Peter Molyneux oly sokszor lódított már, hogy amikor tavaly bejelentette, hogy a sokáig titokban tartott, rejtélyes Project Dimitri játéktervével meg fogja döbbenteni és el fogja kápráztatni a világot, sokan csak a vállukat rántották: „persze Molyneux: ilyeneket már hallottunk a Black and White és a Fable kapcsán, aztán jó, ha a fele megvalósult a régi ígéreteidnek!”. Most mégis itt van a Projekt Natal és a döbbenet, illetve káprázat tényleg a legpontosabb kifejezések, amelyek a legjobban ki tudják fejezni azt, amit átéreztem, amikor megláttam, mire képes ez az új technológia. Páran kritizáltak, hogy az előző E3-as összefoglalóm „Microsoft-ízűre” sikeredett, lévén a Sony is bemutatta saját új irányítóeszközét, illetve a Nintendo is a Wii MotionPlust és azokról nem írtam részletesebben. Hogy teljesen őszinte legyek: ezek a ketyerék szerintem még csak a közelébe sem érnek annak, amire a Natal képes. Mindenesetre vizsgáljuk meg, hogy melyek azok a kritikák, illetve szkeptikus kijelentések, amelyek a leggyakrabban a Microsoft új irányítóeszközét érik.
Project Natal E3 bemutató
E3 first look
Felicia Day bemutató
Cunoda Kudo
Project Natal E3 bemutató
„Mi komoly játékosok vagyunk, ki a francnak kell ilyen?”
A Nintendo Wii ellenségei a legtöbbször azzal kritizálják a konzolt, hogy inkább a fiatalabb korosztálynak való — részben a játékaik stílusa, részben az „ugrabugrálós”, hadonászós technológia miatt. Természetesen sokan ezzel a kritikával éltek a Projekt Natallal kapcsolatban is. „Minek ilyen kütyü, a „komoly” játékosok gamepaddel (illetve PC esetében egérrel és billentyűvel) is remekül elvannak? Ugyanakkor tisztában kell lennünk azzal, hogy a technológia igenis fejlődik. 15-20 éve, a Commodore-ok idején mindenki joystickkel irányított minden játékot, manapság azonban ez a technológia már csak a PC-s szimulátorok térfelére szorult, és még azoknál is előfordul, hogy inkább gamepadet vesznek kezükbe a műfaj rajongói. A gamepad szép lassan ugyanúgy háttérbe szorul majd az irányítók palettáján és átadja helyét a modernebb, forradalmibb eszközöknek. Persze nem halálbiztos, hogy éppen a Natal lesz az, de a fejlődés kétségtelenül megállíthatatlan. Másrészről a játékstílusoknak koránt sem kell a Wii-féle „aranyos”, „családbarát” hangulatot árasztaniuk, sőt az Xbox 360 jelenlegi kínálatát elnézve erre minimális az esély.E3 first look
Műfajok forradalma
Másrészről gondoljunk csak bele: mennyi lehetőség rejlik például abban, hogy a hardver felismeri személyünket, mozdulatainkat, sőt, még hangulatunkat is egy olyan tetszhalott állapotában vegetáló műfaj esetében, mint a kalandjáték. Persze mindannyian örülünk a Monkey Island PC-s és Xbox Live-os újjászületésének, azonban mindenki tisztában van vele: valamilyen tényleges forradalmi ötletre van szükség ahhoz, hogy ez a műfaj komolyan összeszedje magát. Egy olyan hardver, amely már nem is pusztán arról szól, hogy felismeri a mozdulataidat és ez alapján lépsz interakcióba vele, hanem éppenséggel ő lép interakcióba VELED, mennyivel több perspektívát rejthet a kalandjátékok terén? Most került boltokba például Sherlock Holmes legújabb point ’n click kalandja, amelyben Hasfelmetsző Jack ellen harcol, és egy szűk réteg biztos ezt az epizódot is megvásárolja majd, azonban mennyivel nagyobb sikert és elismertséget arathatna, ha mondjunk Holmesként a Hasfelmetsző ellen harcolva a gyilkos játék közben felismerne minket, arcmimikánkat, aztán egy játékbeli pengét megragadva kellene elintéznünk, az ennél kalandjátékosabb logikai interakciókról, párbeszédekről már nem is beszélve. Képzeljük el a Peter Molyneux által bemutatott kisfiú, Milo helyett Jacket, vagy éppen a londoni rendőrség felügyelőjét, miközben vele beszélgetünk, és a kalandjáték műfaja mindjárt főnixmadárként éled újjá hamvaiból. Hasonló lehetőségek rejlenek természetesen rengeteg másféle játékstílusban is: FPS, autóverseny, sportjátékok és így tovább, azonban a kalandjáték az a kategória, amely rengeteget nyerhet a Natalból és persze játékosként mi magunk is. Az E3-on például bemutatták a Burnout natalos verzióját is, és bár ott bugos volt még a Criterion autóversenye, de ha rendesen kidolgozzák, akkor épp annyira odaverhet a hagyományos, vagy a Wii/PS3-féle irányítással megáldott autós programoknak, mint bármilyen más műfaj.Felicia Day bemutató
„Á, ez úgyis kamu!”
A másik szkeptikus kijelentés, amellyel a Natalt szokták illetni, hogy ez a technológia valójában szemfényvesztés, nem is létezik, csak Molyneux legújabb bűvészmutatványa. Nos, bár jómagam sajnos nem tudtam kipróbálni a készüléket, de a Kikizo újságírójának a sajtó jelenlévő munkatársaihoz hasonlóan volt rá alkalma. Először a Ricochet faltörős játék demóját próbálta ki, és már az alapján egyértelmű volt, hogy a Natal nem kamu: tökéletesen felismerte az újságíró mozdulatait és nagyszerű élmény volt így a játék. Ami igazán félelmetes azonban, az a Milóval való találkozása. Molyneux „mutatta be” a tíz éves „srácot” neki, majd miután köszöntek egymásnak (a hangfelismerő szoftvernek köszönhetően „Szia Adam!”-mal köszönt vissza Milo, miután az újságíró bemutatkozott), az MI saját magától gratulált az újságírónak, hogy mennyire jól áll neki a kék inge. Amikor pedig a fickó közölte Milóval, hogy jól érzi magát az E3-on, viszont elvesztette az iPhone-ját, Milo az arckifejezése, illetve hangjának intonációja alapján érzékelte, hogy az újságíró emiatt kicsit szomorú és empatikus, megértő arcot vágva próbálta vigasztalni! Tehát nem mondta a fickó neki, hogy „szomorú vagyok”, hanem a szoftver tökéletesen érzékelte! Molyneux egyébként már 2002 óta dolgozik egy olyan mesterséges intelligencián, (akkor jelentette be először a Projekt Dimitrit), amelyik érzelmeinkre saját emóciókkal reagál. Amikor először bemutatták neki a Natalt, már akkor tudta, hogy ez lesz a tökéletes technológia ennek életre keltésében. A hangfelismerő szoftvert egyébként a Microsoft berkeiben máshol fejlesztik és a Windows 7-ben is szerepel majd.Cunoda Kudo
Lehet hogy ez forradalmi, de én már előre félek tőle de remélem lehet majd alternatívát használva maradni a kontrollernél, ha kijön az az újfajta konzol.
Kérdezz bátran, elmagyarázok mindent, esetleg leírom máshogy, hogy megértsd.
A milo nem egy nagy kaland, és ne keverjük össze a szoftvert a hardverrel. Az Eye Toy is képes erre csak megfelelő progit kell alá pakolni. Igen durva alakfelismerő programok vannak, vagy a mai technikával készíthetők.
A hangfelismerés se nagy kaland.
Impresszív a Natal, de nem korszakalkotó, vagy világmegváltó. Ha a Nintendó nem meri meglépni, amit meglépet a Wii-vel, se a Sony, se az MS nem kezdet volna mozgásérzékelésbe. Nem tudom, hogy az emberek fel vannak-e készülve egy ilyen összetett rendszere.
A wii az mozgásérzékelőjének sikere az egyszerűségében rejlik, amit a HC gamerek messziről kerülnek. A Sony is ezt az utat választotta, amivel rengetek causal gamert fognak szerezni, bár ismerve a játékaikat, talán sikerül eltalálni a HC játékosokat is.
Ezzel szemben az MS olyat akar amivel már a Sony bebukta, igaz ott a támogatás hiánya volt a bűnös. Kíváncsi vagyok, jó reklámmal eladható lesz, abban pedig az MS jeleskedik...
Mondjuk a Fable 3 ezzel a technológiával.
Az elterjedését viszont szerintem leginkább a szoftver-ellátottság fogja gátolni, legalábbis annyira másként kell gondolkozni hozzá, hogy egy jódarabig szerintem nem sokan fognak ráállni erre a vonalra.
