Még tavaly év vége felé határoztam el, hogy újrajátszom azokat a játékaimat, amiknek a története nem az Egyesült Államokban, egy idegen bolygón vagy egy fantáziavilágban játszódik. Úgyhogy végiggondoltam, melyek a legjobb ilyen játékok, és miután összeállítottam magamnak egy listát, nekik estem. Van, amivel már többször is játszottam, némelyikbe csak belenéztem, a maradéknak pedig először ültem neki. Aztán eszembe jutott, hogy ha már listáztam magamnak eme játékokat, akkor mindezt akár egy Top 5 cikkbe is átültethetném. No, lássuk, mi lett ennek a végeredménye.
5. Tomb Raider
A sorozat mindig is a világ bejárásáról szólt, egzotikusabbnál egzotikusabb helyszínekre látogathattunk el. Ez alól a 2013-as reboot, a Tomb Raider sem kivétel, amiben a japán mitológia egyik rejtélyes vidékén, Jamatai szigetén kötünk ki.
A sztori szerint a japán történelem legrejtélyesebb népe, a Jamatai és uralkodójuk, Himiko császárnő nyomaira azért nem bukkantak még rá, mert egy a Csendes-óceánon fekvő szigeten éltek, az pedig a Bermuda-háromszöghöz hasonló Sárkány-háromszögben található. Csak egyetlen ember keresi jó helyen, Lara Croft, ám miután az Endurance fedélzetén megtalálja a szigetet, rá kell jönnie, hogy miért olyan nehéz rálelni Jamataira: Himiko császárnő szelleme viharokkal tartja ott a látogatókat. A hajók zátonyra futnak, a repülők lezuhannak.
Jamataion valóságos történelmi utazáson vehetünk részt. Bejárhatjuk a szellemét papnőiből papnőibe költöztető Himiko korszakából visszamaradt palotákat, templomokat, sírhelyeket és falvakat, átkutathatunk Napóleonkorabeli hajóroncsot és betörhetünk egy második világháborús japán kutatóbázisra is.
A hegyekkel és völgyekkel borított szigetre leginkább a mérsékelt éghajlat a jellemző. Hegyeit hó borítja, alacsonyabb területeit az erdők uralják. Életvilága is gazdag, vaddisznóktól farkasokon és őzeken át nyulakig minden fellelhető – élelemül szolgálva Larának, vagy éppen, ő szolgál élelemül a vadvilágnak.
Érdemes említeni: Far Cry 3 – szintén egy szigeten játszódik. A Rook-sziget is a Csendes-óceánon található, csak délebbre, valahol Tájföld és Pápua Új-Guinea között, így a környezete trópusi. Vaas világa sokkal modernebb, mint Himikóé, bár innen sem egyszerű szabadulni. A kalózok, zsoldosok és a Rakyat legalább annyira vendégmarasztaló, mint az Oni, és itt is rengeteg olyan helyszín van (köztük második világháborús bázisok romjai), amiket mindenképpen látnia kell a látogatónak, mielőtt pár ezer ember lemészárlása árán távozik.
4. Sleeping Dogs
Maradjunk továbbra is keleten. A Sleeping Dogs Hongkongba visz el minket, amely a Kínai Népköztársaság Különleges Közigazgatású Régiója, egy 263 szigetből álló városállam. Hősünk, Shen, az Amerikából visszatért kínai rendőr beépül a hongkongi triádok közé, hogy felszámolja a szervezett bűnözés eme ágát – kisebb-nagyobb sikerrel.
Hongkong igazán egzotikus város. A Sleeping Dogsban négy kerületet (North Point, Aberdeen, Kennedy Town, Central) látogathatunk meg, s mindegyik erőteljesen elütnek egymástól és az olyan környezetektől, mint amilyeneket a hasonszőrű GTA-sorozatban láthatunk. Példának okáért a Central egy neonfényben izzó, éjjel is nyüzsgő megacity képét festi le, míg Kennedy Town egy idilli kisvárosra emlékeztet.
