Bár maga a technológia egyáltalán nem új keletű, a videojátékok háza táján a ray-tracing kifejezés csupán az elmúlt egy-két évben kezdett el mindennapossá válni. Hogy miért? A rövid válasz az, hogy egy iszonyatosan hardverigényes megoldásról van szó, amire egészen idáig nem nagyon álltak készen a mezei gamer PC-k. A jó hír viszont az, hogy az MSI GeForce RTX kártyáknak hála egy ideje már otthonainkba is beköltözött ez az úgynevezett sugárkövetés, méghozzá egyre elérhetőbb áron.
Bizonyára minden vérbeli játékos egyetért abban, hogy nem minden a grafika, ám kár lenne tagadni, hogy a látvány rengeteget hozzá tud tenni az élményhez – főleg akkor, ha egyébként egy olyan játékról beszélünk, amely alapvetően a realizmusra törekszik. Ezen élethűség egyik legfontosabb eleme pedig a bevilágítás, hiszen ez egy olyan részlet, ami alapjaiban határozza meg, mennyire valósághű az, ami visszaköszön ránk a monitorról. Lehet bármennyire részletes egy játékon belüli modell, az összképet tekintve a fények legalább ennyire lényegesek, hiszen a látvány egészét befolyásolják. A ray-tracing pedig ilyen tekintetben jelentős generációs ugrás, és egyértelműen több, mint egy jól hangzó marketinges kulcsszó.
Hogy mit jelent a gyakorlatban a sugárkövetés? A játékok már nagyon régóta dolgoznak fényforrásokkal, melyek nemcsak az általunk irányított karaktereket, illetve környezetünket világítják meg, hanem ezáltal árnyékot is vetnek, a ray-tracing azonban ennél tovább megy egy szinttel – egészen pontosan nagyon sokkal. A technológia lényege, hogy valósághű módon modellezik le a fény „működését”, legyen szó annak útjáról, töréséről vagy éppen visszaverődéséről. A ray-tracing nemcsak azt figyeli és számolja ki, hogy milyen ütközéseket produkálnak az egyes sugarak, hanem figyelembe veszi a veszteségeket, szóródásokat és tükröződéseket is – egy szóval szinte mindent, amit a valódi fény is megtesz, amíg eljut a szemünkig az információ. Ebből aztán olyan látványos dolgok sülnek ki, mint az alábbi techdemó, amely a tükröződő felületek mennyiségével már-már túlzásokba esik, ám a technológia lényegének bemutatására éppen ezért tökéletes.
A legújabb játékok már mind-mind a ray-tracing figyelembe vételével készülnek, ugyanakkor vannak régebbi címek is, melyek megkapták a támogatást, mint például a Control, a Call of Duty: Modern Warfare vagy a Battlefield 5. De talán ezeknél is szemléletesebb példa a Minecraft, akár hiszitek ugyanis, akár nem, egy ilyen – alapvetően borzasztóan egyszerű – látványú játéknál is érezhető eltérést produkál a sugárkövetés. Sőt, nem túlzás azt állítani, hogy ég és föld a különbség az RTX-es és az RTX nélküli verzió között, pedig a különbség tényleg „csak” annyi, hogy az előbbi máshogy kezeli a fényeket. És lám, mégis mennyire más élmény – ha nem hiszitek, nézzétek meg a saját szemetekkel.
A ray-tracing sokáig Hollywood és a különféle előre renderelt megoldások sajátja volt, az MSI legújabb videokártyái, a GeForce 20-as szériájába tartozó RTX 2060, RTX 2070, RTX 2080, illetve ennek különféle változatai már hardveresen támogatják a valós idejű ray-tracinget. Ha tehát a legélethűbb látványra és a legmodernebb fényeffeketre vágysz, akkor keresd az RTX logót az MSI termékein.