Sajnos vagy nem, 2013 sem volt botrányoktól mentes; ez természetes velejárója annak, hogy egy több milliárd dolláros ágazatról beszélünk, ami milliókat szórakoztat, így elkerülhetetlen, hogy valaki olyat tegyen vagy jelentsen be, ami lavinaszerű kommentáradatot indít be. A Top 5 eheti részében az elmúlt esztendő öt legnagyobb cirkuszát szedtem össze.
5. Patrice Désilets-t utálja a Ubisoft
Patrice Désilets esete a Ubisofttal ugyan nem meríti ki teljes mértékben a botrány fogalmát, mégis eléggé felkapott és legfőképpen érdekes eseménye volt az elmúlt esztendőnek ahhoz, hogy itt is foglalkozzak vele. Az eset röviden arról szól, hogy az Assassin’s Creed-sorozat tervezésében nagy szerepet játszó Désilets átnyergelt a THQ-hoz, majd annak csődbe menetele után visszakerült korábbi munkaadójához, hogy aztán rövid úton az utcán találja magát, mégpedig néhány kollégájával együtt, akiket az évek során magához, az új játékához és a friss THQ stúdióhoz csábított.
Sajnos a mai napig nem tudjuk, hogy szegény Désilets és társai miért jártak így, de figyelemre méltó, hogy egy nagy kiadó mennyire gyerekes módon tudja kezelni a belső ügyeit. Désilets, amennyire mi tudjuk, békés körülmények között távozott (kreatív okokra hivatkozva), s ugyanígy problémamentes volt, mikor visszatért, a franciák azonban valahol időközben olyan alaposan megorrolhattak rá, hogy nem csak a munkájától fosztották meg, hanem az új ötletétől is. Nem szép dolog, Ubi!
Patrice Désilets új játéka az 1666 címet kapta, melynek fejlesztését jelenleg „szüneteltetik,” s csak azért nem kaszálták el, mert különben a jogok visszaszállnak a kitalálóra.
4. A Blackwell Deception ingyen osztogatása
A Wadjet Eye Games, azt hiszem, egy örök életre megtanulta, hogy ingyen játékot csak alapos körültekintéssel lehet osztogatni, különben katasztrofális eredményei lehetnek a mohó és tisztességtelen játékosok hadának. Az eset középpontjában a Blackwell Deception áll, melyet a fejlesztők halloween alkalmából ingyenesen elérhetővé tettek, ami önmagában jó ötlet, de a naivitás, az emberi hiba és a kódokat osztogató program rossz beállításának együttese pokoli két napot eredményezett a csapat vezetőjének, Dave Gilbertnek.
Az egész ott kezdődött, hogy a kódokat kiadó program nem csak a Blackwell Deceptiont osztogatta, hanem a stúdió valamennyi programját. A csapat persze ezeket gyorsan visszavonta, s örülve annak, hogy sikerült hárítani a krízist, kicsit hátradőltek, ám ekkor a játékosok terhe alatt összeomlott a szerver, ugyanis sokan nem egy példányt akartak elvinni. Ekkor a Wadjet Eye Games úgy döntött, hogy tükörszerverekkel tehermentesíti a BMT Micro gépeit, ám ezzel elvették a Steam-aktiválás lehetőségét, ami sokaknak nyilván nem tetszett. A dühödt e-mailek után a csapat IP-címhez kötötte a kódok beváltását, ám mikor ez hatástalannak bizonyult, a promóciós oldalt levették -- csak a kódküldő alkalmazás linkjét nem. Az ingyen játék tehát tovább terjedhetett, mígnem Gilbert megunta az egészet, s a közösségben mélységesen csalódva, úgy ahogy van leállította az ingyenes játékosztogatást.
A Blackwell Deception jelenleg 9 euróért vásárolható meg a Steam rendszerében.
3. YouTube Content ID
Menj fel a YouTube-ra és garantálom neked, hogy tíz percen belül találsz legalább egy olyan videót, ami egy játék végigjátszásának valamelyik szakaszát mutatja. Az ilyen videókkal tele van az egész oldal, s sokan ezzel keresik a kenyerüket -- legalábbis keresnék, ha a YouTube nem keményített volna be az új tartalomszűrő rendszerével. Ez az eredeti jogtulajdonos által adott minta alapján találja meg a YouTube-on fent lévő anyagok közül azokat, amik teljesen vagy akár részlegesen is egyeznek (a zene a legnagyobb probléma, de a grafikák, filmjelentek és persze videojátékok képi anyagai is problémásak lehetnek), majd a másolatot törli, a gazdájának pedig figyelmeztetést küld.
A mezei felhasználóknak nyilván nem oszt, nem szoroz, hogy figyelmeztetést kap, ám akik a partnerprogram tagjai, azoknak ez óriási probléma, ugyanis intővel a nevük mellett (egyéb korlátozások mellett) a reklámokból nem kapnak pénzt, ha pedig a hirdetésekből nem jön apanázs, oda a korábban olyan jövedelmező csatorna. Nagyon sokan felháborodtak tehát ezen a rendszeren, s amilyen gyorsan találni egy Let’s Play videót, olyan gyorsan jön szemben egy hosszas érvelés arról, miért nem jó a YouTube Content ID.
Több nagy kiadó is kiállt a YouTube-erek mellett, azonnal engedélyt adva a felvételeikre.
