Kicsivel több mint másfél év telt el azóta, hogy a Root terítékre került a rovat hasábjain. Akkor pedig még csak nem is sejthettük, hogy 4 évvel az alapjáték megjelenését követően már nemcsak egy elképesztően színvonalas rajongói fordítással érhető el Cole Wehrle modern klasszikusa, de egy hazai kiadó jóvoltából hivatalosan is. A pillanat viszont eljött: az Erőd után a Delta Vision beterelte az istállójába a Leder Games kiadó legismertebb és egyben legsikeresebb játékát.

ROOT – MAGYAR KIADÁS

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 3,75/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 22 491 forint

A BGG-n a globális, a háborús és a stratégiai játékok között egyaránt a 30 legjobb közé sorolt Root mindezt két módon vívta ki: egyrészt túlzás nélkül zseniális illusztrációival (a Leder Games-játékoknál rendszeresen közreműködő művész-istenség, Kyle Ferrin jóvoltából), másrészt az áramvonalassá, és ezáltal szélesebb közönség által is élvezhetőbbé tett wargame-mechanikájával. A Root ugyanis a tetszetős, sőt kifejezetten bájos külseje ellenére egy könyörtelen, a direkt konfrontációra kihegyezett kőkemény stratégia, ahol az erdőlakó népek küzdenek egymással a totális hatalomért. Az alapjáték ehhez négy frakciót hív segítségül: a Macska Márkinőt, a Sasfészek-dinasztiákat, az Erdei Szövetséget, valamint a Csavargót. A játékosok ezeket irányítva igyekeznek meghódítani az erdő tisztásait, egy folyamatos kötélhúzás mellett, ahol gazdát cserélnek a területek, seregek csapnak össze, és akár az utolsó pillanatban is borulhatnak az erőviszonyok. Egészen addig, míg valaki el nem ér legalább 30 győzelmi pontot, vagy kijátszik és teljesít egy úgynevezett dominanciakártyát.

Ezen erőviszonyok ugyanakkor már a kezdéskor sem egyenlők – a Root legnagyobb zsenialitása az, hogy nem szimplán négy, csupán külsőben vagy pár felszínes tulajdonságban eltérő frakciót vonultat fel, hanem a totális aszimmetria mellett kötelezi el magát. Azaz a négy oldal annyira gyökeresen eltér egymástól, mintha négy különböző játékról beszélnénk. A legérthetőbb és a legáltalánosabb ezek közül a Macska Márkinő, amely a fakitermeléssel szerez nyersanyagot, hogy azzal épületeket húzzon fel, és egyre nagyobb számban állítson elő harcosokat, akikkel további tisztásokat tud meghódítani. A Sasfészek-dinasztia ennél pár fokkal már különlegesebb: a tisztásokra való betelepedéssel és sokasodással igyekszik egyre nagyobb szeletet kihasítani az erdőből. Cselekedeteit azonban körről körre kötelező akciók határozzák meg, melyeket, ha nem tud teljesíteni, zavargás tör ki, és ezt kormányváltás követi. Az Erdei szövetség ezzel szemben szimpátiaháborút folytat, megpróbálva megnyerni az elnyomott teremtményeket, és lázadás útján lerombolni a többiek hatalmi bástyáit. A sort záró Csavargó a legkülönlegesebb, hiszen itt egy magányos karakterről van szó, aki a konfliktus mindkét térfelén játszik, és hol odacsap, hol pedig kooperál a többi frakcióval, miközben az erdőt járja.

Ezen akciókra az egyes fordulók során kerül sor, melyek mindegyike három fázisra oszlik: pirkadatra, nappalra és estére. Minden frakció eltérő dolgokat hajthat végre ezen időszakok alatt, a közös kapocs így igazából az egészet keretbe foglaló kártyarendszer: a játék folyamán egy közös pakliból kell húzni, és a lapok elköltése szükséges számos akció kivitelezéséhez. Minden kártyának – a tisztásokhoz hasonlóan – egy specifikus típusa van (róka, nyúl, egér, és a dzsókerként működő madár), és ezek megléte szükséges az adott tisztáson való akciózáshoz. A kártyák többsége azonban felhasználható másként is: legyártva a rajtuk szereplő hatás kapható meg, amely lehet azonnali, vagy egy tárgy, amely a játék későbbi szakaszaiban juthat szerephez.

