A Car Mechanic Simulator 2018-nak már meg kellett volna jelennie, a játékot július 24-re ígérte a kiadásért felelős lengyel PlayWay. A munka látszólag jól haladt, egyik trailer és képcsomag követte a másikat, a PC Guru csapata pedig izgatottan várta a tesztverzió beérkezését. Ez azonban csak nem akart jönni, a megjelenés előtt órákkal pedig már aggódtunk, hogy valami nincs rendben a háttérben. Sajnos igazunk volt: alig órákkal a játék aktiválása előtt a PlayWay bejelentette a halasztást, méghozzá egy profinak jóindulattal sem nevezhető közlemény formájában, Steamen. A hozzászólás tele volt helyesírási és nyelvtani hibákkal, a szerző láthatóan hadilábon állt az angollal.
„Nagyon sajnáljuk, de el kell halasztanunk a Car Mechanic Simulator 2018 megjelenését” – írták. „Terveink szerint valamikor július 24. és 28. között fogjuk kiadni a játékot, de ezt a dátumot 28. előtt nem tudjuk megmondani, ez pedig sajnálatos.”
Ha a fenti idézet, ami egyébként a közlemény első két mondatának javított fordítása, nem tűnik értelmesnek, akkor megnyugtatom az olvasót, a hiba nem az ő, hanem a PlayWay készülékében van. A képzavar egyébként közel 50 soron keresztül folytatódott (az eredeti közleményt a kiadó azóta ugyanis kicserélte egy rajongó saját, korrektúrázott fordításával), és a kommentszekció felrobbant.
A kínaiak a hibásak!
A PlayWay a közleményben a Steamre hivatkozik, a cég szerint a Valve által üzemeltetett áruház miatt nem tudták megmondani, mikor jelenik meg a játék. A program ugyanis tartalmazna japán és kínai nyelvet is (meglepő módon a Car Mechanic Simulator 2018 a Távol-Keleten is nagyon népszerű játék), ezek jóváhagyása azonban nem történt meg időben, a Steam ült a fájlokon, a program pedig emiatt egyszerűen nem jelenhetett meg.
„Igen, ez igaz” – írta kérdésünkre Kuba Trzebiński, a PlayWay S.A. alelnöke. A csúszás tehát a kiadó és a fejlesztők hibáján kívüli okok miatt következett be, ezt pedig egy újabb, szintén nem túl jó angollal megfogalmazott közleményben igyekezett tisztázni a cég. A PlayWay maximálisan kiállt a Red Dot Games mellett, azt írták, a csapat éjt nappallá téve dolgozik a programon, néha napi 16 órát ülnek az irodában, hogy elkészülhessen a játék. Az említett nyelvi csomagok is bekerültek a programba, csak épp a Steam a vállalt 3 napos jóváhagyási időszakot nem ismertetetett okból kifolyólag túllépte, a PlayWay pedig gyakorlatilag ott maradt a szószban egy befejezett, de ki nem adható játékkal. Bár legszívesebben azonnal elérhetővé tették volna azt a japán és kínai nyelv támogatása nélkül, mondván, ezeket később még lehet implementálni, sajnos ebben az esetben is újra el kellett volna fogadtatni a játékot a Steammel – a 22-es csapdája, ugye.
„Kérjük a rajongókat, hogy emlékezzenek: a játék igenis fejlesztés alatt állt az elmúlt 800 nap folyamán (kicsit több mint két teljes éven át). Megértjük az izgatottságot és a csalódottságot, de egy mindössze hétnapos késésről van szó, ami kevesebb mint a teljes fejlesztési idő 1 százalékát teszi ki” – írta a PlayWay.
És hát csalódottság volt, nem is kevés.
„Szabadnapot vettem ki a játék megjelenésére, erre tessék, elpocsékoltam” – írta egy azóta kitiltott steames fórumozó, aki arra biztatta a rajongókat, hogy a Car Mechanic Simulator 2018 megjelenésekor azonnal árasszák el negatív értékelésekkel a játék Steam-oldalát. Ugyebár a Steamen bárki értékelhet egy programot, az egyetlen kitétel, hogy legyen a tulajdonában. Ugyan az értékeléseknél látszik, mennyit játszott az illető, ez az adatlap jobb felső sarkában található összesítőboxban nem jelenik meg, csak egy átlagot lát az érdeklődő. Amennyiben a negatív értékelések aránya nagyobb a pozitívokénál, a százalék eltorzul, így riasztva el a potenciális vásárlókat. És bár pusztán elvi okokból lehúzni egy játékot nem fair, sajnos a rendszer működéséből kifolyólag lehetséges, és volt is már rá precedens a múltban – elég a megannyi, egy-egy patch vagy hosszabb fejlesztési szünetre vonult Early Access alkotás adatlapját megnézni (DayZ, The Rust, Wreckfest stb.).
„Reméljük, hogy a CMS-játékosok fair értékelést írnak majd a játékról” – írta Trzebiński, amikor arról kérdeztük, hogy mi a véleménye a rajongóbázis ellenséges hozzáállásáról. „Nem okkal halasztottuk el a játékot, és csak egyetlen hétről van szó. Szóval igen, sajnáljuk a dolgot, de bízunk benne, hogy a rajongóink felnőttek módjára viselkednek majd” – tette hozzá, utalva rá, hogy a bosszúból való lehúzás gyerekes viselkedés.
Azóta egyébként lenyugodtak a kedélyek, már ami a PlayWay oldalát illeti. A Car Mechanic Simulator 2018. július 28-án jelenik meg, azaz ennek a cikknek a publikálását követő napon. Szóval még csak nem is csúszik egy teljes hetet.
Nem várt siker
A Car Mechanic Simulator-sorozat nem újkeltű, a 2014-es epizód több mint három éve jelent meg. Ezt követte a rengeteg DLC-vel megtámogatott, hatalmas népszerűségre szert tett Car Mechanic Simulator 2015, melyet több mint két éves szünet után a 2018-as etappal emelnek magasabb szintre.
„A játék népszerűségéből kifolyólag a CMS 2018 sokkal-sokkal nagyobb játék lett a 2015-nél, ehhez a növekedéshez a korábbinál jóval nagyobb büdzsét biztosítottunk” – mondta Trzebiński. Állítása szerint nem számítottak arra, hogy ez a széria ennyire befut, de természetesen hálásak a rajongóknak, és igyekeznek megfelelni a hatalmas elvárásoknak.
A Car Mechanic Simulator 2018 fejlesztése ráadásul – a 2015-ös résznél látotthoz hasonlóan – nem ér véget a megjelenéskor, a PlayWay Kuba elmondása szerint „2-3 évig” készül támogatni a programot. A letölthető tartalmak mögött olyan autógyártók licencei állnak majd, mint a Mercedes, Maserati, DeLorean, Pagani, Bentley, Dodge, Plymouth, Chrysler, Jeep, Ram, Lotus és Mazda.
Bár a többjátékos mód a premierkor még nem lesz elérhető, Kuba megerősítette, hogy a Red Dot Games dolgozik a rajongók által régóta kért kooperatív játékmódon, amelyben egyszerre több szerelő is tevékenykedhet majd egy műhelyben.
„A co-op nem sokkal a megjelenés után bekerül a játékba, sőt Mac változat is lesz” – mondta Trzebiński.
Így kell ezt
Noha a helytelenül írt angol közlemények láttán az embernek 2017-ben csak felszalad a szemöldöke, el kell ismerni, hogy a PlayWay és a Red Dot Games párosa a látszat ellenére inkább a tartalomra ad. Az efféle kommunikáció a nagy PR-cégek idején talán elfogadhatatlannak tűnhet, mégis ad valami sajátos bájt a két cégnek, erősítve Kuba azon érvelését, miszerint ők tényleg a rajongókért dolgoznak, értük vannak. Mint ahogy azért is bólintás jár a publikum részéről, amiért a nagycéges stratégiákra magasról téve a PlayWay azonnal kiállt a fejlesztők érdekében, és azóta is veszi a pofonokat – szerencsére a negatív hullámok a cikk írásának idejére alábbhagytak.
„A játék népszerűsége mutatja, mennyire szeretik az emberek az autókat, és hogy élvezik az ezermesteri ’csináld magad’ játékmenetet” – mondta Kuba, aki maga is eszerint a filozófia szerint jár el, hiszen alelnöki mivolta ellenére is közvetlen stílusban válaszolt a kérdéseinkre, és nem irányított át egy PR-os munkatárshoz vagy adott unalmas, előre kitalálható válaszokat.
A magam részéről csak sok sikert kívánhatok neki és a csapatnak, na meg egy picit önzőre véve, hogy sok hasonló kiadó legyen a jövőben.
A Car Mechanic Simulator 2018-ról a PC Guru 2017/08-as számában olvashattok majd.
Ez cseppet sem tűnik buzditásnak, meg kéne tanulni angolul, vagy legalább mégegyszer elolvasni mielőtt összedobunk belőle fél oldalas cikket, már bocsánat az őszinteségemért.
Igazából nem probléma, ez inkább csak azt mutatja, hogy a játéknak vannak tényleg lelkes fanjai.
Abból érdemes kiindulni, hogy ami másnak szórakozás, nem biztos hogy neked is az, ettől függetlenül még az egy érvényes dolog. Én csak ülök és nem veszek ki szabadnapokat, általában év végén szórom el, ha úgy adódik, de többnyire semerre sem megyek, szóval nekem igazából tényleg csak arra kell a szabadnap, hogy x y időpontban otthon pihenjek.