Az elmúlt évtizedben egészen pazar ívet írtak le a családi társasjátékok, hiszen míg közel egy évszázadon át szinte minden a szerencséről szólt, az mára a legnagyobb, legsikeresebb családi társasok esetében háttérbe szorult, a legtöbb esetben a tervezhetőséget helyezve a nyílt konfrontáció és a játékosok szívatása elé. Éppen ezért is volt meglepő, amikor a 2014-es Spiel des Jahres díjat az a Camel Up zsebelte be, amely ezzel az új trenddel teljesen szembement, minden a szerencsének és egy csapatnyi tevének ajánlva fel  és ezen kettő, egy lapon ritkán említett elem keveréke vezetett az elsöprő sikerhez, és a játék egy teljesen új kiadásához!

CAMEL UP 2.0

  • Hazai kiadó: Piatnik
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-8 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-45 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: 1.4/5
  • Ára: 11.990 Ft

Az idén második születésnapját ünneplő Camel Up 2.0 ugyanis nem egy szimpla újrakiadás, hanem a játék egy újradizájnolt, finomhangolt változata. Az alapok persze változatlanok, itt továbbra is minden játékos feladata egy teveversenyben való részvétel. Na, persze nem teveként, hanem aktív nézőként. A feladat (lehetőség szerint jól) megtippelni az egyes szakaszok alatt azt a tevét, amelyik az élen végez, és persze az sem árt, ha egy ponton a verseny végső győztesét és vesztesét is megtesszük (persze titokban, hogy más ne lássa).

A tevék nem tartoznak egy játékoshoz sem, így szabadon lehet fogadni bármelyikre. A mezőkre osztott, kör alakú versenypályán galoppoznak a cél felé, méghozzá mindig annyi mezőt, amennyit a játéktéren található piramisból kipottyanó kockák határoznak meg. A kiesett kocka színe és a rajta szereplő szám mutatja, hogy az adott teve mennyit megy előre. Csakhogy ezek nem mezei tevék: ha egy teve egy olyan mezőre kénytelen lépni, ahol már található egy kollégája, úgy felhuppan annak hátára, és egy tevetornyot alkot. Ha pedig ennek a tevetoronynak a legalsó tevéje kénytelen mozogni, akkor az egész tevetorony/tevecsapat megy vele együtt. Ha pedig ez a káosz és kiszámíthatatlanság nem lenne elég, a versenyben részt vesz két őrült teve is, akik menetiránnyal szemben haladnak, és bár rájuk nem lehet fogadni, de ha a hátukon teve landol, azt bizony viszik tovább – a menetiránnyal szemben. Ez a nem éppen szokványos verseny egészen addig zajlik, amíg egy teve át nem lépi a célvonalat. Ekkor kezdetét veszi a végső kiértékelés, a legtöbb pénzzel rendelkező játékos pedig nyer.

PÉNZ, PÉNZ, PÉNZ

A verseny maga szakaszokra oszlik, és minden egyes szakasz addig tart, míg az utolsó, 5. kocka ki nem esik a piramisból, azaz nem mozdul (majdnem minden) teve. Az egyes szakaszokban minden játékos egymás után következik, és pontosan 1 akciót hajthat végre. Ilyen a fogadáslapka elvétele. Ez egy pakliba rendezett lap, amely 5 színben (a versenyben levő tevék színének megfelelően) érhető el. Ezzel jelezzük azt, hogy az adott tevét tartjuk a szakasz befutójának vagy potenciális második helyezettjének. Az így bezsebelhető pénzösszeg attól függ, hányadikként használjuk ezen akciót. Minden egyes szín esetében csökkenő sorrendben szerepelnek a lapkán a nyeremények, így aki élelmes, sokkal több pénzzel távozhat – feltéve persze, ha nem lő mellé: ha ugyanis a választott teve/tevék nem úgy végeznek, ahogy az kell, úgy bizony fizetni kell a banknak.

A másik lehetséges akció a nézőlapka lerakása. Ezt a pálya egy üres mezőjére kell rakni (ahol nincs teve, sem másik nézőlapka, sőt a mellette levő mezőkön sincs másik nézőlapka). A kétoldalú lapka a teve vagy a tevetorony mozgását befolyásolja. Az éljenező oldal egy mezővel tovább, a lehurrogó oldal egy mezővel hátrébb tolja a tevepácienst.

Ennek az egyik legfontosabb akció során jut szerep. A piramislapka húzással nemcsak automatikusan egy pénzt lehet szerezni, de ki is kell ejteni egy kockát a piramisból – ebben találhatók a kockák. A kocka színe és a rajta szereplő szám határozza meg, hogy melyik teve mozog, és összesen hány mezőt. Ez pedig alapjaiban tudja keresztülhúzni a számításokat, hiszen sereghajtóból elég könnyedén válhat első, vagy akár fordítva, sőt: ha egy teve egy tevetoronyba csöppen bele, akkor mindig az annak a tetején található teve van elől. Ezért nagyon jól meg kell gondolni, mikor és melyik tevére érdemes fogadni, hiszen ez, a nézőlapkák, és persze az őrült tevék is befolyásolhatják a sorrendet.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az utolsó potenciális akciólehetőség a verseny végső győztesének vagy vesztesének megtippelése egy fogadáskártya lerakásával. Ezen lapokat mindig titokban, fejjel lefelé kell a megfelelő helyre helyezni, mivel a fogadáskártyák sorrendje alapján lehet pénzhez jutni. Itt is számít a sorrend, azaz csökkenő sorrendben lehet megszerezni a jutalmat, vagy kifizetni a félretippelés okán kapott büntetést.

MENEKÜLÉS A GYŐZELEMBE

Minden szakaszt a szakaszértékelés zár, melynek során pénzt lehet szerezni a fogadáslapkáért (vagy pénzt veszíteni a rossz fogadásért), ezt követően pedig kezdetét veszi a következő szakasz. Unatkozni eközben pedig lehetetlen: a Camel Up valami egészen elképesztően szórakoztató, a kiszámíthatatlanságból eredő káosz pedig az egyik legnagyobb húzóereje – a tálalás viszont a másik. A Camel Up 2.0 hiperigényesen összerakott társas, kezdve ott, hogy egy, a komponensek pontos formájához és típusához passzoló műanyag inzertben pihennek a játékelemek, egészen a díszes játéktábláig, az abból kinövő kartonpálmafával, és persze azzal a műanyagból készült, igen mutatós piramisig, amiből hangosan és látványosan esnek ki az egész játékot felforgató kockák. És akkor az egymáshoz simuló tevékről még nem is beszéltünk, akik természetesen a játék sztárjai – elvégre itt tevének áll a világ. Tevének és a családoknak: a Camel Up bizony az egyik legszórakoztatóbb családi társas a piacon, amit egészen sokan is lehet játszani, hiszen 3 főtől kezdve akár 8 emberig mindenki kiveheti a maga részét a tevefutamból, a felhőtlen szórakozás oázisából!