“Az Amazon Games próbálkozásait követni olyan, mintha egy lángoló épületet néznél, amire hol két vödör vizet öntenek, hol égés közben felhúznak mellé még pár falat, hogy tovább bírja.” Valahogy így hangozhatott a reakcióm, amikor a szerkesztőségben felmerült, hogy lehetőség lenne kipróbálni a New World zárt bétáját, az Amazon videójátékos ágának egyik, hányatott sorsú próbálkozását. Korábbi szárnypróbálgatásaik közül a The Grand Tour Game-et teszteltük, a Crucible-t pedig tavaly alig néhány héttel a nyílt béta indítását követően lőtték le, ami nem okozott nagy meglepetést, hiszen egy MOBA- és csapat-alapú shooter elemeket kombináló free-to-play játék volt, mely jól is elsülhetett volna, ha valamikor 2012/2013 körül jelenik meg. Jóval vaskosabb kísérletük, a New World megjelenését és bétatesztjét annyit halasztgatták, hogy egy részem már nem is hitte, hogy valaha kipróbálhatom. És részben igazam is lett, hiszen a játék megjelenését nemrég ismét elcsúsztatták.
A fentebb leírt kavarodás ráadásul még csak meg sem közelíti azt az őskáoszt, amely belsős infók szerint az Amazon Games berkeiben uralkodik. Több kiszivárgott információ szerint a vezetőség tagjainak, akik szinte semmilyen visszacsatolást nem hajlandóak elfogadni, fogalmuk sincs a játékfejlesztés vagy legalább a játékdizájn alapjairól. A tervezés leginkább arról szól, hogy felsorolnak pár éppen sikeres címet, azzal az ukázzal, hogy na, akkor legyen ez ilyen, ez olyan, mint ebben a másik játékban (és persze, várhatóan legalább annyit hozzon is a konyhára), amit rotáció és a dolgozók folyamatos kiégése kísér.
Ennek ellenére végre július végén/augusztus elején lezajlott a New World zárt bétája. A próbaidőszak a játékosok és a sajtó körében leginkább azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy optimalizálatlansága révén kisebb vagyont érő, 3090-es videokártyákat égetett le, majd egy játékos vagy játékosok trollkodásból az Amazonnál dolgozók rémtörténeteivel és az ott uralkodó néha egészen embertelen munkakörülmények részleteivel kezdték bombázni a becsatlakozó játékosokat. Azt hiszem, ez bőven elég kontextus volt, úgyhogy rá is térhetünk a fő kérdésre: mindezek után, a béta alapján, milyen lesz a New World?
De milyen is a New World?
Röviden és tömören: korrekt. A látvány egészen szép, a történet és a hangulat a Felfedezések Korának fantasy köntösbe öntésével viszonylag kiaknázatlan terület. Hasonlóként egyedül a GreedFall jut eszembe, és Amerika helyett persze ezúttal Aeternum szigete az úticél. Tetszett a karakterfejlesztési rendszer, melynek révén ahelyett, hogy fix kasztot választanának újdonsült kalandorunknak, az egyes fegyvernemek használatával és a szintlépésekkor kapott pontok céltudatos elosztásával alakíthatjuk ki a számunkra megfelelő játékstílust.
Elvárásoknak megfelelő a tárgykészítési rendszer és a világban megjelenő dinamikus, publikus küldetések sora is, még ha egyes receptek kissé komplexek és sok farmolást is követelnek. Tehát mindent összegezve: korrekt. Nem igazán mutat vagy csinál olyasmit, amit ne láthattunk már máshol, a próbálgatás során nem éreztem azt, hogy bármelyik eleme kiemelkedő lenne, de azt sem állíthatnám, hogy nem szórakoztam jól, vagy ne tetszett volna, amit láttam.
A küldetésrendszer természetesen itt is leredukálódik az idő nagy részében menj ide, gyűjts össze X darab gyomot, ölj meg Y darab vaddisznót megbízásokra. A játék az indokolatlanul hosszú töltési idők mellett két alkalommal is sikeresen összeomlasztotta a videokártyám driverét, olyan volumenű crasht előidézve, melyhez hasonlót még nem igazán tapasztaltam. Bár, ha azt nézzük, hogy a gépemben lévő 5600 XT amúgy maximum beállításokkal bírta a játékot és szét sem égett, még szerencsésnek is mondhatom magam.
Áthallások
Tulajdonképpen azzal is zárhatnám soraimat, hogy a New World egészen kellemes, korrekt játék, sok potenciállal. Kimondottan ajánlhatnám, ha már ki voltatok éhezve egy új, hagyományos elvek mentén készült MMORPG-re, ami elsősorban a WoW-al, a TESO-val és a Final Fantasy 14-el próbál majd rivalizálni. Csak épp nagyon nehezen tudok elmenni amellett, hogy mégis milyen körülmények között született ez a játék, mennyi lehetett mögötte a tényleges alkotói kreativitás, mennyi a menedzsment által előírt követelmény. Ezeket figyelmbe véve azzal, hogy ajánlom nektek, vajon nem támogatok-e egy olyan kezdeményezést, amit lehet, hogy még most, alapjaiban kellene átszervezni és megreformálni, mielőtt egy újabb EA/Ubisoft/Activision-Blizzard születne belőle, üzleti értékeket helyezve mind a játékosaik, mind a tulajdon dolgozóik fontossága elé.
Ennek kapcsán viszont eszembe jutott még egy elem, ami kimondottan tetszett és elgondolkodtatott a béta során. A játék alaptörténete szerint egy lehetőségekkel teli, mágikus Újvilág felé tartó expedíció hajótörést szenved, vezetője és tisztjei démoni szörnyetegekké változnak, legénységének többsége pedig meghalni képtelen, zombiszerű, a létezés minden pillanatát kínszenvedésként érzékelő borzalmakká alakul. Ha ez egy bújtatott analógia lenne az Amazon Games belső működésére, emelem kalapom az írók előtt. Nem lesz rossz játék, a technikai problémák miatt értem azt is, miért halasztották el újra a megjelenést, csak épp az eddig látottak alapján nem is kiemelkedő, készítésének körülményeitől pedig nem tudok annyira elvonatkoztatni, hogy ne hagyjon tartós rossz szájízt maga után.