Nem kell a szomszédba menni, ha Catan-mellékágról van szó, hiszen minden idők egyik legsikeresebb és leghíresebb társasa a megjelenése óta eltelt majd' három évtized során számos alkalommal tett már kitérőt más témákba és műfajokba. Tavaly novemberben például alaposan szemügyre vettük a Catan: Logikai rejtvényeket, de a gyerekekre szabott verzió is szerepelt már a rovat hasábjain. Ugyanakkor a Logikai rejtvények nem hagyományos értelemben vett spinoff, mert az egy másik játékrendszer, és csak a témát kölcsönözte, így a nemrégiben bemutatott Párbaj talán jobb példa, hiszen az ugyanabból a tőből fakadt. Ez pedig elmondható az Emberiség hajnaláról is, amely száz százalékosan a Catan-családhoz tartozik, már csak azért is, mert alkotója az a Klaus Teuber, aki az eredetit is kitalálta. Segítő kezet pedig a fia, Benjamin Teuber nyújtott, akivel korábban már több alkalommal is az asztalhoz ültek, hogy egy újabb Catan-kalandot hozzanak tető alá.
Catan: Az emberiség hajnala
- Hazai partner/kiadó: Piatnik
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 3-4 fő
- Játékidő: átlagosan 90-120 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 3,00/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 14 990 forint
A helyszín ráadásul ismét történelmi, hiszen az Emberiség hajnala egyenesen az emberi faj történetének egyik legfontosabb szakaszát dolgozza fel. A játékban egy kőkorszaki törzs élén kell elhagyni Afrikát, és meghódítani az akkori, azaz a paleolit kori európai, ázsiai, ausztráliai és amerikai kontinenst, benépesítve a világ minden szegletét. Ennek okán a megálmodott játéktér nem nevezhető aprónak, és a játék kipakolása sem két perc: a 49 tájmezőre osztott, vízzel és jéggel körülvett térképet táborok és táborhelyek, felfedezők és felfedezéslapkák, na meg a jól ismert számlapkák népesítik be, egy ismerős, mégis ismeretlen asztalképet biztosítva. A játékot minden résztvevő 3 táborral és 1 felfedezővel kezdi, melyek mindegyike Afrika területéről indul. A cél tehát a fekete kontinens elhagyása, felfedezőkkel ismerve meg a világ többi részét, táborok létrehozásával szerezve győzelmi pontokat. Az, aki elsőként gyűjt össze 10-et, nyer.
Az ide vezető út pedig felettébb ismerős lehet a Catan-veteránok számára, hiszen az Emberiség hajnala egyáltalán nem távolodik el úgy az alapoktól, mint mondjuk, a Csillaghajósok tette. A játékmenet ennek megfelelően két nagy fázisra osztható. Az első a nyersanyag-bevételi fázis, melynek során két kockával kell dobni, a dobás összeredménye pedig meghatározza, hogy mely tájmezők aktiválódnak és biztosítanak nyersanyagot. Ezúttal szőrméből, csontból, húsból és kovakőből fogunk gazdálkodni. A termeléshez táborral kell rendelkezni egy tájmező határán: a legtöbb tábor ennek megfelelően több tájmező találkozási pontján áll, így általában mindenképp hozzá tudunk jutni valamilyen nyersanyaghoz, de a Catan-DNS miatt sajnos itt is előfordulhat olyan kör, ahol nem jönnek ki jól a dobások, és így akár többen is hoppon maradnak – vagy azért, mert nem kapnak semmit, vagy mert a megszerzett javaik nem elegendőek egy tényleges akcióhoz.
A második lépés az akciófázis, melynek keretében most is tudunk kereskedni mind a bankkal, mind pedig a többi játékossal, így jutva hozzá egy-egy hiányzó nyersanyaghoz. Ezen felül ilyenkor van lehetőség felfedezőt állítani és léptetni, vagy egy már meglévőt táborrá fejleszteni. A felfedezők azok, akik bejárják az új kontinenseket, használatukhoz pedig nyersanyag szükséges: egy felfedező állításához szőrmére és húsra van szükség, mozgatásához pedig a fentiek egyeikére. Legköltségesebb a táborrá alakításuk, ehhez szőrmére, csontra és kovakőre egyaránt szükség van, egy szabad táborhellyel egyetemben. A táborok száma korlátozott, minden játékos maximum 6 darabbal rendelkezhet, és ha egy újabbat szeretne létrehozni, fel kell számolnia egy korábbi, afrikai tábort.
Erre ugyanakkor nemcsak az előrehaladás és a pontszerzés ösztönöz, de két nagy fenyegetés is: az egyik szó szerint értendő, a "fenyegetés" itt ugyanis egy neandervölgyit és egy kardfogú tigrist jelent, akik blokkolják a nyersanyagbevételt, így ennek áthelyezése létfontosságú. A másik tényező az afrikai kontinens sivatagosodása, amely tájlapkáról tájlapkára lehetetleníti el a nyersanyagszerzést, ezzel is Afrika elhagyására ösztönözve. Ugyanakkor a felfedezés sem megy folyamatosan és egycsapásra, a játék során ugyanis törzsünknek fejlődnie kell. Az építés, az élelem, a ruházat és a vadászat terén kell újabb és újabb jártassághoz jutnunk, ez ugyanis előfeltétele bizonyos kontinensek és területek meghódításának – a tudás fejlesztése tehát nélkülözhetetlen és kihagyhatatlan.
Mindezek fényében elmondható, hogy az Emberiség hajnala alapvetően még az eredetinél is egyszerűbb, de annál talán egy fokkal lendületesebb Catan-variáció, amely elég jól vissza tudja adni a témáját, és alapvetően jól illeszti be a Catan-szabályrendszerbe, ugyanakkor üresjáratból, azaz elpazarolt körből is mintha több lenne a megszokottnál. Cserébe nem kell városokkal, utakkal bajlódni, plusz a visszaszorított interakció miatt senki sincs annyira a többiekre utalva, mint az eddigi variációkban. Érdekes, üde színfoltja a Catan-famíliának, amely már csak a témája okán is gyökeresen eltérő játékélményt tud nyújtani, de nem biztos, hogy 2-3 alkalom után még lekerül a polcról.
(A játékot partnerünk, a Piatnik biztosította – köszönjük!)