2. SimCity-fiaskó
Ha online játékot akar csinálni az ember, akkor jobb, ha felkészül a játékosok rohamára, az ugyanis senkinek sem jó, ha az első nap játszhatatlan a program. Nincs mese, strapabíró szerverek kellenek, mégpedig sok, hogy ne lehessen fennakadás, ez pedig különösen igaz akkor, ha egy népszerű sorozat új részéről van szó. Nos, az EA alulértékelte a SimCity népszerűségét, s mikor elindult a játék, a szerverek szépen derékba törtek a játékosok súlya alatt, sokáig elérhetetlenné téve a virtuális városkákat.
Így utólag persze könnyű belátni, hol hibáztak: nem kellett volna online kapcsolathoz kötni egy olyan sorozatot, ami eddig kiválóan megvolt a singleplayer programok világában. A Maxis és az EA azonban a bajt már jó előre látó játékosok panaszai ellenére is kitartott az elképzelése mellett, ami ugyan szép dolog, de nem sokat segít azokon, akik játszani szerettek volna, s így a SimCity-fiaskó tovább rontotta a kiadó amúgy sem túl fényes renoméját.
Az EA kárpótlásképpen ingyen játékokat adott az érintett játékosoknak.
1. Szigorú Xbox One-szabályok
Az Xbox One már a bemutatásakor sem lopta be magát az emberek szívébe, részben a kevés játék és a sok multimédia szajkózása miatt, na meg az sem tetszett sokaknak, hogyan néz ki és mekkora a doboz, ami majd a tévénk alatt lesz. Az esztétika és az első bemutató felhozatala által jelentett csalódás azonban teljes mértékben eltörpült a Microsoft üzletpolitikája mellett, ami alaposan és abszolút jogosan vágta ki a biztosítékot a játékosok nagy többségében.
A Microsoft becsületére szóljon, hogy nem sokat köntörfalaztak, s egyenes beszéddel leplezték le, milyen terveik vannak az új konzollal -- persze ez a korrektség nem sokat jelent, mikor a konzolpiac elengedhetetlen kellékét, a használt játékokat meg akarták ölni, és súlyos megkötéseket támasztottak a programjaink megosztását és használatát illetően. A Microsoft egy nagyon szigorú, bár előnyöktől nem teljesen mentes rendszert eszelt ki, ami jobb kommunikációval, finomabb kezeléssel talán több támogatót is talált volna, ám a szemellenzős, „majd mi megmondjuk, mi a jó nektek” stílusú közlemények miatt a bizalom csírája sem jöhetett létre.
A céget és az új konzolt csak az mentette meg, hogy nem ragaszkodtak a szabályokhoz, s észrevették a felhasználók ezreinek elégedetlenségét: a Microsoft a nyomásnak engedve eltörölte a tervezett rendszert, ám ez már későn jött, hiszen az Xbox One negatív megítélésére látszólag sziklaszilárd lett.
A legfrissebb adatok szerint az Xbox One 1,2 millióval le van maradva a PS4-gyel szemben.
Egyetértesz a listával, vagy esetleg kihagytunk valami olyan eseményt, ami szerinted fontosabb lett volna? Kommentben mond el!
meg én mondjuk Désilets-t és társait is sajnálom,meglehetősen gerinctelen húzás volt ez az Ubisoft-tól,lehet felkoppintotta valamelyik fejes lányát...vagy feleségét?:D mást nem tudok elképzelni ami miatt ilyen szinten kiba...brálna vele valaki
Legnagyobb botránynak a Youtube-ügyet nevezném meg.
Azért nem, mert a BF4-el több baj volt megjelenenéskor, mégsem nyafogtak annyian. Valószínű azért került be ide és azért lett ennyire felfújva, mert az online rész a játékra lett erőltetve. Ez pedig simán segíthetett volna rajta, nem volt ez akkora bődületes katasztrófa.
Az igazi katasztrófa az, hogy mindenki el volt foglalva az online rész miatti fikázásban, senkit sem érdekeltek a játékmechanikát érintő problémák, amik ma is játszhatatlanná teszik a játékot, míg az egész online szartenger, amire mindenki annyira ráharapott lefolyt egy-két hét alatt.
A játékra nézve a játékosok reakciója nagyon rossz hatással volt. Igazából a türelmetlen emberek elérték azt, hogy legyen 800.000 szerver és egy olyan játék, amiben a szimuláció egy vicc, egyáltalán nem reális, sokszor kamu. Gratulálni tudok, így az EA-nek csak az internetes problémákkal kapcsolatban kellett védekezni, senki sem fpgta őket arra hogy a játékot érdemben kijavítsák.
Elszomorító mennyire fel tudnak fújni ilyen dolgokat és mennyire felszínesen képesek csak fellépni a legtöbben a játékosokért. Persze, baromi könnyű volt mondogatni hogy "Offláj játékot te ***** EA!!!!!44444négy"...
Ami a Sim City-t illeti, az már jobban bosszantott engem is. Jól elszórakoztam a negyedik résszel, de az online barámság miatt ezt az új részt kihagyom. Hasonló okok miatt nem érdekel az új Need for Speed sem. Nem baj, ha van multi, de ne legyen kötelező és ne olyan félkarú játék legyen single playerben, mint a Left 4 Dead vagy a Counter Strike.
A youtube meg már nagyon régen a saját felhasználói ellen dolgozik. Az a szerencséje, ami a Microsoftnak a Win8 ügyben. Annyira a markukban tartják a piacot, hogy szinte nincs akkora hiba, amit ha elkövetnek, belebukjanak.