A héten megérkezett az első hivatalos PS5-reklám, éppen ezért úgy gondoltuk, ez egy kiváló alkalom arra, hogy Top 5-rovatunk keretein belül ezúttal ezt a műfajt járjuk körül. A kínálat persze igencsak bőséges, hiszen a generációk során rengeteg emlékezetes tévészpot készült, éppen ezért most kifejezetten a konzolokra (és nem konkrét játékokra) fókuszáló reklámok közül válogattunk össze nektek pár régi kedvencet, melyek hosszú távon is megragadtak.
Jöhet egy kis móka?
A Sony hagyományosan nagyon erős, ha videojátékos reklámokról van, és bár minden generációban előkerültek kiemelkedő darabok, ilyen szempontból (is) leginkább talán a PS2-érában voltak a csúcson. Itt van például a grandiózus, több millió embert megmozgató (és így utólag kicsit a World War Z-re hajazó) kicsi a rakás a Mountain című reklámban, melyre ti is emlékezhettek, hiszen annak idején a hazai csatornákon is sokat lehetett találkozni vele. A megvalósítás mellett az ötlet is telitalálat, hiszen ki szeretne kimaradni egy ekkora mókából?
Az élet rövid, játssz többet!
A Microsoft egy meglehetősen morbid, ugyanakkor elképesztően ütős és vicces reklámmal szerette volna berobbantani az első Xboxot a köztudatba, ami olyan szempontból sikeres is volt, hogy minden idők egyik leghíresebb videojátékos tévészpotjáról van szó. Igaz, ehhez nagyban hozzájárult az is, hogy a Life is Short című alkotás igen hamar a betiltás sorsára jutott, a szülőcsatornából alig néhány másodperc leforgása alatt a sírban landoló gamer ugyanis sokaknál kiverte a biztosítékot. Az utókornak szerencsére megmaradt, úgyhogy, ha eddig még nem láttátok, akkor most pótolhatjátok.
IRL battle royale
Ha Microsoft és betiltott reklámok, akkor az Xbox 360-érából is van egy igen erős nevezőnk a Standoff című tévészpot képében, amely sajnos szintén leverte a lécet a cenzoroknál. Tulajdonképpen érthető is, hiszen mégiscsak hús-vér emberek lövik le egymást a való életben, az alapötlet és a megvalósítás ugyanakkor még mai szemmel is abszolút telitalálat, ráadásul mindez egészen könnyed, vicces stílusban lett találva, mulatságos és kreatív jelenetek egymásutánjával – amíg az előző reklámnál a morbid jelleg dominált, addig itt elmondhatjuk, hogy semmi ilyesmire nem volt szükség ahhoz, hogy üssön. A legutolsó snittek pedig hibátlanul teszik fel a pontot arra a bizonyos betűre.
Más világ, más szabályok
Az xboxos kitérő után visszatérünk a Sony háza tájára, hiszen, ahogy említettük, az ezredfordulót követően különösen magas színvonalú reklámok születtek. Ráadásul ezek sokféle megközelítést alkalmaztak: amíg az eddig mutatott tévészpotoknál inkább a vicces jelleg dominált, addig a Bambi című darab egy teljesen hétköznapi alaphelyzettel indít, hogy aztán a végére egy váratlan fordulattal ragadja meg a néző figyelmét. Az üzenet persze a végső szlogennel válik teljes értékűvé: a PS2 egy másik világ, ahol más szabályok uralkodnak. Az őzikéket meg szeretjük, úgyhogy ez jól is van így.
Egy másik élet
Nem minden reklámnak kell viccesnek, morbidnak vagy éppen sokkolónak lennie ahhoz, hogy maradandónak bizonyuljon: erre a legjobb példa az első PlayStationhöz készült Double Life tévészpot, amely tulajdonképpen nem több, mint egy több karakter által felmondott monológ. Ugyanakkor annyira lényegre törő, kezdőzetlen – és nem mellesleg baromi jól megírt – módon vázolja fel mindazt, hogy mit jelent gamernek lenni és mi az a videojátékos életérzés, hogy legszívebben tapsolni lenne kedvünk még ennyi év után is. Arról nem is beszélve, hogy gyönyörűen felvillantja a játékos közösség diverzitását, egyszersmind rávilágítva arra, hogy ebben a „második életében” mindenki az lehet, ami csak szeretne. Angoltudás nyilván szükséges hozzá, hiszen a képi elemek helyett itt egyértelműen a szöveg dominál.
(+1) Annyira brutálisan elvont, hogy az ötös listára nem mertük feltenni, ám nemes egyszerűséggel nem tudunk elmenni szó nélkül a David Lynch (Twin Peaks, Mulholland Drive) nevével fémjelzett Welcome to the Third Place reklám mellett, amely tulajdonképpen pont olyan lett, mint amilyet a híres rendezőtől elvárnánk.