Tekintve, hogy a Doom mellett talán a Skyrim a leghírhedtebb, közel minden platformra átportolt és újrakiadott játék, csak idő kérdése volt, hogy a Risk- és Monopoly-változatok után mikor kapjuk kézhez az "analóg" változatot is. Egy tavalyi sikeres Kickstarter-kampányt követően erre is sor került, pár kiegészítő társaságában, a Delta Vision kiadó idei tervei között pedig már szerepel a magyar változat kiadása. Addig persze nem bírtuk türelemmel, így tesztlaborunkba megérkezett a játék angol nyelvű változata, hogy kipróbáljuk, az Elder Scrolls-széria játékmenetét mennyire sikerült hűen átdolgozni társasjátékká.

The Elder Scrolls V: Skyrim – The Adventure Game

  • Partner/kiadó: Modiphius Entertainment
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,21/5
  • Ajánlott ár: a kiadótól 153 font, nagyjából 65 200 forint, itthon 58 000 forint körül rendelhető

A játék kooperatív, története két fő érára, azokon belül összesen hat fejezetre osztott, melyek pontos leírását egy tutoriallal együtt a szabálykönyv mellé pakolt Scenario füzet tartalmazza. A játékosok a Pengék (Blades) négy tagját irányíthatják, akiket összesen hat típusból választhatnak ki. Hőseink a Cyrodiil-i Nagy Háború elől menekülnek Skyrimbe, azonban itt sem béke, hanem egy sötét összeesküvés várja őket, mely hamarosan az egész régió egyensúlyát fenyegeti. A fejezetek elméletben tetszőleges sorrendben is játszhatóak, ám a játékmechanikák alapvetően úgy lettek megtervezve, hogy egymás után kerüljenek teljesítésre, a játékosok döntései és tettei pedig akár a legelső fejezetből hatással lehessenek a fináléra. 

Havas tájakon jó a lapjárás

A játékmenet körökre osztott és kooperatív, minden fejezetben adott egy teljesítendő fő küldetés, amely mellé a játékosok természetesen komplett opcionális, felgöngyölíthető szálakra is akadhatnak. A körök elején a kezdőjátékos húz egy eseménykártyát, mely egy, a Skyrim egészét érintő változástól a publikus küldetésig számtalan eseményt jelölhet. Ezt követően minden játékos mozoghat az útvonalak mentén, majd, amennyiben a mozgás végén arra alkalmas városban vagy erődben kötnek ki, ingyenes akcióként tudnak kereskedni, új tárgyakat gyártani a gyűjtött nyersanyagokból, esetleg meglévő felszereléseikhez fejlesztéseket, mágikus bűbájokat csatolni. Más helyszínek esetén azt felfedezhetik, megpróbálkozhatnak egy helyi küldetés megoldásával, a különböző barlangokat pedig egy harcsorozat formájában megtisztíthatják az ellenfelektől, melyek száma és típusa mindig az aktuális fejezettől függ. Ha az adott körben sikerült elegendő tapasztalati pontot gyűjteni, végül sor kerül szintlépésre is, melynek során a három alaptulajdonság egyikének (életerő, erőnlét és mágia) növelése mellett egy új skillt is tanulhatnak.

A csata szintén körökre osztott, és minden esetben egy opcionális lopakodási kísérlettel, vagy az ellenfél rajtütésének elhárításával indul. Az ellenfelek számára egy kockával kell dobni, mely meghatározza, pontosan melyik képességüket vagy támadásukat fogják használni, míg a játékos választhat a rendelkezésére álló harci skillek közül, és az ahhoz tartozó kockákkal kell megadott számú sikert dobnia. A játékos dobásai egy részét mind csatákban, mind a küldetésekhez kapcsolódó próbák során valamilyen költség fejében újrapróbálhatja, illetve amennyiben vele tart egy követő, az módosíthatja is bizonyos dobások hatását. Ha az ellenfél csapása túl erősnek ígérkezik, az adott körben a támadási akció feláldozása árán megpróbálkozhat egy kitérő manőverrel, mely siker esetén a teljes sebzést semlegesíti. Az ellenfelek elsősorban a játékos életerejét, illetve néhány esetben más sávjait redukálják, míg a játékos feladata az adott ellenfél összes páncélsávjának kimerítése. A harcrendszernek ez az egy pontja lett kissé furcsán megoldva. Ha ugyanis akár a játékos, akár az ellenfél nem rendelkezik olyan típusú páncéllal, amely képes felfogni az adott támadástípus sebzésének legalább egy részét, a teljes sebzést egy másik sáv köteles elszenvedni.

