Az év folyamán egy megbízható forrás azt találta állítani, hogy 2025 döntő év lesz a PlayStation számára ebben a konzolgenerációban. A bennfentes szerint a Sony nem hiába volt csendben idén, és alig-alig adtak ki valami nagyobb játékot. Állítólag a cég szorgalmasan készül a legerősebb évére, ami jövőre lesz esedékes. Különböző forrásokból származó jelentések szerint a Sony belsős stúdiói több címen is dolgoznak, köztük népszerű franchise-ok folytatásain és több új IP-n. A jelentések szerint ezeket mind jövőre időzítve, a PS5 Pro erejét prezentálva akarják piacra dobni.

Hiszen lássuk be, jelenleg nem sok olyan játékot tudnánk mutatni, amelyek kifejezetten a PS5 Pro-hoz készültek és csak miattuk megéri beruházni az erősebb konzolra. Nyilván bizonyos játékok szebbek, a ray-tracinggel megtámogatva is képesek 4K + 60FPS mellett futni, viszont nem vadonatúj, kifejezetten a Pro erejéhez igazított játékokról beszélhetünk – ezek majd csak jövőre jönnek. Az egyik legjobban várt cím nem más, mint a Death Stranding 2: On The Beach, amellyel Hideo Kojima ismét be fogja bizonyítani, hogy miért őt tartják a játékipar egyik legkreatívabb elméjének. A Norman Reedus nevével fémjelzett alkotás következő fejezete vélhetően maximálisan ki fogja használni a PlayStation 5 Pro erejét, de a 2024-es Tokyo Game Show-n további információkat is elárultak a készülő alkotásról. Ez alapján kijelenthető, hogy ez a rész még bizarrabb lesz, mint elődje. Kojima megjegyezte, hogy a Death Stranding 2 egy sokkal vadabb élmény és olyasmit fog prezentálni, amit egyetlen másik játékban sem találhattok meg.

A PS-rajongók többsége legalább ennyire várja a Ghost of Yotei megjelenését is. Noha a fejlesztők nemigen bocsátkoztak részletekbe a történet és az új főszereplő, Atsu kapcsán, annyit azért megtudhattunk a PlayStation hivatalos oldalán közzétett bejegyzésnek köszönhetően, hogy 1603-ban, tehát cirka 300 évvel Jin Sakai története után járunk, Cusima szigete helyett pedig a címadó Yōtei-hegy környékén fogunk kalandozni, amit ma Hokkaidóként ismerünk. A készítők kiemelték, hogy miközben igyekeztek megtartani a Ghost of Tsushima alappilléreit (csodás tájak, saját tempóban történő felfedezés és titkok), azért az innovációról sem feledkeztek meg, így egy ismerős, ugyanakkor mégis frissnek ható élményt kapnak a rajongók jövőre.

Mivel az Xbox vezetője, Phil Spencer nekiállt elmosni a határokat a konzol-exkluzív játékok között, tavasszal PS5-re is befut az Indiana Jones and the Great Circle, de jön még mellette a Marvel’s Wolverine, a Ballad of Antara és a Phantom Blade Zero is. Az egyjátékos élményre fókuszáló single-player játékok mindig is a Sony legnépszerűbb címei közé tartoztak. Bár akadt pár mellényúlás, az kijelenthető, hogy PlayStation konzolt még mindig elsősorban ezek miatt vesznek az emberek, hiszen egy új Uncharted vagy Marvel-játék simán döntő érv lehet amellett, hogy PS-t, PC-t vagy Xboxot választ valaki. A Sony pénzügyi igazgatója szerint a következő pénzügyi évtől kezdve a cég minden évben kiad majd egy-egy nagyobb single-player játékot. Hiroki Totoki, a SIE elnöke és pénzügyi igazgatója november elején a single-player játékok fontosságáról beszélt. Elmondása szerint a következő, 2025. április 1-jén kezdődő pénzügyi évtől kezdve a Sony minden évben ilyen műfajban készült kiadványokkal fog jelentkezni. Beszámolója alapján a Sony nem szeretne még egy olyan mellényúlást, mint ami a Concorddal történt, ezért a multis címektől egyre inkább eltávolodnak és visszatérnek az egyjátékos, történetközpontú játékélményekhez.

Totoki elmondta azt is, hogy a PS5 Pro magasabb árcédulája egyáltalán nem volt negatív hatással az előrendelésekre, mivel szerinte a konzol a hardcore-játékosoknak szól, akik a legteljesebb játékélményre vágynak a piacon elérhető legerősebb konzoltól. 2025-ben a Sony vélhetően már elkezdi kiadni azokat a játékokat, amik valóban ki is használják a Pro erejét, bár egyes források szerint majd csak a GTA 6 megjelenésekor válik igazán releváns kérdéssé, hogy megéri-e váltani. Ez persze egyelőre még a jövő zenéje. Ha engem kérdeztek, még legalább egy fél évig lazán kihúzzuk az alap PS5-tel is, aztán én majd vélhetően valahol a Ghost of Yotei megjelenése körül foguk elgondolkodni azon, hogy talán ideje beruházni egy PS5 Pro-ra – addigra sanszosan az ára is barátibb lesz. Eközben már egyre többet hallani a PlayStation 6-ról is. A Reuters jelentése szerint például a PlayStation 6 ismét egy olyan konzol lesz a Sonytól, amiben AMD-chip kerül a hardverbe. A jelentés szerint a Sony és az Intel között voltak tárgyalások, de az Intel még 2022-ben alulmaradt az AMD-vel szemben, így utóbbiak gyárthatnak chipeket a PS6-ba. Állítólag a Sony a visszafelé kompatibilitás miatt döntött az AMD mellett (vajon ez hány remastert jelent?). A PS6-konzol vélhetően már nincs is olyan messze, mint elsőre gondolnánk, amit alátámaszt az is, hogy egyre több belsős pletyka kering róla. Az új pletykák szerint a következő generációs AMD Radeon GPU-család (amely az UDNA architektúrán alapul) 2026 második negyedévében kerülhet piacra és egyes bennfentesek szerint már a PlayStation 6-ba is ez fog kerülni.

A Digital Foundry szakértői szerint a PS6 és az új Xbox egészen új távlatokat nyithat meg a videójátékok világában, jókora előrelépést jelentve az iparágban, de olyan mértékben, amire évek óta nem volt példa. Ebben kulcsfontosságú lesz a gépi tanulás (Machine Learning), amely a mesterséges intelligencia (Artificial Intelligence, AI) egy részterülete. Ez már most is nagy szerepet játszik a PC-s játékokban az Nvidia DLSS-nek köszönhetően, de a konzolokon még egyáltalán nem elterjedt. A szakértők úgy vélik, hogy a konzoliparban hatalmas fejlődést hozhat a gépi tanulás elterjedése. Egész biztos, hogy a PS6-ról többet fogunk hallani jövőre, de én első körben nem bánnám, ha a Sony most minden erejével azon lenne, hogy bebizonyítsa: igenis van értelme a PS5 Pro konzolra váltásnak – ehhez viszont megfelelő játékok is kellenek.

Ti miket vártok a leginkább 2025-ben a Sonytól?