A túlélős-craftolós zsáner gyakorlatilag zsibbadásig lett tolva az elmúlt évtizedben, és egyre kevésbé tűnik úgy, hogy képes lenne még bármi újdonságot mutatni. A Survival: Fountain of Youth története valós történelmi eseményeken alapszik, de sokkal inkább egy legendának a felderítése áll a középpontban – amiről manapság már úgy tartják a történészek, hogy egy lejárató-kampány része volt –, ami pedig nem más, mint az örök élet forrásának megtalálása. Juan Ponce de León, spanyol konkvisztádor (aki korábban Kolombusz oldalán is hajózott az örök fiatalság forrásának nyomában kutakodva) úgy hiszi, hogy rábukkant a csodák csodájára, amikor összehaverkodott egy bennszülött törzs vezetőjével – ezért fogott három hajót, és belerongyolt egy viharba. Utóbbi persze nem kímélte az expedíciót és kis idő múlva egyetlen hajótöröttként ébredsz karaktereddel egy forró és homokos parton, ahol el is kezdődik a túlélésért folytatott kaland.
Ha jó volna, nem süllyedne
Előtte még a hirtelen jött lángok és lékek közepette kell elmenekülni a hajóról, de itt jön egy kis fordulat, ami fontos: ott van a kabinban egy láda, telis-tele jóféle tárgyakkal… de csak hármat lehet magaddal vinni. Van közöttük egy strapabíró balta, ami megkönnyíti a szigeten történő darabolást, van egy horgászbot, aminek köszönhetően könnyedén ételhez juthatsz, ha nagy a baj, de van mindenféle gyógyászati eszköz is, ami a komolyabb fertőzések, mérgezések, sebek esetén kifejezetten hasznos. Szóval a döntés nem egyszerű, és több újrakezdés után azt vettem észre, hogy némelyik tárgy teljesen felesleges, hiszen percek alatt pótolható valami hasonlóan hasznossal, amit a szigeten alkotsz meg nyersanyagokból.
Magadhoz térve az első dolog, amit realizálsz, az a szokásos túlélő sablon: étel, ital, energia státuszcsíkod vészesen közelít a nullához, szóval gyorsan teremtened kell magad köré valami otthonosat. Szerencsére a tutorial-szakasz végigvezet az alapokon, szóval nagyon nehéz félremenni. Egy negyedik dolog is szembeötlik a három státusz mellett: a napfény. Igen, a napfény itt perzsel, mint a rettenet, tehát nem árt árnyékban tölteni a lehető legtöbb nappali kalandot, különben ledönt a lábadról a napszúrás. És az is tud fokozódni, romlani, ha nem kezeled megfelelően (a naptejet csak az 1930-as években találták fel), szóval itt semmi sem móka és kacagás! Növényekből szerencsére hamar lehet ruhát craftolni, ami megvéd a Nap sugaraitól. Később az eső, a szél, és több egyéb természeti csapás okozta problémával is szembesülsz, meg persze a betegségek tucatjaival. Egy kis megfázás itt, egy kis elfertőződött seb ott, egy skorpiócsípés amott, és már áshatod is a saját sírod a pálmafák tövében. Ezek a túlélési mechanikák személy szerint bejöttek, talán itt volt a legkevésbé idegesítő és pepecselős ezekkel foglalkozni, és lényegesen reálisabb, mint mondjuk a nemrégiben tesztelt Sons of the Forest-ben, ahol a karaktered lényegében ötpercenként éhen és szomjan akar halni.
Tárgykészítési mesterképzés
A játék egyik fő eleme természetesen a craftolás, vagyis a téged segítő eszközök létrehozása. Nem sikerült még mindent megalkotnom, de lepakoltam, megszereztem a legtöbb jelenleg elérhető tárgyat, illetve építményt, és ennek a címnek bizony nem kell szégyenkeznie miattuk. Korai hozzáférésű játékhoz képest egész szép mennyiségben rakhatod tele a szigetet mindenféle jósággal. Nem mondom, hogy mindnek látom az értelmét, ahogy azt sem, hogy nem lehetne némelyik eszközt strapabíróbbá tenni, de tényleg nincs ok a panaszra. A craftolás talán legfontosabb eleme az IDŐ. Igen, itt mindennek van egy meghatározott időintervalluma, ami szerencsére neked nem valós időben zajlik, de a játékon belül semmi sem instant történik. Például, ha méretes pálmalevelekre van szükséged, hogy összeeszkábálj magadnak egy puha fekvőhelyet, akkor 20-30 játékbeli perc pörög le. Vagy ha mondjuk, tüzet kell csiholni a régimódi, gyufa- és gyújtómentes közegben… na, hát az nem két perc, és még az sem biztos, hogy elsőre sikerül. Ez mindenre igaz, a komplexebb dolgoknál a hiba esélye mindig benne van, ami a karakterednél akár még sérülést is okozhat, amit aztán kezelni kell ilyen-olyan módokon, de magasabb nehézségeknél egy ilyen seb könnyedén el tud fertőződni és akár halálhoz is vezethet.
