- Figyelem: spoilerveszély!
A játékok médiumának egyik szépsége az interaktivitás és a döntés szabadsága, ettől válik személyessé az átélt kaland. De arra is akad példa, hogy éppen a választás illúziója az, amivel olyan döntés meghozatalára kényszeríthetnek, melyet egy jó darabig nem fogunk elfelejteni. Mindkét kategóriából vegyesen válogatva összeszedtünk egy marékra valót.
Walking Dead: Season 1 - levágnád a saját karod?
A Telltale-féle Walking Dead első évadában számos morálisan szürkezónában mozgó döntést kellett meghoznunk. A lassan zombivá változó gyerek túlvilágra segítése se kutya, de azon még könnyen átlendül az ember, na de levágnád a saját karodat abban a reményben, hogy megállíthatod a fertőzést? Ráadásul nagyon sokat nem is rágódhatsz rajta, mert nyakadon a zombisereg...
Grand Theft Auto 5 - válassz kínzóeszközt!
Ki ne emlékezne arra a bizonyos jelenetsorra a Grand Theft Auto 5-ben, ahol a döntésed csak annyi lehetett, hogy milyen eszközzel, és milyen sorrendben kínzod meg a szökevényt. Az erős médiavisszhangot kiváltó szakasszal a fejlesztők görbe tükröt tartanak az USA kormányzata elé, ami maga sem zárkózik el a vallomást kicsikaró módszertől. A nyílt brutalitás ilyen kendőzetlen és elkerülhetetlen bemutatása egy szórakoztató médiumban elég mély nyomot hagy az emberben.
Spec Ops: The Line - a Genfi Egyezmény megszegése
A Spec Ops: The Line egy felnőtt játék, de nem csak olyan értelemben, hogy korhatáros. A játék a háború szörnyűségeit roppant érett módon kezeli, és rendkívül hatásosan mutatja be. A legjobb példa erre az a szakasz, ahol elvileg át is lopakodhatnánk a fehér foszfor bevetése helyett - csakhogy ez lehetetlen, marad tehát a tiltott fegyver. Ha mindenkit sikeresen likvidáltunk, szembesülünk azzal, hogy a személytelen pontok egy csapata valójában nem ellenséges csapat volt.
Life is Strange - kit mentesz meg?
Kevés olyen megosztó választás létezik, mely évekkel később is vitát generál a játékosok között, de a Life is Strange végső döntése éppen ilyen. A lehetőségeket talán nem kell senkinek sem bemutatni, de a teljesség érdekében ki kell térjünk rá: a nagy kérdés, hogy egyetlen barátunkat (szerelmünket) mentjük-e meg ezzel több ezer emberre a biztos halált hozva, vagy feláldozzuk őt, hogy megakadályozzuk a katasztrófát?
The Elder Scrolls V: Skyrim - polgárháborús helyzet
Skyrimben polgárháború dúl, és Dragonbornként ebbe is belekotnyeleskedhetünk, de a döntés nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnhet. A Birodalmiak oldalán a náci rezsimmel felérő Thalmornak adunk szabad kezet és a helyi vallást is elnyomjuk (Talos), míg a Lázadók oldalán egy nem kevésbé rasszista és hatalomvágyó hadurat ültetünk a trónra, aki csak további konfliktusba taszítja a fagyos északot. Persze a világot ettől függetlenül még mindig megmenthetjük Alduintól.
Ez tehát a mi öt legszörnyűbb választásunk, neked melyik volt a legrosszabb döntéskényszerű helyzeted?
"De arra is akad példa, hogy éppen a választás illúziója az, amivel olyan döntés meghozatalára kényszeríthetnek, melyet egy jó darabig nem fogunk elfelejteni."
Ezért a 3 és 4 pontok éppenhogy ide valók: döntéskényszer, valódi döntés nélkül, de roppant hatásos/szörnyű. Erről szól a lista.
De lássuk a tiédet (kukacoskodok):
És a Fallout New Vegasnál azért van jó döntés, a Megaton meg totálisan opcionális. Nem nyomod meg a gombot és kész.
A Fable (gondolom a 2-re gondolsz) döntése totál olyan mint amit a Skyrimnél kifogásolsz (irreleváns).
A Witchert aláírom, de már százszor lerágtuk, hadd ne legyen minden listán ott :)
De hogy ne legyen Off belőle: A Skyrimben nem tudom ki hogy van vele, én a Birodalom vs Nord döntést fele-, vagyis inkább tized annyira sem találtam szívbemarkolónak, mikor Paarthurnax és a Blade között kellett döntenem. Azt, hogy a háborúba be kell szállnom fő karakterként, az evidens volt már a játék kezdetén, mikor már eleve fogolyként el kell döntenem, hogy a szökött rabot, vagy a katonát követem.
