Kicsivel több mint egy esztendő telt el azóta, hogy kijött a Grand Theft Auto VI első előzetese, és noha azóta sem láttunk belőle semmiféle hivatalos videó vagy képanyagot, remélhetőleg jövő ilyenkor már mindenki elmerülhet a mesés Leonida állam kalandokkal teli helyszínein. Kevés biztos dolog létezik ezen a világon, de az enyhén szólva is garantált, hogy a Rockstar Games új játéka gigantikusat fog robbanni. Jelenleg álmodni sem merünk arról, hogy ezúttal mivel rukkolnak elő az ipar talán legnagyobb és egyben legmegbízhatóbb tagjai, ám az már most bizonyos, hogy a GTAVI-ról csak és kizárólag szuperlatívuszokban lehet majd beszélni, továbbá azt is lemernénk fogadni, hogy a fejlesztők ismét számos klasszikus mozifilmből építkezhetnek majd a történettel, a karakterekkel és a küldetésekkel kapcsolatban, ahogy teszik azt már a széria kezdete óta. Elég csak a 2002-ben megjelent kultjátékra, a Vice Cityre gondolni, ami akkora Sebhelyesarcú és Miami Vice homage volt, hogy mindmáig könnybe lábad minden gamer szeme, aki annak idején idegese, remegve kaparta a padot az iskolában, arra várva, hogy kicsengessenek az utolsó óráról, és végre mehessen haza, hogy Tommy Vercettit terelgetve felgéppuskázza magát a bűnözői alvilág csúcsra.

A GTAVI azonban nem a neonfényes ’80-as évekbe, hanem a jelenkorba kalauzol el minket, és bár a világ nagyot fordult azóta, az alapjai ugyanazok maradtak: azaz lesz itt minden, az utcai lövöldözéstől kezdve a bérgyilkosságon és az illegális autóversenyeken át a vérgőzös drogügyletekig bezárólag, aztán ehhez jön még a jelenkor teljes mértékben elkorcsosult közösségi médiája, valamint a sorozatra jellemző éles társadalomkritika. No meg persze a popkultúrális utalások: a GTAVI settingre alanyi jogon nyitja meg a kaput a Miamiban játszódó kortárs filmek előtt, amelyek megadhatják a sztori alaphangját – mi pedig most összegyűjtöttek ezek közül 10 olyan darabot, melyre a közelgő játéknak hivatkoznia kellene.

Lucia és Jason, avagy a modern Bonnie és Clyde

top-100-movies-1960s-bonnieandclyde.jpg

Azt már a kiszivárgott anyagok óta lehet tudni, hogy a játékban egy női főszereplő is helyet kap, illetve hogy a történet egy bűnöző szerelmespárt, Luciát és Jasont helyezi a középpontba (habár utóbbi karakter neve még nem nyert hivatalos megerősítést, a leakek azonban erről tanúskodnak), szóval egyfajta modern kori Bonnie és Clyde-sztorival állunk szemben. Így rögtön adja magát a dolog, hogy a játék nyilvánvalóan Arthur Penn klasszikus, 1967-ben bemutatott filméből is nagyot fog meríteni, de ha egy kicsit tovább megyünk ezen a nyomvonalon, akkor mindjárt ott van a Quentin Tarantino forgatókönyvéből készült Tiszta románc (1993) és a Született gyilkosok (1994), melyek stílusukban és hangulatukban már jóval közelebb állnak a GTA világához. Előbbiben a képregényboltos Clarence keveredik össze a callgirlként dolgozó Alabamával, és miután a férfi megöli a lány stricijét, a szerelmesek a tetthelyről ellopott bőröndnyi kokainnal Los Angelesbe utaznak, hogy ott jópénzért eladják az árut, miközben az olasz maffia is a nyomukban jár. Utóbbiban pedig a pszichopata sorozatgyilkos házaspár, Mickey és Mallory Knox elmebeteg ámokfutásának lehetünk szemtanúi.

mv5bmjixndq2njq2ov5bml5banbnxkftztcwmdm1mdyynwv1.jpg

Eme két film közül és inkább az utóbbi tükrözi jobban a Rockstar játékait: a Született gyilkosok óriási port kavart a bemutatása idején a mocskos nyelvezete, a kendőzetlen brutalitása és a vérgőzös explicit jelenetei miatt (valahogy úgy, mint a GTA-játékok is), sokan úgy gondolták, hogy Oliver Stone filmje egyszerre dicsőíti az erőszakot és hősként mutatja be a főszereplőpárost. A ’90-es évek egyik legfelkavaróbb klasszikusáról beszélünk tehát, de emellett az is érdemel néhány szót, hogy a történetben jelen van egy nagyon erős médiakritika is, amit Wayne Gale, az opportunista újságíró testesít meg. Maga a két lábon járó szenzációhajhász, a patás ördög médiagenya, aki az emberek nyomorán élősködik a nézettség érdekében, és „félelmet ad el erőszakkal”, ahogy arra Woody Harrelson főhőse is utal.

