A konzolok kontra PC vitában mindig előkerül az a téma, hogy mivel jobb irányítani a játékokat: egy direkt erre a célra kitalált perifériával, vagy billentyűzet és egér párosával? Ebben a témakörben az ergonómiától a precizitásig hosszan lehet sorolni az érveket arról, hogy melyik metódus a jobb, merthogy erről is van mindenkinek egy jól körvonalazódott véleménye -- a Kontra rovatunk eheti részében arra vagyunk kíváncsiak, hogy nektek melyik irányítási módszer áll a legjobban a kezetekre.
Az egér és a billentyűzet elengedhetetlen kelléke a személyi számítógépeknek, mégpedig elsősorban munkára: klaviatúrával írást, egérrel pedig grafikai munkát és alapvető navigációt tudunk végezni -- ám a fejlesztők hamar rájöttek arra, hogy játékokat is irányíthatunk ezzel a két perifériával. Az agyunkba azóta belevésődött a WASD négyese és az, hogy a bal egérgombbal elsüthetjük a fegyverüket, illetve az lövöldéknél összetettebb kezelést igénylő játékoknál megtanultuk, melyik billentyűparancs mit csinál a képernyőn. Lényegében tehát egy teljesen multifunkciós szerkezettel van dolgunk, ami nemcsak munkavégzésre, hanem szórakozásra is egyaránt jó, így sokaknak pusztán praktikusság miatt sincs kedvük gamepadra váltani, illetve az is fontos szempont, hogy erre állt rá a kezük.
A billentyűzet és az egér azonban korántsem ideális arra, hogy minden típusú játékot irányíthassunk: egy FPS-hez, egy stratégiai játékhoz vagy éppen egy point and click kalandhoz persze tökéletesen jól működik, sőt jobban, mint egy gamepad, de ha már egy versenyjáték, sportjáték, vagy egy komolyabb szimuláció kerül elénk, rögtön meglátszanak a billentyűzet és egér kombinációjának hátrányai. A finom mozdulatok nem jönnek át a gépelésre kitalált billentyűk csak az on és az off állást ismerő gombjaival, így egy enyhe gázadagolás, egy kormánymozdulat nem valósítható meg, komoly szimuláció esetében pedig nem is érdemes ezzel próbálkozni, dedikált hardverre van szükségünk.
Amennyire a billentyűzet és az egér a sokrétűséget és a pontosságot jelképezi, úgy jelenti a kényelmet egy gamepad. Egy jól, ergonomikusan megtervezett kontrollert jó kézbe fogni, a gombok nincsenek se túl távol, se túl közel, egyszerűen minden pontosan kézre esik. Ezenfelül súlyra könnyű, kanapéban vagy egy kényelmes székben hátradőlve, ölünkbe tett kézzel hódolhatunk a szenvedélyünknek, s még plusz kis élményt is kapunk a rezgő visszajelzésnek köszönhetően, mely ma már ugyan alapvető dolog s könnyen elfeledkezünk róla, mégis hiányozna, ha egyszercsak eltűnne. Mindezen felül pedig természetesen nem szabad elmennünk a speciális kontrollerek mellett, melyeket az igazán komoly játékosoknak szánnak, a virtuális versenyzőknek, harcosoknak és pilótáknak.
A gamepadoknak is van azonban hátulütője, nem is kevés. Egyrészt a kényelem oltárán a pontosságot mindenképpen fel kell áldoznunk, egy analóg karral ugyanis megközelítően sem tudunk olyan pontosan lőni (lásd: célzásrásegítés), mint egy hagyományos egérrel, nemhogy egy játékosoknak szánt rágcsálóval! Ezenkívül a gyorsparancsoknak is búcsút inthetünk, ezzel ellehetetlenítve azt, hogy egy RTS-t olyan sebességgel tudjunk irányítani, ahogyan az PC-n megszokott norma, illetve bármennyire is kézre álló egy gamepad, a gombok száma és ezek kombinációja limitált, így lesz olyan funkció, amit így nem érhetünk el, miközben billentyűzeten erre jut elég gomb; várhatóan sem az Xbox One, sem pedig a PS4 nem fog tudni ezeken a területeken tökéletesen helytállni.
Az már mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy melyik metódust választja, a Kontra rovatunk pedig nem is arról szól, hogy mi jól megmondjuk, mit válasszatok, hanem arról, hogy egymás közt megbeszélhessétek a gondolataitokat az eheti témáról. Azt kérem/kérjük tehát tőletek, hogy írjátok meg a véleményeteket: lehet ez egy rövid válasz, vagy egy hosszú, példákkal és tapasztalatokkal kiegészített kifejtése egy évek során kialakult véleménynek, a lényeg csak az, hogy beszélgessünk. Mint mindig, most is, ez itt elsősorban a TI lehetőségetek arra, hogy megírjátok, mit gondoltok!
Legnagyobb hülyeségnek tartom azt ha azt mondják hogy valamely játékoknál előnyt jelent a controller, és hatalmas hátrányt ha nem azzal játszok. (erre később magyarázat is lesz) Valamint még azt hogy valaki FPS t játszik vele, és azt mondja hogy tökéletes.
