Az idén 65 éves Sandy Petersen a videójátékos közösség számára sem ismeretlen, elvégre a Lovecraft-rajongó úriember nemcsak a szerepjátékok terén volt igazán aktív alkotó (pl. RuneQuest), de a MicroProse (többek között Sid Meier’s Pirates!) és az id Software (Doom és Quake) mellett még az Ensemble Studios is örömmel ölelte keblére (Age of Empires). Nem mellesleg a horrorfilmek világa sem közömbös számára, elvégre az H.P. Lovecraft Historical Society The Whisperer in Darkness filmjénél producerként működött közre – ami a 2005-ös The Call of Cthulhu (mint a valaha készült egyik legjobb Lovecraft-adaptáció) után egyáltalán nem meglepő. Úgy sejtem, már leesett a tantusz, hogy mekkora hatású alkotóról van szó, így rákanyarodhatunk a Petersen Gamesre, mely társasjáték-kiadóként kapcsolódik hősünkhöz, olyan monumentális játékokkal, mint a Cthulhu Wars, az Evil High Priest vagy a Planet Apocalypse, ám ezúttal sajnos nem ezek közül a nagyágyúk közül jutott el hozzánk egy példány (pedig nagyon fáj rájuk a fogunk), helyette Cthulhu megidézésén dolgoztunk, miközben eluralkodott rajtunk az őrület. Hiába, no, a Holtak tele és Az Utolsó Erőd már bizonyította, hogy vannak kockák, amik szinte megtébolyítják az embert.
Unlocking Insanity: Dice Vermiis Mysteriis
- Kiadó és partner: Petersen Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-5 fő
- Játékidő: átlagosan 30 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: ?/5
- Ára: a kiadó honlapjáról 20 USD, nagyjából 6300 forint
Az Unlocking Insanityben minden játékos egy kultistát alakít, aki Cthulhu tanainak követője, egyben pedig kiképzése folyamán kell teljesítenie, hogy méltó lehessen a tudásra és a szekta támogatására. Közben akár meg is őrülhet, de az is lehet, hogy éppen csak megérinti a téboly szele, ami akár még segítséggé is válhat. Ehhez a dobozban 5 pozitív és 5 negatív (sötét) kockát találunk, ceruzákat, egy húzózsákot, 30 őrület-lapot, valamint egy nagy adag papírtömböt, aminek minden egyes lapján és azok mindkét oldalán a játékosok agya látható, méghozzá külső pozitív és belső negatív területekkel és pontozással.
Merthogy lényegében a játékmenet is annyi, hogy dobunk és számokat írunk be. Az aktuális játékos először mindig a pozitív kockák közül választ kettőt, azokkal dob, majd az egyik eredményt az agy megfelelő, külső részlegéhez írja. Ezek egyébként kívül és belül is szín és alakzat szerint vannak elválasztva, a külső, pozitív részeken ráadásul van egy kezdő alapszámunk és egy céleredményünk is. Utóbbit érdemes elérni a beírt számok összeadásával, mert ha sikerül egyező összeget alkotni, akkor megduplázzuk a területre vonatkozó végeredményünket. Amennyiben pedig végeztünk a pozitív dobással és beírással, a zsákból húzunk egy véletlenszerű negatív kockát, majd dobás után az eredményt nemcsak a kockának megfelelő színű/mintájú belső szegmensnél véssük fel egy üres helyre, de azon a belső területen is, amelynek külső részére a pozitív kockával dobtunk.
Tehát, bár a pozitív mérleg minden adott területen egy extra, már előre beírt számmal indít, negatívból minden körben duplán kapunk, ami alaposan megnehezíti a kezdő kultisták dolgát. Éppen ezért lényeges, hogy legalább pár területen elérjük a célként előírt pontszámot, hiszen azzal szép mennyiségű extra pontra tehetünk szert. Elvégre amint valakinél beteltek a belső vagy külső helyek, jön az összeszámlálás, és az nyer, aki az összesítésben a legjobb eredménnyel rendelkezik. Azonban van még néhány extra érdekesség... Az adott területeket ugyanis mindig figyelni kell a negatív dobás és a szám kétszeri beírása után. Ahol pedig a negatív szám éppen túlsúlyban van, ott a kultistát megérinti az őrület szele, elsőként az adott színből egy viszonylag pozitív hatású kezdőkártyát húz. Majd ugyanebből a színből innentől már mindenki normál őrület-kártyát vehet el, ha szintén mínuszba fordul. Ezek a lapok pedig eltérő hatásokkal bírnak. Ha például a legkisebb negatív vagy a legnagyobb pozitív számot dobjuk, újra kell dobnunk, illetve mindig 2-vel kell csökkentenünk a pozitív értéket és hasonlók. Ezek alapvetően nehezítésként jelennek meg, de azért vannak ritka kivételek. Mert bizony a tematikához illeszkedve a jó kultista minden alkalmat kihasznál, hogy így kellő fölénnyel idézze meg Cthulhutt!
Őrületes roll & write
Dobunk és beírunk valamit. A mechanika nem mai, találkozhattunk már rengeteg másik játékkal, ami használja, de ahogy ezúttal is látni, elég kicsit megkavarni az alapokat, illetve az egészet beemelni a lovecrafti mítoszba, és máris egy viszonylag egyedi, érdekes eredmény születik. Az Unlocking Insanity már dobozával és minőségi lapjaival/kockáival felhívja magára a figyelmet, miközben a játékosok/kultisták igen hamar kényszerítve lesznek rá, hogy odafigyeljenek lépéseikre, elvégre szinten is kell tartaniuk magukat, ha nem akarnak megőrülni, illetve célszerű a magasabb pozitív számokat megduplázni, amihez viszont rá kell menni bizonyos színekre/területekre, amivel a negatív eredményt is mindenképpen növeljük. Vagyis javítom magam, merthogy az őrület néha bizony a barátunk is lehet, elvégre nálam volt olyan játék, melyben a győzelmet pont annak köszönhettem, hogy egy őrület hatására csökkentenem kellett a pozitív eredményt, amivel pont sikerült behúznom az utolsó kívánt számot a legnagyobb alapösszeg duplázásához.
Szóval egyszerűsége ellenére a Petersen Games (egészen pontosan Tony Mastrangeli és Jeff Petersen) játéka képes meglepő fordulatokat okozni, őrület-kártyáival kicsit felkavarja a látszólag egyértelmű helyzeteket, és ettől lesz igazán izgalmas. Témája eleve nyerő a lovecrafti világ szerelmeseinek, összetevői abszolút rendben vannak, ráadásul ára sem vészes. Tipikusan olyan játék, ami 4-5 játékossal az igazi, de már 2-3 fővel is élvezetes, bármikor elő lehet venni, és bár nem váltja meg a világot, simán helye lehet akár a kisebb, akár a komolyabb gyűjteményekben, hogy néha egy kis kockázással üssük el az időt. Vagy idézzük meg halloween alkalmából Cthulhu szellemét!