natural-born-killers-l.jpg

A Született gyilkosok tehát már azért is tökéletes inspirációs forrás lenne a GTAVI-hoz, mert ugyebár a játékban kardinális szerepet kap a közösségi média, amely az infantilis Leonida-i mindennapok bemutatása mellett valószínűleg Luciából és Jasonből is ünnepelt sztárt csinál majd, valahogy úgy, ahogy azt Mickey és Mallory esetében is láthattuk. Emellett adja magát egy elszánt rendőrkarakter részvétele is, mint amilyen a filmben volt Jack Scagnetti: a nyomozó minden rendelkezésére álló eszközzel azon ügyködött, hogy megfékezze a sztori „hőseit”, miközben ő is majdnem akkora pszichopata volt, mint az általa üldözött szerelmespár – az elmebeteg, prostikat gyilkoló perverz zsaru figurája mintha egyenesen a GTA-hoz készült volna, szóval nem kizárt, hogy a Rockstar Games ebben is a mozgóképes történelemhez nyúl majd. Mindenesetre az bizonyos, hogy Lucia és Jason nem lesznek annyira elmeroggyantak, mint Mickey és Mallory, már ami a játék fő-narratíváját illeti – hogy a szabadidőben, két küldetés között mi történik, az már más tészta, mert nyilván minden, magára valamit is adó GTA-rajongónak az lesz az első dolga, hogy lop egy sportkocsit, aztán 180 km/órával végigrepeszt a Vice City tengerpartján ejtőző embertömegen.

pness.jpg

Egy utolsó körre még maradjunk a szerelmespár-témánál. A játék előzetesének hangulata több ponton is emlékeztet a Túl a fenyvesen (2012) című filmbe is, amelyben a Ryan Gosling alakította Luke motoros kaszkadőrből bankrablónak szegődik, hogy el tudja tartani szerelmét, Rominát és újszülött gyermeküket. Romina szerepét Eva Mendes játszotta, aki ugyanúgy latin-amerikai származású, mint Lucia, akinek a pletykák szerint lesz egy kisgyermeke (fun fact: Romina fiát a filmben Jasonnek hívják), Gosling karaktere pedig egy Sanchez-típusú motort vezet, ami feltűnt a GTAVI kiszivárgott anyagaiban is. Kell ennél több? Azt meg már csak mellékesen jegyezzük meg, hogy David Lynch szürreális szerelmesfilmje, a Veszett a világ (1990) csodás és eksztatikus hangvétele is nagyszerűen passzolna a GTA egyedi humorához. A lynchi szürrealizmus fontos adalék lehetne a játékhoz, ezekkel az elemekkel gyakorlatilag újra feltalálhatnák az egész szériát. A rendező művei eddig is rengeteg játékot ihlettek meg, főleg a Twin Peaks című kultikus sorozathoz szeretnek vissza-visszanyúlni a különböző fejlesztőcsapatok, azonban a Veszett a világ eddig elkerülte a videójátékipar figyelmét.

wildadther.jpg

Szóval ha a Rockstar ezúttal a Szemtől szemben helyett a Michael Mann-féle Miami Vice-mozifilmre, a Twin Peaks helyett pedig a Veszett a világra alapozna, azzal egyfajta „kulturális próbakövet” hozna létre, ami markánsan megkülönböztetheti a GTAVI-ot az elődjeitől. Jól lehet, korunk világa sokak számára már így is épp eléggé szürreális, ám ha a megszokott hagyományos és cinikus GTA-szatírát ezúttal nem az erőszakos narratívával, hanem a szürrealizmuson keresztül közelítenék meg, az határozottan új színben tüntetné fel a sorozatot, valahogy úgy, mint annak idején a GTAIV, ami a korábbi részekkel szemben egy jóval sötétebb, komolyabb és intimebb sztorit tárt a játékosok elé.

Miami, te csodás!

true-lies-2.jpg

Amíg Vice City Miami városának, addig Leonida Florida államnak a fiktív verziójaként funkcionál, és a settingnek természetesen ismét kardinális szerepe lesz a játék történetében. Ezért is fontos szót ejteni egy-két olyan filmről, ami Floridában, azon belül is Miamiban játszódik, mert könnye előfordulhat, hogy a bennük látható jelenetek kisebb-nagyobb mértékben visszaköszönnek majd a GTAVI küldetései során. James Cameron akciómozija, a True Lies – Két tűz között (1994) és egy lehet ezek közül: a sztoriban Arnold Schwarzenegger főhőse kettő életét folytat, a családja szemében egy csendes, szürke számítógép-kereskedő, valójában viszont egy profi titkos ügynök, akinek egy terrorista-csoport üldözése közben a magánélete is veszélybe kerül. A cselekmény utolsó harmadában a gonosztevők egy teherautóban szállított, betonba burkolt nukleáris töltettel repesztenek egy konvojjal a floridai Hétmérföldes hídon Miamiba, hogy ott felrobbantsák azt, Schwarzenegger és kollégái pedig helikopterekkel és vadászképekkel igyekeznek megfékezni őket, ráadásul hősüknek még a terroristák fogságába esett feleségét is ki kell mentenie a kulimászból.

