A játék története a XIX. századi Poroszországba kalauzolja el fiatal főhősét, Danielt, aki a nevén kívül az égvilágon semmire sem emlékszik. Miután magához tér egy sötét erődítmény falai között, hamar ráébred, hogy bár emberek nincsenek körülötte, valaki -- vagy valami -- szemmel tartja, és megpróbálja megakadályozni, hogy rátaláljon az igazságra. Ki vagyok? Mit keresek itt? Mi ez az egész? Ezek azok a kérdések, melyek Daniel fejében kavarognak, miközben igyekszik kiutat találni a kastélyból, ahová látszólag egy hóvihar kényszerítette (de csak látszólag). És ennyi legyen is elég. A sztoriból bármi egyebet elárulni felérne egy emberiség elleni bűntettel, lévén a játék legerősebb részéről van szó. Bizony, a félelem ősi ösztönének megidézésén túl az Amnesia kiváló forgatókönyvvel kápráztatja el a nagyérdeműt, mely leginkább H.P. Lovecraft írásaira emlékeztet.
A halál árnyékában
Játékmenetét tekintve az Amnesia: The Dark Descent egy point and click kalandjátéknak tekinthető, annyi különbséggel, hogy Danielt belső nézetben irányíthatjuk. Ez azonban nem sokat von le a műfaj érdemeiből, hisz most is tárgyakat gyűjtünk és logikai feladványokat oldunk meg, melyek jórészt fizikán alapulnak. Akik találkoztak már a csapat korábbi, Penumbra címet viselő sorozatával, tudják, hogy miről van szó, de akiknek kimaradt e szintén alapműnek számító trilógia, azok képzeljék el, milyen lenne, ha a valóságban kellene megmenteniük az életüket egy jórészt láthatatlan gonosztól.
Valószínű, hogy a szekrényajtó nem nyílna ki gombnyomásra, amikor épp el kell bújni, és az is igen esélyes, hogy a bennünket üldöző rémségeket csak a bútorok felborogatásával és az ajtók becsapkodásával tudnánk lelassítani. Nos, itt pontosan ezt tesszük: mivel harc egyáltalán nincs, de ellenfelekkel találkozunk, kénytelenek vagyunk elbarikádozni magunkat, hogy pár szobával arrébb elbújhassunk előlük. Ehhez viszont meg kell fognunk az adott objektumot, és úgy mozgatni, hogy az az előnyünkre váljon, miközben szorít az idő, a kezünk pedig remeg. A különböző tárgyakat az egérrel mozgathatjuk, ami tulajdonképpen Daniel kezének felel meg. Zseniális húzás a fejlesztőktől, hogy ezekben a helyzetekben sürgetve kell reagálnunk, mert tuti, hogy párszor elszúrjuk a dolgot, ami csak tovább emeli az adrenalinszintünket. Ráadásul az Amnesia világában az ellenfelek nem szimplán bántanak minket, de a szó szoros értelmében kivégeznek. Már a látványuk is elborzaszt, annyira, hogy ha Daniel egy sötét sarokból kémleli őket, rövidesen rosszul lesz, hangokat ad ki, a lények pedig észreveszik, és azonnal megölik. Jó lesz megtanulni tehát, hogy a sötétség a barátunk, annak ellenére is, hogy a szörnyek félnek a fénytől, így a jól bevilágított termeket kerülik.
Justine, te drága
Az Amnesia, műfajából adódóan, nem tartalmaz semmilyen többjátékos módot, így kénytelenek leszünk beérni a három homlokegyenest eltérő befejezéssel -- illetve néggyel, ha a játék egy bizonyos pontján úgy döntünk, hogy feladjuk. Ez így -- felfelé kerekítve -- nagyjából 10-15 óra játékot jelent (a befejezés megváltoztatásához elég egy adott helyzetben másképp dönteni, így egy mentéssel sok órát spórolhatunk), de a PC Guruhoz az Extended Edition jár, ami tartalmazza a Justine című DLC-t, melyben egy szintén emlékezetkiesésben szenvedő, fiatal nőt kell irányítanunk. Ezzel újabb 2-3 órát nyerünk, és választ kapunk pár olyan kérdésre, amiket az alapjáték a homályban hagyott.
HASZNOS INFÓK
A játék hazánkban magyar felirat nélkül jelent meg, viszont profi honosítás készült hozzá, és azt meg is találjátok a DVD-mellékleten, akárcsak a White Night nevű modot, ami az egyik legjobb rajongói kiegészítés az Amnesiához, jó pár plusz óra szórakozást biztosítva. A program védelem nélküli, a javításokat is tartalmazó változata került a DVD-mellékletre, a Steam rendszerében nem aktiválható.
A játék gépigénye: 1,5 GHz CPU, 1 GB RAM, Radeon 9600/GeForce FX VGA, 3 GB HDD
A 2012/05-es PC Guru április 12-től (csütörtök) vásárolható meg az újságárusoknál és a nagyobb hipermarketekben, 1995 Ft-os áron. A Guru -- akárcsak a múlt hónapban -- megvásárolható lesz digitális formában a Dimag rendszerében, sima kiadásban (995 Ft) és letölthető DVD-melléklettel is (1495 Ft).
Biztos vétel.
Napközben viszont tényleg nem éri meg játszani vele, és a szörnyek elől sem lehet csak úgy elfutni, kész
Amúgy frankó kis teljes játék, gratula. Az előző is elég jó húzás volt. Kíváncsi vagyok, meddig működhet még ez a rendszer. Lassan már minden játék csak neten aktiválható, jobban mondva valamiféle accounthoz kötött lesz, hatszáz DLC-vel. Mindez talán nem lehetetleníti el, de biztosan megnehezíti majd a dolgot rendesen. Főleg EA-játékoknál, akik úgy nézem már Ultimate Edition-öket sem fognak kiadni, hogy mindenképp vegyék a DLC-iket (a Mass Effect 2-höz sem jött ilyen, pedig már itt van a harmadik rész is). Persze ők egy nagy cég, igaz. Kicsit talán elkalandoztam.
Talán azt nem helyeselném, hogy Lovecraft-ot írtatok. A borzongó hangulat folytonossága rendben, de a történetvezetés dinamikája más s Ő rendszerint annyira a sötétből ijesztgetett, hogy a rémekről a szó szoros értelmében semmit nem tudunk meg.
Az a DLC s mod pedig külön öröm, hiszen nem tudok róluk semmit.