Hogyan küszöbölhetőek ki az efféle problémák? Minél többet kell craftolni, és akkor egyre ügyesebb lehetsz! Hasonlóan, mint a The Elder Scrolls-játékoknál, itt is minél többet csinálsz valamit, annál hatékonyabb leszel benne. Ha sokat futkározol és harcolsz, akkor egyre tovább bírja a staminád, vagy egyre többet sebez a karaktered egy-egy baltalendítés alkalmával. Ez az alvásra is igaz, hisz minél többet alszol minél jobb körülmények között, attól az alvás minősége és a “természetes gyógyulás” folyamata is sikeresebb. Az étel-ital beszerzése nem bonyolult, mivel a vadászat sem lett túlgondolva. A “leguggolok és odalopakodok BÁRMI mögé, majd szépen nyakba hajítom egy faragott dárdával” taktika mindig bejön, és percek alatt össze lehet rakni a begyűjtött húsokból egy svédasztalt. Innivalóhoz pedig szimplán leszedsz pár kókuszt egy fáról, és napokig békében henyélhetsz az árnyékban. Van pár ivóvíz-forrás is a kezdő szigeten, de nem túl sok, és eléggé el vannak rejtve ahhoz, hogy csak úgy random rájuk bukkanj. Szerencsére a legtöbb víz-problémát megoldja egy vízgyűjtő építése. Meglepő lehet, de számomra például a kövek, illetve a hosszabb fajta botok gyűjtése okozta a legnagyobb gondot, mert eleinte alig találtam néhányat, pedig azt hinné az ember, hogy ezek végtelenül hevernek egy ilyen helyszínen. Az első komolyabb “ágy” összetákolása miatt annyit kellett rohangálnom gallyak után, hogy eldöntöttem, nem leszek hajótörött – nem kell nekem ez a vesszőfutás!
A Karib-tenger bukanérja
Térkép eleinte nincs kéznél, azt neked kell megrajzolni, a magas fák megmászása után, és igazából azután is csak egy nagyjából skiccet kapsz, amin ikonok jeleznek mindent, aminek van értelme. Az összes speckó növény, állat, esetleg sztorit elősegítő tárgy megjelenik rajta, szóval hasznos minél előbb foglalkozni vele. Van egy rakás gyűjthető barlangrajz, valamiféle kihalt bennszülött faj által hátrahagyott nyomokat és érdekességeket is láthatsz, de például könyveket is találsz szigetszerte, amikből tanulhatsz ezt-azt. Ezeknek az elolvasása lepörget egy fél napot a játékbeli időből, de nagyon hasznosak tudnak lenni, mert van, amelyik mondjuk, megtanít sokkal effektívebben horgászni – ezáltal gyorsabban és jobb minőségű halakat tudsz kirántani a tenger fenekéről. És ha már tenger, még ott is találhatóak érdekességek, szóval megéri merülni, mert szépen ki lett dolgozva ez a rész is, és összekaparhatsz magadnak fontos tárgyakat. Egy szimplább perk-rendszer is bekerült a játékba, amikkel szintén könnyíthetsz a helyzeteden, például a fertőzések lassabban terjednek, vagy mondjuk, az állatok kevésbé lesznek agresszívek, ha a közelükbe merészkedsz.
Márpedig állatokból már most van egy rakás. Több mint 30 állatfaj található jelenleg a játékban, és ezek nagy része mocskosul idegesítő és agresszív jelleggel lép fel. Akad egy borzra emlékeztető jószág, amit a játék csak KIS MÉRETŰ KUTYÁNAK nevez, amit nem feltétlenül értek, de annál idegesítőbb teremtményt rég hordott a hátán bármelyik digitális föld. Ezek a dögök úgy morognak, hogy a malária lesz a legkisebb problémád a szigeten, és sokkal fontosabbá válik hirtelen egy zajszigetelő fülvédő elkészítése (már ha lenne ilyen), mint bármi más. Javasolnám a készítőknek, hogy vegyenek vissza a decibelből, mert ez konkrétan maradandó sérüléseket okozott nálam! Említettem korábban, hogy kezdő sziget. Igen, egy méretesebb szigeten kezdesz, illetve a környező kisebb helyszínek is megleshetőek, de már most elérhető egy második, nagyobb sziget, illetve érkezni fog a játékba még… valami. Pontosan nem tudom mi, de van még három régió a világtérképen, amik arról árulkodnak, hogy lesz még itt mit felfedezni! A harcrendszer viszont teljesen alap és itt nem is az a lényeg, szóval sok szót nem érdemel. Az esetek nagy részében továbbra is a menekülés a legkifizetődőbb, vagy ha vadászol, akkor úgyis tyúkokra meg egyéb életképtelen állatfajra érdemes rámenni.
Összességében a Survival: Fountain of Youth a zsáneren belül már most egy meglepően jól sikerült alkotás. Bele lehet kötni a néhol indokolatlanul sokáig tartó tevékenységekbe (miért tart fél óráig leszedni két levelet a fáról?), a néhol irritáló állatvilágba, de a legtöbb csak kukacoskodás. Nem nagyon tudnék még mondani egy olyan korai hozzáférésű túlélőjátékot, ahol ennyi tartalom lett volna már a legelején, és ennyire el lehetett benne merülni. A legnagyobb kritikám talán az, hogy idővel elkezd kicsit unalmassá válni a dolog, de még ezt is meg-megtöri egy újabb felfedezés élménye. Egy dolog biztos: jelenleg nincs kooperatív mód, márpedig egy ilyen cím kiált érte. Ha bekerülne, az egyik legkellemesebb alkotás lehetne ez a túlélős-craftolós zsáneren belül. Remélem, hogy kitart a készítők lelkesedése, és a hozzáadott értékek ténylegesen értékek lesznek, illetve a nagyjából egy évnyi fejlesztési idő alatt finomítanak még annyit a játékmeneten, hogy minden kötekedés felejtős legyen.