A GTAVI trailerjéből ugyebár kiderül, hogy több más floridai nevezetesség mellett az említett híd mása is megtalálható lesz a játékban, szóval a True Lies említett akciójelenete is remek táptalajt biztosítana egy izgalmas és intenzív küldetéshez, nem is beszélve a film befejezéséről, amelyben Arnold egy vadászgépben ülve bont le egy építés alatt álló felhőkarcolós Miami városának szívében. A GTA-játékoknak mindig is szerves részét képezték a hosszú és akciódus autósüldözések, és Florida Keys, illetve a Hétmérföldes híd tökéletes helyszín lenne egy ilyen küldetéshez, ami akár több felvonásból is állhatna. Például a misszió elején rögtön egy vadászgép ellopásával kezdenénk, és az események Vice City felett csúcsosodnának ki (mondjuk ugyanúgy egy építés alatt álló felhőkarcolónál, akárcsak a filmben), és miközben Lucia a repülőt vezeti, Jason egy darut kezelne. Csábítóan hangzik, nem igaz?

És persze arról se feledkezzünk meg, hogy a True Liesban egy olyan főhős életét követhetjük nyomon, aki valójában nem olyan ember, mint amilyennek a hétköznapokban mutatja magát. Ez a téma fontos lehet a GTAVI-ban is, mivel a pletykák szerint az sincs kizárva, hogy Lucia partnere, Jason igazából egy beépített zsaru vagy egy rendőrségi informátor. Ez pedig rögtön elvezet minket a Miami Vice-hoz – mármint nem a ’80-as évekbeli tévésorozathoz, hanem a 2006-os mozifilmhez, amit Michael Mann rendezett. A GTA-széria készítői egyébként már korábban is vettek át bizonyos elemeket a direktor munkásságából, különösen az 1995-ös Szemtől szembenből: az ötödik rész profin megtervezett és végrehajtott rablásai és tűzpárbajai egy az egyben azt a filmet idézik, viszont a GTAVI-hoz a Miami Vice komor, de mégis romantikus hangvétele sokkal jobban passzolna. Az alkotás a bemutatója idejében vegyes kritikákat kapott, és emellett a mozipénztáraknál is megbukott, később viszont mégis egyfajta kultuszdarab lett.

580.jpg

Az eredeti tévésorozaton is dolgozó Mann egy rideg és véres filmbe csomagolta az alapművet, az azt meghatározó poénok és humoros kikacsintások mellőzésével, és mivel a produkció koncepciója az volt, hogy modern formába ültesse át a ’80-as évekbeli szériát, nem kizárt, hogy a Rockstar Games fejlesztőit is megihlette a mű. A csapat felfogása és berendezkedése állítólag jelentős változáson ment keresztül a GTAVI készítése során, ami valószínűleg a végtermék hangnemét is befolyásolja, és nem kizárt, hogy a játék is hasonlóan modernizálja majd az eredeti Vice Cityt, mint tette azt Mann a Miami Vice-szal. A pulzáló, fülledt szórakozóhelyek és a vad lövöldözésekbe torkolló kábítószerüzletek sodrásában van egy jelenet, amelyben Colin Farrell Sonny Crockettja beépített rendőrként a letartóztatni kívánt maffiavezér pénzügyi tanácsadójával és szeretőjével, Isabellával egy motorcsónak fedélzetén italoznak, majd átruccannak Havannába, hogy ott megigyanak pár pohár Mojitót. Ahogy a nap lenyugszik, az ég hangulatos kék és lila színekbe borul, miközben felcsendül a lassú zene. Egy ehhez hasonló romantikus, gyönyörű és butuska pillanat tökéletes lenne a GTAVI-ban is.

„De hát én a nyomkereső vagyok, nem a Batman!”

597c8191db78942310e85ba48a507597.jpg

A játék előzetese tele van humoros és infantilis pillanattal, mint például a mozgó autón twerkelő nők vagy a helyi állatvilággal elkeseredett harcot folytató leonidai lakosok. A többször is feltűnő hatalmas aligátorok látszólag komoly problémát okoznak az államban, például szupermarketekbe battyognak be, de egy ponton egy hivatásos állatvédő próbál kicibálni egy nagyra nőtt példányt a medencéből. Ilyen tarthatatlan állapotok mellett nem adná magát néhány frappáns Ace Ventura-utalás? Dehogynem, és ami azt illeti, lemernénk fogadni, hogy ha a fő-sztori során nem is, de egy-egy mellékküldetés erejéig biztosan lehetőségünk lesz néhány szökött állat befogására. A Vice Cityt körülvevő területek, mint a már említett Florida Keys, vagy éppenséggel az Everglades-mocsár tálcán kínálja az ilyesfajta opcionális elfoglaltságokat.