1. A Skyrim döntése leginkább irreleváns. Semmi teher nem jár vele, az emberek és a világ is kb ugyanaz mindkét esetben, és egyik döntés sem olyan szörnyű szerintem mint azt a cikk sejteti.
3. Itt döntés mint olyan nincs, szinte lehetetlen a játékban lopakodni. És bár mindenki szereti a Spec Opst (valamiért) szerintem feleannyira sem "tragikus" vagy "komoly" mint ahogy azt leírják.
4. Ennek még kevesebb helye van itt. Döntés itt sincs, és az egész szituáció csak azoknak kellemetlen vagy szörnyű akik nem tudták miért van 18+ jelzés egy GTA nevű programon.
Amit jelölnék helyette:
- The Witcher. Lehet valogatni melyik rész vagy melyik döntés.
- Fable. Bár a játék elinflálja a pénzt és így szinte tárgytalan a döntés a végén, azért ott bele lehet futni olyanba ami rossz szájízt hagy.
- Fallout. Legyen szó Megaton felrobbantásáról vagy a House féle Robot diktatúra támogatásáról ott sok sz@r közül kell a legjobbat választani.
"De arra is akad példa, hogy éppen a választás illúziója az, amivel olyan döntés meghozatalára kényszeríthetnek, melyet egy jó darabig nem fogunk elfelejteni."
Ezért a 3 és 4 pontok éppenhogy ide valók: döntéskényszer, valódi döntés nélkül, de roppant hatásos/szörnyű. Erről szól a lista.
De lássuk a tiédet (kukacoskodok):
És a Fallout New Vegasnál azért van jó döntés, a Megaton meg totálisan opcionális. Nem nyomod meg a gombot és kész.
A Fable (gondolom a 2-re gondolsz) döntése totál olyan mint amit a Skyrimnél kifogásolsz (irreleváns).
A Witchert aláírom, de már százszor lerágtuk, hadd ne legyen minden listán ott :)
1. A Skyrim döntése leginkább irreleváns. Semmi teher nem jár vele, az emberek és a világ is kb ugyanaz mindkét esetben, és egyik döntés sem olyan szörnyű szerintem mint azt a cikk sejteti.
3. Itt döntés mint olyan nincs, szinte lehetetlen a játékban lopakodni. És bár mindenki szereti a Spec Opst (valamiért) szerintem feleannyira sem "tragikus" vagy "komoly" mint ahogy azt leírják.
4. Ennek még kevesebb helye van itt. Döntés itt sincs, és az egész szituáció csak azoknak kellemetlen vagy szörnyű akik nem tudták miért van 18+ jelzés egy GTA nevű programon.
Amit jelölnék helyette:
- The Witcher. Lehet valogatni melyik rész vagy melyik döntés.
- Fable. Bár a játék elinflálja a pénzt és így szinte tárgytalan a döntés a végén, azért ott bele lehet futni olyanba ami rossz szájízt hagy.
- Fallout. Legyen szó Megaton felrobbantásáról vagy a House féle Robot diktatúra támogatásáról ott sok sz@r közül kell a legjobbat választani.
The Whispered World vége
A Life is Stange-ben nekem nem volt nehéz a döntés. Én hiszek a sorsban és a játék folyamán számomra egyértelmű lett, hogy Chloenak sajnos tragikus sorsa van. Bármit csinálunk vagy meghal, vagy lebénul stb... ezért úgy éreztem ha meg is menteném, ezzel egy egész várost feláldozva, akkor is hamarosan megint bajba kerülne. Így, persze nagyon szomorú döntés volt, de nem igen kellett gondolkoznom rajta, hogy Őt áldoztam fel.
Nekem még a Witcher 3- ban is voltak nehéz döntések mert nem tudtam mi lesz a következménye, például azt a démont a fában elengedjem e vagy megöljem? De a Cirivel kapcsolatos döntéseken is hosszasan töprengtem!
A Life is Stange-ben nekem nem volt nehéz a döntés. Én hiszek a sorsban és a játék folyamán számomra egyértelmű lett, hogy Chloenak sajnos tragikus sorsa van. Bármit csinálunk vagy meghal, vagy lebénul stb... ezért úgy éreztem ha meg is menteném, ezzel egy egész várost feláldozva, akkor is hamarosan megint bajba kerülne. Így, persze nagyon szomorú döntés volt, de nem igen kellett gondolkoznom rajta, hogy Őt áldoztam fel.
Nekem még a Witcher 3- ban is voltak nehéz döntések mert nem tudtam mi lesz a következménye, például azt a démont a fában elengedjem e vagy megöljem? De a Cirivel kapcsolatos döntéseken is hosszasan töprengtem!