Nem feltétlen lenne indokolatlan azt hinni, hogy még csak most léptünk túl a Y2K, avagy a 2000. év informatikai problémáján, ha abból indulnánk ki, hogy mekkora aktivitás veszi körül jelenleg a Carcassonne-t, az ezredforduló idején megjelent, rövid időn belül ikonikussá vált társast. Hiszen a német játéktervező, Klaus-Jürgen Wrede életművének csúcsa tavaly egy, a 20. születésnapját ünneplő jubileumi kiadással jelentkezett, idén nyáron pedig itthon is megjelent ennek BigBox verziója, amely az alapjáték mellett annak összes kiegészítőjét is egy tető alá hozta. Úgy tűnik azonban, hogy egy tucat nagyobb és számos apróbb toldalék után is van még élet és ötlet a Carcassonne világában, hiszen 2022-re megérkezett annak első kooperatív változata.
A ködbe zárt Carcassone
- Partner/kiadó: Piatnik
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-5 fő
- Játékidő: átlagosan 35 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 2,43/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 9 490 forint
A Ködbe zárt Carcassonne mindezt egy olyan moduláris, több fejezetre bontott élményként tálalja, ahol egyre nehezedő körülmények között kell összedolgozni a közös cél érdekében, akár négy másik játékos társaságában. De hiába szállt le a köd, a Carcassonne attól még Carcassonne maradt: azaz továbbra is egy olyan lapkalehelyezős családi társassal van dolgunk, ahol a véletlenszerűen húzott lapkákat kell összeilleszteni úgy, hogy abból idővel masszív, kellően sok pontot hozó térkép keveredjen ki, városokkal, utakkal és egyéb, kiemelten fontos helyszínekkel. Az új epizód alapvetően úgy csavar ezen, hogy most már senki sem a saját pecsenyéjét sütögeti, hanem mindenki a csapat sikeréhez járul hozzá. És ez bizony már az első felvonásban sem egyszerű, a Ködbe zárt Carcassonne-ban ugyanis nem csupán egy adott pontszám elérése a cél, de mindezt úgy kell kivitelezni, hogy a játéktéren egyre nagyobb számban feltűnő szellemeket is elűzzük – ha ugyanis túl sok kísértet van a térképen, vagy már nem maradt tájlapka, a játéknak vége.
Ezzel a feladattal összesen hat, egyre nehezedő misszió során kell megküzdeni, melyek először egy-két új elemet raknak a játékba (többek között két új tájlapka típust, a temetőt és a kastélyt), elkezdik emelni a győzelemhez szükséges pontmennyiséget, aztán mindezt még megfejelik nem csupán egy időkorláttal, de azzal is, hogy a lapkákat tornyokba kell rendezni és azokat sorban leapasztani, még nagyobb teret adva a szerencsének. A győzelem kulcsa mégis a közös tervezésben rejlik, mert ugyan a felhúzott tájlapkák igazodnak a Carcassonne szabályaihoz (utakat kell lezárni településekkel, illetve településeket felhúzni úgy, hogy azok teljesen körbe legyenek véve fallal), de a pontozás során lehet választani a pont, és egy lapkáról maximum 3 szellem elűzése között.
Emiatt a folyamatos kötélhúzás jellemző, hiszen ha elapad a szellem- vagy lapkakészlet, a játéknak vége, így minden alkalommal mérlegelni kell, mi éri meg jobban: gyarapítani a pontszámot, vagy csökkenteni a kiszámíthatatlan ütemben növekedő szellempopulációt. Ez igazán a későbbi küldetésekben válik hangsúlyossá, főleg a temetőlapka megjelenésével, ugyanis amíg az nincs körbeépítve a négy oldalán, a szellemet egy nyitott temetőre kell helyezni – ha pedig azt sikerül körbeépíteni, egy követőt permanensen el kell ásni, így a játékos eggyel kevesebbel tud csak gazdálkodni.
Ennek okán a Ködbe zárt Carcassonne még a veterán játékosokat is nagyon könnyen meg tudja izzasztani, és a játék, a szabályok alapos ismerete kell ahhoz, hogy magasabb szinten is sikerre tudjon jutni a csapat – éppen ezért a győzelem íze elég mámorító. Ráadásul az itt bevezetett lapok és a szellemfigurák az alapjátékhoz csapva egy új Carcassonne-kiegészítőként is használhatók, modulárisan bővítve azt, így még azoknak is érdemes beszerezniük, akiket a kooperatív mód esetlegesen taszít – bár ezt hangosan ne mondják ki, nehogy a szellemek között végezzék!
(A játékot partnerünk, a Piatnik biztosította – köszönjük!)