A manapság leginkább a Tomb Raider-sorozat fejlesztőjeként ismert, és a Square Enixtől időközben az Embracer Group tulajdonába került Crystal Dynamicsnak olyan játékokat is köszönhetünk, mint például a Legacy of Kain, a Marvel's Avengers és a Blazing Dragons. A stúdió nevéhez fűződik továbbá az 1995-ben megszületett Gex-sorozat, melynek napra pontosan két és fél évtizeddel ezelőtt jelent meg második felvonása, az 1998-as Gex: Enter the Gecko, amiben ismét visszatért a nagyszájú hüllő.

g1.png

Az oldalnézetes eredeti Gexhez képest nagyot lépett előre a folytatás, ugyanis a Super Mario 64 mintájára már 3D-s környezetben rohangálhattunk benne kedvenc gekkónkkal, aki Rez legyőzését követően két évig élvezhette megérdemelt pihenését. Egy nap azonban békés tévézgetés közben két kormányügynök toppan be nappalijába, akik előbb elhurcolják, majd közlik vele, hogy Rez bizony visszatért, és jó lenne, ha ismét magára vállalná a világmegmentő szerepet. Gekkónk eleinte vonakodik belemenni, de egy pénzzel tömött aktatáskával végül sikerül meggyőzni, így szmokingot és napszemüveget öltve ismét akcióba lendül. 

g6.jpg

Gex: Enter the Gecko keretében az új technológiákat kihasználva Gex már teljes csontvázat kapott, ami fölé "bőrt" is terített a Crystal Dynamics, mely többek között a beszédnél lehetővé tette a szájmozgást. A fejlesztők továbbá hatalmas A Simpson család-rajongók voltak, így a játék humora rengeteget merített a közkedvelt rajzfilm stílusából, melyhez hozzájárult a sorozat egyik írója, Rob Cohen is, aki nemcsak a forgatókönyvön, de a karakter egysoros beszólásainak kiötlésén is dolgozott, a Gex hangját – az amerikai változatban – kölcsönző Dana Gould közreműködésével. Ennek eredményeként több, mint 700 felvétel született, amiből azonban a platform hardveres korlátaiból adódóan Nintendo 64-re már csak alig 100+ jutott el, valamint ugyanezen okból számos dialógust és jelenetet ki kellett vágni. A Nintendo konzoljára megjelent változatból a hardveres hátrányok miatt ráadásul jó néhány küldetés is kimaradt, bár kárpótlásként bekerült egy Titanic ihlette exkluzív pálya, amin többnyire a víz alatt kalandozhatunk.

g2.png

Gex: Enter the Gecko világaiban a popkultúra számos képviselőjének paródiája visszaköszön – különböző kosztümök formájában is –, a Bolondos Dallamoktól kezdve egészen a Csillagok Háborújáig, és persze Gex megszólalásai is tele vannak mókás utalásokkal. A gyűjthető tárgyakat is rejtő pályákon hősünk egy valódi gekkóhoz hasonlóan képes felcuppanni és felmászni egyes felületekre, az ellenfeleket pedig egy repülő karaterúgás mellett farka meglendítésével is le tudja teríteni.

g4.jpg

A folytatás PlayStation-ös fogadtatása kifejezetten jó volt, változatosságuk és humoros stílusuk miatt sokan dicsérték a játék pályaterveit, ahogy a grafikát és a animációkat is. A kamerakezelés már valamivel megosztóbb volt, ugyanis míg egyes kritikusok nagy előrelépésnek tartották a 3D-s játékok világában, mások kifejezetten idegesítőnek és nehezen használhatónak találták. A régiótól függően pár hónapra/egy évre megjelent Nintendo 64-es változat értékelései már nem voltak ilyen kedvezőek, bár ez várható is volt a hardveres korlátok okozta tartalmi hiányosságokból kiindulva.

Gex: Enter the Gecko után 1999-ben még megjelent a sorozat harmadik felvonása, Gex: Deep Cover Gecko címen, azonban a későbbi projektek végül mind a kukában kötöttek ki, köztük egy 2001-es, Gex Jr. néven emlegetett projekt, melynek tavaly váratlanul kiszivárgott a sosem látott prototípusa. Kár, mert sokan szerették a világmegmentő gekkót, akit mi is szívesen látnánk újra a képrernyőn.