Hongkongban a házak valódi betondzsungel érzetét keltik, nagyobb, szellősebb tér alig akad. A sikátorokban legalább olyan zajos az élet, mint a főutcákon, itt sokszor egymást érik a kirakodóvásárszerű piacok, ahol ételt, ruhát és mindenféle bútort vásárolhatunk magunknak.
De emellett betérhetünk ősi kínai templomba, szupermodern szórakozóhelyekre, meglátogathatunk kilátókat, beugorhatunk a masszőrökhöz, vagy csak furikázhatunk a város forgalmában – csak vigyázzunk, hogy itt nem a jobboldalon kell közlekedni.
Érdemes említeni: Hitman: Codename 47 – ebben a játékban az egész világot bejárhatjuk. A 47-es ügynöknek van célpontja Romániában, Columbiában, ő is ellátogat Hongkongba, megjárja Rotterdamot, és ami számunkra külön öröm, hogy még egy budapesti hotelben, a Hotel Gallardban (ami a Gellért Hotelről lett mintázva) is rendet tesz.
3. Max Payne 3
Míg megcsömörlött hősünk az első két részben New York sötét utcáit járta, addig a Max Payne 3-ban már csak néha emlékeiben vissza ide, ideje nagy részét Brazíliában, egész pontosan São Paulóban tölti. Ami őszintén szólva, csak nekünk jó, mert se Max, se a város nem leli benne örömét.
Brazíliában járva Max megjárja a gazdagok és a szegények világát, nagyjából ebben a sorrendben, mintegy szimbolizálva az ő és alkalmazói zuhanását. Merthogy Max immár nem zsaru, hanem testőr, de ezt még bénábban csinálja, mint a nyomozói munkát. A minden luxust kielégítő hoteltől és a gazdagok nightclubjától eljutunk a szegények lakta favelákig, s ez utóbbi hely nem csak a játék elejével áll éles kontrasztban, hanem azzal is, amit általában Amerikában játszódó játékokban láthatunk.
A favelákban a nyomor, a mocsok az úr – mert nem csak, hogy igen messze vannak a tiszta utca fogalmától, egyben a bűnözés melegágya. Max útja droglaborokon, fegyverlerakatokon és egy olyan báron át vezet, amihez képest az Alkonyattól pirkadatig című filmben látott Titty Twister kulturált, biztonság szórakozóhely. Vesszőfutása közben kirabolják, végignézhet egy illegális rendőrrazziát, meg jó pár különös kegyetlenséggel elkövetett gyilkosságot.
Persze Max nem csak ide látogat el. Randalírozhat a Panama csatornán, egy hatalmas stadionban és a Tietê folyó mentén található kis falvakban – utóbbiak szintén eléggé lepukkantak, emberrablókon kívül sok mást nem találni.
Érdemes említeni: Half-Life 2 – míg az első rész valahol az Új Mexikói sivatag mélyén játszódott, addig a folytatás már az öreg kontinensre kalauzolja el a játékost, valahová a keleti részre. Hogy pontosan hol játszódik a történet, azt nehéz belőni, hiszen City 17 több európai város jellegzetességét is magán viseli – számunkra a legfeltűnőbb a Nyugati pályaudvarra gyanúsan emlékeztető vasútállomás (ennek ellenére biztos, hogy City 17 nem Budapest).
2. Assassin’s Creed 2
A reneszánszkori Olaszországnál kevesebb csábítóbb hely lehet a világon, az Assassin’s Creed 2 pedig végig itt játszódik. Miközben Ezio apja és öccse gyilkosait üldözi az asszaszinok köpenyébe bújva, bejárja Velencét, Firenzét, Forlit, San Gimignanót, Toszkánát és a Vatikánt. A városok és azok környéke igen eltérő egymástól, találhatunk gazdag és szegény, derűs és nyomasztó helyeket is. Nagy terek tömegén törhetünk át, hogy aztán eltűnjünk a kihalt, szűk sikátorok egyikében.
És mindent beborít az olasz reneszánsz romantikája, amit még a legsötétebb pillanatok, az asszaszinok és a templomosok között fennálló gyengus konfliktus és az idegen lények sem tudnak tönkretenni. Nagyszerű hangulata van annak, ahogy San Gimignano tornyai között ugrálunk, ahogy megmásszuk a San Lorenzo bazilikát, vagy éppen annak, ahogy betörünk a Sixtus-kápolnába.
És persze ki nem szerette felvirágoztatni az Auditore családi villának is helyet adó Monteriggionit egy lepukkant porfészekből, ha nem is világvárossá, de egy pezsgő kisvárossá.
Mindehhez persze az is kellett, hogy a fejlesztők igen autentikusan építsék fel a játék valóságon alapuló területeit és épületeit.
Érdemes említeni: S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl – a játék, ahogy az a címéből sejthető, Ukrajnába, a csernobili atomkatasztrófa helyszínére visz el. A játékban bejárhatjuk a kihalt várost, Pripjatyot, de a Csernobili atomerőműhöz is ellátogathatunk. Mondanom sem kell, nem egy vidám hely.
1. Metro 2033
Ha valami szögesen elüthet az Egyesült Államokban játszódó játékok helyszíneitől, az a Metro 2033. A fent említett S.T.A.L.K.E.R.-t jegyző GSC Game Worldből létrejött 4A Games csapata egy hasonló hangulatú, de még nyomasztóbb helyszínt választott: a moszkvai metrót, amely a világ második legsűrűbben használt földalatti vasúthálózata. A teljes hossza 331,4 kilométer, 12 vonalán 199 állomás található, és mindegyike magán viseli a szocialista realizmus művészetének jellemzőit.
Ennek köszönhetően a játék már akkor is sajátságos lenne, ha csak valami sima FPS-ről beszélnénk. De nem arról van szó, hiszen a Dmitry Glukhovsky azonos című regénye alapján megszületett Metro 2033-ban a világ elpusztult, Moszkva romokban, az összedőlt házak között és a kihalt utcákon mutáns szörnyek vadásznak, a levegő belélegezhetetlen és amúgy is sugárzik minden, de nem a gyönyörtől. Az emberiség az apokalipszist a metróban élte túl, berendezve ott egy mikrotársadalmat.
Szóval, a peronokon zsúfolt piacok működnek és bódélakásokba zsúfolódott emberek élnek, az állomásokon rekedt, működésképtelen metrókocsikat tömegszállásként funkcionálnak, szóval egy igen sajátságos képet fest a valódi metróhálózat állomásait amúgy kifejezetten valósághűen megelevenítő program. És még ezt is tudták fokozni azzal, hogy minden állomás más-más politikai beállítottságú: vannak nácik, akik a Negyedik Birodalom nevében háborúznak a Vörös Vonalat képviselő kommunistákkal, de említhetném a semleges, kereskedelmi szövetségként működő Hanzát és a demokratikus elveket képviselő Poliszt. A politikai beállítottság jellemvonásait pedig minden állomás magán viseli, még egzotikusabbá (és nyomasztóbbá) téve a Metro 2033 helyszínét.
Ezt már csak elmélyítik a szörnyek és misztikus lények lakta, sötét alagutak, az állomások közötti rablótanyák vagy a felszín romjai, mint például az Orosz Állami Könyvtár. S mindez egy kiváló FPS-be csomagolva.
Ez hát öt, illetve a megemlítettekkel együtt kilenc olyan játék, amik szerintem nem csak azért felejthetetlenek, mert kiváló programok, hanem azért is különlegesek, mert nem az Egyesült Államok területén, hanem a világ más részein, némely esetben a hozzánk közelebb álló európai területeken játszódnak.
Egyetértetek a listával, esetleg ti más játékokat tettek volna fel rá? Osszátok meg velünk kommentben.
Kéne már egy szerkesztés gomb!