A HÁLÓZAT CSAPDÁJÁBAN

És ezzel el is érkeztünk az igazi vízválasztóhoz, az online rendszerekhez. A Wii U saját hálózata még a jelenlegi konkurensekkel sem bír el, a Nintendo szerint folyamatos fejlesztés alatt áll. A PlayStation 4-féle PSN azonban hatalmas fejlődésen megy keresztül, hogy egy Facebook-szerű közösségi rendszerbe sorolja be a felhasználókat. Ha megnyomjuk a már említett Share-t, a barátaink megnézhetik, mivel játszunk éppen, sőt, élőben streamelhetjük számukra virtuális kalandjainkat, miközben chatelünk, beszélgetünk velük. Erről egy külön chip gondoskodik a gép belsejében, nem a központi egységeket terheli a funkció. Érdekesség egyébként, hogy a PlayStation 4 az egyelőre haldokló PS Vitára is képes képet streamelni -- lám-lám, azért csak merített a Sony a jó öreg N megoldásaiból.

Ha ehhez hozzávesszük a lent is megtekinthető, fejlesztett kezelőfelületet és a Gaikai alatt már bizonyított technológiát, akkor máris megértjük, miben rejlik a PlayStation 4 valódi forradalma. A Sony végre elfogadta, hogy a Microsoft által diktált, nappali felé vezető iram a jövő útja, csak míg a redmondiak -- valószínűleg -- maradnak az exkluzív külsős szerződéseknél, addig a PS4 mérnökei a játékosokhoz igyekeznek közelebb hozni a máshol már mindent körbeszőtt közösségi életérzést. Ha tehát a Nintendo nem újítja meg a Wii U online interfészét, szinte biztos a keserű vereség -- mindazonáltal a cégnek van még majdnem egy teljes éve, reméljük, az elkövetkező hónapokat nem Mario bajszának tökéletesítésével töltik a Nintendónál.

PlayStation 4 vs. Wii U -- Ki a jobb?

A MINDENT ELDÖNTŐ

Természetesen nem a hardver adja el a konzolokat, hanem a játék; na mármost ha egy gép bivalyerős, de nincsenek rá rendes programok, akkor az egész halva született (jó példa erre az Atari Jaguar). Nos, a Sonynak eddig sem volt gond a játékfelhozatalával, sőt, a PlayStation 3 hozta a jelen generáció legszebb és legteljesebb exkluzív címeit. A Naughty Dog, a Polyphony Digital, a Quantic Dream, a Media Molecule és még sok más cég alig várja, hogy ráugorjon a friss, ropogós hardverre. Biztos lesz új Metal Gear Solid, Gran Turismo, God of War, Uncharted… és mivel a Sonynál nagy a sorozatok fluktuációja, tuti bemutatkozik egy sor új szellemi tulajdon, melyek évekre elegendő szórakozást nyújtanak a PS4 vásárlóinak.

Igen ám, de a Nintendo tud valamit, amit a Sony nem. Már nem egy generációban bebizonyosodott, hogy ha üzleti stratégiákról vagy mérnöki munkáról van szó, a nagy N hajlamos rossz döntéseket hozni, amik később visszaütnek. Csakhogy mégis képesek rá, hogy fanatizálják, fanboyjá változtassák rajongóikat. Bizonyára sokan kiábrándultak a Wii U játékfelhozatalának láttán, de ha eljön az E3 és vele az új Mario és Zelda, megint milliók tódulnak meg a boltok felé, hogy beszerezzék a Wii U-t, újabb nagyszabású kalandok kedvéért.

Olyan sokan persze nem lesznek, mint a PS4 vagy az új Xbox vásárlói, és mivel a Wii U gyenge gépnek tűnik, a külsős kiadók támogatása sem lesz hosszú távú. De a Nintendo eddig is megvolt nélkülük: volt új FIFA, kijött egy-egy butított Call of Duty-epizód, és a Wii vásárlói le is csaptak ezekre. De nekik mégsem a nagy megafranchise-ok jelentették az igazi bevételt, hanem az exkluzív szériák, amik már megszűntek szimpla videojáték-sorozatok lenni. Jelenséggé, a gamer-lét ikonjaivá váltak -- és ez akkora fegyver a Nintendo kezében, ami jó időre távol tarja a Sony-féle hiénákat. Annyi bizonyos, hogy a mostani generációban a nagy N nem kerül előre, még rövid ideig sem fog vezetni, mint legutóbb, s a konzolháborút a Sony és a Microsoft vívja majd minden fronton. De a rajongók a rossz üzleti és technikai megoldások ellenére is biztonságban vannak, amíg Link és a pocakos, olasz vízvezeték-szerelő vigyáz Ivatáékra.

1 2