Áprilisban már írtunk nektek arról, hogy a Sony fontolóra vette egy erősebb PlayStation 4 kiadását, ami alaposan áthágja a korábban lefektetett szabályokat, miszerint, ha megvásárolsz magadnak egy konzolt, akkor 5-6 évig vígan elleszel vele. A japán cégóriás pár napja bejelentette, hogy egyből két PS4-változattal fog még idén érkezni: a PS4 Slimmel – aminek megjelenése várható volt a korábbi generáció tükrében – és a PS4 Proval, ami továbbfejlesztett hardverrel rendelkezik és 134 990 forintos árcédulával kerül forgalomba. Ezzel az árazással azoknak a felhasználóknak kedveznek, akik még nem tartoznak a konzoljátékosok közé, vagy éppen még az előző generációt nyüstölik, de egy ideje már tervezik, hogy PS4-re fognak váltani. Azok azonban, akik már régóta rendelkeznek PlayStation 4-gyel, arculcsapásnak érezhetik ezt a lépést, hiszen gyakorlatilag olyan áron kínálnak magasabb teljesítményű konzolvariácót, mint amennyiért ők pár éve vásárolták az első változatukat.
És hogy mennyi pluszt jelent majd egy PS4 Pro beszerzése? Kezdjük az Xbox One S óta ismerős HDR és 4K élménnyel, mivel ez az egyik legproblémásabb témakör. A Pro ugyan feltuningolt órajelekkel rendelkezik, ezért képes a full HD felbontás 4K-ra történő felskálázására egy újfajta upscaling technológiának köszönhetően, ám nem szabad elfelejteni, hogy ez nem jelenti a natív 4K-s felbontást, amire sokan már annyira várnak. Ráadásul egy-egy játék esetén – mint például a Rise of the Tomb Raidernél – többféle játékmód közül is választhatnak majd a tulajdonosok: 1080p-s felbontás 30 fps-sel és hatalmas részletgazdagsággal, vagy 1080p-s felbontás és 60 fps-s maximum, esetleg a felskálázott 4K mód, ahol a framerate viszont kétséges, hogy mennyire lesz magas, illetve stabil. A gond ott van, hogy a PS4-re fejlesztő csapatok többségének – egy-két kivételtől eltekintve – eddig is gondot okozott a full HD-s felbontás és a 60 fps garantálása, úgyhogy kíváncsiak leszünk, hogyan fogják ezt a magasabb szintet megugrani. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ha valóban szeretnénk megfelelő minőségben élvezni a HDR és a 4K nyújtotta élményeket, akkor be kell ruháznunk egy ezeknek a kritériumoknak megfelelő, alacsony input laggal rendelkező televízióra, ami alsó hangon is több százezer forintba kerül. Ekkora befektetést viszont nem biztos, hogy ér egy 4K-közeli állapot.
Aggódni azonban nem kell, hiszen a Sony elmondása szerint nem lesznek külön PS4 Pro-exkluzív játékok, viszont az már sokkal aggasztóbb, hogy óhatatlanul különbségek lehetnek a régi PS4-userek és az új PS4 Pro-felhasználók között hardverük teljesítménydifferenciálja miatt. Természetesen meg kell várnunk még az új konzol megjelenését ahhoz, hogy ezt határozottan állíthassuk, viszont ha ténylegesen lesznek különbségek a játékosok között, akkor a régi tulajdonosok nyugodtan értékelhetik úgy a helyzetet, hogy rájuk erőltetik a váltást, hiszen értelemszerűen nem szeretnének hátrányban lenni a jobb teljesítményű konzoltulajokkal szemben. Szomorúan tapasztaltuk, hogy sokan már most elkezdték eladni a régi gépeiket, hogy minél hamarabb beszerezhessék a Pro változatot, pedig először mindenki jobban tenné, ha megvárná a hardverrel kapcsolatos első teszteket és azok fényében kezdene el a váltáson gondolkodni.
A Sony egyébként azzal indokolta a PS4 Pro bejelentését, hogy a grafikára érzékeny embereknek szánták, akik inkább a PC fele fordulnának, ha csak a szimpla PS4 vagy a Slim látványvilágával találkoznának, de ez inkább egy jól meghozott üzleti lépésnek tűnik, amivel borsot törhetnek a rivális Microsoft orra alá, ami az Xbox One S-sel és a csak jövőre érkező, prémiumkategóriás Project Scorpióval akar nagyot szakítani. Igen ám, csak a Sony nagyon ügyesen célozta meg az ünnepi szezont a régi gépet felváltó Slimmel és a magasabb teljesítményt garantáló Proval, így szinte borítékolni lehet, hogy még nagyobbra növeli előnyét a konkurenciához képest. Ám ennek bizonyos szinten a játékosok látják a kárát, hiszen ők akkor járnának a legjobban, ha kiegyenlítettek lennének az erőviszonyok és mindkét konzolgyártó teperne a kegyeikért. Viszont így inkább a PC-s piacra kezd hasonlítani a konzolos üzletág, ami minden, csak nem üdvözlendő.
Nem jósolok sokkal többet sem a következő konzoljaiknak, mert 1-2 éven belül a megjelenésük után dobhatják ki, mert a pcsek hamarabb és jobban tudnak reagálni a változásokra.