A Fallout sorozat alternatív idővonalában 2077. október 23-án atombombák sokasága elpusztítja az ismert világot, és egy radioaktív Senkiföldjévé degradálja azt. Milliók pusztulnak el a Nagy háborúban, a veszteségek kimondhatatlanul nagyok voltak, de aki valamilyen csodával határos módon mégis túlélte a felszínen pusztító gombafelhőket, az a banditákkal és mutánsokkal találta szemben magát, egy olyan új világban, ahol farkastörvények uralkodnak, és hadurak, meg nagyhatalmú frakciók vívják végeláthatatlan és véres küzdelmüket. A nukleáris holokauszt és azt követő állapotokkal szemben egyedül az óvóhelyek nyújtanak hathatós védelmet, és aki tehette, az egy ilyen helyen húzódott meg, ám a Vault-Tec által és az Egyesült Államok kormányának megbízásából épített 122 óvóhely csak részben volt menedék. Az igazi cél az volt, hogy a lakosság előre kiválasztott példányain mindenféle, általában az etikusság határait bőven átlépő kísérleteket folytassanak, egyes helyeken pedig a Senkiföldjének viszontagságainál is szörnyűbb sors várt azokra, akik gyanútlanul besétáltak. A Top 5 rovatunkban most azt az öt Fallout óvóhelyet mutatjuk be, ahova semmi áron nem költöznénk be.
A Fallout 4-ból nincs spoiler, a korábbi részekből viszont annál több.
- PC
- XBOX One
- PS4
5. Vault 108
A 108-as óvóhely a Capital Wasteland keleti részén, a Corvega factory szomszédságában található. A kísérlet célja itt az volt, hogy mesterségesen hatalmi harcot szítsanak a lakók között, vizsgálva, hogyan viselkednek a konstans, feszült helyzetben. Ennek egyik katalizátora, hogy a halálos beteg felügyelő elhunyta után nem volt nyilvánvaló utód, ezzel egy hatalmi vákuumot hozva létre, aztán az energiaellátás rövid időn belül meghibásodott, a tartalék rendszer pedig gyengének bizonyult, illetve az átlagosnál háromszor nagyobb harci felszereléssel volt ellátva a bunker, szórakoztatóipari termékek nélkül -- nem ezek okozták azonban a lakók vesztét. Egy klónozó berendezés is működött az óvóhelyen, amivel a Gary nevű túlélő klónozta magát, és minden egyes másolat agresszívabb volt, mint az előző. Összesen 54 Gary készült, mígnem a Vault 108 lakói úgy döntöttek, hogy a bezárva tartott klónokat megölik, ám ezt valahogyan megtudták a Garyk, és lemészároltak mindenkit. A 108-as óvóhely az egyik legrémisztőbb hely a Capital Wastelanden, a megmaradt klónok ugyanis egy különös nyelven beszélnek, a saját nevüket különböző jelentéssel felhatalmazott hangszínben ordítják, így amikor belépünk a ramaty állapotban lévő, fél sötétbe burkolódzó menedékre, nem kell sokat várnunk arra, hogy ránk rontson pár, a Gary nevet óbégató őrült.
4. Vault 77
A 77-es óvóhely pontos helyét nem ismerjük, csak azt, hogy milyen célt szolgált. A Vault-Tec ebben a bunkerben azt vizsgálta, hogy milyen hatással van az emberre a majdnem teljes elszigeteltség, ahol semmilyen kapcsolatot nem létesíthet a külvilággal és társai sincsenek, akik vele tartottak volna a menedékbe. A 77-es óvóhely egyetlen lakója a Puppet Man néven ismert ember, aki egy doboznyi zokni bábot kapott társaságként, a bezártsága alatt pedig részletesen kidolgozott karaktereket álmodott meg az élettelen kutya, király és Vault Boy figuráknak. Emberünkön kis idővel eluralkodott a téboly, annyira, hogy elkezdtek visszabeszélni a barátai, és innen már nem sok kellett ahhoz, hogy elfajuljanak a dolog: az egyik nap Puppet Man holtan találta a királyt, Vault Boy pedig közölte vele, hogy együtt „gyilkolták” meg az uralkodót, és minél hamarabb le kell lépniük, mielőtt a sheriff és a pap szerepét egyszerre betöltő kutya be nem kasznizza őket. Puppet Man három évvel a kamra ajtajának bezárulása után (tíz hónap elteltével már szabad lehetett volna, ha tudja, hogy nyitva az ajtó) hagyta el az óvóhelyet egy óriás hangya hátán, Vault Boyjal az oldalán. A menedék egyik játékban sem látogatható meg, kizárólag a Fallout 3 megjelenésére készített hivatalos képregényben tűnik fel, amit a Penny Arcade két feje, Jerry Holkins és Mike Krahulik készített. A képregény itt olvasható el.
