Manapság, mikor közösségi finanszírozásban is csak úgy özönlenek a társasok, könnyű elsiklani egy-egy érdekesebb cím felett, és bizony új partnerünk, a kuriózumokat is tartó Gamerna kínálatában elérhető Kleos Kickstarter-kiadása is ilyen. Már első ránézésre is lenyűgöző a körítés, hiszen a borítórajz egyből felhívja magára a figyelmet, szépen eleveníti meg a legendákkal és héroszokkal, szörnyekkel teli ókor mitológiáját, amely isteni harcokat és intrikákat egyaránt tartalmaz, miközben az alvilág teremtményei is gyakran tették tiszteletüket az emberek világában. Nos, a Kleos pontosan ebbe az érába viszi el játékosait, akik egy-egy istent megformálva csapnak össze, hogy bajnokaikkal és egyéb lényeikkel, harcosaikkal megukhoz ragadják a hatalmat.

Kleos

  • Hazai partner: Gamerna
  • Kiadó: Azure Horizon Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 2,33/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gamernánál 17 990 forint a Kickstarter-verzió

Nem túl nagy doboz, annál színesebb és izgalmasabb tartalommal: a fantasztikus grafika alatt kártyacsomagok, minik, meeple-ök sorakoznak, öt istenhez tartozva, illetve a játékostáblákon felül van még egy nagyobb játéktábla és egy rakás kocka is. A történet szerint egyébként Kleos a város, amely nemhogy egyre ismertebb, de a legnagyobb hírnévvel és hatalommal rendelkező Tróját és Athént is kezdi szorongatni (eredetileg pedig hírnév a szó jelentése, ami a játékban is visszaköszön), így az olümposziak úgy döntenek, megküzdenek érte, így kiderítve, ki a legkiválóbb arra, hogy egy ilyen neves terület felett uralkodjon. A harc 5 napon át folyik, közben Glory-pontokat gyűjtve, amiket Epic-csatlósok behívásával és az összecsapások során lehet gyűjteni. Ehhez mindenkinek van egy saját paklija, temploma, minije, csapata (4 meeple, plusz egy a pontok számolására), a közös készlet pedig Sors- avagy Fate-kártyákkal, Zeusz-kártyákkal és rengeteg dobókockával biztosítja a hátteret.

Kerberosztól a Főnixig

A Kleos meglehetősen egyszerű és nagyon áramvonalasított rendszerrel rendelkezik, ami ugyan számos lehetőséget biztosít, mégis keretbe van foglalva, aminek hála mindig egyértelmű, hogy mi következik. A saját paklinkkal és néhány Sors-kártyával indítva először megteremtjük a játékhoz szükséges feltételeket, avagy a központi táblára helyezve a saját templomot, majd letéve a bajnokunkat, elkezdjük a kezünkben lévő kártyákból felépíteni seregünket. Ez tartalmazhat sima ellenfeleket, hátasokat, hatásokat, amiket aztán további Sors- és Epic-kártyákkal bővíthetünk. A lényeg, hogy a saját játékostáblán mindenkinek van 5 slotja, ide kerül a bajnok és a négy további egység, akiket a számozás szerint a meeple-ök képviselnek. Először mindig a kártyákat játsszuk ki, így megteremtve a csapatot és a képességeket, majd ha ezzel mindenki kész, akkor jön az akciófázis, amikor a játéktáblára helyezett karakterek mozogni kezdenek.

Akcióból mindenki kettőt hajthat végre, ez lehet mozgás, harc vagy éppen egy új karakter megszerzése. A mozgás egyértelmű, ilyenkor szomszédos mezőre kell lépni. Amennyiben a központi területre lép valaki, azt foglalja is, és ha sikerül megtartani, a nap végén győzelmi pontot kap minden egyes nevesített helyszínért (pl. színház és aréna). Emellett a kikötőből a szigetekre is el lehet jutni (csak a kikötőből, mert a szigetekről szigetekre nincs átjárás), amiken képességpróbával (avagy dobással) mindig egy-egy Epic-kártya szerezhető be, és természetesen mindig ezek jelentik a nagyobb erejű, különlegesebb egységeket, mitológiai szörnyeket, neves hősöket. Akkor sincs baj, ha a csapatunk már betelt, mert egységeinket az alvilágba (dobópakli) küldhetjük, így megteremtve a helyet egy fontosabb karakternek, aki ráadásul, ha a szigetekről érkezik, egyből Glory-pontot is jelent.