Elszabaduló káosz

A kalandozások során a játékosoknak egy kiemelt erőforrást kell még szem előtt tartaniuk, mely a fenyegetés nevet kapta, és tokenek formájában kerülhet vagy bizonyos esemény- és küldetéskártyákra, vagy a városok sávjára a játéktábla jobb felső sarkában. A küldetések megadott mennyiségű fenyegetés felhalmozódásánál automatikus elbukásra kerülnek, míg a városok egy fenyegetésnél lezárják a piacokat, kettőnél már vámot rónak a belépő játékosokra, háromnál pedig aktívan fenyegetést kezdenek termelni és terjeszteni minden kör elején. A küldetések elbukása is veszélyes, elszabadíthatnak ugyanis vándorló szörnyeket, melyek aztán a fejezettől függően vagy a legközelebbi várost próbálják megostromolni, vagy a legközelebbi játékos nyomába erednek.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A játék sikeresen átadja a videójáték hangulatát, az olyan pillanatokat, mint amikor egy mezei barlang vagy rom felfedezése egy több körön át tartó küldetésláncot indít be, miközben elvben haladni kellene a fő küldetéssel is. A készítők pedig a nehézség növelése vagy csökkentése érdekében még extra szabályokkal is készültek, ahogy szóló játékmóddal, illetve egy átívelő fő történettől mentes, Free Roam móddal is. A teszt során mindössze pár negatív tapasztalatom akadt. Egyrészt a paklik keverésétől függően előfordulhat néha egy túlzottan könnyű, míg máskor egy letaglózóan nehéz eseménylánc, a szabálykönyv, és legfőképp a tutorial pedig bizonyos mechanikákat kissé felszínesen érint – utóbbi ráadásul meglehetősen gyenge és felszínes is. A kevés magyarázat különösen igaz a kampány mentésére vonatkozó mechanikákra, melyhez ugyan a doboz előzékenyen biztosít kis kártyatartókat, de így is mindig szükségesnek bizonyult egy jegyzetfüzet és egy kamera a tökéletes visszaállításhoz. Emellett maga a méretes játéktábla meglehetősen üresnek érződött: a játékosok minijei mellett kizárólag apró karton tokenek kerülnek fel rá, mérete így kissé indokolatlan, a tokenek egy jó része pedig kifejezetten abba az apró kategóriába tartozik, amit nagyon könnyen a táblán felejthetünk az elpakolás során, illetve véletlenül elkeverhetjük. Márpedig a dobozban bőven lett volna hely ahhoz, hogy legalább a vándorló szörnyek valamilyen impozánsabb megjelenést és méretet kapjanak. Hasonló a helyzet a kártyalapokkal is. Az extra szabályokhoz tartozó lapok legalább kaptak egy stílusos, csillogó kivitelezést, viszont a karakterek, követők és szörnyek lapjait leszámítva, a kártyák jelentős része még illusztrációt sem kapott. A sok kicsi pedig sokra megy, és így a doboz 58-65.000 forint körüli ára kicsit borsosabbnak érződött a tartalomhoz képest. Mintha inkább a híres licenc, mintsem a konkrét tartalom képezné az ár jelentős részét. Ám ettől eltekintve remek, nagyon hangulatos társasjáték, és kiváló játékadaptáció, ami kifejezetten ajánlott a Skyrim és az Elder Scrolls-játékok kedvelőinek.

(A társast a Modiphius Entertainment biztosította számunkra. A játék nyelvfüggő, szabálykönyvének és kártyáinak megértéséhez angol tudás szükséges, rajongói fordításról nincs tudomásunk, de később érkezik a Delta Vision hazai kiadása.)

Társasjátékos és szerepjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát!