Asztronauták kerestetnek! A tudósok szerint a naprendszer szélén található egy kilencedik bolygó is – a legénység többi tagjával együtt a te feladatod megtalálni ezt, méghozzá egy minden szempontból különleges, kooperatív kártyajáték keretén belül.
Van, aminek nincs lokalizált megfelelője, vagy nagyon furán hangzik – az ütős-vivős műfaj például pont ilyen, azzal a csavarral, hogy az angol eredetije sem hangzik annyira ütősen (trick-taking), pedig lett volna idő alternatívát találni, elvégre históriája legalább a 15. századig nyúl vissza, és olyan, itthon is megjelent klasszikusokat tudhat a sorai között, mint a 7 pecsét vagy a Wizard. Teljesen leegyszerűsítve ez hivatalosan olyan kártyajátékot takar, ahol a játékosok által kijátszott lapokat (ezt nevezzük ütésnek) az adott kör végén elviszi a legerősebb lapot lerakó játékos. Az egyszerű mechanika számtalan módon bonyolítható – a The Crew például egy egészen új oldalról közelít hozzá: az űrből.
The Crew: The Quest for Planet Nine
- Gyártó: KOSMOS
- Partner: KOSMOS
- Típus: Kooperatív
- Játékosok száma: 2-5
- Játékidő: 20+ perc
- Korcsoport: 10+
- Ár: Körülbelül 4 500 Ft
A kilencedik planéta felfedezéséért folyó párharchoz ugyanis alig pár dologra van szükség: a dobozban mindössze 40 nagyobb és 36 kisebb kártya, alig 16 token, valamint egy szabálykönyv lapul, semmi több, és ez mégis elég számos játékóra kitöltéséhez. A The Crew hivatalosan egy kooperatív, misszió alapú ütős-vivős kártyajáték. Mindenki egy közös célért küzd, és mindenki együtt teljesíti ezt sikeresen, vagy épp bukja el. Összesen 50 misszió során kell összedolgozni, és mindegyik egyedi sztorival, illetve győzelmi feltétellel rendelkezik. Bár együttesen kiadnak egy tulajdonképpeni történetet, ez igazából most tényleg csak körítés, a hangsúly ugyanis nem ezen, hanem a játékmeneten van.
A lapokat szét kell osztani a legénység, azaz a játékosok között, majd a körsorrendnek megfelelően minden játékos kijátszik egy kártyát a kezéből – ez maga az „ütés”. Azon játékos, aki a legmagasabb értékkel rendelkező lapot rakja le, megnyeri az ütést, de csak akkor, ha a megfelelő színnel tette. Összesen öt különféle van: rózsaszín, kék, zöld, sárga, valamint rakéta. A szín követése azt jelenti, hogy az első játékos által lerakott színű lapot kell a többieknek is lepakolnia – ettől csak akkor térhet el bárki is, ha a paklijában már nem maradt az adott színhez tartozó lap. Ebből kifolyólag az ütés is csak a megfelelő színű lappal nyerhető meg. Az ütés során mindenki maga dönti el, hogy a rendelkezésre álló lehetőségek közül melyiket használja ki: ha meg is tudná nyerni az ütést, nem feltétlenül szükséges ennek megfelelően lépnie. A színsort záró rakétakártya az itteni jolly joker, azaz ezzel bármelyik ütést meg lehet nyerni, függetlenül attól, hogy épp melyik színre lenne szükség.
SIKOLY AZ ŰRBEN
Ugyanis – kooperatív játékról lévén szó – sokkal fontosabb az, hogy az adott ütést mindig a megfelelő játékos nyerje, ehhez pedig komoly összedolgozás szükséges. Ami igazából nagyon nehézzé tud válni: a The Crew során az információk megosztása tilos, nem lehet beszélni a kézben tartott lapokról, nem lehet azokat megmutatni sem, vagy a többieknek súgni. Ez alól egyetlen kivétel van, a rádiókommunikációs token használata. Minden játékos rendelkezik egyel, és minden misszió során összesen egy alkalommal lehet őket használni, méghozzá az ütés előtt. A kommunikáció során ki kell választani a kézből egy lapot (rakétát nem lehet), és azt jól láthatóan (felfordítva) le kell rakni az asztalra. Ezen lap továbbra is játékban van, csak innentől kezdve a legénység összes tagja tisztában van a paramétereivel. A kommunikációs tokent is rá kell rakni erre a lapra: felülre akkor, ha a saját pakliban ez az adott színből a legmagasabb lap; középre, ha ez az egyetlen lapod az adott színből; alulra, ha ez a legalacsonyabb értékű lapod az adott színből. Ezzel az egyszerű mozdulattal pedig máris temérdek információt sikerült átadni a társaknak, méghozzá szavak nélkül.
