A Civilization-játékok hagyományosan két nagyobb kiegészítővel jelentkeztek, később csatlakoztak a különböző civilizációs- és szcenárió-csomagok is, idén pedig a Firaxis és a 2K úgy döntött, hogy a sorozattól eleddig szokatlan módon, szezonbérlettel támogatja tovább a Civilization legfrissebb, hatodik felvonását. A New Frontier Pass névre keresztelt csomag a 2021 márciusáig hat részletben érkező frissítéseket foglalja egybe, ezzel a külön-külön való megvásárlás iszonyú terhén túl megspórolva nekünk még néhány aranytallért is.

A maják és a világvége

Az első, egyben húsosabb csomag egyből két civilizációt (a maják Wak Chanil Ajaw, avagy Lady Six Sky; illetve Nagy-Kolumbia Simón Bolívar vezetésével) és egy, az előbbiekhez stílszerűen passzoló játékmódot hoz magával, melyhez azonban szükségünk lesz a Gathering Storm kiegészítőre is. Ez lenne az Apocalypse játékmód, melyet kedvünktre kapcsolhatunk ki vagy be a játék indításakor, és mely a maimumra tornássza a természeti katasztrófák bekövetkeztének valószínűségét és erejét, illetve a bolygó felmelegedésre való hajlandóságát. Melyet ha sikerül kellőképpen felfűtenünk, akkor beindul az igazi apokalipszis: meteoresők és napkitörések tépázzák az addigra valószínűleg amúgyis igen megviselt felszínét.

Emellett kapunk egy új egységet is, ez lenne a Soothsayer, melynek segítségével egy globális verseny (vészhelyzet) során egységeket hajigálhatunk a hozzánk legközelebb eső vulkánba, reménykedve az istenek kegyességében, mely további Soothsayerek megjelenésében nyilvánul meg. Őket aztán  vérmérséklettől függően  ellenséges vagy saját területen katasztrófák beindítására használhatjuk, csak aztán nehogy visszanyaljon a fagyi, vagyis a homokvihar. Továbbá hat újabb városállam, három további természeti csoda (köztük a Bermuda-háromszöggel), és két újabb nyersanyag vár felfedezésre és kiaknázásra.

civ-6-nfp-01.jpg

Etiópia és a titkos testvériség

A második csomag még olyan friss, hogy ropog, bár méretre kisebb, mint az előző: itt csak egy civilizáció (Etiópia, méghozzá II. Menelik vezetésével) terelgetését bízzák ránk. De egy új városnegyeddel vigasztalódhatunk (diplomáciai negyed), melyből a kormányzati negyedhez hasonlóan csak egyetlen darab lehet, ám cserébe nagyon finom kis bónuszokat ad a kémek ellen és a városállamokkal való szövetkezésben.

Az új játékmód a Secret Societies névre hallgat és szabadon ki és be kapcsolhatjuk, akár kombinálva az Apocalypse-szal. Aktiválásakor bizonyos előfeltételek teljesülése esetén felvehetjük a kapcsolatot a négy titkos társaság valamelyikével: az Owls of Minerva (kémkedés), The Hermetic Order (tudomány), The Voidsingers (Cthulhu), The Sanguine Pact (vámpírok); és választhatunk egy “titkos kormányzót”. Őt azonban nem városhoz rendeljük, hanem globálisan fejti ki áldásos hatását, mely a korok előrehaladtával egyre erősíthető.

civ-6-nfp-02.jpg

Úri muri

Az eddigiek alapján azt kell mondjam, hogy ugyan kreativitásnak nincsenek híján a Firaxisnál, és a csomag megvásárlása mellett szól két vezér (Roosevelt és Katherine) csak a New Frontier Passszal megváltható alternatívája is, de a kérdés az, hogy mennyire éri meg idejekorán beugrani a buliba. Egyelőre semmi nélkülözhetetlent vagy kihagyhatatlant nem láttunk, és van egy olyan sanda gyanúm, hogy ez valószínűleg így marad a jövőben is. Ráadásul a pakkok külön-külön is megvásárolhatók, tehát, ha csak a titkos társaságok érdekelnek, akkor nem probléma az sem. A New Frontier Pass megvásárlását csak a játék fanatikusainak ajánlanám jó szívvel, mindenki másnak az önálló csomagok is elégnek bizonyulhatnak  esetleg egy leárazással egybekötve. Mindenesetre szemmel követjük a játék alakulását, és a negyedik pakk után ismét jelentkezni fogunk egy összefoglalóval.