Fun fact, hogy mind az Ace Ventura első részében, mind pedig az eredeti Vice Cityben szerepel egy Shady Acres nevű hely, ami előbbiben egy elmegyógyintézetet takar (ide látogat el Jim Carrey főhőse, amikor Ray Finkle után nyomoz), utóbbiban pedig egy luxus-lakóparkot, ahol gazdag és elvált férfiak élnek. Habár a játékban ide konkrétan nem juthatunk el, azonban a rádióban hallhatunk róla reklámokat, és még Avery Carrington is megszólal bennük – vagyis az a gátlástalan ingatlanfejlesztő, aki számos gyilkossággal és egyéb mocskos bűntett elkövetésével bízza meg Tommy Vercettit. A Shady Acres GTAVI-beli változata (mert az garantált, hogy ismét találkozhatunk majd ezzel a hellyel) valósággal üvölt az Ace Venturás kikacsintásokért: esetleg egy különc állatvédő vagy egy munkát kereső állatnyomozó tökéletes mellékkarakter lenne, amennyiben Lucia vagy Jason arra adná a fejét, hogy jó pénzért megvédi a zárt közösséget az állandó aligátortámadásoktól.

Boldogan éltek, amíg…

fastandfourious.jpg

Ha szóba kerülnek a GTAVI lehetséges küldetései, amelyek elsősorban az autósüldözésekre fókuszálnak, akkor elengedhetetlen, hogy beszéljünk a mostanra már többmilliárdos franchise-zá vált Halálos iramban-sorozatról. Ahogy arra egy magát bennfentesnek nevező informátor is rámutatott, a missziók nagyban merítenek majd az azokban a filmekben látható extravagáns rablásokból és látványos csörtéiből, továbbá minő véletlen, a második rész, azaz a Halálosabb iramban (2003) pont Miamiban játszódik. A történetben a megboldogult Paul Walker alakította Brian O’Conner beépített rendőrként buktat le egy drogkartellt, és a cselekmény csúcspontján a kocsijával egy rámpán keresztül ráugrat egy yachtra – a GTAVI-ban is el tudnánk viselni egy ilyen küldetést.

Végezetül beszéljünk egy kicsit a Miami Blues (1990) című filmről, ami amellett, hogy szintén a nagyfényes floridai városba kalauzol el minket, számtalan olyan vicces szituációt, illetve rajzfilmesesen harsány karaktert tartalmaz, amik remek alapanyagok lehetnek a GTAVI-hoz. Alec Baldwin egy Junior nevű szociopata férfit játszik, aki olyan természetességgel követ el kisebb-nagyobb bűncselekményeket, mint ahogy más leveőt vesz, és természetesen az erőszaktól, illetve a gyilkolástól sem riad vissza. Miamiba megérkezve aztán összejön egy Susie nevű prostituálttal: a nő házasságra, családra és boldog életre vágyik, arról azonban fogalma sincs, hogy újdonsült barátja egyáltalán nem az, akinek mondja magát. A film egyik kulcsfontosságú pontján (amire a GTAVI is könnyen hivatkozhat majd), Susie pitét készít vőlegényének, és egy fél üveg ecetet önt bele abból a célból, hogy tesztelje Juniort.

miamiblues.jpg

A férfi szemrebbenés nélkül befalja az egészet, és közben Susie szakács-képességeiről áradozik, a nő pedig ekkor jön rá, hogy szerelme végig hazudod neki – nem csak a pitéről, hanem úgy en bloc mindenről. Ha a GTAVI főszereplői tényleg titkolnak valamit egymás előtt, ez az ecetes pite-féle megoldás vicces módja lehet az igazság kiderítésének, és szépen prezentálná a játék dark comedys stílusát is.

De lefolyik még néhány víz a Dunán, mire tényleg kiderül, hogy milyen filmekre, tévésorozatokra, vagy könyvekre utal a GTAVI. A tervek szerint a játék valamikor 2025 harmadik vagy negyedik negyedévében fog megjelenni a Take-Two pénzügyi jelentése szerint – bár az sincs kizárva, hogy elcsúsztatják a premiert, de ha minden jól megy, akkor – ahogy a cikk elején is említettük – jövő ilyenkor már mindannyian elmerülhetünk Leonida államának sokszínű és izgalmas világában.

A képek forrása: THR, Screen Rant, IMDB