Daniele Tascini T-szériája, és általában véve a Közép- és Dél-Amerika történelmét meghatározó azték, maja és inka civilizáció iránti vonzódásomat az évek során már számos alkalommal szolgálta ki a társasjátékok világa. Legutóbb például pont egy magyar szerző, Turczi Dávid jóvoltából, aki a Tawantinsuyu során építkezett (néha szó szerint) az Inka-kultúra vallására, arra azonban nem számítottam, hogy 2022-ben szintén egy magyar szerző veti rá magát Mezo-Amerika kronológiájának egy fontos fejezetére, ráadásul elsőjátékos alkotóként.
AHAU: RULES OF YUCATÁN
- Partner/kiadó: Apeiron Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-5 fő
- Játékidő: átlagosan 90-120 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,50/5
- Kickstarter
Az Oláh Tamás jegyezte Ahau: Rulers of Yucatán azért nem teljesen a semmiből érkezett. Kickstarter-kampánya eredetileg már jóval korábban indult volna, és a Társalgó menetrend-listájában is a 2021-es évre lett beütemezve. A „késést” rendkívül jól kamatoztatta, hiszen a lezárások közepette nem csupán a tervezőasztalhoz tért vissza, de az aktív tesztelés új közreműködőket, például a méltán híres, hivatalosan a szóló módot megálmodó David Digby-t is a fedélzetre csalogatta, és a 2022-es Ahau-iteráció így már kívül-belül új gúnyában keresi támogatóit.
Műfaját tekintve egy olyan euro-stílusú, a Maja-civilizáció klasszikus korszakában játszódó stratégia, ahol a játékosok uralkodókként küzdenek a lehető legnagyobb hírnévért és befolyásért, regionális harcokat vívva a területekért, az értékes nyersanyagokért, és az idő próbáját is kiálló piramisok felépítéséért. Az ehhez szolgáló játéktér egészen hatalmas, és olyan ikonikus helyszínekkel fűszerezett, mint Tikal, Tulum, Uxmal, vagy épp Chichen-Itza. A hangsúly pedig pont ezeken, egész pontosan az 5+1 régión van, melyeket települések szegélyeznek, az ezeket összekötő utak hálója pedig egyfajta határként funkciónál. A játékosok által irányított vezetők ezek között mozognak, munkásokat helyezve le, isteneket idézve meg, vagy épp az adott településhez tartozó nyersanyagokat termelve ki.
KÖRTÁNC
Az Ahau alapvetően 3 érán át játszódik. Ezek mindegyike hozzávetőlegesen 20 évet ölel fel, ezek végét pedig egy K'atun ünnepség jelzi, melynek során győzelmi pontok tömkelegét zsebelhetik be azok, akik ügyesen terveztek előre. A játéknak háromféleképpen lehet vége: a harmadik K'atun ünnepséggel, egy játékos 12. munkásának lehelyezésével, vagy egy piramis befejezésével.
Minden egyes forduló két fázisra oszlik. A mozgásfázis során minden játékos kiválasztja azt a régiót, ahová uralkodóját mozgatja, és azt is, hogy ehhez mekkora haderőt vonultat fel. Ehhez két kártyát kell a saját pakliból kiválasztani, melyek a saját játékostábla bal és jobb oldalra kerülnek. A baloldalin található szám a régiót határozza meg, a jobboldali pedig azt, hogy ha esetleg egy vagy több játékos is ugyanazt a régiót szemelte ki, akkor a konfliktus során mekkora a bevetni kívánt haderő alapértéke. Az esetleges konfliktus(ok) kisakkozását követően mindenki elveszi az adott régióhoz tartozó piramislapkák egyikét, majd következik az akciófázis.
A piramislapka tulajdonképpen az Ahau szíve és lelke. Minden játékos a saját piramisát építi: ez egy olyan, 3+1 szintből álló építmény, ahová a megszerzett piramislapkák kerülnek. A magasabb szintek értelemszerűbben drágábbak, és több nyersanyagot követelnek meg (kukoricával, vízzel, obszidiánnal, kakaóval és kővel lehet a saját raktárat gyarapítani), így nemcsak ezzel kell gazdálkodni, de rendkívül alaposan át kell gondolni azt, hogy mely lapkát szerezzük meg, és azt is, hogy hova helyezzük. Minden egyes lapka egy adott színnel és egy istentípussal rendelkezik: ha a piramisban egymás mellett ugyanolyan típusú lapkák foglalnak helyet, akkor azzal akár 2 hírnevet (azaz győzelmi pontot) is be lehet zsákolni.
ISTENI SZÍNJÁTÉK
Az istenek nem felejtenek, és nekünk sem szabad megfeledkezni róluk. Nemcsak a piramislapkák tartoznak hozzájuk, de a városok is, sőt az érák végi ünneplés során a nekik adózó játékosok hatalmas mennyiségű győzelmi pontot zsebelhetnek be. Igazából még az egyes akciók ereje (nyersanyagtermelés esetén például az adott típusú nyersanyag mennyisége) is attól függ, mennyi hozzájuk tartozó lapkánk van, és mennyit vagyunk hajlandók beáldozni a készletünkből, azaz a piramisba még be nem épített lapkákból.
A kezdetben egyszerűnek tűnő játékmenet így igazából csalóka, mivel az Ahauban a munkások lehelyezése már önmagában hatalmas dilemmát tud szülni, de a szettgyűjtögetés számos lehetősége szintén sokszor képes paralizálni. És igazából ez a szépsége: egyszerű mechanikák logikus, izgalmas és nagyon átgondolt összefűzésével hoz létre egy komplex játékmenetet, és nem a szabályok túlbonyolításával. Ehhez ráadásul egészen lenyűgöző tálalás társul, ugyanis a három illusztrátor (Szabó Dávid, Lázár Aurél, Kovács Gergő) mellett a grafikus-dizájn feladatokat ellátó személyzet (Galambos Máté, Aurél Lázár) olyan aprólékossággal, díszes ábrákkal, pazar illusztrációkkal, gyönyörű mégis teljesen átlátható térképpel kelti életre ezt a világot, amely a téma egyik, ha nem a legszebb játékává varázsolja az Ahaut.
Az Ahau: Rulers of Yucatán számomra 2022 első nagy pozitív csalódása – nem azt hozta, amit eredetileg vártam tőle, hanem annál sokkal jobbat és többet. Közel sem annyira komplex, mint a T-széria, de áramvonalas játékmenetének mélysége még így is meglepő, ahogy az is, hogy milyen eleganciával mossa egybe az általa használt mechanikákat, és az így keletkező pókháló milyen sok lehetőséget tartogat anélkül, hogy összetettsége nyomasztó lenne. Arról nem is beszélve, milyen alapossággal, tisztelettel és odaadással közelít egy olyan témához, amit már számos társasban láthattunk.
(A bemutatóhoz a 2022 februári prototípust használtuk, amit köszönünk az Apeiron Games-nek! Az Ahau Kickstarter-kampánya már él – ha szeretnéd, hogy a játék elkészüljön, gondold meg a támogatását. A játék kipróbálható a Tabletop Simulatoron is.)