Hatalmas megtiszteltetés a fejlesztőknek, ha játékukkal egy egész műfajt azonosítanak: a fedezékcentrikus, modern TPS-ek mind a mai napig a Gears of War által ihletődnek, a túlélésre kihegyezett városépítős játékok továbbra is a Banishedet akarják letaszítani a trónról, ha pedig a soulslike-játékokat vesszük alapul, a Demon’s Souls óta a FromSoftware a műfaj legjobbja. A tömegből kitűnni egyáltalán nem egyszerű a gyakorlatilag mindenki számára nyitott piacterek világában, de ez a múltbéli, zárt rendszerekről is elmondható volt – főleg olyan hardvereken, ahol a kapuőrzés feladatát nemcsak a kínálat kurátorai öltötték magukra, de azok a technikai specifikációk is, melyek bizonyos mértékben kordában tartották a fantáziát. Erről pedig bőven mesélhetne a két éve már a 20. születésnapját ünneplő Game Boy Advance, amely kis túlzással a SNES egy jelentősen felturbózott és modernizált technológiáját kínálta hordozható formában, fájdalmas korlátait pedig rendre ledöntötték azok a hihetetlen fejlesztők, akik még a kezdetleges 3D-t is kihozták az egyáltalán nem erre tervezett hardverből. A klasszikusok tucatjainak otthon adó Nintendo-gép kifejezetten erős volt a műfajok többségében, a szerepjátékok egyik legjobbját pedig felettébb korán kitermelte, hiszen a Golden Sun már a GBA megjelenésének évében a piacon volt, idén pedig (az Egyesült Államokban legalábbis) 20. születésnapját ünnepli annak remekbeszabott, egyenes ágú folytatása.
Egy új nap hajnala
A két játékról már csak azért is muszáj egyben beszélni, mert a Golden Sun eredetileg nemcsak, hogy egyetlen epizódból állt volna, de még a célplatformja is más volt. Az RPG-k terén rendkívül jártas (köszönhetően a Shining Force-nak) Camelot a tervezéskor még a Nintendo 64-et szemelte ki, ám a búcsúzóágra lépett konzol platformváltásra kényszerítette a csapatot, a választás pedig a lényegesen szerényebb hardverrel rendelkező Game Boy Advance-re esett. A dualitás témáját pedig a kiadás formájába is sikerült átvinni: az első Golden Sun felvezetésként funkcionált, bemutatva történetét a "jók" oldaláról, majd a fonákot a második fejezet csapta le azáltal, hogy a gonoszokat emelte főszereplői státuszba.
Ráadásul ez csupán az egyike volt a Golden Sun azon újításainak, amikkel igyekezett túllépni a műfaj hagyományos, 2D-s képviselői által nyújtott játékmenet sablonos elemein. Emellett ugyanis kiemelte például a háttérből a kisebb-nagyobb feladványokat, azokat a továbbjutást gátoló, komolyabb tényezők szintjére emelve. A termek és a bennük található elemek manipulálása, a specifikus tárgyak használata, a labirintusok felderítése egyre komplexebb hálóként szőtte magát a szimpla felfedezés köré, igazi karaktert, emlékezetes pillanatok tömkelegét kölcsönözve a főbb helyszíneknek.
Csodalámpás
Legemlékezetesebb eleme mégis a karakterfejlesztés terén érhető tetten, amely egyfajta lénygyűjtögetős minijátékkal, dzsinnek használatával tette lehetővé a karakterek főbb tulajdonságainak módosításait – a dzsinnek ráadásul a harcok során is szerephez jutottak, brutálisan erős támadások sokaságát nyitva meg. Harcból pedig bőven akad mindkét felvonásban: a véletlenszerű összecsapások masszív mennyisége a hagyományosabb RPG-vonalat igyekezett erősíteni, körökre osztott, HP-t és manát (psyenergy) használó mutatókkal, tapasztalati pontokkal, szintlépéssel. Minderre a pontot (az egészen lendületes történet mellett) a részletesen kidolgozott karakterek tették fel, ami már csak azért is nagy szó, mert a program apró szövegdobozokra, pár szavas mondatokra korlátozta a legtöbb beszélgetést, a mennyiség helyett a minőségre helyezve a hangsúlyt.
A felsoroltak okán a Golden Sun mind a mai napig a Game Boy Advance repertoárjának egyik legjobb darabja, amely sok évnyi várakozás után, Nintendo DS-en kapott ugyan egy folytatást, de az már meg sem tudta közelíteni az elődök sikerét és eredetiségét. A Nintendo ezt követően látszólag végleg lemondott a sorozatról, de 2023-ban váratlanul rábukkantak a fiókban: a Nintendo Switch Online + Expansion Pack előfizetői kora tavasz óta élvezhetik a GBA-emulációt, az ünnepeltek pedig hamarosan csatlakoznak ehhez a kínálathoz, ami remélhetőleg egy új korszak előszele. Miután a Nintendo és a The Pokémon Company pár évente a nulláról újraépít egy korábbi Game Boy-os vagy Game Boy Advance-es Pokémon-epizódot, egyáltalán nem elrugaszkodott gondolat egy Golden Sun-remake ötlete. Amíg viszont erre várunk, itt van nekünk a két eredeti klasszikus, melyek végre a Switch kínálatát is beragyogják.