A harc azonban talán a legfontosabb, hiszen minden legyőzött ellenfél 1 vagy 2 pontot ad (értelemszerűen az Epic kettőt), ahogy az ellenség lemészárlása is. Merthogy mindig, amikor egy egység megtámad egy másikat, támadási értékéhez hozzáadódnak a hátasok és a karakterre tett hatások (pl. áldás), sőt még segítséget is kaphat a helyszínen lévő csapattársaktól, majd az így kapott számnak megfelelő kockával dobva a célpont védőértékét kell megdobni. Ha ezt alaposan felülmúljuk, az mészárlás (+1 pont), amúgy pedig simán megy az illető Hádészhoz, minden egyes rápakolt lappal együtt. Van még sebzés akkor is, ha valaki elmenekül, de sikertelen próba után vissza is lehet támadni, szóval alaposan meg kell gondolni, hogy kivel és kit támadunk. A nap végén pedig, ahogy már mondtam, extra pontot hoznak a nevesített helyszínek, amennyiben pedig letelik az 5 nap, jöhet az elszámolás.

Kő kövön nem marad

Oké, az alap, mondhatni, valahol már minden szempontból ismert, hiszen részben az Unmatched is erre a receptre épül, a minionok jelenléte ott is megvolt, még ha másképpen is, ráadásul a pakliépítős és területfoglalós keret sem akkora nagy újdonság. Építjük a kis csapatunkat, igyekszünk kihasználni istenünk és bajnokunk képességeit, ami ad némi aszimmetrikus ízt is a társasnak, miközben ugye a helyszínekért és a jobb egységekért megy a küzdelem, hogy utóbbiakkal utána a harc is kellően izgalmassá váljon. És bár van kockadobás, de társakkal, hatásokkal, valamint isteni segítséggel tovább erősíthetjük képességeinket, így nagyobb eséllyel dobhatjuk és sokszor meg is dobjuk a kívánt értéket, én legalábbis tapasztaltam igen jó dobásokat, amikkel sikerült a gyengébb csapatokat szó szerint lezúzni. Meg kell gondolni tehát, hogy kit és mit érdemes bevetni, merre lehet fejleszteni, kit kell jobban támogatni, ami ad egy kellemes stratégiai érzetet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

És akkor ugye ott van a külső. Vannak ismétlődő lapok, de rengeteg egyedi kártyát is kapunk, amiknél nemcsak a fantasztikus látvány nagy fegyvertény, de az is, amit életre kelt. Valóban az ókori mitolgóia elevenedik meg az asztalon, istenekkel, hősökkel, lényekkel, miközben az egyedi meeple-ök és a minik is kifejezetten mutatósak. És bár az Azure Horizon Games láthatóan nagyon nagy hangsúlyt fektetett az asztalképre, nem mondanám, hogy a Kleos túl sok, nem esik az “overproduced” kategóriába. Aki tehát kedveli a témát, annak kimondottan érdekes lehet, mind az eltérő képességek, mind az isteni, extrákat hozó kártyák (ezeket a hátul kollogók kapják némi erősítés reményében), mind a különböző egységek, mind pedig akár a jól működő szóló játékmód miatt is. Ha nem is kiemelkedő vagy formabontó, simán lehet rejtett kedvenc/gyöngyszem, ami ráadásul árban is korrekt (főleg, hogy a kampány során, mindenféle adó és szállítás nélkül került annyiba, mint amennyi most a Gamernánál). Ajánlom a téma és műfaj kedvelőinek, a mitológiák és legendák, az ókor rajongóinak, hogy aztán egy-egy sikeres hadművelet után úgy mulassanak, vígadjanak a játékosok, mint Kleos megszerzése után az istenek, az Olümposz tetején. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamernánakk! Bár a Kleos főleg ikonokkal kommunikál, de szabályai és bizonyos kártyái okán igényli az angol nyelvtudást, rajongói fordításról egyelőre nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát