Ha van valami, amit Hollywood megtanulhatott az utóbbi években, az az, hogy minden korábbinál nehezebb megjósolni, hogy egy adott film sikeres lesz-e a mozikasszáknál, avagy sem. 2023-ban például egy-két kivételen kívül a nagy blockbuster-aspiránson közül szinte az összes nagyvolumenű produkció csúnyán elhasalt, míg a váratlan slágerek szinte semmiből érkezve állhattak fel a dobogóra. Egy olyan korban, ahol a filmipar folyamatosan azért küzd, hogy minden áron kivegye a jegy árát a nézők zsebéből, szinte lehetetlen megítélni, hogy kik lesznek a nyertesek és a vesztesek – egyszerűen ma már nem létezik olyan alkotás, ami garantálja a kasszarobbantást.
Jelen cikkünkben most azokat a 2025-ben érkező filmeket soroljuk fel, amik, noha okozhatnak majd meglepetéseket a pénztáraknál, ugyanúgy megvan az esélyük arra is, hogy végül képtelenek lesznek felkelteni a közönség érdeklődését, és dicstelenül a földbe állnak.
Mennydörgők* (Thunderbolts*)
A Deadpool & Rozsomák idén több mint 1,3 milliárd dollárt hozott a konyhára világszinten, szóval az emberek azt hihetik, hogy a Marvel Moziverzum végre újra sínen van – de ez nem feltétlen igaz. Ryan Reynolds és Hugh Jackman közös csapatása ugyanis eleve elkülönül egy kicsit a franchise-tól, és saját rajongótáborral rendelkezik, ami nem biztos, hogy minden szempontból metszi az elhivatott MCU-fanok táborát. És ez azért jelent némi problémát, mivel az utóbbi években több Marvel-film is kifejezetten gyenge vagy egyenesen szánalmas teljesítményt nyújtott – ugye mindenki emlékszik A Hangya és a Darázs: Kvantumánia, valamint a Marvelek csúnya bukására? A stúdió 2025-ben rengeteg filmmel és tévésorozattal készül, előbbiek közül ott lesz mindjárt februárban az Amerika Kapitány: Szép új világ, majd nyáron a The Fantastic Four: First Steps, de amíg ezeket az alkotásokat jogosan terjeszthetjük fel kasszarobbantásra, addig a Mennydörgők* szereplése némi aggodalomra adhat okot. A produkcióból ugyanis hiányoznak az igazán nagy sztárok, és nagyrészt kevésbé ismert karaktereket helyez a középpontba. A rajongók inkább a negyedik Kapitány-mozit és az anno a 20th Century Fox alá tartozó szuperhőscsalád MCU-s debütálását várják, szóval bene van a pakliban, hogy ezek mellett a Mennydörgők*-re kevesebb figyelmet fordítanak majd.
A menyasszony (The Bride!)
Az unalomig koptatott Frankenstein-téma már évtizedek óta nem aktuális, de ez kicsit sem akadályozta meg Maggie Gyllenhaalt abban, hogy megírja és megrendezze az 1935-ös Frankenstein menyasszonya című klasszikus modern verzióját. A filmben Christian Bale játssza a Szörnyet, Jessie Buckley pedig a menyasszonyt, továbbá olyan színészeket láthatunk a mellékszerepekben, mint Penélope Cruz, Peter Sarsgaard és Annette Bening. A menyasszony tulajdonképpen egy musical, szóval minden bizonnyal nem lesz hiány nagy volumenű táncos előadásokból, amellyel lényegében a felnőtt és a fiatalabb közönséget is meg szeretnék szólítani. Azonban a produkció elsősorban horrorfilm, ami azért gond, mert szeptemberben akarják bemutatni, amikor olyan ellenfelekkel kell megküzdenie, mint a Démonok között 4 és a Fűrész XI. Ez a két produkció sokkal nagyobb rajongótáborral rendelkezik, a Frankenstein-sztorit pedig már sokan unják, szóval nem kizárt, hogy az ősz két horror-slágerje mellett A menyasszony lényegesen kevesebb nézőt fog megmozgatni. Ráadásul ott van még az a tényező is, hogy a film az eredeti klasszikust megidézve fekete-fehér lesz, nem beszélve az erőteljes musical-vonásokról (ami már eleve taszító sok ember számára), valamint azt se felejtsük el, hogy 80 millió dollárból készült. Szóval kevés az esély a sikerre.
F1
A 2022-ben óriási sikert aratott Top Gun: Maverick (1,5 milliárd dolláros bevétel) rendezőjének új sportdrámáját 2025. június 25-re időzítették. Jerry Bruckheimer, Brad Pitt (aki egyébként a főszerepet is játssza), valamint Lewis Hamilton is kiveszi a részét a produceri teendőkből, a zeneszerző pedig a mindig nagyszerű Hans Zimmer lesz. A történet Pitt karaktere, Sonny Hayes volt Forma-1-es pilóta körül forog, aki elvállalja Damson Idris figurájának a mentorálását. Sok minden szól az F1 ellen. Az olyan autóversenyzős filmek, mint a 2019-es Az aszfalt királyai és a 2023-as Ferrari nem hoztak átütő sikert, és ennek a sportágnak amúgy sincs nagy vonzereje az Egyesült Államokban. A 2013-as Hajsza a győzelemért kevesebb mint 100 millió dollárt tudott összekaparni globálisan, a sokat dicsért Senna-dokumentumfilmnek még a 10 millió sem jött össze. Az F1 300 millió dolláros költségvetése sem segít a produkció helyzetén, mivel ez lényegében azt jelenti, hogy a filmnek világszinten közel 1 milliárdos bevételt kell termelnie ahhoz, hogy anyagilag sikeres legyen. Habár az alkotás mögött álló arcok tagadták, hogy ennyibe került a film, ám ha a költségvetés akár csak egy kicsit is megközelíti ezt a számot, már akkor is valószínű, hogy ennek bizony csúnya zakózás lesz a vége.
Mission: Impossible – A végső leszámolás (Mission: Impossible – The Final Reckoning)
A Mission: Impossible-sorozat nem csupán megerősítette Tom Cruise státuszát akciósztárként, de emellett egy hihetetlenül sikeres franchise-zá is vált, amely lassan 30 éve bűvöli el a látványos kaszkadőrmutatványokra és a csavaros kémtörténetekre szomjazó közönséget. Szinte mindegyik rész nagyot ment a kasszáknál, azonban a legutóbbi résznél mintha kicsit alábbhagyott volna a varázs. A Leszámolás – Első rész körülbelül 570 millió dolláros bevételt hozott a több mint 290 milliós büdzsé ellenében – nem lett hatalmas bukás, de nyilván ennél sokkal jobb eredményt vártak az alkotók. Mindenesetre a Paramount Pictures megijedt: a 2025-ben érkező folytatás címéből lehagyták a „Második rész”-megjelölést, és immáron szimplán csak A végső leszámolásként fut az elvileg utolsó M:I-film. Azonban a 400 millió dollárt is meghaladó büdzsé jelenti az igazi problémát, mivel ilyen gigászi költségvetéssel a produkciónak mindenképpen 1 milliárd fölött kell hoznia ahhoz, hogy a stúdió elkerülje a pénzügyi bukást – ugyebár a franchise legsikeresebb filmje eddig a 2018-as Utóhatás, aminek anno 791 millió dollár jött össze. A májusban érkező alkotásnak olyan vetélytársai lesznek majd, mint a Lilo & Stitch és az Így neveld a sárkányodat élőszereplős remake-je, valamint a Jurassic World Rebirth, tehát Cruise-éknak alaposan fel kell kötniük a gatyát. Könnyen lehet, hogy ezúttal ez még Ethan Huntnak is lehetetlen küldetés lesz.
Hófehérke (Snow White)
A Disney elkeseredett törekvése, miszerint az összes ikonikus animációs klasszikusát újra kell forgatni élőszereplős formában, 2025-ben is folytatódik a Hofehérkével, amelyet A csodálatos Pókember rendezője, Mark Webb készít Greta Gerwig (Barbie) és Erin Cressida Wilson (Bakelit) forgatókönyvéből. Rachel Zegler játssza a címszereplőt, Gal Gadot pedig a Gonosz Királynőt (már ez a szereposztás megér egy misét), emellett olyan színészeket láthatunk még az alkotásban, mint Andrew Burnap, Ansu Kabia és Martin Klebba. A Disney élőszereplős remake-jei eddig mind kritikai, mind pedig kereskedelmi szempontból vegyesen alakultak, és a Hófehérke modern verzióját már a bejelentésétől kezdve erős gyűlölethullám veszi körül, amely a hivatalos előzetes után is csak még tovább nőtt. Egyesek Zeglert kifogásolják, mások a Disney megszokott pénzéhségét, mindenesetre a Hófehérke a legtöbb előrejelzés szerint orbitális bukás lesz, vagy legalábbis hasonló „sikerre” számíthat, mint nemrégiben az élőszereplős A kis hableány.
Futhatnak még: Horizont: An American Saga – Chapter 2, Dirty Dancing 2, Mickey 17, Elio, Tudom, mit tettél tavaly nyáron, Michael
A képek forrása: IMDB