Egymás között szólva: hányan voltak azok, akik minden alkalommal tisztességesen, a szabályoknak megfelelően játszották rongyosra Ian Livingstone ikonikus Kaland Játék Kockázat-könyveit, és hányan azok, akik egy-egy frusztráló szituáció vagy harc után úgy döntöttek, inkább szamárfülezik az oldalt, és úgy tesznek, mintha minden sikerült volna, a történet befejezésére és nem pedig az etikus játékmentalitásra fókuszálva? Na, ugye: ez a fajta csalás persze elég gyors módja volt annak, hogy az adott kötet a tervezettnél gyorsabban kössön ki az elfeledett könyveknek szánt polcon, cserébe pedig megadta a sikerélmény egy töredékét, és esetlegesen azt a löketet, ami a következő könyv megvásárlása felé terelt. Ezen történetekben a legtöbbször általában csak a saját életünk volt a tét – a T.I.M.E. Stories-ban viszont már az egész univerzum sorsa múlhat a sikeren vagy a kudarcon!
T.I.M.E. Stories
- Kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: egy történeté 360-480 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 2,61/5
- Hivatalos ára: a kiadó honlapjáról 14 990 forint
A T.I.M.E. Stories ugyanis egy olyan, száz százalékban kooperatív, történetcentrikus társas, melyben minden résztvevő egy, az adott történethez tartozó, egyedi képességekkel felruházott karakter bőrébe bújik a címadó T.I.M.E. ügynökség egy tagjaként. Az ügynökség azért jött létre, hogy megőrizzék az idő folytonosságát, mivel a bejárhatóvá vált párhuzamos valóságokkal való játék elkezdte veszélyeztetni az időkontinuumot, és ezzel az egész emberiséget – azt pedig nem árt megvédeni, sok esetben saját magától.
A dobozban található történet 1921-be, egy cseppet sem barátságos intézetbe kalauzol, ahol felettébb furcsa események sorozatának bekövetkezte kellett ahhoz, hogy a T.I.M.E. ügynökei ideutazzanak, és kiderítsék, mi állhat a különös anomáliák hátterében. Ez a bevezető fejezet képezi az alapcsomag részét, egy komplett történeten át tanítva meg arra, hogy miként is működik az a T.I.M.E. Stories, amire hasznos egy olyan antológiasorozatként tekinteni, amely nem a televízióban fut, hanem az asztalon elevenedik meg. Főszereplői maguk a játékosok, az egyes szezonok – azaz a kiegészítők – pedig totálisan más környezetben, korban, világban játszódnak, és teljesen egyedi történetet mesélnek el.
Outtatime
Ez pedig igazából a kulcsszó: a történetmesélés. A T.I.M.E. Stories ugyanis érdekes keveréke a hagyományos értelemben vett szerepjátékoknak, a társasoknak, a szabadulószobáknak és a kalandjátékoknak. Függetlenül attól, hogy mely történetről van szó, a T.I.M.E. Stories alapvetően mindig ugyanúgy működik, azaz adott egy szituáció, egy ahhoz tartozó, vaskos kártyapakli, a központi játéktábla és számos jelölő. A történet maga kártyalapok formájában elevenedik meg – érdemes két kategóriára osztani (fejben is) a lapokat. Az egyik kategóriához tartoznak a helyszínek lapjai: ezek lehetnek szobák, termek vagy nagyszabásúbb lokációk, melyeken általában mindig egy vagy több karakter és számos feladvány található. Ezek alapos felfedezésével, minden információ begyűjtésével található ki a következő lépés, ami általában egy újabb helyszín vagy egy megtalálandó tárgy felé vezet, és ezek kombinálásával lehet a továbbjutást kiharcolni.
Tulajdonképpen szó szerint, a T.I.M.E. Stories-ban ugyanis sok esetben meg kell küzdeni, hol egy barátságtalan szereplővel, hol egy komolyabb feladvánnyal, hol magával a világgal. Nem csupán a játékosok döntésein múlik ezek végkimenetele, de az általuk alakított szereplők (a játék Hordozónak hívja őket) tulajdonságain, különleges képességein... és sajnos a szerencsén is. A figurák alapvetően ugyanazon kategóriákban rendelkeznek adott értékkel (ügyesség, harcerő, távolsági fegyverben szerzett jártasság, esetleg mágia, ellenállás és életerőpont), és kockadobások döntenek arról, hogy az adott helyzetben mennyire tudnak brillírozni.
Azt viszont már maguk a játékosok döntik el, hogy ki, hol és mikor keveredik ilyen helyzetbe, a T.I.M.E. Stories ugyanis egy olyan útvesztő, ahol egyrészt számos járható (vagy ideiglenesen járhatatlan) út van, másrészt minden sarkon döntéshelyzet vár. Ennek elsődleges oka, hogy gyakorlatilag minden lehetséges akció időegységbe (IE) kerül: a mozgás, a felfedezés is ebből fogyaszt, és a rendelkezésre álló allokáció limitált.
Magasságos!
Hogy lehet akkor végigvinni az alsóhangon is 4-6 órás történeteket? Jobbára újrapróbálkozással: a játék maga lefuttatásnak hívja, amely egy adott számú IE-ig tart, ennek elfogyása esetén az ügynökök kénytelenek visszautazni a bázisra, és mindent kezdeni elölről, csupán a megszerzett tudás és tárgyak egy töredékét tartva meg. Ez pedig mind az első, mind a sokadik alkalommal fájó, még úgy is, hogy az újrapróbálkozások minden esetben egyre hatékonyabbak és egyre gyorsabbak, hiszen már kész és bizonyított tudással lényegesen egyszerűbb felülkerekedni az akadályokon és ellenfeleken, mint elsőre, teljesen vakon.
Ehhez persze egyrészt szükség van a hatékony csapatmunkára, másrészt az információk lejegyzésére és karbantartására – nem véletlenül ajánl a szabálykönyv is jegyzetfüzetet, az előbukkanó karakterek, tárgyak sokaságát nem lehet mindig fejben tartani. A játék viszont nemcsak ebben, de a csapatmunka finomhangolásában is segít, a kooperatív játékok rákfenéjét, az alfázást a szabályok szintjén kordában tartva az úgynevezett „Idő Kapitány” címmel, amely folyamatosan vándorol. A kapitány mindig az a személy, aki felolvassa a helyszínkártyát, aki az időegységeket menedzseli, és aki a vitás kérdésekben vagy a döntéshelyzetekben kimondja a végső szót.
Ugyanakkor nem ez a T.I.M.E. Stories egyetlen elegáns megoldása, számos egyébbel is rendelkezik – ezek közül pedig már-már toronymagasan kiemelkedik a mentés lehetősége, melynek révén nemcsak, hogy könnyen abba lehet hagyni egy-egy próbálkozást, de ahhoz visszatérni is csak percek műve. A fantasztikus inzertben minden komponensnek megvan a maga megfelelő helye, és az egyes jelölők adott menetrend szerinti elpakolása révén bármikor félbe lehet hagyni a történetet. A történetet, amely alapvetően egyszeri élmény, a végigjátszást követően nemigen van értelme másodszorra is nekifutni, sokkal célszerűbb a további kiegészítők után nézni. Azokból pedig van bőven: magyar nyelven is számos további fejezet érhető el, melyek nemcsak sztoriban és témában nyújtanak teljesen új élményt, de tálalásban is, hiszen szinte mindegyiket teljesen más rajzolta és tervezte. Így fundamentálisan eltérő hangulattal rendelkeznek, kihasználva mindent, amit a T.I.M.E. Stories gazdag keretrendszere csak lehetővé tesz.