Lényegében egyiknek sincs előnye egyik játéknál sem. Sport játék verekedős játékot jobb controllerrel? Nem, ezeket csak azok mondják akik pár perc után ráhagyják, mert nem tetszik nekik az irányítás(általában nem is változtatják kézre állóra az irányítást). Valamint "divatirányitásnak" is nevezném. Persze azt meg kell említeni, hogy egy olyan dolog van amit pl fifánál jobb a controllerrel, az pedig az irány viszont semmi előnyt nem jelent a bill+egér játékos ellen.
Egyetlen fontos dolog van ennél ami a játékost jobbá teszi még pedig a gyakorlás, ha valaki mindkettővel játszik rendszeresen általában nem is szokott "profi" lenni semelyikkel. Aki csak az egyikkel szokott rendszeresen logikusan azzal profi és az mellet is áll. Én ezeket a dolgokat olyan tapasztalatokból mondom hogy mondjuk 10 órából 1 óra controllerer való játék számomra ami a fifa általában. De szinte minden játék billel jobb számomra, a fifát is csak azért játszom controllerrel mert havernak nincs és ő is billel szeret jobban. Na már most azoknak akik nagyon védik egyiket azt szoktam mondanni hogy gyerünk játszani egy játékot bill vs controller, aztán csere és egyszerű eldönteni hogy előnybe lesz e velem szemben akármiben is(velem = akármiylen bill+egér játékost is jelenthet)
Egyszerű megszokás az egész. A Fő ok viszont az hogy konzolportot kapunk ezért természetesen azt az irányitást alakitják át PC re egy kicsit, ezért logikusan azzal könnyebb egy picit, de előnyt nem jelent, és ez a lényeg nálam. Verekedős játéknál főleg nem. Autóversenyzős játékot meg egyszerűen borzasztó vele nekem játszani. (NEM konzolról beszélek, tehát PC játékokról. Konzolon logikus hogy a joy az előny, mivel arra van tervezve)
Remélhetőleg mindent leirtam amit akartam :)
Legnagyobb hülyeségnek tartom azt ha azt mondják hogy valamely játékoknál előnyt jelent a controller, és hatalmas hátrányt ha nem azzal játszok. (erre később magyarázat is lesz) Valamint még azt hogy valaki FPS t játszik vele, és azt mondja hogy tökéletes.
Lényegében egyiknek sincs előnye egyik játéknál sem. Sport játék verekedős játékot jobb controllerrel? Nem, ezeket csak azok mondják akik pár perc után ráhagyják, mert nem tetszik nekik az irányítás(általában nem is változtatják kézre állóra az irányítást). Valamint "divatirányitásnak" is nevezném. Persze azt meg kell említeni, hogy egy olyan dolog van amit pl fifánál jobb a controllerrel, az pedig az irány viszont semmi előnyt nem jelent a bill+egér játékos ellen.
Egyetlen fontos dolog van ennél ami a játékost jobbá teszi még pedig a gyakorlás, ha valaki mindkettővel játszik rendszeresen általában nem is szokott "profi" lenni semelyikkel. Aki csak az egyikkel szokott rendszeresen logikusan azzal profi és az mellet is áll. Én ezeket a dolgokat olyan tapasztalatokból mondom hogy mondjuk 10 órából 1 óra controllerer való játék számomra ami a fifa általában. De szinte minden játék billel jobb számomra, a fifát is csak azért játszom controllerrel mert havernak nincs és ő is billel szeret jobban. Na már most azoknak akik nagyon védik egyiket azt szoktam mondanni hogy gyerünk játszani egy játékot bill vs controller, aztán csere és egyszerű eldönteni hogy előnybe lesz e velem szemben akármiben is(velem = akármiylen bill+egér játékost is jelenthet)
Egyszerű megszokás az egész. A Fő ok viszont az hogy konzolportot kapunk ezért természetesen azt az irányitást alakitják át PC re egy kicsit, ezért logikusan azzal könnyebb egy picit, de előnyt nem jelent, és ez a lényeg nálam. Verekedős játéknál főleg nem. Autóversenyzős játékot meg egyszerűen borzasztó vele nekem játszani. (NEM konzolról beszélek, tehát PC játékokról. Konzolon logikus hogy a joy az előny, mivel arra van tervezve)
Remélhetőleg mindent leirtam amit akartam :)
Stratégiai játékoknál viszont egyértelműen az egér/billentyűzet a jobb, nem is a gombnyomogatás (én nem vagyok profi úgyhogy azt kevesebbet csinálom), de eleve könnyebb az egérrel kattintgatni ide-oda.
egyedül a gyatrán portolt konzoljátékoknál van para de mostanában már erre is figyelnek a fejlesztők
igazából van egy gagyi tescos gamepadem ami azóta porfogóvá avanzsált,anno az Ace Combathoz vettem mert egyszerűen lehetetlen volt egérrel irányítani a repcsit
ezen kívül viszont amiben célkereszt van azt csak is kb+m kombóval játszom,
másnál meg max néha buherálni kell egy kicsit a konzolportokat hogy rendesen működjön,pl a Darksiders-el és a Dead Spacel volt ez a helyzet régebben
ugrabugrálós dolgoknál sem éreztem soha hogy kellene gamepad,
annyi hogy egérből legalább egy 5 gombos kell hogy ne keljen polipkodni a WASD körül
De azért a stratágiai játékoknál igencsak kell az a billentyűzet.