Sikerjátéknak közvetlen folytatást gyártani talán nem a leghálásabb feladat, a The Crew pedig a siker definíciója: a 2020-ban, a társasjáték-ipar legnagyobb presztízsét, a Kennerspiel des Jahres-díjat bezsebelő The Crew – Küldetés a 9. bolygóhoz ugyanakkor bebizonyította, hogy egy borzasztóan egyszerű alapötletből is ki lehet hozni valami egészen fantasztikusat. Egy évvel a hazai megjelenés után pedig új formában térhetünk vissza zseniális játékmenetéhez.
The Crew: A mélytengeri küldetés
- Partner/kiadó: Piatnik
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-5 fő
- Játékidő: átlagosan 20 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 2,01/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó webshopjából 3 690 forint
A Mélytengeri küldetés ugyanis a The Crew közvetlen folytatása, de nevezhetnénk akár frappánsan újrakeverésnek is, hiszen teljes egészében elődje játékmenetére épül, amin két módon csavar: egyrészt témájával, amely a sötét, rideg űr helyett most a sötét és rideg, de még a bolygónkon található víz alatti világba kalauzol; másrészt néhány olyan toldalékkal, amely minden eddiginél gazdagabbá és élvezetesebbé teszi továbbra is egyszerű játékmenetét.
A játék továbbra is az ütős-vivős kooperatív kártyajátékok kategóriájába sorolható, ami nem éppen mindennapi műfaj, hiszen a hasonszőrű alkotások zöme általában kompetitív szokott lenni. Itt azonban a minimum 2, maximum 5 fős csapat egy közös célért dolgozik. Vagy akár célokért: A mélytengeri küldetés alapvetően egy történetvezérelt, több tucatnyi küldetésre bontott kaland, ahol egy csapatként összedolgozva kell az adott misszió feladatait teljesíteni. Akármelyik küldetésről legyen szó, a játékmenet mindig megegyezik, azaz minden körben mindenki letesz a kezében tartott lapokból egy felfordítottat középre. Ezek az adott kör ütés lapjai: aki a legnagyobb értékűt helyezi a középen fekvő lapokra, azé az ütés, azaz ő nyeri a kört. A trükk ebben az, hogy a lapok színét tartani kell, azaz a kezdőjátékos által kijátszott lap színével megegyező kártyákat kell lerakni. Csak akkor lehet ettől eltérni, ha valakinek egyáltalán nincs az adott színből, de az ütés nem nyerhető meg nem megfelelő színű lappal.
Ez önmagában még nem lenne annyira forradalmi, csakhogy a The Crew-ban szigorúan tilos kommunikálni, a játékosok nem beszélhetnek egymással, nem mondhatják el, milyen lapok vannak náluk, és megmutatni sem lehet azokat. Ez alól alapvetően egy fő kitétel van: még az ütés megkezdése előtt használható egy úgynevezett kommunikációlapka, amit küldetésenként mindenki egyszer vethet be. Ilyenkor egy lapot kell rakni az asztal közepére, arra pedig egy jelölőt: ha ez a kártya tetejére kerül, akkor az illetőnek az adott színből ez a legmagasabb lapja; ha alulra, akkor ez a legalacsonyabb értékű; ha pedig középre, akkor ez az egyetlen lapja az adott színből.
Miért van szükség erre az információra? Mert a The Crew során minden misszió csak úgy teljesíthető, ha azokat a megfelelő játékos viszi el. A Mélytengeri küldetésben mindezt feladatkártyák fogják közre, melyek meghatározzák, hogy a játékosnak mit kell tennie a küldetés során ahhoz, hogy az sikerrel záruljon. Ez lehet egy specifikus értékű vagy színű lap kötelező kijátszása, az ütés megnyerése egy pontosan meghatározott lappal, adott számú ütés elvitele vagy épp elkerülése, vagy adott darabszámú lap elvitele. Ilyen és ehhez hasonló feladatból közel száz található a játékban, és mivel ezek alapvetően a küldetések előtt, véletlenszerűen kerülnek felhúzásra, ezért a lehetséges kombinációk száma is felfoghatatlanul magas. Ráadásul egy misszióban számos ilyen feladatot kell megoldani ahhoz, hogy az sikeresnek legyen tekinthető, ellenkező esetben kollektív a bukás, és kötelező az újrakezdés a misszió elejéről.
Ez az újítás pedig van annyira hangsúlyos, hogy ha nem is forgatja fel fenekestül, de azért rendkívül jól újragondolja elődje letisztult és finomhangolt játékmenetét. Így aki egy igazán különleges, villámgyorsan megtanulható, de szinte végtelen szavatossággal rendelkező kártyajátékot keres, az űr mellett most már a tenger sötétségét is választhatja.
(A játékot partnerünk, a Piatnik biztosította – köszönjük!)