Vehetik meg az új konzolt, kicsi rá az esély hogy ezt a Natalt visszafelé kompatibilizálják! Aztán azt se hinném hogy a riválisok akkor ezt annyiba hagynák! jövőre többet tudunk!
Miután a Microsoft a Burnout natalos verziójával demózott, nyilvánvaló, hogy most mindenki ahhoz, és a meglévő játékokhoz köti. És az is nyilvánvaló, hogy egyelőre semmiféle egyéb olyan projektjük nincs (a Milót leszámítva, meg volt az a falbontós móka), amire használhatnák a cuccot. Persze, fejlődőképes, csak meg kell találni rá a megfelelő szegmenst, plusz kijavítani a hibáit. Jelen pillanatban, amit látni lehet belőle, az egy mozgásérzékelős kontroller, csak épp a fizikai hardvereszköz nélkül, hiszen a Burnoutban ugyanazt csinálták a celebek a levegőt markolva, amit egy játékos otthon, egy kormánnyal.
Senki nem döngölte földbe, csak épp várakozó állásponton vagyunk (vagyok), és megvárom, mit hoznak ki belőle. Semmi jónak nem vagyok elrontója, csak nem akarok fölöslegesen forradalmat kiáltani...
Genesis: persze, az jó móka, csak ne felejtsd el, hogy az egy jól összerakott reklámklip volt. Mert persze, a családi vetélkedő klassz, csak megint megkérdem: a kanapén őrjöngő emberkupacból hogyan találja ki a cucc, kire kell figyelni? És ugye ez csak egy kérdés... Persze, ebben van ráció, és tényleg klassz, nekem is tetszik, de előbb várjuk meg, amikor ezt élőben mutatják meg nekünk, mert ugye csodás módon ezeket a cuccokat, amik a reklámfilmen vannak, nem hozták el az E3-ra... Szóval elképzelésnek jó, ez lehet a jövő, csak odág még hosszú az út. Szerintem...
Egy ha ez tényleg ilyen lesz akkor megszünik a dagadt kocka
Elismerem, hogy döbbenetes a technológia, bár azért ugye az elemek nagy része (mozgásérzékelés, hangfelismerés) nem újkeletű dolog, és azért ne feledjük el, hogy a Microsoft reklámfilmje azért eléggé nagy túlzásokba esett, plusz ott vannak a már ismert hibák (például a sötét bőrű emberek nehéz felismerése), és arról se beszél senki, hogy pl. milyen fényviszonyok kellenek neki (pl. a "tárgy" bevilágítása), mekkora a "szkennelési szöge" (mert az nagyon nem jó, ha egy hirtelen mozdulatnak csak a felét észleli), hogyan szűri ki mondjuk a kanapén ülő, "kormányt tekerő" csaj két oldalán csápoló öcsikéket, és a többi. Bocsáss meg, de ez nem negatív hozzáállás meg szűklátókörűség szerintem, hanem inkább objektivitás és két lábbal a földön járás.
Nem vagyok ellenére semmi újnak, a Natalnak sem, engem is lenyűgözött a bemutató, csak épp én látok egy csomó kérdést is, amit sokan a nagy rajongásban és forradalmi kiabálásban nem. Nem kellene ennyire elszállnunk, főleg nem a "szakmában", szakíróként.
Várom szeretettel, kíváncsi vagyok a projektekre, főleg a Milo érdekel (bár megint csak "savanyú és szűklátókörű" vagyok, ha az a jelenet, amikor a srác behúzta a képernyőbe a felé nyújtott papírlapot valós időben, nekem azért "picit gyanús volt", bocsánat érte).
"Nem gondoljátok komolyan, hogy a meglévő játékok vagy azok folytatásai menni fognak ezzel? "
Bocsáss meg, de a Microsoft mutogatta boldog-boldogtalannak a Burnout Natal-verzióját... Most akkor ezt kitől is kérdezed?
Egyelőre nekem ami a Natalból tetszik, az az, hogy a kolléga kék ingét megdicsérte Milo és együttérzett vele a telefon elvesztése miatt. Ez egy jól megírt szoftvert feltételez, de ugye tudjuk, hogy a mesterséges intelligencia kutatások nem ma kezdődtek, én is benne voltam olyan projektben, ami egy MI tanítását végezte interneten keresztül, és annak már nagyon sok éve...
Szóval béke. Egyelőre várjuk meg, mi lesz belőle, lelkesedni ráérünk azután is...
Szerintem.