Kortalanságából és egyszerűségéből adódóan a platformer műfaj eléggé telítettnek mondható, így nem könnyű benne emlékezetes módon kiemelkedni, vagy akár több felvonást is megélő sorozatként fennmaradni, hacsak nem egy jól bejáratott, bajszos vízvezeték-szerelő, vagy teszem azt, egy kék sündisznó a főhős. A WayForward azon kevesek közé tartozik, akiknek sikerült kitörniük játékukkal, ami ráadásul sorozatként még két évtized elteltével is fennmaradt.

shantaeseries.jpg

A csábos fél-dzsinn kalandjait bemutató Shantae-sorozat 2002. június 2-án táncolt be először a köztudatba, Game Boy Coloron, ekkor még a Capcom kiadásában. Ugyan a sorozat atyjának Matt Bozon, a WayForward kreatív igazgatója tekinthető, azonban maga Shantae megalkotása felesége, Erin Bozon érdeme, akinek egy napközis táborból – ahol tanácsadóként dolgozott akkoriban – hazafelé pattant ki a fejéből a karakter, melyet az egyik táborozóról nevezett el. Erin Bozon dolgozta ki a karakter alapvető dizájnját és találta ki, hogy ostorszerű fegyverként használja hosszú hajfonatát, mely mellé tánccal csábíthatott volna el, vagy idézhetett volna meg állatokat.

shantae12.jpg

A Jeannie, a háziszellem ihlette karaktert férje megpróbálta hagyományosabb fegyverekkel felvértezni, de végül visszakanyarodtak az eredeti koncepcióhoz, az állatok megidézése pedig végül átváltozásra módosult. Feleségével ellentétben Matt Bozont olyan művek ihlették a karakter és univerzumának későbbi kidolgozásában, mint a Ranma ½ és a Nadia: The Secret of Blue Water, merthogy a CalArtsban végzett tanulmányai során megismerkedett a japán animációkkal.

shantae13.jpg

1997-re még mindig nem sikerült véglegesíteni Shantae dizájnját, akinek ekkor még barna haja volt, nem viselt fülbevalókat, de arany karperecei már megvoltak. Varázserejével ebben a fázisban még állatokat idézett meg, valamint a négy elemen alapuló mágikus csapásokat, melyekhez különböző kosztümökkel további képességek párosultak. A karakter 2000-re végül elnyerte végleges formája, megkapta jellegzetes fülbevalóit, a karperecek helyére alkarvédők kerültek, és hajszíne is lilára módosult. 

shantae2.jpg

Az eredeti Shantae történetének helyszíne a varázslatos Sequin Land, melyet egykor dzsinnek védelmeztek, akik idővel emberekkel estek szerelembe, és fél-dzsinneknek adtak életet, szüleik eltűnése után pedig rájuk hárult a vidék védelme. Shantae ezen leszármazottak egyike, aki Scuttle Town békéjéért felel, amit egy nap a Tinkerbats kalózok zavarnak meg, Risky Boots vezetésével, hogy elorozzanak egy gőzmotor prototípust, amit négy varázslatos elemi kővel megállíthatatlan fegyverré változtathatnak. Shantae mindezt persze nem hagyja annyiban, és barátai oldalán útnak indul, hogy megakadályozza Risky tervét.

risky2.jpg

A 2002-es Shantae fogadtatása a kritikusok körében ugyan abszolút pozitív volt, azonban Matt Bozon elmondása szerint, az eladások terén nem teljesített túl jól, részben azért, mert a Game Boy Color életciklusa végén, és a Game Boy Advance megjelenése után futott be. Manapság azonban a Game Boy Color egyik legjobb játékaként tartják számon, ami 2013-ban Nintendo 3DS-en is visszatért a Virtual Console kínálatában, majd 2021-ben Nintendo Switchen is.

piratecurse.jpg

A vártnál gyengébb eladásokat követő hosszú szünet után aztán 2010-ben új résszel jelentkezett a sorozat, Shantae: Risky's Revenge címen, ami Nintendo DS-re jelent meg, a DSiWare részeként, és még elődjénél is jobb fogadtatásban részesült, valamint számos díjat elnyert. A folytatásban ismét Risky Boots okoz galibát, aki egy rejtélyes lámpást elcsenve fog bele újabb ördögi tervébe, a felfordulásért védelmezői szerepétől megfosztott Shantae pedig rátermettségét bizonyítva a nyomába ered. A Shantae: Risky's Revenge sikerére való tekintettel a WayForward egy évre rá iOS készülékekre, majd a rákövetkező években Director's Cut kiadásban, szép sorban elhozta PC-re, PlayStation 4-re, Wii U-ra, Nintendo Switchre és Xbox One-ra, sőt tavaly még Google Stadiára is befutott.

 half2.jpg

2014 végéig kellett várni a sorozat harmadik felvonása, a Shantae and the Pirate's Curse megjelenésére, melynek először a Nintendo 3DS és a Wii U adott otthont, előbbin pedig a rendkívül pozitív értékelések mellett igazi bestseller lett belőle. Ezek után nem túl meglepő, hogy elődjéhez hasonlóan, a sikerre való tekintettel, később PC-re, PlayStation 4-re, Xbox One-ra és Nintendo Switchre is megjelent. A játékban a varázserejétől megfosztott Shantae egy váratlan szövetséges, Risky Boots oldalán indul útnak, hogy megakadályozza a dzsinnek által elzárt Pirate Master feltámasztását, valamint felszabadítsa Scuttle Town lakóit Ammo Baron uralma alól, és persze visszaállítsa mágikus képességeit.

half.jpg

A 2016-os Shantae: Half-Genie Hero a sorozat retró hatású grafikai stílusát hátrahagyva már HD látványvilággal lehelt új életet a fél-dzsinn kalandjaiba. Mindez persze nem valósulhatott volna meg a játék sikeres Kickstarter-kampánya nélkül, amire a WayForward csapatának 776 084 dollárt sikerült összekalapolnia. Másik újdonságként ez volt a sorozat első kifejezetten otthoni konzolokra fejlesztett felvonása, ami ráadásul a megszokott nemlineáris felépítés helyett ezúttal fejezetekre bontva tárta a játékosok elé a cselekményt. A sztori fonalát követve Risky Boots ismét támadást indít Scuttle Town ellen, és miután sikeresen el is iszkol, Shantae-t újra elbocsátják, hirtelen felszabadult idejében pedig Mimic legújabb találmánya, a Dynamo alkatrészei után kezd kutatni, barátai oldalán, a készülék aktiválása azonban nem várt fordulatot hoz. A Shantae: Half-Genie Hero megjelenését követően a WayForward számos új játszható karaktert hozó kiegészítővel és ingyenes frissítésel támogatta a játékot.

seven2.jpg

A sorozat legutóbbi felvonása, a 2019-es Shantae and the Seven Pirates, az elődöktől eltérve az Apple Arcade kínálatában mutatkozott be, iOS készülékekre, és csak 2020-ban érkezett meg PC-re, valamint az aktuális konzolokra, majd idén márciusban PlayStation 5-re is. A játék nemcsak egy vadonatúj történetet hozott, de új átváltozásokat, helyszínt – Paradise Island –, karaktereket és gyűjthető kártyákat is, amikkel testreszabhatók Shantae képességei.

seven.jpg

A sorozat korábbi felvonásainak legjobb elemeit egyetlen játékban egyesítő Shantae and the Seven Pirates keretében hősnőnk barátaival egy kifejezetten a fél-dzsinneknek szervezett fesztiválra indul, Arena Townba, ahol azonban egy előadás közepette váratlanul nyoma vész a többi fél-dzsinnek. Shantae a többiek után kutatva elkezdi bebarangolni a sziget alatti rejtélyes járatokat, ahol a valamiféle különleges kincs után kutató Risky Bootsba fut, hogy ennek nyomán felkeresse a négy szirén birodalmait.

Ez lenne tehát röviden összefoglalva a Shantae-sorozat elmúlt két évtizede, ami talán nem tett szert akkora népszerűségre vagy sikerre, mint mondjuk Mario vagy Sonic, de a mai napig a műfaj rendkívül szórakoztató, mókás és üde színfoltja, és reméljük, hogy még sokáig az is marad.

Ezúton is boldog születésnapot kívánunk a fél-dzsinn leányzónak, és már alig várjuk következő varázslatos kalandját!