos pénzhajhász. Bocsi, de ez is kikívánkozott belőlem az írásra reagálva...)
Mire gondolok? Hát idén lett egy Blizzard különszám, ami újságosnál lényegében beszerezhetetlen; a webboltban meg elkérnek szállítási díjként még egyszer annyit, mint amennyi a speciális kiadás ára (kettőt fizet, egyet kap akció). A PC Guru rajongóknak ez is egy hatalmas arculcsapás - pont, mint a Diablo rajongóknak a mobilos verzió. Vagyis most a Blizzard visszavágott a PC Gurunak - igaz, sok más embert is ért ez, de ha fát vágnak, hullik a forgács is. :)
(Megjegyzés: tudom, ha rendelek mellé valamit, akkor ingyenes lesz a szállítás - de hosszú évek óta folyamatos előfizetőként elvárnám, hogy ne kelljen még egy Gurut (ami már megvan) rendelnem ahhoz, hogy egy különszámhoz hozzá tudjak jutni. Persze, meg lehetne oldani, hogy mint pár évvel ezelőtt a Ubisoft-os különszám esetén egy előfizetés-hosszabbítás mellé lehessen rendelni; de idén még ezt sem kapjuk meg. Itt lehet plusz pénzt elkérni a semmiért; de ha ezt másik cég teszi meg, akkor az mocskos pénzhajhász. Bocsi, de ez is kikívánkozott belőlem az írásra reagálva...)
Egyenlőre nincs nagy baj a Blizzardal de ez a mobilos diablo tényleg nagyon gáz , nem az hogy jön hanem hogy olyan idioták hogy ezt igy jelentik be. "Dolgozunk a 2 játszhatóvá tételén vagy jönnek classok a 3 hoz vagy készül a 4, ja és mellesleg jön egy mobil verzió". Na ha igy jelentik be akkor semmi gond de hypolták ezt a 'nem feltétlenül blizconos arcoknak szoló csodát' ne lepödjenek meg hogy megy a rage.
Nem vesznek el!! Adnak!Senkit nem köteleznek a használatára .Sőt még senki nem játszott vele de már megy a szánalmas hisztike.Vélhetően tök jó bevétel lesz a kiadónak kik ebből a pénzből fejlesztik majd a fő vonalat win-win...
Okok:
1. Már 3-4 hónapja megy a hype a blizzard részéről, hogy mekkora durranás lesz diablo téren a blizzcon.
2. Tavaly semmit nem mondtak a Diablo franciseról a legnagyobb eseményükön.
3. A show legvégére tették a diablo blokkot, ahol a legnagyobb durranásnak kellett volna lennie.
Ezen okokból kifolyólag rengetegen hatalmasat csalódtak a fejlesztő/kiadó cégben, amikor egy mobiljátékkal szúrták ki a szemüket. Még anno a Fallout Shelter esetében a Bethesda is tudta, hogy egy mobiljáték bejelentése kevés, ezért rögtön utána be is harangozták, hogy készül a negyedik rész, amiről hamarosan többet is mondanak majd. Szóval e mellé joggal vártak a rajongók legalább egy diablo 2 remaster bejelentést, vagy egy új masszív expanziót a 3. részhez.
Nincs ezzel gond. A technológia fejlődik, és az igények a lehetőségek függvényében változnak.
Most ott tartunk, hogy jelet telefonon jó grafikájú játékokkal játszani és a mai fiatalok ezt akarják, hát a Blizzard (is) megadta ezt nekik.
A virtuális és a fizikai jegyért pedig nem csak ezt kapták, hanem:
WoW Classic demo; War 3 reforged; HS kiegészítő; Új OW hősök;
Helyszínen volt HS/OW/WoW aréna, és még a sok apróság ami a két nap alatt volt és megtudunk a többi játékaik jövőjéről.
Abszolút megérte a pénzt a jegy!
Az hogy kapunk egy Diablot mobilra, az már csak cseresznye a torta tetején!
Nem vesznek el!! Adnak!Senkit nem köteleznek a használatára .Sőt még senki nem játszott vele de már megy a szánalmas hisztike.Vélhetően tök jó bevétel lesz a kiadónak kik ebből a pénzből fejlesztik majd a fő vonalat win-win...
1. Olvasd el még egyszer az utolsó két mondatot, mert a többit szemmel láthatóan nem sikerült rendesen.
2. Ha ez ment, akkor olvasd el még egyszer a cikket, alaposan.
3. Értelmezd, hagyd ülepedni.
4. Formálj véleményt.
5. Csak ezután írj kommentet.
Ha ez ezek után is gyűlölködésnek látod, akkor menj el a redditre, olvasd át a Diablo topikját (segítek: katt ide), aztán beszélj nekem a "hate"-ről, ami a cikkemből süt. Csókollak.
Nem vesznek el!! Adnak!Senkit nem köteleznek a használatára .Sőt még senki nem játszott vele de már megy a szánalmas hisztike.Vélhetően tök jó bevétel lesz a kiadónak kik ebből a pénzből fejlesztik majd a fő vonalat win-win...
Viszont nézzétek meg a mai fiatalságot: Egész nap a telefonját nyomkodja, azon játszik. Sok mai fiatalnak PC-je sincs otthon, csak tablet, telefon.
Noh most Ők a célközönség!
Tehát ez a játék nem kifejezetten a régi Diablosoknak készült, inkább a mai fiatalságnak, akik sokan azt sem tudják mi az a Diablo. Most majd felfedezik ők is a Google Play-ben, Apple Store-ban...
Bár valószínű 20 év múlva nem úgy emlékeznek vissza rá mint mi a Diablo 1-2-re, de ez nem is baj. Egészen más volt a játékkultúra akkor és most.
Viszont nézzétek meg a mai fiatalságot: Egész nap a telefonját nyomkodja, azon játszik. Sok mai fiatalnak PC-je sincs otthon, csak tablet, telefon.
Noh most Ők a célközönség!
Tehát ez a játék nem kifejezetten a régi Diablosoknak készült, inkább a mai fiatalságnak, akik sokan azt sem tudják mi az a Diablo. Most majd felfedezik ők is a Google Play-ben, Apple Store-ban...
Bár valószínű 20 év múlva nem úgy emlékeznek vissza rá mint mi a Diablo 1-2-re, de ez nem is baj. Egészen más volt a játékkultúra akkor és most.