Előbb vagy utóbb viszont mindenképp harcra kerül a sor, akár támadóként, akár védekezőként játszunk, és itt már a szerencsének is szerep jut. A harc alapvetően két lépésből áll: elsőként dobni kell két kockával – a támadó a magasabb, a védő pedig az alacsonyabb értékkel megegyező számú találatot okoz, de egyik játékos sem okozhat a tisztáson lévő harcosai számánál többet. Ezt követően mindkét játékos eltávolítja a játékelemeit. Ugyanakkor egyes hatások extra találatok bevitelét is lehetővé teszik, így egy harcos akár többet is okozhat, és még a túlerőt is legyőzheti.

Lehetőség bőven akad rá, a hozzávetőlegesen egy-másfél órás játékidő során minden a területfoglalásra, az erdő tisztásainak megszerzésére van kihegyezve, na meg arra, hogy végül egy frakció felülkerekedjen a többieken. Ebből kifolyólag a Root komoly elkötelezettséget igényel, élvezetéhez minden frakció mélyreható ismerete szükséges, amihez pedig számos játékalkalom kell. A változatosságra nincs panasz, már az alapfrakciók kiismerése is elég nagy időbefektetést követel, de ez tovább fokozható az alternatív, havas játéktáblával, ahol a tisztások típusa randomizálható, ez pedig a nehézségen is tud emelni egy kicsit. Ezt azonban maximálisan meghálálja: lenyűgöző tálalása, a véletlenszerűséget és tervezhetőséget is alaposan alkalmazó játékmenete teszi igazi modern klasszikussá, melynek magyar megjelenése abszolúte hiánypótló, és minden – komplex játékokat tartalmazó – gyűjtemény egyik kihagyhatatlan darabja.

ROOT: A VÍZINÉPEK KIEGÉSZÍTŐ

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-6
  • Játékidő: átlagosan 60-90 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 3,80/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 15 291 forint

Ráadásul bővíthető is: az alapjátékkal párhuzamosan megjelent a Vízinépek magyar verziója is, amely a Root nehézsúlyú bővítményei közé tartozik. Ennek megfelelően a doboza sem éppen apró, méghozzá azért, mert két teljesen új frakcióval bővíti a kínálatot. A Gyíkok Kultusza az erdő kitaszított teremtményeinek gyülekezete, egyfajta vallási fanatista csoport, amely a tisztások állatait igyekszik radikalizálni, és ezáltal híveket toborozni. A Vízinépek Társasága ezzel szemben más frakcióknak nyújt szolgáltatásokat, melyekkel kereskedelmi állomásokat építhet, miközben talán mindenkinél flexibilisebben mozoghat az erdőben, hiszen a folyókat is ösvényeknek tekinti.

Mindketten a komplexebb kategóriába sorolhatóak, a szabálykönyv pedig kiváló táblázattal mutatja meg, hogy minimum három játékos esetén miként érdemes őket leginkább keverni. A kiegészítő tartalmaz azonban egy további bővítményt a Mechanikus Márkinő személyében, amely egy automata játékos. Kétféleképpen használható: egyrészt helyettesíthető vele egy ember Márkinő játékos, másrészt néhány szabály megváltoztatásával kooperatív játék is létrehozható, így Márkinő válhat ellenféllé. Ennek során egy csapatként kell learatni a győzelmet, ha mindkét fél összeszed 30 győzelmi pontot, ez pedig akár kampány formájában is letudható.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Vízinépek rendkívül tartalmas és nagyon is lebilincselő kiegészítő, amely alapvetően az aktív Root-játékosoknak szól, és igazából csak bevezető a további kiegészítők világába, melyekből remélhetőleg az elkövetkezendő hónapok során még több is megjelenik magyarul.

(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította  köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát