A méltán híres Assassin's Creed 4: Black Flag tengeri összecsapásaiból önálló játékká fejlődött Skull and Bones mostanra kvázi vicc tárgyát képezi videojátékos berkekben, hiszen a Ubisoft cirka hat alkalommal (!) halasztotta már el a megjelenését, így sokan már abban is kételkednek, hogy valaha is partot ér. Jelenleg úgy áll a dolog, hogy 2024. február 16-án tényleg megjelenik végre a Skull and Bones és a fejlesztés eljutott abba a szakaszba, hogy egy zárt bétát indíthattak hozzá, amiben többen is rápróbáltunk a kalózos kalandra – alább a személyes tapasztalataimat olvashatjátok, közel öt órányi játék után.
Kapitány a hídra!
A Skull and Bones elején még egy igen mutatós hajóval szelhetjük az Indiai-óceánt, majd kiderül, hogy az angolok már a térségben járnak (ezt alátámasztja a megannyi égő hajóroncs a közelben), és mielőtt észbe kapnánk, már meg is indul ellenünk a támadás. Szétkapnak, mint agresszív kisgyerek a LEGO-tornyot, ezután pedig kezdhetjük a nulláról a karrierünket. Egy páros kiment minket és szárnyaik alá vesznek, mi pedig nekiállhatunk karaktert generálni, majd elindulni a legközelebbi település irányába, ahol új hajót vásárolhatunk és élhetjük vidám tengeri martalóc életünket. Mivel alapvetően egy live-service játékról van szó, itt sztorit nem igazán kell keresni. Akadnak fontosabb karakterek, akik megbíznak ilyen-olyan küldetésekkel, illetve vannak átvezető-videók, viszont ezek csak keretként szolgálnak – a lényeg úgyis a hírnevünk és az életutunk. Ezt pedig mi magunk alakítjuk. Eldönthetjük, hogy merre indulunk felfedezni a térséget, kutathatunk hajóroncsok és mesés kincsek után, megtámadhatunk kisebb (és persze nagyobb) hajókat, valamint interaktálhatunk más játékosokkal is. Sainte-Anne a központi kalós-bázis, ami egyben Safe Zone is – itt nem lehet a másikra támadni. Nem úgy, mint a nyílt vízen, ahol már a bétában is előszeretettel lőtték egymást a playerek.
Természetesen mind a hajónk, mind a karakterünk a legapróbb részletekig testreszabható. Előbbinél válogathatunk a vitorlák, orr-díszek, de még a legénység ruházata között, kalózunk esetében pedig nemcsak a nemét és a kinézetét variálhatjuk, hanem a ruházatát és az ékszereit is – Jack Sparrow után szabadon lehet nyakláncokat, gyűrűket meg egyéb csecsebecséket aggatni emberünkre. A hajót fel kell szerelnünk fegyverzettel és védelemmel egyaránt. Több szintes, fejleszthető kínálat áll rendelkezésre, amikhez persze elengedhetetlen a nyersanyag és az ezüst (a helyi fizetőeszköz). Megnyithatunk extra fegyverzet-helyeket (például több ágyú fér fel), jobb védelmet, spéci lövedékeket és így tovább. Az Indiai-óceánon hajózva a legénységre viszont nem igazán kell odafigyelni, hiszen maximum elfáradhatnak, de az előzetesen beharangozott lázadozásnak a nyomát sem véltem felfedezni. Érdemes azonban boostot adó ételt, vizet és alkoholt bekészíteni, valamint a Repair Tool eszköz is igen jól fog jönni a nyílt vízen. Már csak azért is, mert ezzel lehet javítani a hajót és ha egyszer elsüllyesztenek, akkor az összes zsákmányunk ott marad a helyszínen, amit újra fel kell venni – bizony, nagyjából úgy, mint valami soulslike-játékban.
És ha lesben áll egy cápa
Maga a core játékmenet egyébként szinte egy az egyben ugyanaz, mint a Black Flag esetében: hajózunk, felfedezünk, csatázunk és zsákmányolunk mindenféle zsíros lootot. A célzás nagyon hasonlít a 2013-as Assassin's Creed játékban látotthoz, ha pedig kellően legyengítettük az ellenséges hajó védelmét, akkor meg is lehet csáklyázni és átszállni, hogy az összes értékes holmit biztosan felszedhessük. Egyébként maga a hajónk mozgása kevésbé lomha, mint a Black Flag esetében a Csóka (Jackdaw) volt. Sokkal gyorsabb, élesebben kanyarodik, ha pedig gombnyomásra leeresztjük a vitorlákat, akkor olyan, mintha nyomna egy satuféket az óceán közepén. Eleinte elég furcsa, de megszokható és nyilván a pörgős online csaták miatt lőtték be így az egészet. A PvP harcokba épp csak beleszagoltam, mivel igyekeztem inkább elkerülni az összecsapásokat és nyugiban szelni a habokat, de azért egy-két alkalommal sikerült belefutnom olyan játékosokba, akik 1-es szinten is vígan lövöldöztek mindenre és mindenkire, aki csak szembejött.
A látvány elég felemás. A víz-effekt és maga a környezet szép. Külön tetszett, hogy be lehet látni a víz alá és megcsodálni a korall-zátonyokat, meg a közelben úszó halakat, viszont a szárazföldön már eléggé középszerű a grafika – főleg a karakterek festenek furán. Ismét vannak kalóz-nóták, amiket a legénység énekelhet a hajón utazás közben, és én felfedezni véltem a Black Flag-ből is néhányat. A szerver nálam közel öt óra alatt háromszor omlott össze, ami azt eredményezte, hogy kidobott a játék egy hibaüzenettel, de PS5-ön próbáltam rá, szóval lehet, hogy PC-n stabilabb. Ami tisztán látszik a Skull and Bones esetében, hogy elég farmolós cucc. A jobb fejlesztések kioldása időigényes, hajózni kell és szedegetni a lootot. Mivel alacsony szinten más játékosokkal még nem éri meg összecsapni, inkább csak azt láttam, hogy a többség unottan darálta a fontos fő- és mellékküldetéseket, amivel igyekezett felfejleszteni a hajóját egy olyan szintre, amit már nem zúz szét egy nagyobb hullám. Látszik, hogy a Ubisoft arra épít a játékkal, hogy minél több időt öljünk bele, de úgy érzem, hogy ehhez jelenleg elég kevés a bejárható szárazföld a térképen. Itt-ott ki lehet kötni, mászkálni egy picit, árusokkal csencselni, főzőcskézni és kb. ennyi. Nagyon adtam volna, ha például logikai feladványokat kell megoldani egy-egy kincs megszerzéséhez, vagy akadnának nagyobb bejárható barlangok és ősi templomok.
Jelenleg a Skull and Bones inkább csak a tengeri csatákban jeleskedik, ami haverokkal játszva ideig-óráig szórakoztató, de aztán csak elgondolkodunk azon, hogy ezt a Sea of Thieves-ben is lehet csinálni, ráadásul pár fokkal élvezetesebb módon. Szerintem a 30 000 Ft feletti ár meglehetősen borsos ezért az élményért – és mondom ezt úgy, hogy a Black Flag egyébként nálam is hatalmas klasszikus. Meglátjuk, hogy a februári megjelenéskor (már ha tényleg megjelenik) hány embert vonz be a Skull and Bones, hiszen a sikere tényleg azon múlik majd, hogy lesz-e elég önkéntes virtuális-kalóz, akik megtöltik a térképet.
A Skull and Bones 2024. február 16-án jelenik meg PC-re, PS5-re és Xbox Series-konzolokra.