Hősünk a Medieval Dynasty esetében tényleg a semmiből indul: földmíves család rablók által alaposan lemészárolva, s ő, mint a legidősebb fiú, az egyedüli túlélő. Dereng neki egy esténként, a tűzhely körül mesélt legenda egy távoli helyen élő, gazdag rokonról, így hát elindul arrafelé. Ezt az akadályt még veszi is a fiú, csak éppen a faluban kiderül: az üzletember rokon, bár létezett, de sokat már nem nyerünk vele, hiszen erősen halott. Hát, innen szép nyerni…
Az alapszitu: ott állunk a pusztában, bő nadrágban, némi élelmiszerrel és 50 arannyal a zsebünkben. Innen már a saját ügyességünkön múlik, hogy valóban sikerül-e dinasztiát alapítani, s több generáció munkájának gyümölcsét élvezve, a legfelsőbb körökbe betörve valami Nagyon Fontos Emberek lenni. No, a trónterem helyett előbb kellene egy kunyhó, sás fedele, fonott falú, ahol esténként álomra hajtjuk a fejünket. Igen ám, de ehhez a helyi faluvezető engedélye kell, akit meg kell találni, ugye, s illően megkérni, hogynemelehetnee? Lehet, jó messze a településtől, de ha tudsz, építs házat. Tudsz, hiszen ebben a játékban – a rendes gyűjtögetős-túlélős módnak megfelelően – van minden, csak meg kell találni. Éhes vagy? Vadászat, gyűjtögetés, földművesség, majd később már jön a mindenféle háziállat, kiskert, gazdaság, alkalmazott, pénz, sok-sok pénz, palota.
Ja, de közben először, mondjuk egy kőbaltát kéne összepattintani az erdőben lelt alapanyagokból (botok, kövek), hiszen a rendes szerszám egy vagyon, neked meg pénzed szinte semmi. Sebaj, szépen lassan megtanulsz mindent, hiszen, ha sokat fúrsz-faragsz, építesz ezt-azt, műhelyt, kerítést, mosakodó dézsát (ez utóbbi agyon fontos), akkor a karakter fejlődik. Meglehetősen összetett skillfák vannak, hiszen ez egy eléggé hosszú játék, bőven van idő fejlesztgetni az egymást követő ifjakat. Szerencsére a tudás nem tűnik el a(z újra)születésnél.
Apropó, idő. A Medieval Dynastyben abból nincsen sok. Egyszerű a matek: egy év négy évszak, egy évszak: három nap. Ez nagyon-nagyon kevés. Főleg úgy, hogy az időd jelentős részét elviszi a túlélés, legalábbis az elején. A kezdeti élelmiszercsomag hamar elfogy: tehát csapdákat kell építeni, vadászni, halászni, gyűjtögetni, földet művelni, állatot tartani. Komplett élelmiszeripari láncok vannak: a malacnak táplálékot kell termelni, cserébe húst és trágyát ad, amit, ha a megkapált és bevetett földecskére szórsz, zöldséget termelsz, ezt pedig a coca húsával megfőzve magasabb tápértékű ételt jelent. Ja, azt meséltem, hogy a kaja egy idő után megromlik (no frigó)? A sózott hús tovább bírja, de arra meg olyan szomjas leszel, mint a gödény, és 10 percenként járhatsz inni a folyóra. Szerencsére pisilni nem kell. Tényleg, ezt miért felejtik ki az összes ilyen játékból?!
Létünk természetesen nem öncélú: jól felépített történetszálat kell kibogozni az egyre nagyobb méretű térképen – így lesznek a feladatok is egyre nagyobb léptékűek. Fontos a gyorsaság: a questek döntő többsége időlimites, és ha valaki aludni megy, aznap már nem beszélsz vele, az tuti, és bukhatod a kalandot is. Meg a nőt is: ha a küldetésekkel szerzett hírneved mellé nem társul ápolt külső (mondom: feredő dézsa és reggeli pancsi!), akkor nyista feleség és gyerek, ennyit a vérvonaladról. Ne hagyd, hogy a szagod lépjen be először a házba…
Az sem mindegy, hová mész: nemcsak nősülni kell, hanem kereskedni is, küldetéseket találni és egyáltalán, jó benyomást tenni, hogy vezetőnek fogadjanak el a villalakók. Itt a lét a tét, barátaim. Ehhez beszélgetni, csevegni is kell, hiszen ezzel megy fel a „tetszési indexünk”. A small talk-kal azonban óvatosan: egy kétgyerekes családanyának az „aki korán kel, aranyat lel” szólásmondás angol megfelelőjével be ne próbálkozz, mert úgy repül a -10 pont, hogy csak úgy csattan. Örülj, hogy nem ver meg a seprűvel…
Barátom, ki a fejlesztők támogatásába és a korai hozzáférésű verzióba belefogsz: mindig legyél három lépéssel az Idő előtt. Télen nincs kaja, kell a tartalék. Öregszel, nő kell, mihamarabb. Gyereket okosan neveld, arra tanítsd, amelyik pályát kiválasztottad (más skill-készlet kell egy mesterkereskedőnek vagy egy katonának…). Alapítsd meg saját városkád, gondozd az embereket illő határozottsággal, tisztelettel, és gazdag leszel. És legyen türelmed és időd. Sok időd. Megéri. Legalábbis már most, az Early Access során így tűnik, miközben a tervek szerint még fél év van a Medieval Dynasty végleges változatáig. Ami, ha minden a terv szerint halad, nemcsak magyar nyelvet kap a megjelenésig, de csökkentett áron is lesz elérhető (jelenleg ez 4-5000 forintnak tűnik). Szemeteket vessétek reája később is, mert elég ígéretes anyag.