Most, hogy a PlayStation 4 hivatalosan is bejelentésre került, felmerült bennünk a kérdés, hogy a tavaly megjelent, első újgenerációsnak számító konzol, a Nintendo-féle Wii U állja-e majd a sarat a Sony gépével szemben. Na, nem mintha a két gyártó egy csónakban evezne, hisz a nagy N szereti játszani a különcöt, míg a PlayStation-család eddig tradicionális, játékközpontú tervezést kapott, erős hardverekkel és minimális ergonómiai fejlesztésekkel. A PlayStation 1 kontrollere például a megszólalásig hasonlított a PlayStation 3-éra, és mind a három gép egy-egy optikai meghajtó elterjesztésének legfontosabb lépcsőfokaként funkcionált (CD, DVD, Blu-ray, ebben a sorrenben).

Csakhogy a világ változik és erre a Sony is rájött: a PS4 már nem egy nehezen programozható játékgép, ami médialejátszónak is jó lesz a nappaliba, hanem videojátékokhoz összerakott, speciális kialakítású PC, ami bár architektúrájából adódóan hamarabb elavul majd, mint elődei, könnyed fejleszthetőségének és testre szabható szoftverkörnyezetének köszönhetően több játékos láthat benne fantáziát. A PS3 szép volt, jó volt, de komoly negatívumokat is felírhattunk a számlájára -- nem csoda, hogy hat évbe telt, mire beérte az Xbox 360 eladásait. Az új konzolnak ezzel szemben minden esélye megvan a gyors elterjedésre, feltéve, ha normális árat kap, s ha a konkurens Microsoft nem tesz a Sony alá valami visszautasíthatatlanul szimpatikus ajánlattal.

PlayStation 4 bejelentés

HARDVERBEN AZ ERŐ

S hogy mindehhez mit szólt a Nintendo? Nos, a legrégebbi aktív konzolgyártó nem robbantott bankot a Wii U-val, sőt, januárban a Gamasutra információi szerint 45-59 ezer darab között ment el a gépből világszerte -- ilyen keveset egy hónapban sem adtak el PS3-ból vagy Xbox 360-ból. Ráadásul a Wii U technikai színvonala sem igazán kedvez a Full HD grafikával kecsegtető jövőnek: a Nintendo gépének egy hárommagos, 1,24 GHz-en járatott központi egysége van, amit egy 550 MHz-en (felfelé kerekítve) ketyegő GPU támogat. Hát igen, ezen a gépen senki sem fog Crysis 3-azni, sőt, még az előre beígért projektek közül is sokat lemondtak, mert a vas nem bírja őket. Komoly botrány kerekedett például, amikor a 4A Games fejlesztői kijelentették, hogy a Metro: Last Light Wii U-s portolását leállították a „borzasztóan lassú processzor miatt”.

Ezzel szemben a PlayStation 4 felépítése maga a programozói mennyország: egy x86-os, nyolcmagos, AMD gyártmányú processzort kapunk, 8 GB GDDR5 (!) memóriával, szintén AMD videochippel -- a nyers adatokat itt elolvashatjátok, alapjáraton elég annyi, hogy nagyon-nagyon gyors számítógépet rak össze a Sony, amit persze már egy évvel később leelőznek a szuperfejlett PC-konfigurációk. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a PS4-et pár hónappal a megvásárlása után dobhatjuk a kukába, hisz a játékfejlesztők a kötött hardver előnyeit még hosszú évekig kihasználhatják, azaz a PS4-exkluzív játékok, akárcsak a jelenlegi konzolok képviselő, sokáig versenyképes grafikát tudnak majd prezentálni.

A KONTROLLER

A Nintendót persze hidegen hagyják az olyan unalmas sallangok, mint a grafika. A japán céget csak és kizárólag a játékélmény érdekli, és bár lehet szidni a Wii-t vagy a Wii U-t, az biztos, hogy egyedi irányítási mechanizmusuk rögtön menővé tette őket. A Wii U GamePad igazi jelenség, mely amellett, hogy jól néz ki, még könnyű is, mi több, képes rá, hogy a gép tévére kötött képét a rezisztív kijelzőn is láthatóvá varázsolja. Igen, rezisztív -- sajnos a kapacitív panelek élességét feláldozták a stylus-barát, régimódi megoldás oltárán.

S hogy mennyire szolgálja a megosztható kép a konzol javát? Nos, ez elég egyénfüggő, de már most vannak játékok, amik profitálnak belőle, például a New Super Mario Bros. U. Tény viszont, hogy a Wii U GamePadnek még nagyon sokat kell bizonyítania a jövőben. A gépre egyelőre nincs rendes, 3D-s Mario-játék, sem Zelda, hogy Kirbyről vagy a Pokémon-franchise-ról már ne is beszéljünk. Sok múlik hát azon, hogyan használják ki a benne rejlő, egyébként temérdek lehetőséget a dizájnerek. Persze Mijamotóékat sem kell félteni, a Pikmin 3 is remekül működik, csak kár, hogy még nincs kész.

A PlayStation 4 is új kontrollert villantott, mely viszont korántsem olyan szép vagy igényes, mint a Wii U GamePad. Nagyobb, mint a korábbi Sixaxis, és elméletileg nehezebb is, gombkiosztása viszont a korábbi kiszereléseket idézi, azaz most is van kör, kocka, háromszög, ravaszok és analóg karok. Sajnos a saját kezünkben még nem tartottuk az eszközt, de a Dual Shock 4 is tud azért ezt azt: van rajta touchpad, PlayStation Eye-jal kommunikáló felület, és egy Share-gomb, aminek a megnyomása elvezet bennünket az online játszóterek új Mekkájába.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!

1 2