A naptárak 2073-at mutatnak, a jégsapkák olvadása vadul zajlik, a tengerszint nő, az emberiség pedig az ég felé tekint. Építs biztos menedéket a túlélés érdekében az űrben, létrehozva egy hatékony űrállomást, amely minden létező igényt kiszolgál!
Orbital
- Gyártó: DMZ Games
- Partner: DMZ Games
- Típus: Kompetitív
- Játékosok száma: 2-4
- Játékidő: 30-45 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 2.0
- Ár: 30 euró, körülbelül 10 000 forint
A komor felütés ellenére a spanyol gyökerű Orbital viszont minden, csak éppen nem komor, ellenkezőleg, már-már rikítóan tarka is tud lenni a játék végére, mikor felépül az űrállomás. Az állomás, amely természetesen aprócska darabokból áll össze, az Orbital ugyanis egy tradicionális lapkalehelyezős játék, ahol a célunk nem más, mint a saját játékostáblánk feltöltése olyan modulokkal, melyek nemcsak, hogy szükségesek a túléléshez, de bizonyos esetekben egyes épülettípusok működtetéséhez is elengedhetetlenek.
Minden egyes résztvevő (2-4 főig) saját játéktáblával rendelkezik, amely kezdetben teljesen üres, a cél pedig az, hogy a játék végére lehetőség szerint egy beépítetlen rész se maradjon (minden egyes kihagyott szekció egy győzelmi pont levonással jár). Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, területlapkákat kell szerezni. Ebből alapvetően féltucat van: ház, ahol az emberek lakhatnak; erőmű, amely áramot biztosít; farm, amely ételt állít elő; színház a kultúráért; kert a zöldterületért; újrahasznosító a szemét feldolgozásához; áruház a bevásárlások intézéséhez.
Ezen lapkák egy központi tábláról szerezhetők be, amely mindig a játéktér közepén található, és több sorra és oszlopra oszlik, melyek között nyilak találhatók. A tábla bal felső sarkában található mezőről ingyen vehető el az éppen aktuális lap, a többi megszerzéséhez azonban már pénzt kell hagyni minden egyes el nem vitt lapkán. A sorrend nem teljesen kötött, a mezők közti nyíl határozza meg, hogy merre lehet „haladni”, és értelemszerűen minél távolabb van a kiszemelt lap, annál többet kell érte kicsengetni.
EMBER TERVEZ
Ez viszont nem megy annyira egyszerűen, a rendelkezésre álló pénz korlátozott, minden játékos egy fix allokációval kezd, így ha az elfogy, már csak úgy szerezhető több, ha ismét felkerül pár a játéktáblára. Az, hogy mi számít értékesnek, igazából több mindentől is függ: egyrészt attól, hogy mire is van szüksége az embernek az űrállomásán található mezők pontértékének maximalizálásához, másrészt hogy mekkora az adott lapka. Az első sorban egyetlen háromszög alakú lapka található, a következőben kettő, aztán három, négy, majd öt háromszög kiterjedésű. Minden háromszög egy adott épülettípusnak felel meg, de a nagyobb lapok esetében az sem ritka, hogy egy háromszögnyi területe duplát ér, melynek nem csupán a végső pontszámításnál van jelentősége, de menet közben is.
Több okból: a háromszög mérete határozza meg, hogy a játéktéren hová lehet azt beilleszteni, azaz pár mező után egészen a végjátékig tetrisezni is kell, alaposan átgondolva, hogy hova mi kerüljön. A legtöbb épületnek vannak ugyanis előfeltételei, egy ház például csak akkor számít lakottnak, ha ugyanannyi erőmű és farm is rendelkezésre áll, és négy házanként újrahasznosító üzem is kell; a színház sokkal több pontot ér, ha kert is van a szomszédos oldalain; az étterem esetében a farm ad bónuszt.
Mivel a lapkák egy központi készletből szerezhetők meg, ezért már rövidtávon is komoly versenyfutás lehet egy-egy értékesebb darabért, de az is működő stratégia, ha esetlegesen a másik elől happoljuk el a nekünk nem feltétlenül kellő, a másik pontozását viszont potenciálisan megdobó lapkát. A limitált pénzmennyiség is komoly stratégiai faktor, az, aki mindig csak a kicsi, de ingyenes lapkákból gazdálkodik, elég komoly tartalékot tud felhalmozni, viszont komolyan le is tud maradni a pontozáskor, ha közben nem építi megfelelően az állomását.
Az Orbital egy meglepően szórakoztató, egy unalomig ismert játékmenet mellé újdonságot is felmutatni képes kompetitív játék, amely hatalmas újrajátszhatósággal is rendelkezik. A több tucatnyi épületlapka potenciális kombinációs lehetőségei elég magas számot verdesnek, saját játéktáblából pedig több verzió is akad, amellyel nemcsak nehezebbé, de érdekesebbé is tehető az űrállomás építés – amely már önmagában sem éppen egy unalmas vagy izgalmakban nem túlcsorduló kihívás!