Miért kell ez? Azért, mert minden egyes küldetéshez adott számú missziókártya tartozik, amiket teljesíteni kell – a későbbiek során még ezek sorrendje is kötött lehet, és egyéb bonyolító faktorok is életbe léphetnek. A legtöbb esetben minden játékos kap egy missziót, de az is előfordulhat, hogy valakinek nem jut. Ahhoz, hogy egy misszió teljesüljön, meg kell szerezni a missziókártyán mutatott kártyát, azaz meg kell nyerni az adott misszió ütését. Ha minden küldetés teljesül, a missziónak vége, és máris jöhet a következő. Ha akár csak egy sikertelen marad, az adott missziót újra kell kezdeni.
Mivel minden egyes misszió egyedi feltételekkel indul, ezen szabályrendszerből minimum ötven különféle módon lehet kihozni a maximumot, de a potenciális lehetőségek számát elképesztően meg tudják dobni az egy-egy küldetéshez tartozó egyedi szabálymódosítások (például a kommunikáció tiltása, a feladatok sorrendjének meghatározása), és az, hogy a 40 kártya eloszlása a folyamatos keverés miatt állandóan változik, így tényleg nincs két azonos kör. Ráadásul egy menet általában nem tart 15-20 percnél tovább, így rövid idő alatt nagyon sok missziót lehet teljesíteni.
CSOPORTOS MISSZIÓ
Ehhez azonban mindenképp szükség lesz társakra: a The Crew alapvetően 3-5 játékosnak készült, a szabálykönyv azonban tartalmaz egy külön szekciót, amely bizonyos módosításokkal lehetővé teszi két fő számára, hogy nekivágjanak az űrnek. Ez azonban – legalábbis nekem – sajnos egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Egyrészt, mert ez valójában 2+1 fős, a harmadik, fiktív szereplő egy a parancsnok által irányított robot, JARVIS, azaz egy extra játékos, aki 2x7 lapból álló paklival rendelkezik. JARVIS lépéseibe nincs beleszólási lehetőség, a parancsnok saját hatáskörében dönt arról, mikor és mit csinál. Habár – szigorúan a szabályok felől nézve – a Crew így is működik, és élvezetessé tud válni, de a műfaj és a Crew egyedi ötletei miatt ezt inkább csak amolyan áthidaló megoldás. Egész egyszerűen 3-4 főnél lényegesen jobban kijön az ütés-vivés izgalma, sokkal több információ nyerhető ki a saját és az ellenfelek lehetséges paklijából, és a limitált kommunikáció nyújtotta előnyök is hangsúlyosabbak, vagy legalábbis jobban illenek a témához.
Ezt leszámítva a The Crew azonban egy minden szempontból nézve fantasztikus játék: elképesztő, hogy ennyire kevés elemmel is mennyire egyedi és ötletes tud lenni, és számtalan módon hoz újdonságot egy olyan műfajba, amely az emberiséget végigkísérte az elmúlt évszázadokban. Újrajátszhatósági faktora hatalmas, 50 misszióján felül is bőven ki lehet találni egyedi feladatokat, és ehhez még csak történetre sincs szükség. Csupán kitartásra, és némi szerencsére – ez jelenleg a beszerzésre is igaz, a The Crew ugyanis egyelőre csak külföldről vásárolható meg. De a szabálykönyvet és a misszióleírásokat leszámítva abszolúte nyelvfüggetlen – és ez még mindig egy könnyebb küldetés azokhoz képest, melyekkel az űrben kell majd szembenézni!
A tesztpéldányért köszönet a KOSMOS-nak!