Egy a hadászat- és a diplomáciatörténetben szerzett PhD-vel, 20 évnyi egyetemi oktatói karrierrel és játéktervezői kurzussal a háta mögött nehéz lenne vitatni Lewis Pulsipher jártasságát a történelmi témájú társasjátékok terén, de akinek bizonyíték kell, csak vesse bele magát a Britannia történetébe, amely egészen 1986-ig nyúl vissza. Ekkor jelent meg ugyanis azon első változat, amely az évek során olyan rajongótábort tudott maga mögé toborozni, mely elég volt nemcsak egy későbbi, jelentősen feljavított második változathoz (amit 2007-ben a Delta Vision még lokalizált is), de ahhoz is, hogy még 34 év elteltével is releváns legyen, és egy újabb generációt húzzon be a PSC Games új kiadásának hála.
BRITANNIA: CLASSIC AND DUEL EDITION
- Kiadó és partner: PSC Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: 90-240 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,40/5
- Ára: 80 font, körülbelül 33 000 forint
A Britannia: Classic and Duel Edition ugyanis nem új játék, hanem a klasszikus Britannia legújabb iterációja, amely az évek során szerzett tapasztalatok és visszajelzések alapján formálja tovább az alapjátékot, méghozzá többféleképpen is. A szabályokhoz ugyan nem nyúl, a tálaláshoz viszont igénybe vesz több mint 200 miniatűr műanyagfigurát, jó pár kartonból készült jelölőt, és egy hatalmas, egész asztalt betöltő, minden eddiginél aprólékosabban kidolgozott játéktáblát, ami rögtön kétoldalas – és valójában egy második játékot is rejt.
A címben szereplő Duel Edition ugyanis a Britannia egy olyan új változata, amely kifejezetten két játékosnak készült, és egy gyorsabb, kompaktabb Britannia-élményt nyújt. Ez a kompaktság jelen esetben hozzávetőlegesen 90 percet jelent, és egyfajta bevezetést nyújt abba a társasba, amely első látásra már-már rémisztően összetett.
Évtizedes kihívás
Hiszen a feladat 34 év alatt mit sem változott: a játékosok most is egy több száz éven át zajló háborúba csöppennek, a rómaiak 43-as inváziójával kezdve egészen 1085-ig, a normann hódítás utáni időkig mutatva be a skótok, az írek, a piktek, az angolszászok és más népek soha véget nem érő konfliktusát. A történelem ezen epikus és maradandó szegletét a Britannia félig történelemhűen, félig pedig alternatív eseményekben gondolkodva adja elő, feltéve olyan kérdéseket, melyek csak a legelvakultabb történelemrajongók fejében szokott felmerülni. Mi lett volna, ha Boudica lázadása Róma ellen sikeresebbé válik? És ha Hódító Vilmos meghal az 1066-os normann invázió alatt?
A Britanniában ez bizony kiderül: az alapjátékban 16 fordulón át (minden forduló 75 évnek felel meg), a Duelben kicsit rövidebb idő alatt. Bármelyik játékváltozatról is legyen szó, a helyszín minden esetben Britannia és annak összes jelentősebb régiója, ahová a játékossegédletnek megfelelően kell felpakolni az egységeket, minden egyes fordulóban követve az adott történelmi korhoz tartozó utasításokat. A Britannia rendkívül kötött játék, a fordulók szabadságot nem adó fázisokra oszlanak. Az elsőben a népességnövekedés zajlik, amit az egységek mozgatása, a harcok és visszavonulások, a betolakodók menekülése követ, és végül a túlnépesedés zár le.
A fázisok és a játék alapvető összetettsége azonban mégsem eredményez egy élvezhetetlenül komplex játékot: mind a Duel, mind a klasszikus változat remek szabálymagyarázattal rendelkezik, amely érthető és logikus formában bontja le az egyes fázisokat és az azalatt végrehajtandó akciókat, számos példát vonultatva fel minden elképzelhető szituációra. Így a kezdetben nyomasztó összetettség kifejezetten gyorsan le tud egyszerűsödni, és onnantól kezdve igazából a mikromenedzselés, semmint a szabályértelmezés fogja vissza a tempót.
Kiváló példa erre a harcrendszer, a wargame-ek sava-borsa, amelyhez jelen esetben csupán két egymással harcoló félre, és szimpla hatoldalú kockákra van szükség. A játékosok minden sereghez és erődhöz külön kockával dobnak, és ezen dobás határozza meg, hogy hány ellenséges haderőt kell eliminálni a térképről. Az eliminálásának alapvetően négy feltétele van: egy normál sereget 5-ös vagy magasabb értékkel lehet kiütni; egy római vagy lovasegység egy normál ellenséget 4-es dobással intéz el; őket 6-os vagy magasabb dobással lehet eltakarítani; végül a védekező a terep típusától függően 6-os vagy magasabb érték után kénytelen fehér zászlót lengetni.
Gyorstalpaló
Természetesen ez a rövid összefoglaló a szabályok jelentős leegyszerűsítésének felel meg, a Britannia során a nemzetek többfajta egységtípussal rendelkeznek, melyekre vonatkozhatnak külön szabályok, amiket remekül összefoglal az a többoldalas játékossegédlet, amely mindenki számára kiosztásra kerül a játék elején. Messze ez a Britannia leghasznosabb része, hiszen minimalizálja a szabálykönyv forgatásának szükségességét. Kivéve, ha az egységekről van szó...
A legnagyobb baj a minikkel ugyanis nem a kidolgozottság hiánya, a nyolcvanas évekre jellemző gyártástechnológia és mentalitás, hanem azok használhatatlansága. Méretükből adódóan nem egyszerű megkülönböztetni őket, ami elfogadhatatlan egy olyan játék esetében, ahol nagyon is számít az egység pontos típusa. Nem is meglepő, hogy a Kickstarter-változat tartalmaz egy alternatív megoldást a hagyományos tokenek személyében, ez azonban a bolti változatból kimaradt. Így amíg hivatalos segítség nem érkezik, fokozottan ajánlott egy saját segédlapka készítése és a minifigurák talpának felcímkézése a gyorsabb setupolás érdekében, ami nem túl szerencsés, ahogy a játék árazása sem. Hozzávetőlegesen 33 ezer forint messzemenően túlzó, mert plasztik figurából valóban több mint 200 található, de ezen nagy halomnyi pár milliméteres, gyatra anyagú, gyengén kidolgozott figura mellé mindössze csak egy irreálisan nagyméretű játéktábla és pár segédlet jár, semmi több. A magas ár így teljes egészében indokolatlan, még ha nem is feltétlenül a komponenseket, csupán a játékötletet fizettetik meg velünk. Az pedig 34 év elteltével is tartalmas és szórakoztató – de a pénztárcák ennyire intenzív ostromlására azért nem árt felkészülni.