3. Vault 11
A 11-es óvóhely New Vegastól dél-kelet irányban, Boulder City közelében kereshető fel, az itt lakók pedig egy kegyetlen társadalmi kísérletnek voltak részesei. A Vault 11 vaskos ajtajának csattanása után az alanyokkal közölték, hogy amikor a bunker vezetőjének mandátuma lejár, maguk közül ki kell választaniuk valaki, akit feláldoznak, ha pedig nem tesznek így, mindenki meghal. A csapdába csalt emberek mindenért az óvóhely vezetőjét okolták, így ő volt az, aki elsőként meghalt, majd az áldozat és a vezető szerepe egybeforrt, és aki ezt a címet kapta, annak meg is pecsételték a sorsát. Az évek során szavazói csoportokra tagolódott fel a bunker, akik újabb és újabb felügyelőt választották majd halálba küldték az elődjét -- ez 16 évig ment így, mígnem az egyik csoport, a Justice Bloc megzsarolta Katherine Stone-t, azzal, hogy ha nem teljesít szexuális szívességeket a szavazói körnek, a férjét választják. Katherine más lehetőséget nem látva, engedelmeskedett, de mégis a férjét választották, így bosszúból megtizedelte a Justice Bloc-ot, így elvéve a többségi döntésüket, és mivel Katherine gyilkolt, egyértelműen őt jelölték meg a következő áldozatnak. A hatalma alatt eltörölte a szavazásokat, és sorsolást vezetett be helyette, ami egy polgárháborút robbantott ki a hatalmukat féltő szavazói csoportok között -- a véres küzdelem után mindösszesen öten maradtak talpon, akik az öngyilkosság mellett döntöttek. Elhatározták, hogy nem küldenek áldozatot, és majd az óvóhely teszi a dolgát, de ekkor szembesültek a szörnyű igazsággal: a kísérlet célja pont az volt, hogy ne áldozzanak fel senkit. Ha így tettek volna, nemhogy mindenki életben marad, de az ajtók is kinyílnak. Az öt túlélő teljesen összetört; négyük fejbe lőtte magát szégyenükben, míg az ötödik nem volt képes erre, és valahol a Senkiföldjén érte utol a végzete.
2. Vault 106
A 106-os óvóhely a Capital Wasteland középső területén, Arefu településétől nem messze húzódik meg. Dr. Albert Leris vezetése mellett az ajtók bezárulását követő tizedik napon a levegőztető rendszerek pszichoaktív szereket, magyarul kábítószert kezdtek pumpálni a termekbe, aminek hatására, szépen lassan, minden lakó megőrült. Amikor a Fallout 3-ban meglátogatjuk a helyet, a levegőt még mindig áthatják a hallucinogén vegyületek, játékosokként pedig gyorsan a hatásuk alá kerülünk, élénk képzelgéseket átélve, így képzelhetitek milyen pokoli lehetett a föld alatt bezárva rémképeket látni. Az óvóhely felfedezése során kiderül, hogy Leris minderről tudott, de eltussolta a kísérletet, illetve nyomokat találunk arra, hogy a bent lakók egy ponton megpróbálták kirobbantani magukat, csontvázaik azonban egyértelműen jelzik, hogy sikertelenül.
1. Vault 92
A 92-es óvóhely a Capital Wasteland északi részén található, Old Olney romjaitól nem messze. A menedék papíron a zeneszerzők és muzsikusok megmentését célozta, a valódi feladata azonban a fehérzaj kísérletek kivitelezése volt, vagyis az, hogy tudatalatti üzenetekkel és utasításokkal befolyásolják az alanyok gondolkodását. Az óvóhely vezetője, Richard Rubin a tökéletes katona kifejlesztését kapta feladatául, ám rövid úton kicsúszott a kezéből az irányítás. A bentlakók egyre nagyobb hányada mutatott agresszív viselkedést, valóságos vadállatokká változtak, akik vért követeltek -- egy bizonyos ponton, mikor a populáció fele elvesztette az önkontrollt, a félresikerült kísérlet megveszett alanyi elkezdték lemészárolni a többi lakókat. Szerencsére a vérfürdő közepette pár, tisztaelméjű embernek sikerült elmenekülnie, erre utal ugyanis, hogy az óvóhely ajtaja nyitva vár. A folyosókat bejárva felfedezhetjük, hogy az egészről Rubin és a biztonságiak kivételével senki sem tudott, csak azt érezték, hogy fokozatosan rosszabbul lesznek, majd elkezdődnek a gyilkosságok. Az egyetlen személy, aki szembe mert szállni a kísérlet vezetőjével, a menedék vezető tudósa volt, de vele valószínűleg végzett Rubin, akik végig ragaszkodott a tervhez.
Említés szintjén még pár óvóhelyről meg kell emlékeznünk. Az egyik a kaliforniai Vault 12, aminek ajtaja szánt szándékkal rosszul zárult, hogy ezáltal teszteljék a hosszú távú sugárfertőzés hatásait. A nevadai Vault 19 két csoportra osztotta a bentlakókat, és mesterségesen paranoiát keltett közöttük. A Vault 43 csak említés szintjén tűnik fel, így nem tudjuk hol épült és mi volt a pontos cél, de azt igen, hogy itt 20 férfit, 10 nőt és egy párducot zártak össze. Szintén csak futólag ismerhettük meg a Vault 68-at és 69-et: előbbiben 999 férfira jutott egy nő, az utóbbiban pedig pont fordítva. A Fallout 3 kampánya során pedig megkerülhetetlen állomás a Vault 112, ahol a lakók Dr. Stanislaus Braun kegyetlen játékainak részeseivé válták egy virtuális valóságban. Szóval, ha valaki holnap becsönget hozzád, és azt mondja, a Vault-Tectől jött, inkább küldd el a fenébe.
A cikk a szező, és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.
néha, mint narcisztikus perverz, rákeresek magamra gúglin, s kidobdta pcgurut.
télleg, bárki, bármiért jár még ide?
s nem, nem szemétláda szeretnék lenni. én azt szeretném, h pcguru szárnyaljon.
de sajna úgy tűnik, vhol elveszett...
...de remélem, egyszer megtalálja magát.
addig is könnyes búcsú...
Lehet, hogy nagyon este van már, de ezt a mondatot nem tudom értelmezni. Azon kevesek közé tartozom, akik 30 perc Fallout 3 után ráuntak a barna vidékre és az unalomra, szóval ennek a Vaultnak utána kell néznem.
Összességében jó kis cikk lett ez is, de én a harmadikat raktam volna első helyre... Az áldozás és a teljes átverés nálam jobban kiveri a biztosítékot, mint a drog és a művészek horrorisztikus orgiája.
A másik dolog: Ezek szerint akkor minden Vaultot külön kísérletekhez használták fel? Úgy tűnik sok értelme nem volt, mivel szinte minden menedékkel valami gond volt (vagy a bentlakók szúrtak el valamit drasztikusan).
Egyébként csak 122 Vault volt? Sokkal többre tippeltem, mivel az USA egy elég nagy ország, és az 50 államban hogy határozták meg a menedékek elhelyezését? Ha egyszerűen számolunk, akkor 2-3 óvóhely jut minden államra, ennek ellenére a Fallout 3-ban és a New Vegasban összesen 13 Vault található, és (tudtommal) mindkét játék egy-egy államban játszódik (Maryland-Virginia határ (Washington miatt), és Nevada). Kezdek belezavarodni...
http://fallout.wikia.com/wiki/Vault#List_of_known_Vaults
A másik dolog: Ezek szerint akkor minden Vaultot külön kísérletekhez használták fel? Úgy tűnik sok értelme nem volt, mivel szinte minden menedékkel valami gond volt (vagy a bentlakók szúrtak el valamit drasztikusan).
Egyébként csak 122 Vault volt? Sokkal többre tippeltem, mivel az USA egy elég nagy ország, és az 50 államban hogy határozták meg a menedékek elhelyezését? Ha egyszerűen számolunk, akkor 2-3 óvóhely jut minden államra, ennek ellenére a Fallout 3-ban és a New Vegasban összesen 13 Vault található, és (tudtommal) mindkét játék egy-egy államban játszódik (Maryland-Virginia határ (Washington miatt), és Nevada). Kezdek belezavarodni...